رصد دانشجویان در فضای مجازی و سهمیه‌بندی بنزین

رصد دانشجویان در فضای مجازی و سهمیه‌بندی بنزین

تهران- ایرنا- هفته گذشته در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحولات بسیاری رخ داده است که مهم ترین آن رصد دانشجویان در فضای مجازی بود که بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و همچنین سهمیه‌بندی بنزین در اواخر هفته در صدر اخبار قرار گرفت.

جمعه 13 اردیبهشت 1398 ساعت 6:53

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

گروه اطلاع رسانی ایرنا براساس وظایف آگاهی بخشی خود رسانه های مختلف را در هفته گذشته مورد واکاوی قرار داد و برجسته ترین و مهم ترین موضوعات را رصد و بررسی کرده است.

** رصد دانشجویان در فضای مجازی
رصد دانشجویان در فضای مجازی مهمترین خبری بود که توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. جاماسب نوذری مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان خبر از اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان داد. تغییراتی که خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت چرا که موضوع تغییرات مربوط به رصد دانشجویان در فضای مجازی بود. آن طور که نوذری اعلام کرد، تخلفات دانشجویان در فضای مجازی هم به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اضافه شده است. همین خبرباعث شد تا بسیاری از دانشجویان در شبکه‌های مجازی نسبت به آن واکنش نشان دهند. برخی‌ها نوشتند که این آیین‌نامه دخالت در زندگی شخصی آنها است و برخی دیگرهم گفتند این آیین‌نامه وزارت علوم پر از ابهام است.

**دیدار شهرزاد میرقلی‌خان با سرافراز
دیدار شهرزاد میرقلی‌خان و محمد سرافراز رییس سابق صداوسیما خبری بود که توجه رسانه ها را خود جلب کرد. سرافراز علت «فراخوانده شدن» میرقلی‌خان را چاپ کتاب عنوان می‌کند. او نامی از کتاب مدنظر خود نمی‌برد اما به نظر می‌رسد کتاب مورد اشاره «شهرزاد؛ یک داستان حقیقی» که به زبان انگلیسی در ایران چاپ و منتشر شد، باشد. رییس سابق رسانه ملی درباره جزییات این کتاب که از قرار به بیان خاطرات میرقلی‌خان در 5 سال زندان خود در امریکا اشاره دارد، نکات جالبی را مطرح می‌کند. او گفته: «چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود چون کتاب نوشته‌شده سند محکومیت امریکاست. وی به توصیه‌ ما کتاب نوشت چون بسیاری از زندانیان در امریکا جرات نگارش آنچه بر آنها گذشته است را ندارند؛ لذا این آقایان باید توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند. ابتدا اتهام جاسوسی زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند.

**برنده باش
یکی از خبرهای مهم هفته این بار نیز به صدا و سیما اختصاص داشت. این بار مسابقه برنده باش خبر ساز شد. برنده‌باش از همان اول که با مجری سلبریتی خوش ‌پوش از شبکه سه سیما پخش شد، خیلی‌ها آن را کپی تمیزی از برنامه‌ های خارجی می‌دانستند با این اوصاف از این کپی تمیز اما ناقص، امکان نداشت کسی دست خالی خارج شود! همین که بخت با شما یار بود و از بین میلیون ‌ها شرکت‌کننده در مسابقه برای نشستن روی صندلی انتخاب می‌شدید مطمئنا کمِ ‌کم 5 میلیون برنده بودید! سوالات بسیار ساده یک میلیونی موجب می‌شد تا فرد شرکت‌کننده تقریبا حقوق یک ماه یک کارگر را با جواب دادن 2 سوال ساده دریافت کند و همین موضوع نیز خیلی ‌ها را برای شرکت در این مسابقه تحریک کرد! میلیون‌ ها نفر از مردم با خرید سوالات برنامه برنده باش از اپلیکیشن این برنامه بخت خودشان را امتحان می‌کردند تا بلکه یک شبه بتوانند ره صد ساله را طی کنند و برنده 100 میلیونی این برنامه باشند، چیزی که با توجه به راهنمایی‌های مجری برنامه و شانس‌هایی که به شرکت‌کننده داده می‌شد، دور از دسترس به نظر نمی‌رسید.

تمام این عوامل باعث شد که آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به یک استفتا چنین سازوکاری را مصداق بارز قمار بداند و درآمد حاصله از آن را نامشروع اعلام کند. پس از این فتوا در صفحه اینستاگرامی رسمی شبکه سوم، به نقل از روابط‌عمومی برنامه برنده‌باش نوشته شد: «فرض مطرح‌شده در استفتا کامل نیست و طبیعتا فرض ناکامل، جایگاه سؤال را مخدوش می‌سازد». اما این ادعا نه‌تنها مورد پذیرش قرار نگرفت بلکه آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز آشکارا برگزاری چنین مسابقاتی را درست ندانستند و گفتند: باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.

**پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانی میان ایران و امریکا
خبر سیاسی هفته که رسانه ها به آن پرداختند مربوط به پیشنهاد محمد‌جواد ظریف برای تبادل زندانی میان ایران و امریکا بود. وزیر خارجه ایران در جمع قابل توجهی از روزنامه‌نگاران و سیاستمداران امریکایی فاش کرد که ایران از 6 ماه پیش پیشنهاد تبادل زندانی میان ایران و امریکا را داده اما پاسخی نشنیده است. ظریف نه فقط در آن سخنرانی بلکه در مصاحبه‌های بعد ازجمله با رویترز هم تاکید کرد که این تهران نبود که میز مذاکره را ترک کرد، میز مذاکره همچنان سرجایش قرار دارد و امریکایی‌ها باید با بازگشت به توافق به میز مذاکره هم بازگردند. این موضع‌گیری محمد‌جواد ظریف با بازتاب بی‌سابقه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.

**قتل روحانی همدانی
یکی از خبرهای مهم هفته گذشته قتل روحانی همدانی بود. صبح شنبه هفتم اردیبهشت بر اثر وقوع تیراندازی در خیابان شهدای همدان، یک روحانی 46 ساله جان خود را از دست داد. این روحانی «مصطفی قاسمی» نام دارد که بنا به گفته یکی از شاهدان عینی حادثه وقتی از حوزه علمیه خارج شده است از پشت به ضرب 2 گلوله توسط ضارب به قتل می‌رسد اما شاهد عینی دیگری عنوان می‌کند ضارب که سوار بر خودروی 206 بوده چند بار خیابان شهدا را دور می‌زند و چند بار هم در اطراف کوچه آخوند قدم می‌زند یعنی منتظر یک نفر بوده است، وقتی این روحانی از حوزه علمیه خارج می‌شود او را به اسم صدا کرده و عنوان می‌کند «شما آقای قاسمی هستید؟» وقتی این روحانی عنوان می‌کند که خودش است، به سمتش شلیک می‌کند و متواری می‌شود. بعد از وقوع این قتل، ضارب که «بهروز حاجیلویی» نام دارد در صفحه اینستاگرام خود نسبت به قتل این روحانی اعتراف می‌کند. پلیس هم که بلافاصله در صحنه وقوع جرم حاضر شده بود، بعد از انتشار مطلب در صفحه اینستاگرام این ضارب، خبر از شناسایی او می‌دهد و در درگیری کشته می شود.

**افزایش قیمت مسکن
افزایش قیمت مسکن خبری بود که در این هفته بار دیگر در رسانه ها انعکاس پیدا کرد. خبری که بسیار از خانوارهای ایرانی به ان توجه دارند. در خصوص این افزایش قیمت باید گفت که در سال‌های اخیر سهم هزینه تامین مسکن در سبد خانوار ایرانی افزایش قابل توجهی پیدا کرده. این شاخص از پنج میلیون و 900 هزار تومان در سال 85 اکنون به 21 میلیون تومان رسیده است. در 1385 خورشیدی سهم مسکن در سبد هر خانوار ایرانی معادل 28درصد بود اما بر اساس جدیدترین آمار این سهم از 33 درصد در سال‌های اخیر عبور کرده است. در حالی که در محاسبه سهم هزینه‌ های مسکن، متوسط دستمزد شاغلان کشوری در نظر گرفته می‌شود و دستمزد کارگران معمولا از متوسط دستمزد کشور پایین‌تر است.

** سهمیه‌بندی بنزین
بار دیگر سهمیه بندی بنزین در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت. به گونه ای که خبرهای حاکی از آن است 2 سناریو پیش‌روی دولت قرار گرفته است؛ نخست، حفظ کارت سوخت شخصی و حذف کارت سوخت جایگاه‌ها به همراه بنزین تک‌نرخی و دوم، سهمیه‌بندی بنزین بر دو نرخ که نرخ پایه برای هر لیتر بین هزار تا هزارو 300 تومان و نرخ دوم رقمی بین دوهزار تا دوهزارو 500 تومان با درنظرگرفتن سهمیه 60 لیتری برای هر خودرو خواهد بود. باید در نظر داشت هر 2 سناریو، مبتنی بر احیای کارت سوخت است. علاوه بر آن، بر اساس شنیده‌ها، دورترین زمان اجرای تصمیم دولت، اول خرداد است. هرچند جدیدترین اطلاعیه شرکت ملی پخش از آغاز مجدد ثبت‌نام کارت سوخت خبر داده است، برخی از متقاضیانی که پیش از این ثبت‌نام کرده‌اند، همچنان در انتظار صدور کارت سوخت جدید هستند؛ در‌حالی‌که قرار نیست کارت سوخت جدیدی صادر شود. جدی‌شدن خبر تصمیم جدید برای «بنزین»، از سوی برخی کارشناسان حوزه انرژی و سوخت حمایت می‌شود. آنها می‌گویند باید مانع هدررفت بنزین و قاچاق آن به دیگر کشورها و همچنین تلاش برای تغییر قیمت این حامل انرژی بر اساس فوب خلیج‌فارس باشیم.

پژوهشم**9370**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361