در پایان دولت دهم وضعیت نابسامان بیمارستان ها و پرداختی زیاد مردم بابت هزینه های درمانی موضوع تحول در نظام سلامت را به رقابتهای انتخاباتی کشاند.
در پایان دولت دهم وضعیت نابسامان بیمارستان ها و پرداختی زیاد مردم بابت هزینه های درمانی موضوع تحول در نظام سلامت را به رقابتهای انتخاباتی کشاند. بر همین اساس طرح تحول نظام سلامت به عنوان برنامه عملیاتی دولت یازدهم برای حل مشکلات این حوزه در اردیبهشت ماه سال 1393 شروع به کار کرد. اگرچه این طرح در ابتدای راه و با سامان بخشیدن به بیمارستان های دولتی و کاهش پرداختی مردم تحسین همگان را برانگیخت اما رفته رفته و با اجرای گام سوم این طرح در قالب شعار واقعی سازی تعرفه ها، واکنش های منفی نسبت به آن شدت گرفت. تحمیل بار سنگین مالی بر دولت و بیمه ها و عدم امکان وصول این تعهدات محورهای اساسی نقد منتقدین بود. اکنون و بعد از گذشت 3 سال، پیش بینی منتقدین به واقعیت بدل شده و اجرای این طرح عملا بیمههای درمانی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. این مشکلات مالی، نه تنها اجرای گام های جدید را متوقف کرده بلکه تداوم طرح فعلی در آینده را نیز با ابهام مواجه ساخته است.
در سال اخیر وزارت بهداشت در واکنش به متهم شدن به درمان محوری، طرح تحول بهداشت را در دستور کار قرار داد که محوریت آن بر پایگاه های سلامت است. همچنین رویه کلی این وزارتخانه در سال گذشته نشان میهد که خصوصی سازی نظام سلامت و حرکت به سمت بازار آزاد از اهداف اصلی دولت یازدهم در این حوزه است. رویکردی که در دنیا با شکست مواجه شده و بیش از همه در جهت تأمین منافع ارائه دهندگان خدمت است تا دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت. در ادامه به برخی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکسال اخیر اشاره شده است.
آینده مبهم طرح تحول سلامت
اجرای گامهای جدید طرح تحول سلامت پس از گذشت نزدیک به 18 ماه از شروع آن، به دلیل کمبود منابع متوقف شد. اشکال اساسی این طرح، بیتوجهی به اصل تعادل منابع و مصارف بود که بسیاری از منتقدان از ابتدا نسبت به طبعات آن در دراز مدت هشدار داده بودند. به عبارت دیگر مدیریت مبتنی بر تزریق منابع، بدون اصلاح ساختارهایی که در حال حاضر بر وزارت بهداشت حاکم است، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت نتایج مثبتی داشته باشد اما در درازمدت مشکلات را تشدید خواهد کرد. افزایش 150 درصدی تعرفهها همزمان دربخش دولتی و خصوصی در گام سوم طرح تحول سلامت و افزایش مجدد 10 و 12 درصدی آنها در ابتدای سال 94 و 95، هزینههای نظام سلامت را نسبت به قبل از آغاز طرح تا دو برابر افزایش داد. این افزایش هزینه ها در بخش خصوصی و سرپایی عمدتا بردوش مردم و در بستری به بیمهها و دولت تحمیل شد.
توجه به بهداشت با محوریت پایگاه های سلامت
افتتاح نزدیک به 2900 پایگاه سلامت برای پوشش خدمات بهداشتی اولیه برای ساکنان بیش از 10 میلیون نفر حاشیه نشینان شهرها تحت عنوان «طرح تحول بهداشت» را شاید بتوان مهمترین اقدام وزارت بهداشت در یک سال اخیر ذکر کرد. هدف اصلی این طرح، کنترل بیماریهای غیر واگیردار اعلام شد. قرار است کارشناسان چند پیشه مستقر در این پایگاهها خدمات اولیه بهداشتی، خدمات مشاوره تغذیه، روانشناسی و مراقبتهای مادر و کودک را ارایه دهند. برخی معتقد هستند این کارشناسان آموزشهای مناسب برای ارائه این خدمات را ندیدهاند.
طنین ندای خصوصی سازی در نظام سلامت
سال گذشته نزدیک به 2000 تخت بیمارستانی به تختهای کشور اضافه شد. در حال حاضر سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در ایران حدود 1.7 است که با میانگین جهانی2.9 به ازای هر هزار نفر فاصله زیادی دارد. به عقیده مسوولان وزارت بهداشت برای جبران این کمبودها، دولت باید در یک دوره پنجساله سالانه 14هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.
برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در نظام سلامت ایران با حضور 105 شرکت خارجی و تضمین سود 28 درصدی سرمایهگذاران، تأییدی بر عزم جدی وزارت بهداشت برای خصوصی سازی نظام سلامت است. بر این اساس وزارت بهداشت تصمیم دارد تا خدمات را با قیمت تمامشده از بخش خصوصی خریداری نماید. لازم به ذکر است طی تفاهم نامهای قرار است شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، کره و ترکیه 13 هزار تخت بیمارستانی در نقاط مختلف کشور احداث کنند.
زمزمه های ورود بخش خصوصی به حوزه سلامت، در کنار نگاه مسئولین وزارت بهداشت مبنی بر حاکمیتی نبودن این حوزه، نگرانی هایی را در زمینه واگذاری مالکیت به بخش خصوصی ایجاد کرده است که علیرغم تحمیل هزینه های بیشتر به مردم، می تواند تبعات ناگوار اجتماعی نیز در پی داشته باشد. تجربه بسیاری از کشورهای پیشرو در نظام سلامت نشان میدهد با بهره گیری از روشهای مشارکت عمومی-خصوصی، بدون واگذاری مالکیت به بخش خصوصی، میتوان از ظرفیت این بخش در سرمایهگذاری و مدیریت بیمارستانها حداکثر استفاده را برد.
طب سنتی، همچنان در حاشیه
درحالی که در سیاست های کلی سلامت بر تقویت و ترویج طب سنتی تاکید جدی شده است، معاونت طب سنتی طی سال گذشتهبه رده "اداره کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی" تنزل پیدا کرد. مسوولان وزارت بهداشت محدودیت در تعداد معاونتها واهمیت بیشتر مسایل اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را علت انحلال معاونت طب سنتی و جایگزین کردن معاونت اجتماعی اعلام کردند.
هرچند مسئولین وزارت بهداشت تاکنون بارها از طب سنتی در کلام دفاع کرده اند، اما لغو مجوز تاسیس دانشگاه طب سنتی و تعطیل کردن برخی مراکز طب سنتی، در کنار بی توجهی به سامان دهی و استانداردسازی حوزه آموزش و درمان این طب، نشان از بی توجهی مسئولین در حوزه عملکردی دارد. لذا با توجه به نگاه تهدید محور وزارت بهداشت و پزشکان به طب سنتی، به نظر می رسد سیاستگذاری و ساماندهی آن باید در نهاد مستقل دیگری به جز وزارت بهداشت صورت گیرد.
آدرس غلط در تولید دارو
تقویت سرمایهگذاری خارجی به امید انتقال تکنولوژی های نوین و تولید داروهای با کیفیت یکی از محورهای مهمی است که وزارت بهداشت بعد از توافق هستهای به دنبال آن بوده است. این رویکرد در بخشنامه های سازمان غذا و دارو برای تشویق تولید کنندگان داخلی به تولید برندهای خارجی به جای تولید داروهای ژنریک مشهود است. در این راستا شهریور سال گذشته تفاهم نامهای با شرکت نوونوردیسک دانمارک برای ساخت کارخانه تولید دارو در ایران به امضا رسید. اما در این تفاهم نامه انتقال فناوری به شرکت های داخلی نبود و دکتر دیناروند ضمن استقبال از سرمایهگذاری شرکتهای خارجی و تسهیل واردات به ایران، بر مالکیت 100 درصدی سرمایهگذاران خارجی بر این شرکتها تأکید کرد. به نظر میرسد رویکرد وزارت بهداشت در نهادینه کردن تولید داروهای برند و تحت لیسانس به جای انتقال فناوری و تولید داروهای داخلی برخلاف سیاستهای کلی سلامت و برنامههای توسعه است.
تمام وقتی پزشکان؛ قانونی برای اجرا نشدن
قانون برنامه پنجم توسعه علاوه بر منع فعالیت همزمان پزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی، حضور ذینفعان بخش خصوصی در جایگاه حاکمیتی را هم تخلف دانسته است. زیرا این مسئله امکان بروز فساد و تضییع حقوق مردم به نفع عدهای خاص را فراهم میکند. اما این بخش از قانون با بهانههایی هنوز اجرایی نشده است و بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی همچنان در بخش خصوصی فعالیت دارند. جالبتر آنکه این مسئله در لایحه قانون برنامه ششم حذف شده است.
از طرفی معاون درمان وزارت بهداشت مدعی است که 47 درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص این وزارتخانه در سال 94 به صورت تمام وقت در بخش دولتی حضور دارند. اما برخی پزشکان معتقدند پزشکان ذینفود از شمول این قانون مستثنا هستند. ضمن اینکه ضمانتی برای جلوگیری از فعالیت پزشکان تمام وقت در بخش خصوصی وجود ندارد.
پرونده الکترونیک سلامت در بوته فراموشی
بیش از ده سال از الزام قانونی وزارت بهداشت برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت میگذرد ولی این طرح زیر ساختی همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارد. پروژه «سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک سلامت» (سپاس) که قرار بود تمام اطلاعات بهداشتی و درمانی افراد را به صورت برخط در اختیار سیاستگذاران و ارائه دهندگان خدمت و بیمهها قرار دهد، عملا به فراموشی سپرده شد. این در حالی است که شفاف نبودن عملکرد پزشکان در بخش درمان، مدیریت منابع در نظامت سلامت را با مشکل روبرو کرده است.
البته اجرایی نشدن این طرح از سوی وزارت بهداشت به این دلیل است که وزارت بهداشت به عنوان بزرگترین ارائه دهنده خدمت، انگیزهای برای شفاف کردن عملکرد خود وکنترل هزینهها ندارد و این بیمههای درمانی هستند که در جایگاه خریدار خدمت، باید مسئول اجرای این طرح باشند.
رد پای حقوق های نجومی در وزارت پزشکان
بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس و سازمان بازرسی کل کشور، وزارت بهداشت از جمله دستگاه هایی است که دریافتیهای نجومی در آن وجود دارد. عمده دلیل پرداخت های نامتعارف به پزشکان، وجود نظام پرداخت کارانه عنوان شده است. این نظام که مبتنی بر کمیت خدمات ارائه شده از سوی پزشک است، پزشکان را به سمت تجویر خدمات غیر ضروری و درمان القایی سوق می دهد که این موضوع در کنار افت کیفیت خدمات، می تواند به افزایش هزینه مردم و بیمه ها نیز منجر شود.
مسئولین وزارت بهداشت با اطلاع از این موضوع، بحث پرداخت های نجومی را با توجه به نظام پرداخت کارانه، قانونی دانسته و اصلاحآن را به دوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی انداختند و در عمل گامی برای تغییر این سیستم برنداشتند.
انتهای متن/
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر