راه های مواصلاتی کردستان شاهرگ حیاتی غرب کشور

راه های مواصلاتی کردستان شاهرگ حیاتی غرب کشور

سنندج- ایرنا- راه های مواصلاتی استان کردستان در 2 امتداد شمال به جنوب و شرق به غرب در واقع شاهرگ حیاتی اقتصادی منطقه غرب کشور و کریدور شمال به جنوب به شمار می روند.

دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت 4:15
به گزارش خبرنگار ایرنا کردستان یکی از استان های مهم و اصلی کریدور شمال - جنوب به طول یک هزار و 450 کیلومتر بوده و در مجموع 320 کیلومتر این کریدور از استان کردستان عبور می کند.
کریدور بزرگراهی غرب کشور به موازات مرز غربی کشور از مرز بازرگان و جلفا در شمال غربی کشور شروع شده و تا بندرهای امام خمینی(ره) و خرمشهر امتداد می یابد.
کریدور بزرگراهی در طول مسیر استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان را تحت تاثیر قرار می دهد.
یکی از ویژگی های منحصر بفرد این کریدور طراحی آن به صورت بزرگراه با مشخصاتی از قبیل حداکثر سرعت طرح 110 کیلومتر در ساعت، عرض سواره رو 11.5 متر و حداقل شعاع قوس 250 متر انجام شده است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره برداری از قطعه 9 بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه در کردستان گفت: این کریدور دارای ویژگی های ملی، منطقه ای و بین الملی بوده و کوتاه ترین مسیر خشکی اتصال اتحادیه اروپا به خلیج فارس است.
وی اضافه کرد: از لحاظ منطقه ای نیز این کریدور همسایه های غربی کشور و از جمله عراق را به قلب ایران، تهران و قم وصل می کند.
او اظهار کرد: این کریدور 10 پایانه مرزی غرب کشور را به داخل وصل کرده و یک سوم مرزهای کشور را پوشش می دهد.
به گفته وی بهره برداری این کریدور باعث رونق بخشی حمل و نقل پایانه های مرزی، شهرک های صنعتی، جاذبه های گردشگری و ارتقا توسعه استان های هم جوار کریدور خواهد شد.
سهم 320 کیلومتری کردستان از این کریدور نیز مانند سایر راه های مواصلاتی استان با توجه به شرایط اقلیمی کوهستانی و سخت گذر بودن، آن را به یکی از چالش های این کریدور تبدیل کرده است.
مجری احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور گفت: بخش بزرگ این کریدور به طول 320 کیلومتر در کردستان قرار دارد که 6 دستگاه تونل به طول 2 هزار و 500 متر، تعداد 11 تقاطع غیر هم سطح و یک هزار و 20 متر پل باید در این مسیر ساخته شود.
غلامرضا خرم افزود: از این مقدار تاکنون 120 کیلومتر به بهره برداری رسیده و 200 کیلومتر باقی مانده در پنج قطعه دیگر در دست احداث است.
وی اضافه کرد: اتمام این طرح از نظر اقتصادی و ترافیکی اهمیت ویژه ای برای کشور دارد و می تواند محوری برای توسعه استان های همجوار این کریدور باشد.

**محور شرقی غربی و اتصال مرزهای رسمی باشماق مریوان و سیرانبد بانه
یکی دیگر از ویژگی های مهم جاده های مواصلاتی کردستان در مسیر های شرقی غربی آن که دوباره به کریدور شمال جنوب متصل می شود، قرار گرفتن 2 پایانه مرزی فعال باشماق مریوان و سیرانبند بانه در این مسیر است.
این 2 پایانه مرزی در شهرهای بانه و مریوان واقع شده و در فاصله کوتاهی با شهرهایی بزرگ اقلیم کردستان عراق قرار دارند و یکی از پایانه های پرتردد در غرب کشور به شمار می روند.
یکی دیگر از محاسن این 2 پایانه مرزی کردستان نزدیکی آنها به مرکز ایران بوده و با فاصله کمتر از 500 کیلومتری به استان های صنعتی کشور از جمله همدان و اراک متصل می شوند.
مسافت محور سنندج - مریوان 126 کیلومتر است که در طرح جدید با کوتاه شدن مسیرها این محور به 105 کیلومتر کاهش می یابد.
این طرح از سال 1385 شروع شده و در دولت های نهم و دهم در مجموع 587 میلیارد ریال و در دولت یازدهم هم 646 میلیارد ریال اعتبار به آن تخصیص یافته است.
محور سنندج به سمت مریوان با توجه به فعال شدن مرز باشماق یکی از محورهای ترانزیتی کشور است و نیازمند توجه ویژه دارد.
روزانه بیش از 6 هزار و 700 خودرو از این محور تردد می کنند، این مسیر نیازمند بازنگری کلی و تغییر مسیرهای حادثه خیز است.
پروژه محور سنندج- مریوان در 2 قطعه در حال اجرا است قطعه اول محور سنندج به شویشه به طول 45 کیلومتر است که اقدامات و کارهای مربوط به آن انجام شده است.
قطعه دوم این محور شامل روستای شویشه تا روستای تیژتیژ به طول 52 کیلومتر است این پروژه دارای سه تونل است که حفای دو تونل 'همرو' و 'گزردره' آن انجام شده و 30 کیلومتر این مسیر تا آذر ماه امسال به بهره برداری می رسد.
تونل سوم هم به نام تونل 'باغان' یک هزار و 886 متر طول دارد که مناقصه آن برگزار و هفته گذشته قرارداد آن به پیمانکاران ابلاغ شده است.
عملیات اجرایی این 20 کیلومتر باقی مانده و احداث تونل باغان به طول یک هزار و 886 متر تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
مرز سیرانبند بانه نیز به عنوان دومین مرز رسمی استان کردستان با کشور عراق، نقش بسیار مهمی در تعاملات اقتصادی شهرستان های شمال کردستان و جنوب استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ایفا می کند.

