تراز ارزی در ورزش

تراز ارزی در ورزش

سعید فائقی معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی موضوع حضور بازیکنان خارجی در باشگاه‌های فوتبال کشور و نقش آن در توسعه فوتبال و اقتصاد توسعه در فوتبال از این نظر حائزاهمیت است که شاید بتوان با بررسی عملکرد آن در حوزه اقتصاد خرد این ورزش به راهکاری دست یافت و بنگاه‌های سرگردان فوتبال را به سمت و سوی بهره‌ور بودن، افزایش بازده اقتصادی،تخصیص بهتر منابع، کاهش ناکارآیی و ناکار‌آمدی‌ها، دستیابی به یک برنامه جامع تربیت نیروی انسانی، کنترل هزینه‌ها و رسیدن به یک راهکار مناسب و بهینه میان منابع و مصارف سوق داد. قبول داشته باشیم که فوتبال حرفه‌ای و جهانی شدن فوتبال و رقابتی شدن هرچه بیشتر این ورزش پرطرفدار و ماهیت اقتصادی آن‌که در حوزه بازار با نهایت شفافیت قرار دارد، ایجاب می‌کند که درهای باشگاه‌ها برای ورود بازیکنان خارجی و خروج بازیکنان داخلی باز باشد اما به نظر می‌رسد همان‌طور که در اقتصاد کلان کشور تراز واردات همواره نسبت به صادرات سنگینی داشته است، در فوتبال هم وضع به همین منوال است.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 4:1

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

تراز ارزی در ورزش

هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم روزی که در مرکز توسعه صادرات افتخار خدمت در معیت استادم جناب آقای مهندس هاشمی‌طبا را داشتم، از رئیس کل مرکز توسعه تجارت کره «COTRA» سوال کردم: شما که مثل ما ارز فراوان خارجی فروش از نفت نداشتید و مزیت‌های منابع طبیعی‌تان هم حداقل بود، چگونه توانستید ما را که توسعه را زودتر از شما شروع کرده بودیم پشت سر بگذارید؟ یک جمله گفت که عرق سردی بر پیشانی‌ام نشست و آن اینکه حلاوت خرید، شما را از صادرات بازداشت و برای همیشه تراز تجارت خارجی‌تان منفی شد و منابع‌تان همواره به بیرون سرازیر شد. وقتی به ورزش آمدیم سرلوحه کارمان را استراتژی نگاه به بیرون قرار دادیم و به‌تدریج رشته‌های جهانی‌مان اضافه شد. در آن سال‌ها جایگاه ورزش‌های سنتی‌مان هم به خطر افتاده بود برای مثال در وزنه‌برداری هفتم آسیا شده‌ بودیم، جهان که جای خود دارد.

فوتبال‌مان در رده بالای ۱۲۰ رنکینگ جهان قرار داشت و در اکثر رشته‌ها جایگاه جهانی‌مان وضع مطلوبی نداشت. تصمیم گرفته بودیم جایگاه جهانی ورزش را ارتقا دهیم و این استراتژی در همه ابعاد صورت می‌گرفت. دیپلماسی ورزش را هم مدنظر داشتیم و تا توانستیم برای کسب کرسی‌های بین‌المللی تلاش کردیم. چرا؟ بسان صادرات سنتی‌مان از قبیل پسته، زعفران، فرش و... تصمیم گرفته بودیم تراز خارجی ورزش‌ را مثبت کنیم؛ لااقل در مرکز توسعه صادرات این راهکار را یاد گرفته بودیم. علاوه بر توسعه ورزش قهرمانی، لژیونری هم راه افتاده و در آن سال‌ها درآمد حاصل از صادرات بازیکن و مربی (در رشته‌های کاراته، تکواندو، کشتی و...) و مدرس (دو میدانی، کشتی و...) معنی‌دار شده بود. اقتصاد ورزش روبه رونق بود بخش خصوصی مبادرت به سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش کرد. حدود ۲۵۰۰ تعاونی برای تولیدات ورزشی تاسیس شد. یکی از بزرگان فوتبال کارخانه توپ‌سازی راه‌انداخت و یکی از لژیونرها اولین مرکز تجاری ورزشی را در شهرک غرب تاسیس کرد که آبرویی برای شهر تهران شد.

اختصاص یک ریال از هر نخ سیگار و یک درصد اعتبارات، رونق اقتصادی در ورزش به‌وجود آورد و زیرساخت‌ها شروع به توسعه کردند. پول در ورزش به گردش درآمد، غافل از اینکه هنوز استراتژی نگاه به بیرون در ورزش نهادینه نشده و با تغییر مدیریت و افزایش درآمدهای نفتی بودجه‌های سالانه، به‌تدریج نگاه به بیرون را فراموش کردیم و کشور دچار تنش‌های بین‌المللی شد؛ تحریم ظالمانه هم اوضاع را تشدید کرد و به‌تدریج تراز مثبت ورزش هم بسان اقتصاد منفی شد. اینکه در فوتبال شعار خودکفایی بدهیم استراتژی مناسبی نیست.حضور بازیکن، مربی و... خارجی اگر به صورت مناسب صورت بگیرد به نفع ورزش ماست. ما بخشی از رشد والیبال، بسکتبال، وزنه‌برداری، فوتبال، تکواندو و... را به‌دلیل استفاده از مربی، بازیکن و مدرس و... خارجی داریم. اگر کورتانیدزه را در پیام مازندران به خدمت نگرفته بودیم، معلوم نبود بتوانیم مدال برنز المپیک آتن را کسب کنیم.

حضور بازیکنان خارجی هم در بسکتبال بسیار به ارتقای این ورزش کمک کرد. مثال‌هایی از این دست بسیار زیاد است؛ وقتی کشتی را به آمریکا اعزام کردیم، بسیار تحت‌فشار قرار گرفتیم، اما یادمان باشد آنها در مسابقات دهه فجر ما حضور پیدا کردند و در جشن‌های انقلاب با ما همراه شدند.  اگر قرار باشد هدف وسیله را توجیه کند و مربی‌ای که ما را در مقابل پول به دیگران فروخته، دست به‌دامنش بشویم و بازیکنانی را که صرفا به‌دلیل اطاعت‌پذیری یا خدای نکرده حلاوت خرید به فوتبال اضافه کنیم و بدون برنامه این کار را صورت دهیم، شدیدا متضرر خواهیم شد. اگر باشگاه‌ها نظام جامع‌ تربیت بازیکن نداشته باشند، اگر برای نیروی انسانی و بالا بردن مهارت و نحوه استفاده از آن و بهبود آن برنامه‌ای نداشته باشند و تراز ورود و خروجشان مثبت نباشد؛ در آن صورت اتلاف منابع خواهد بود، اگر از مربی یا بازیکن خارجی استفاده کنند.

عملکرد هفته‌های اخیر لیگ برتر فوتبال نشان می‌دهد به‌جز یک یا دو بازیکن و مربی خارجی، بقیه نه‌تنها در سطح لیگ برتر که در سطح لیگ دسته سه هم نیستند. متاسفانه همان‌طور که باشگاه‌ها نظام تربیتی ندارند ماهم در ورزش بنگاهدار تربیت نکرده‌ایم.  ما هم در ورزش نظام جامع تربیت مربی نداشته‌ایم. به‌رغم توسعه آموزشی و ایجاد دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و رشته‌های متعدد برای ورزش هنوز نتوانسته‌ایم در این دو موضوع به سطح قابل‌قبولی برسیم. باشگاه‌ها باید طوری برنامه‌ریزی کنند که به یک درآمد ارزی مطمئن دست پیدا کنند، در آن صورت حق دارند مبادرت به جذب بازیکن یا مربی خارجی کنند که آن مربی یا آن بازیکن در ارتقای سطح فوتبال باشگاه موثر باشد. هنوز در سطح باشگاه‌ها ما موردی مشاهده نکرده‌ایم که اثر موثر و ماندگاری در فوتبالمان داشته باشد. هنوز که هنوز است رایکوف یا راجرز پس از چهل و اندی سال فراموش نشده‌اند.

با هزاران تاسف باید عرض کنم که این روشی که درپیش گرفته‌ایم، در درون خود فسادپرور خواهد شد. فوتبال حرفه‌ای دنیا در راستای رعایت حقوق اعضای خود به‌خصوص هواداران و تماشاگران جهت شفافیت، راهکارهایی را طراحی کرده و بنگاه‌های متعددی را برای شفافیت تدارک دیده، اما به‌رغم تمهیدات اندیشیده شده هرازچند گاهی اخباری مبنی بر وجود فساد به گوش می‌رسد.  حال ما که هیچ شفافیتی در این‌خصوص نداریم ملاحظه می‌فرمایید که چه اندازه می‌توانیم مشکل داشته باشیم. آری‌هان یکبار از مدیربرنامه‌های خود نقل کرده بود که برای هرکاری مراجعه می‌کرده توقع پورسانت ازش داشته‌اند. آن مربی پرتغالی هم در برنامه ۹۰ چنین مطلبی را عنوان کرد (منظور کی‌روش نیست). این روزها قیمت ارز موجب شده که بعضی موارد تحت‌الشعاع این قیمت قرار گیرد. با همین نرخ ارز در مقایسه میانگین قراردادهای داخلی هنوز بازیکنان خارجی ارزان‌تر هستند و از لحاظ مدیریتی راحت‌تر اداره می‌شوند، کم‌توقع هستند، هزینه‌های جنبی کمتری دارند، تاکتیک‌پذیرترند، کمتر جنجال به‌پا می‌کنند، هزینه‌های آموزشی ندارند که اگر هزینه‌های معادل این موارد را هم از نظر مدیران در نظر آوریم، خطری برای مدیران محسوب نمی‌شوند و حاشیه امن مدیران هستند. پس مساله اصلی تراز ارزی است، هر باشگاهی بتواند درآمد ارزی تحصیل کند و در اقتصاد جهانی فوتبال وارد شود، لاجرم بخشی از درآمد ارزی خود را باید هزینه کند.جهانی شدن هم درآمد دارد و هم هزینه؛ مشکل باشگاه‌های ما این است که درآمد ارزی ندارند، هزینه ارزی الی ماشاء‌الله. پدیده فوتبال یکی از گران‌ترین پدیده‌هاست. برای مثال تماشای یک مسابقه را با تماشای یک فیلم سینمایی درنظر بگیریم، سالن سینما حداکثر دو هزار نفره باشد و به‌طور میانگین ۸ سانس در روز نمایش داشته باشد.

بلیت‌فروشی برای ۱۶ هزار نفر خواهد بود. حال آنکه درآمد آن‌را مقایسه کنیم با تماشای فوتبال که یک سانس آن حداقل ۵۰ هزار نفره است. فوتبال ما را نگاه نکنید که نتوانسته‌ایم به‌جز چند باشگاه هوادار جذب کنیم. شما در لیگ‌های اروپایی ورزشگاه خالی نمی‌بینید. من همیشه دوی صدمتر را مثال می‌زنم که بیشترین تماشاگر را در دنیا دارد. یکصدهزار نفر گران‌ترین بلیت را می‌خرند که ۱۰ ثانیه از آن لذت ببرند. از حق نگذریم فوتبال هم چنین درآمدی دارد، قهرمان باشگاه‌های آسیا برای حداکثر ۱۰ مسابقه به‌صورت رفت و برگشت که در پنج مسابقه آن میزبان است، ۴ میلیون دلار دریافت می‌کند؛ کدام پدیده‌ای سود این‌چنینی دارد؟ ما چند سال است که از این درآمد محرومیم اگر دو میلیون دلار هزینه کنیم که این چهار میلیون دلار را کسب کنیم ارزش دارد چراکه دو میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد کرده‌ایم اما متاسفانه بیش از چهار میلیون دلار هزینه می‌کنیم دریغ از یک دلار ارزش افزوده. متاسفانه اقتصاد ما در اکثر ابعاد به این مشکل دچار شده و بیماری اقتصاد گریبانگیر فوتبال هم شده. حرفه‌ای شدن مشکل نیست، دارای محتوا است. معنی و مفهوم آن ایجاد ارزش افزوده از طریق فوتبال است، دارای حقوق مادی و معنوی است. نام، نما و نشان دارد و سرشار از درآمدهایی است که مدیران مکلف‌ به ایجاد آن هستند، نظارت را در دل خود دارد، فعالیت حرفه‌ای نمی‌تواند منجر به زیان شود و فعالیت منجر به زیان حرفه‌ای محسوب نمی‌شود. هرگاه بنگاهی، باشگاهی زیان داشته باشد معنی و مفهوم آن این است که حرفه‌ای اداره نشده و مدیرانش حرفه‌ای نیستند، بنگاه‌های جهانی و باشگاه‌های جهانی را مدیران جهان‌تراز اداره می‌کنند.

 باشگاه زیان‌ده یعنی مدیرانش باشگاهداری بلد نیستند و جهان‌تراز نیستند و متاسفانه مجامع آنها هم ناکارآ و ناکارآمدند، ناکارآیی و ناکار‌آمدی به زیان‌دهی می‌انجامد. شما وقتی درآمد ارزی نداشتی و هزینه ارزی ایجاد کردی یعنی نتوانستی منابع و مصارف را بهینه مدیریت کنی و آنگاه که نتوانستی منابع و مصارف را مناسب تخصیص‌دهی به کج‌راهه رفته‌ای و هرگاه بازیکنان با مهارت کم و متوسط به‌کار گرفتی یعنی بهره‌وری را زیر سوال برده‌ای و به‌جای تولید ثروت تولید فقر را در دستور کار قرار داده‌ای. همه کسانی که باشگاه‌ها را به سمت و سوی زیان می‌برند، فوتبال حرفه‌ای در حال بلوغ کشور را فقیر می‌سازند.با آوردن مربیان و بازیکنان خارجی ناکارآمد، نیروی انسانی در حال رشد فوتبال به مرگ خدای نکرده زودرس رهنمون می‌شوند. مدیران ارشد فوتبال و ورزش مکلفند با تدوین راهکارهای شفافیت و رعایت حقوق اعضای فدراسیون به‌صورت همه‌جانبه و توسعه بنگاه‌های ناظر از شیوع فقر در فوتبال جلوگیری کنند. این ره که می‌رویم به فقر منتهی می‌شود.

این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361