به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از تیتر نیوز
به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، چند هفتهای است که اغلب شهرهای ایران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند؛ موضوعی که هنوز راهحل و تدبیر واقعی برای آن پیدا نشده و تنها راهکار تاکنون برای کم کردن آلودگی هوا، تعطیلی مدارس یا دانشگاهها و محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اعلام شده است.
بررسیها نشان میدهد که آلودگی هوا در حال حاضر، خود به مانعی اقتصادی بدل شدهاند. آمارها حاکی از آن است که آلودگی هوا سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار از اقتصاد جهان را از بین میبرد. اگرچه آمار رسمی در خصوص ایران وجود ندارد، اما بانک جهانی سه سال قبل، در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود هر سال ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران بهخاطر آلودگی هوا از بین میرود و ۲۱ هزار نفر بهخاطر این آلودگی جان خود را از دست میدهند.
آبان ماه ۹۶ نیز وحید حسینی، مدیرعامل وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود: «هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و میتوان گفت پایتخت معادل بودجه شهرداری هزینه اقتصادی آلودگی هوا را میدهد. »
این در شرایطی است که اخیرا مدیرکل محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرده که گزارشات حاکی از خسارتی سالانه معادل ۲.۶ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت ۸.۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است.
خسارت ۳۳ هزار میلیارد تومانی آلودگی هوا به تهران
یک حساب سر انگشتی نشان میدهد که با توجه به دلار حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی، معادل ریالی خسارت آلودگی هوا در تهران، ۳۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومان برآورد میشود. این یعنی با احتساب جمعیت ۸.۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در سال است.
آمار خسارت ۳۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومانی آلودگی هوا در تهران در حالی است که این عدد تقریبا عددی معادل یارانه معیشتی و کمی کمتر از رقم یکسال پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ایرانی است. در حال حاضر دولت ماهانه تقریبا رقمی حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی به حساب خانوار واریز میکند که در سال، رقمی در حدود ۴۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان میشود.
برای سال ۱۳۹۹ نیز بنا به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه و بررسی مواد و جداول بودجه، دولت ۴۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانهها و پرداخت یارانه نقدی به حدود ۷۸ میلیون ایرانی کنار گذاشته است.
همچنین دولت برای سال آینده رقمی در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه معیشتی به حدود ۶۰ میلیون نفر ایرانی پیشبینی کرده است.
میزان خسارت آلودگیها نیمی از رقم طرحهای عمرانی
در این میان، در سال ۱۳۹۸ رقمی که برای بودجه طرحهای عمرانی پیشبینی شده بود، در حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان بود. این یعنی، خسارت آلودگی هوا در تهران تقریبا نیمی از رقم اعتبار طرحهای عمرانی را در برمیگیرد.
همچنین برای سال ۱۳۹۹ دولت پیشبینی کرده ۷۰ هزار میلیارد تومان به طرحهای عمرانی اختصاص دهد.
متهم اصلی آلودگی هوا
در حال حاضر خودروهای سواری و کیفیت سوخت مصرفی، دو متهم آلودگی هوا هستند که هر کدام دیگری را مقصر میداند.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بهتازگی مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین را بهطور کامل رد و اعلام کرد که سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوییل در کلانشهر تهران از کیفیت بالایی برخوردار است.
براساس گزارش نفتیها، طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشا بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آنها بنزین نیست، بنابراین مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین بهطور کامل رد میشود.
همچنین براساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، ترکیبات آروماتیک که سرطانزا شناخته میشوند، به طور کامل از تمامی بنزین تولید کشور از یورو ۲ گرفته تا یورو ۵ حذف شده و به استاندارد یورو ۵ رسیده است.
وزیر نفت به تازگی درباره اثر بنزین روی آلودگی هوا اعلام کرد: سازمان محیط زیست قبل هم اعلام کرده که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. از طرف دیگر نیز نوع بنزین مساله نیست، بلکه مساله موتورسیکلتهای غیراستانداردی هستند که آلودگی ایجاد میکنند و آنطور که عنوان میشود، هر موتورسیکلت غیراستاندارد به اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد میکند و متاسفانه تعداد زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند.
به گفته بیژن نامدارزنگنه، در شهرهای بزرگ بنزین و گازوییل یورو توزیع میشود، اما فعلا مشکل این نیست.
در این میان، عیسی کلانتری، رییس سازمان محیطزیست اخیرا انگشت اتهام را به سمت خودروسازیها برده است. وی با با اشاره به آلودگی تهران و احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاهها در هفته آینده، عنوان کرد: مافیای خودروسازی آنقدر توان مالی دارند که تصمیمگیران را خریداری کنند. پس قطعا با چنین شرایط جوی و ایستایی هوا مواجه میشویم.
اما احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعتقاد دارد: سوخت خودروهای وارداتی یورو ۷ است، در حالی که این نوع سوخت در کشور وجود ندارد و زمانی که این نوع خودروها از سوخت یورو ۴ استفاده میکنند، موتور آنها آسیب میبیند و در نتیجه آلایندگی آنها از خودروهای یورو ۴ هم بیشتر میشود.
او با با بیان اینکه در شرایط کنونی برای کاهش آلایندگی خودروها محدودیت داریم، تصریح کرد: اگر بخواهیم به استاندارد یورو ۵ دست یابیم، باید سوخت آن را فراهم کنیم، در حالی که اکنون سوخت یورو ۵ در سراسر کشور توزیع نمیشود.
نعمتبخش عنوان کرد: اگر سوخت یورو ۵ در تمام کشور توزیع شود، باید سنسورها و ایسیو این خودروها هم تامین شود که اکنون ارتباط ما با قطعهسازان خارج از کشور قطع است و امکان اینکه این کار را انجام دهیم، وجود ندارد.
برچسب ها
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر