تحلیل‌ افقه از آنچه گریبان اقتصاد کشور را گرفته

تحلیل‌ افقه از آنچه گریبان اقتصاد کشور را گرفته

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز معتقد است حل نشدن اغلب مشکلات اقتصادی ایران ریشه در بی توجهی به آموزه‌های دینیِ تأثیرگذار بر پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور دارد و در نتیجه این امر سبب شده مشکلات اقتصادی و اجتماعی مزمن شده روندی کاهشی نداشته و با شدت و ضعف و در ادوار مختلف، همچنان گریبان مردم را بگیرد.

دوشنبه 12 شهریور 1397 ساعت 10:17

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" 

دکتر مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با برشمردن عواملی که موجب تحقق نیافتن کامل اهداف و آرمان های انقلاب نشده است، توضیح می‌دهد: در طول چهار دهه گذشته، انبوهی از تحلیل‌ها در این زمینه ارائه شده و راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از این ناکامی‌ها تدوین و پیشنهاد شده است. با این وصف، تاکنون نشان برجسته‌ای از تغییر عمده مشاهده نشده است چرا که به نظر می رسد بسیاری از این نسخه‌ها درمان معلول‌ها را هدف گرفته و نه علت را.

مشکلات اقتصادی  تنها با مدل‌های صرفاً اقتصادی قابل حل نیستند

وی اعتقاد دارد، اگر چه عمده مشکلات موجود در جامعه همچون بیکاری، فقر، نابرابری، تورم، رکود و رشد ناچیز اقتصادی نمودی اقتصادی دارند اما ریشه‌­ای غیراقتصادی دارند، به این معنا که مشکلات اقتصادی لاجرم با فرمول‌ها و مدل‌های صرفاً اقتصادی قابل حل نیستند. با این وصف، در سه دهه گذشته بعد از جنگ برای رفع مشکلات اقتصادی به اقتصاددانان متوسل شده‌اند و اقتصاددانان نیز با فرمول‌های مشخص خود تنها توانسته‌اند در برخی موارد تغییراتی اندک و البته کوتاه مدت ایجاد کنند و چون ریشه‌های غیراقتصادی مشکلات مورد غفلت قرار گرفته‌اند، بعد از مدت کوتاهی دوباره مشکلات سربرآورده‌اند.

افقه اضافه می‌کند: مرور شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی در سه دهه پس از جنگ موید این ادعاست. عمده عوامل غیراقتصادی که بر متغیرهای اقتصادی تأثیرگذارند همان‌ها هستند که اعتقادات، باورها، ارزش‌ها و هنجارهای مردم را شکل می‌دهند. اگر این ارزش‌ها و باورها توسعه‌ای باشند بستر لازم برای پیشرفت جامعه فراهم خواهد بود و اگر غیرتوسعه‌ای یا ضد توسعه‌ای باشند بدون تردید جامعه به توسعه و رفاه پایدار نخواهد رسید حتی اگر آن جامعه از انبوه منابع خدادادی هم برخوردار باشد.

وی با اشاره به عوامل غیراقتصادی تاثیرگذار در توسعه پایدار ایران خاطرنشان می‌کند: در جامعه ایران که حکومتی دینی شکل گرفته و قرار بوده و هست که آموزه‌های دینی در کل ساختارهای کشور ساری و جاری شود، نگرش نسبت به حیات مادی و جایگاه انسان در این دنیا خود ریشه در آموزه‌ها و البته برداشت‌های دینی دارد. فرهنگ و سنت‌ها و عوامل غیراقتصادی دیگری هستند که شکل دهنده باورها و ارزش‌های جامعه هستند اما خود اینها نیز رابطه‌ای متقابل با آموزه‌های دینی دارند که می‌توانند گرایش توسعه­‌ای یا ضدتوسعه‌­ای داشته باشند.

این استاد دانشگاه چمران اهواز درباره تأثیر برداشت‌های محدود از آموزه‌های دینی بر شاخص‌های اقتصادی- اجتماعی سال‌های بعد از انقلاب توضیح می‌دهد: یک حکومت دینی با حاکمیت سیاسی مسئول همه شئون جامعه از جمله معیشت و رفاه و شأن اجتماعی و جایگاه سیاسی کشور در جهان و... است و نباید تنها اِعمال بخش کوچکی از آموزه‌های دینی که عمدتاً عبادات مورد تأکید در فروع دین است مورد توجه قرار گیرد و سایر آموزه‌ها و احکام دینی که اتفاقاً می‌توانستند موتور محرکه پیشرفت جامعه در همه ابعاد باشند، مورد غفلت قرار گیرد. در واقع نه تنها باید آموزه‌های حوزه مورد توجه قرار گیرد بلکه سایر امور حکومت از جمله معیشت و امور مادی مردم (امور اقتصادی، اجتماعی و رفاهی)  در حیطه­ وظایف دینی دنبال شود و ناخواسته امری غیرعبادی تلقی نشود و تنها وظیفه­ دولت به معنی قوه­ مجریه دانسته نشود.