**سهم دولت دولت تدبیر و امید در بهسازی راه های کردستان
دولت تدبیر و امید در طول سه سال گذشته برای بهسازی جاده های این استان بودجه و اعتبارات قابل توجه ای هزینه کرده اما این مقدار با توجه به شرایط اقلیم و جغرافیای کردستان تاکنون نتوانسته مشکلات این حوزه را رفع کند.
نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت کارنامه قابل قبولی در توسعه کردستان داشته و نباید فراموش کرد رنج توسعه کم این استان مربوط به گذشته است و در سه سال حل نمی شود.
محسن بیگلری افزود: رنج کمتر توسعه یافتگی کردستان به گذشته بر می گردد و زدودن آن از چهره استان نیازمند فرصتی بیش از سه یا چهار ساله است.
وی با اشاره به اینکه کارنامه دولت در ارائه خدمات به بخش راه استان قابل قبول است اضافه کرد: طبق اعلام پزشکی قانونی 366 نفر در یک سال در حوادث جاده ای این استان جان خود را از دست داده اند و لازم است دولت توجه بیشتری برای توسعه این حوزه داشته باشد.
اما دولت تدبیر و امید پنج هزار و 500 میلیارد ریال در حوزه توسعه راه این استان سرمایه گذاری کرده و علی رغم این همه توجه و شرایط راه های استان، مشکلات این حوزه به صورت کامل مرتفع نشده است.
این میزان اعتبار برای احداث 745 کیلومتر راه شامل 90 کیلومتر بزرگ راه و 525 کیلومتر راه روستایی و 130 کیلومتر راه اصلی هزینه شده است.
استاندار کردستان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ها میزان راه های موصلاتی اصلی و فرعی احداث شده رشد قابل توجهی دارد گفت: اجرای 600 کیلومتر روکش آسفات راه های موصلاتی از دیگر خدمات دولت در این استان است.
عبدالمحمد زاهدی افزود: زیرساخت های حمل و نقل این استان علاوه بر روانسازی ترافیک، کارکرد توسعەای در بخش اقتصادی را داشته و هم اکنون مهمترین مانع توسعە استان ضعف زیر ساخت های حمل ونقل در بخش های مختلف جادەای، ریلی وهوایی است.
به گفته وی، علاوه بر مشکلات حوزه حمل و نقل، سکونتگاه های غیر رسمی شهرها و تسریع در ساخت کمربندی شهر مریوان از دیگر مطالبه های مردمی استان است که وزارت راه و شهرسازی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.
استاندار کردستان با اشاره به تخصیص یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار بە محور تیژتیژ به گاران در جادە سنندج - مریوان، گفت: با تصمیمات اتخاذ شدە این طرح تا 2 سال آیندە به بهره برداری می رسد.

**میزان بهره مندی کردستان از بزرگراه نصف میانگین کشوری است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان نیز گفت: میزان بهره مندی استان از راه های با مشخصات بزرگراه، نصف میانگین کشوری است.
شهرام ملکی افزود: میانگین کشوری برای هر 100 کیلومتر راه، 21 کیلومتر بزرگراه است که سهم کردستان 11 کیلومتر است.
وی با اشاره به بهره برداری از 70 کیلومتر بزرگراه در کردستان گفت: با بهره برداری از این 70 کیلومتر بزرگراه، مساحت بزرگ راه های این استان به 250 کیلومتر و میزان جاده های آسفالت شده کردستان به 2 هزار و 870 کیلومتر می رسد.
ملکی در خصوص راه های روستایی کردستان نیز گفت: هم اکنون 2 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده در کردستان احداث شده است.
وی ادامه داد: احداث هزار کیلومتر راه روستایی دیگر نیز در استان در برنامه قرار دارد که عملیات اجرایی 500 کیلومتر آن در حال انجام و مابقی نیز به زودی شروع می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: برای احداث این هزار کیلومتر راه روستایی، هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
ملکی گفت: با احداث این مقدار راه روستایی، 78 درصد روستاییان این استان از راه آسفالت شده برخوردار خواهند شد.
تنها بخشی از توسعه صنعتی و اقتصادی هر منطقه ای با احداث کارخانه جات و صنایع مختلف تامین می شود و بخش زیرساختی و مهم آنها شامل راه های مواصلاتی برای حمل و نقل تولیدات بخش صنعتی است.
حال استان کردستان به سبب ویژگی های خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در خط اتصال استان های شمال غربی به استان های مرکزی و جنوبی و کوتاه ترین مسیر مرزی با شهرهای پرجمعیت اقلیم کردستان عراق و استان های صنعتی کشور اهمیت توسعه و شبکه حمل و نقل در این استان را دوچندان کرده است.
عدم اتصال شبکه ریلی در استان و بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی در محدوده استان کردستان به دلیل فراهم نشدن زیرساخت های این بخش در واقع راه های استان کردستان را به شاهرگ حیاتی غرب کشور تبدیل کرده است.
3020/1904
**گزارش از عبدالله رحمانی
** انتشار دهنده: مسعود احمدی

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361