حمایت ارزی ۲ صندوق از شرکت‌های دانشی در شرایط تنش ارزی/کسب بالاترین رتبه از سوی صندوق یزد

حمایت ارزی ۲ صندوق از شرکت‌های دانشی در شرایط تنش ارزی/کسب بالاترین رتبه از سوی صندوق یزد

مدیر برون‌سپاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه علاوه بر آنکه تاکنون ۳۸ صندوق پژوهش و فناوری دارای مجوز در حوزه‌های دانش‌بنیان فعال شده‌اند، آستان قدس رضوی نیز با راه‌اندازی صندوقی به حمایت از این حوزه آمده است، گفت: علاوه بر آن دو صندوق "توسعه صادرات" و "تبادلات فناورانه" نیز در جهت رفع نیازهای ارزی در این حوزه فعال شده‌اند.

شنبه 28 مهر 1397 ساعت 6:20

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا 

محمود قصاع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ماده ۱۰۰ برنامه سوم توسعه، افزود: بر اساس این ماده قانونی به دولت اجازه داده شد که در تاسیس صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی با بخش خصوصی مشارکت کند. به این معنی که دولت سهامدار این نوع صندوق‌ها شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس دستگاه‌ها مجاز شدند که از محل بودجه‌های دولتی که در اختیار دارند، اقدام به تامین منابع سرمایه‌ای برای این نوع صندوق‌ها کنند، اظهار کرد: دستگاه‌هایی مانند وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو و صنعت و تجارت و یا نهادهای تابعه آنها مانند دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری صندوق‌های پژوهش و فناوری را با بخش خصوصی و غیر دولتی شکل دادند و در عین حال تاکید شده که بخش‌های دولتی مجاز نیستند بیشتر از ۴۹ درصد در این صندوق‌ها سهام داشته باشند.

قصاع ادامه داد: ماده ۱۰۰ برنامه سوم در ماده ۴۵ برنامه چهارم توسعه مجددا تمدید شد، ولی این ماده در برنامه پنجم توسعه وارد نشد و به این ترتیب از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ حدود ۱۸ صندوق مجوز دریافت کردند که از این تعداد تنها ۷ صندوق فعال شد.

به گفته وی، این شرکت‌ها مجاز به جذب سرمایه در قالب سپرده نیستند، ولی افراد حقیقی می‌توانند سهامدار صندوق شوند.

قصاع با بیان اینکه در کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری نمایندگان بانک مرکزی حضور دارند تا نظارت‌های لازم بر عملکرد این صندوق‌ها داشته باشند، ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ که قانون برنامه پنجم و قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد، تغییر مسیری در روند فعالیت‌های این نوع صندوق‌ها رخ داد؛ چرا که مشاهده شد در چندسالی که این صندوق‌ها به صورت کوچک فعالیت می‌کردند، تحولی در حوزه دانش‌بنیان ایجاد نشده، از این رو قانون مجزایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با عنوان قانون "حمایت از شرکت‌های پژوهش و فناوری" به تصویب رسید و در آن بر تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید شد.

مدیر توسعه خدمات و اموربانک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: در تبصره یک ماده مربوط به تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید شده که بخشی از تسهیلات این صندوق بزرگ از محل صندوق‌های پژوهش و فناوری باشد، به این ترتیب این صندوق‌های پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی مرتبط شدند.

وی ادامه داد: به محض آنکه در سال ۹۳ بخشی از سرمایه صندوق نوآوری داده شد، این صندوق فعالیت مشترک خود را با صندوق‌های پژوهش و فناوری آغاز و با آنها در قالب عامل مالی و بعد در قالب کارگزاران ارزیابی و نظارتی همکاری کرد. این اقدام سبب شد تا صندوق‌هایی که مجوز دریافت کرده، ولی فعال نشده‌ بودند، به تدریج فعال شوند.

رفع موانع افزایش صندوق‌های پژوهش و فناوری

قصاع اضافه کرد: با ایجاد تحرک جدید در صندوق‌های پژوهش و فناوری، متقاضیان جدیدی درخواست تاسیس این نوع صندوق‌ها را ارائه کردند، ولی از آنجایی که ماده ۱۰۰ برنامه سوم و ماده ۴۵ برنامه چهارم توسعه مجددا تمدید نشد، از این رو امکان حضور بخش دولتی در تاسیس این نوع صندوق‌ها فراهم نبود؛ لذا در سال ۹۴ در قانون تولید رقابت‌پذیر و مقررات مالی دولت، ماده ۴۴ در مورد "رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب شد و در آن ماده ۱۰۰ برنامه سوم تنفیذ شد و به دولت اجازه دادند که در تاسیس صندوق‌های پژوهش و فناوری با بخش خصوصی مشارکت داشته باشند. علاوه بر آن به دولت اجازه داده شد که در تقویت و توسعه صندوق‌های دولتی حوزه فناوری اقدام کنند.

وی نمونه این نوع صندوق‌ها را صندوق حمایت از صنایع الکترونیک و صنایع دریایی دانست و افزود: بر این اساس علاوه بر آنکه دولت مجاز شد که در صندوق‌های دولتی افزایش سرمایه بدهد، مجاز شد تا با بخش خصوصی در تاسیس صندوق‌های پژوهش و فناوری اقدام کند.

قصاع اضافه کرد: از این زمان آیین‌نامه ویژه ماده ۴۴ توسط هیات وزیران تصویب شد که در آن کارگروه جدیدی برای صندوق‌های پژوهش و فناوری معرفی شد که صدور و لغو مجوز، نظارت بر فعالیت‌ها،‌ هدایت و سیاستگذاری این نوع صندوق‌ها از ماموریت‌های این کارگروه است.

وی ریاست این کارگروه را بر عهده وزیر علوم و دبیری آن را بر عهده صندوق نوآوری و شکوفایی ذکر کرد و ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ با تصویب آیین‌نامه اجرایی و اساسنامه این نوع صندوق‌ها، ۲۰ صندوق پژوهش و فناوری دیگری هم تقاضای تاسیس شد که در کارگروه این صندوق‌ها بررسی شد و به تصویب رسید که به این ترتیب ۳۸ صندوق دارای مجوز بودند.

رتبه‌بندی صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیر توسعه خدمات و اموربانک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از تدوین شیوه نامه‌ای برای رتبه‌بندی و نظارت برای صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: بر این اساس اولین ارزیابی در سال ۱۳۹۵ اجرایی شد و ارزیابی سال ۹۶ این نوع صندوق‌ها در دستور کار قرار دارد.

قصاع با بیان اینکه در این رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس عملکرد رتبه‌بندی شدند، خاطر نشان کرد: در این ارزیابی بزرگی و یا کوچکی صندوق‌ها ملاک نبود؛ چراکه صندوق‌های بزرگی هستند که علی‌رغم آنکه دارای سرمایه‌های زیادی هستند، ولی در آن‌ها کمتر به مقوله شرکت‌های دانش بنیان پرداخته شده است و نوع فعالیت‌های آنها همانند تسهیلاتی است که بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌کنند، با این تفاوت که تسهیلات را با شرایط سهل‌تری در اختیار این نوع شرکت‌ها قرار می‌دهند.

وی با اشاره به صندوق‌های برتر از لحاظ عملکردی، خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های ما صندوق‌هایی که از لحاظ عملکرد در حوزه‌های اعطای تسهیلات و ضمانت به شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین سرمایه‌گذاری خطر بهترین عملکرد را داشته‌اند، شامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد بوده است. این صندوق جزو صندوق‌های استانی است و در مرکز مستقر نشده است.

به گفته این مقام مسوول، این صندوق علاوه بر آنکه عملکرد خوبی داشته است، در تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تعاملات خوبی داشته و توانسته بالاترین رتبه را کسب کند.

وی با بیان این‌که رتبه‌بندی این صندوق‌ها اعلام شده است، افزود: با اقدامات انجام شده این نوع صندوق‌ها در دو قالب کلی صندوق‌های پژوهش و فناوری "جامع" و "سرمایه‌گذاری" فعالیت می‌کنند. صندوق‌های جامع در زمینه ارائه کلیه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد فناور و هسته‌های نوآوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در زمینه VC (سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر) فعالیت دارند.

قصاع، اضافه کرد: این دو نوع صندوق در قالب‌های مختلف در قالب‌های بخش خصوصی در حال راه‌اندازی است، ضمن آنکه ۱۰۰ درصد سرمایه برخی از صندوق‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

صندوق‌های VC

وی با بیان اینکه دو نوع صندوق VC "جسورانه بورسی"  و " صندوق‌های پژوهش و فناوری با کارکرد مخاطره‌آمیز" راه‌اندازی شده است، گفت: راه‌اندازی این نوع صندوق‌ها با هماهنگی سازمان بورس و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری بوده است.

قصاع در عین حال اضافه کرد: اخیرا برخی از نهادهای عمومی غیر دولتی مانند بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد نیز به راه‌اندازی این نوع صندوق‌ها علاقه‌مند شدند.

مدیر توسعه خدمات و اموربانک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی، آشنایی جامعه با فعالیت‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌ها از این شرکت‌ها در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را از دلایل استقبال نهادها برای راه‌اندازی صندوق‌ها عنوان کرد.

راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری از سوی آستان قدس رضوی

وی با اشاره به اقدام آستان قدس رضوی در راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری، توضیح داد: هر کدام از صندوق‌ها مدلی از کسب و کار را برای خود تعریف کرده‌اند و آستان قدس رضوی نیز مدلی که برای کسب و کار صندوق وابسته تعریف کرده، توسعه فعالیت‌های حوزه آستان است.

قصاع با بیان اینکه آستان قدس رضوی با توجه به میزان موقوفاتی که دارد، حوزه اقتصاد بزرگی را در اختیار دارد، خاطر نشان‌ کرد: ولی این حوزه بزرگ اقتصادی نیاز به نوآوری‌هایی برای افزایش بهره‌وری و کیفیت دارد و یکی از اقدامات صندوق پژوهش و فناوری این نهاد این است که با کمک بنگاه‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

مدیر توسعه خدمات و اموربانک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به این سوال که آیا صندوق آستان قدس رضوی با حجم سرمایه بالا لطمه‌ای به سایر صندوق‌ها وارد نمی‌کند، پاسخ داد: فعالیت این صندوق دارای محدوده کاملا مشخصی است، از این رو بر فعالیت سایر صندوق‌ها تداخلی نخواهد داشت؛ ضمن آنکه با قدرت اقتصادی آستان قدس رضوی و ماموریتی که از سوی مقام معظم رهبری در حوزه وارد شدن آن به حوزه دانش‌بنیان واگذار شده است، می‌تواند با تجربیاتی که در این حوزه به دست می‌آورد، به سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری دیگر هم کمک کند.

به گفته وی، آستان قدس رضوی در صندوق‌های پژوهش و فناوری خراسان و صندوق سلامت ثامن سهامدار است.

ضرورت راه‌اندازی صندوق‌های ارزی

مدیر توسعه خدمات و اموربانک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نوسانات ارزی اخیر در کشور، گفت: ما تاکنون دو صندوق "توسعه صادرات" و صندوق "تبادلات فناورانه" را با رویکرد کارکردهای فراملی فعال کرده‌ایم. ماموریت صندوق "توسعه صادرات" حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور آنها در بازارهای جهانی و ماموریت صندوق "تبادلات فناورانه" حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها برای خرید فناوری‌های مورد نیاز از شرکت‌های خارجی و وارد کردن آن به داخل کشور است.

قصاع ادامه داد: این صندوق‌ها کمک‌های ارزی‌ هم به این شرکت‌ها اعطا می‌کنند و مجاز به اعطای تسهیلات ارزی هستند، ولی ضوابط مربوط به این اقدام توسط کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری تدوین می‌شود.

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1795

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1955

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1762

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361