مسئول بخش قابل توجهی از ناکامی‌های موجود در بخش‌های اجتماعی اقتصادی و سیاسی تنها متوجه دولت نیست

افقه معتقد است، گاهی بیشترین توجه و حساسیت به ارزش‌های دینی و شرعی همچون فروع دین و حجاب و موسیقی و .. متمرکز می‌شود و حجم قابل توجهی از وقت و بودجه کشور به این امور اختصاص می‌یابد و در سایر امور همچون فقر و بیکاری و تورم و کلا مسائل معیشتی رفاهی و مادی مردم فقط به دولت و بخش اجرایی تذکر و اخطار داده می‌شود غافل از آن‌که مسئول بخش قابل توجهی از ناکامی‌های موجود در بخش‌های اجتماعی اقتصادی و سیاسی تنها متوجه دولت نیست.

به گفته او، وقتی حکومت دینی تلقی می‌شود، مخاطبین داخلی و خارجی حاصل حکومت دینی را در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی (مثبت یا منفی) مورد ارزیابی قرار داده و به حکومت نسبت می‌دهند. برخی روحانیون  تصور می‌کنند که وظیفه آن ها فقط اعتراض به عملکردهاست و در حالی که سالانه بودجه‌های قابل توجهی در اختیار مراکز مذهبی قرار داده می‌شود، هنوز بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی جامعه را به بیگانگان یا به بخش اجرایی حکومت نسبت می‌دهند و خود را مخاطب ناکامی‌های فرهنگی و مذهبی نمی دانند.

افقه ابراز عقیده کرد؛ همین نگاه بسته به آموزه های دینی (در عمل) و محدود شدن حساسیت به کمترین آموزه‌های دینی، در تمامی ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ساری و جاری شده است، بنابراین می‌توان گفت که بخش اعظم مشکلات و ناکامی‌های گذشته و حال ناشی از حذف انبوه آموزه‌های توسعه­‌ای و کمال­‌گرای دینی است. مثال‌های متعددی از تأثیر شکل گیری چنین ساختاری می‌توان ارائه کرد. از ابتدای انقلاب تاکنون عزل و نصب مسئولان و مدیران از سطوح بالا تا پائین‌ترین رده ها، براساس تقید به همین حداقل‌ها (ظاهر فرد، انجام فرائض در محدوده فروع دین، شرکت در فرائض جمعی، تسلط به احکامی از رساله که کمترین ربطی با مسئولیت مورد نظر نداشته و ندارد، و....) بوده و هست و از تقید افراد به پایبندی‌های دینی که تأثیر اجتماعی سیاسی وسیع‌تر و گسترده‌تری دارند عمداً یا سهواً صرف نظر شده و می‌شود.

این استاد دانشگاه نیز اضافه می‌کند: استخدام کارکنان در همه حوزه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی (بیت‌المال) ارتزاق می‌کنند هم بر همین روال است. برای استخدام معلم و استاد در همین محدوده تنگ حتی سختگیری بیشتری صورت می‌گیرد، بنابراین در طول سه دهه ی گذشته عمدتاً افرادی تصمیم گیران اصلی و تأثیرگذار در کشور شده‌اند که الزاماً از بابت تقیدهای اخلاقی و اثرگذار در روند پیشرفت کشور مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند. در واقع برخی تکالیف دینی که اتفاقاً می توانست ضامن موفقیت نظام دینی شود، در عمل مورد غفلت قرار گرفت که شامل حراست از حق الناس در ابعاد مختلف و با سخت­گیری­‌هایی که دین تعیین کرده، حساسیت به محافظت از بیت المال، حفظ و حراست از نیروهای انسانی به خصوص افراد نخبه، احترام به علم و عالم در همه حوزه‌های علمی (همان‌گونه که با علمای دینی رفتار می‌شود)؛ نظم و انظباط در کار و مدیریت، احترام به وقت، حقوق، شأن، و آزادی افراد و جامعه (حق الناس)؛ راستگوئی و وفای به عهد، حفظ و حراست از اسرار و آبروی مردم (حق الناس)، عدم پذیرش مسئولیت‌هائی که افراد شایسته آن نیستند، و .... است.

این اقتصاددان خاطرنشان می کند: برخی مسئولین و مدیران بدون این‌که شایستگی داشته باشند و صرفاً با داشتن همان ویژگی‌های پیش گفته بر مسندها نشسته‌اند و به دلیل فقدان تخصص و توان و لاجرم به دلیل سوء تدبیر، اتلاف منابع و سرمایه‌های فراوانی از کشور و بیت المال را بر کشور تحمیل کرده‌اند. این گونه افراد نسبت به برخی فروع دین و ظواهری که برآنها در عمل تأکید می‌شود، مقیدند و ترک بقیه تکالیف دینی (مثل بی‌اعتنائی به حق الناس و هدر دادن بیت المال که حاصل سوء رفتار یا مدیریت شان است) را چندان گناه نمی‌پندارند. نتیجه این بی‌اعتنائی نسبت به بخش قابل توجهی از آموزه‌های دینی، ناکامی‌های متعددی است که در طول سه دهه گذشته با آن مواجه بوده‌ایم و حاصل آن نیز اتلاف وسیع منابع و سرمایه‌های انسانی و مالی است.

بی‌توجهی به آموزه‌های دینیِ تأثیرگذار بر پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور، ناشی از چیست؟

افقه به ایسنا می‌گوید: حل نشدن اغلب مشکلات اقتصادی به خصوص فقر و بیکاری و نابرابری در طول سه دهه بعد از جنگ، تداوم وابستگی شدید به نفت و آسیب پذیر شدن روابط سیاسی اقتصادی کشور با دیگر کشورها به خصوص در مقابل تحریم‌های زورگویانه آمریکا، وجود هزاران طرح نیمه تمام در کشور، وجود ظرفیت خالی پنجاه درصدی در اغلب بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط حتی در شرایط عادی کشور، و از همه اینها مهم‌تر، اتلاف و تخریب وسیع و جبران ناپذیر محیط زیست (تخلیه منابع آبی، تخریب وسیع جنگل‌ها و مراتع، آلودگی های هوا، آب های جاری و دریاها، اتلاف وسیع انرژی، تخریب وسیع خاک های حاصل‌خیز) از مشکلات اساسی ماست.

وی تاکید می‌کند: باز هم مهم‌تر از موارد فوق، بی‌اعتنائی نسبت به از دست دادن نیروهای انسانی در تصادفات جاده‌ای، افسردگی برخی جوانان،  افزایش مستمر کودکان کار، گسترش بزه‌های اجتماعی، انزوا یا خروج نیروهای نخبه و شایسته از کشور به دلیل بی اعتنائی به استعدادها و قابلیت هایشان اگر ناشی از بی توجهی به آموزه‌های دینیِ تأثیرگذار بر پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور نباشد، پس از چیست؟

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: اینها همه در حالی است که قانون اساسی اصول عالی و آرمانی برای رفاه مادی و معنوی مردم در نظر گرفته، بیش از ده سال به نام های اقتصادی و مسائل معیشتی مردم توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده، پنج برنامه توسعه با اهداف آرمانی اجرا شده، سیاست‌های کلی نظام در همه ابعاد تدوین و ابلاغ شده، چشم انداز 20 ساله نظام با رؤیائی‌ترین اهداف در حال اجراست و اخیراً نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جهت حل بسیاری از مشکلات کشور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده اما غالب آنها با اهداف و آرمان های تعیین شده فاصله فراوان دارند.

بروز بحران‌های پیشین و فعلی ناشی از سهل انگاری بسیاری از تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور است

این اقتصاددان می‌گوید: حاصل این غفلت‌ها و البته در کنار هزاران سوءتدبیر و خطا در به کارگیری فرمول‌ها و مدل‌های اقتصادی اجتماعی به کارگرفته شده در طول سه دهه بعد از جنگ، آسیب پذیری شدید کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی مذهبی است. همین امر باعث شده تا فردی مغرور و ضد ایرانی و بی اعتنا به تعهدات کشورش مثل ترامپ، بتواند با تصمیمات ضداخلاقی و ضد بشری خود، آرامش اقتصادی اجتماعی کشور را مورد تهدید قرار دهد. این‌که خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها موجب تنش فعلی در متغیرهای اصلی اقتصاد به خصوص بی ثباتی بازار ارز و به دنبال آن سایر بازارها شد عمدتاً ریشه در غفلت‌های فوق الذکر داشته و دارد، بنابراین می‌توان گفت که بروز بحران‌های پیشین و فعلی ناشی از غفلت و سهل انگاری بسیاری از دست اندرکاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور است؛ از مسئولانی که دایره انتخاب و ارزیابی هایش را بسیار تنگ و محدود کرده و موجب شدند الزاماً شایسته‌ترین‌ها در مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه برگزیده نشوند، تا افراد تأثیرگذار در جامعه همچون روحانیون، اساتید دانشگاه، هنرمندان، نویسندگان، و متولیان رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما.

وی تأکید می‌کند: تا در نگرش موجود دینی تحولی اساسی در جهت استفاده از همه ظرفیت‌های توسعه‌ای دین صورت نگیرد، بعید است که مشکلات قدیمی و فعلی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ناکامی‌های مذهبی زمینه‌ای برای حل و رفع پیدا کنند. این نکته نیز مجدداً تأکید می‌شود که گفته‌های فوق به معنی آن نیست که ضعف در مدیریت‌ها و فرمول‌های خطائی که برای حل مشکلات تا کنون ارائه شده در ناکامی‌های فعلی بی‌تأثیر بوده‌اند اما به نظر می‌رسد که انتخاب مدیران ناتوان و کم تخصص نیز ریشه در ساختارهائی دارد که نظام فکری فلسفی محدود به بخشی از آموزه‌های دینی آنها را ایجاد کرده است.

گفت‌وگو از: شیما عباس زاده، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1783

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1922

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1733

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361