بخش خصوصی از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می‌کند

بخش خصوصی از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می‌کند

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بخش خصوصی برای جوانان کشور فرصت‌های شغلی فراهم می‌کند و از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می‌نماید.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 20:12

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از مهر 

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در مراسم دومین همایش ملی ایثار اجتماعی با اشاره به تلاش های آمریکا برای فروپاشی اقتصاد و نظام ایران،گفت: در این مقطع همانند دوران دفاع مقدس به ایثار و فداکاری نیازمندیم و باید با همراهی یکدیگر کاری کنیم تا آمریکا که این بار به صورت مستقیم و رو در رو با ملت ایران وارد جنگ شده، با شکست مواجه شود.

وی افزود: اگر فرهنگ ایثار و شهادت در کشور عمومیت پیدا کند و همه افراد امور دیگران را به امور خود ترجیح دهند، ملت ایران می تواند در جنگ مستقیم و رو در رو با آمریکا با سربلندی و سرافرازی پیروز شود.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از همه کسانی که با اقدامات ایثارگرانه خود راه روشن فرهنگ ایثار و شهادت را در کشور مستمر و پایدار نگه داشته و نسل به نسل به آیندگان منتقل می کنند،‌ از بنیاد شهید و امور ایثارگران به خاطر تلاش های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدردانی کرد.

جهانگیری با بیان اینکه در انقلاب اسلامی مفهوم ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی به صورت عملی به نمایش گذاشته شد و مردم آثار و برکات آن را در لحظه لحظه زندگی خود احساس می کنند، تصریح کرد: وقتی جامعه با مصائب روبرو می شود و تهدیدات علیه یک ملت، تمدن و کشور افزایش پیدا می کند، حتماً زمینه ایثار و از خودگذشتگی بیشتر فراهم می شود وافراد بیشتری داوطلب می شوند که قدم به میدان بگذارند و برای سربلندی جامعه از خود ایثار نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ انقلاب و دوران مبارزات که مردم اهداف و آرمان های انقلاب را دنبال می کردند، می بینیم که امام خمینی(ره)‌در صدر ایثارگری بود و تمام مقاطع زندگی ایشان چه دوران مبارزات، چه دوران تبعید و دستگیری های مکرر، امام و یاران امام(ره) در خط مقدم ایثار بودند و تا سر حد شهادت پیش رفتند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امام و اصحاب امام(ره) هر جا که لازم بوده خطر پذیرفته اند، گفت: نمونه های متعددی از ایثارگری در زندگی رهبر معظم انقلاب نیز فراوان یافت می شود. زمانی که ایشان در ایرانشهر در تبعید بودند من که در کرمان دانشجو بودم به همراه تعدادی از دوستان برای ملاقات با مقام معظم رهبری به ایرانشهر رفتیم و با وجود همه سختی ها و مشکلاتی که با آن مواجه بودند،‌ جوانانی که با ایشان ملاقات می کردند به این باور می رسیدند که فضای روشنی برای آینده کشور ترسیم شده است.

جهانگیری همچنین با ذکر خاطره ای از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به یکی از سفرهای تبلیغاتی او به اروپا در دوران مبارزات اشاره کرد و افزود: به او گفته بودند که اگر به ایران بازگردد در فرودگاه دستگیر و احتمالا به اعدام محکوم می شود که وی با علم به اینکه بازگشت به ایران به مصلحت کشور است، پس از ورود به کشور در فرودگاه دستگیر و روانه زندان شد.

وی تاکید کرد: اوج فرهنگ ایثار ملت ایران که بر تک تک ما واجب است آن را به نحو شایسته و با روش های مناسب به نسل آینده منتقل کنیم، دوران دفاع مقدس است که ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی درخشید و کاری کرد کارستان.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در داستان ها شنیده بودیم که در صدر اسلام جوانی در شب ازدواج خود راهی جنگ می شود و به شهادت می رسد و یا مادری که چند فرزند خود را در جنگ از دست داده آرزو می کند که ایکاش فرزند دیگری داشت تا آن را نیز در راه دین اسلام تقدیم کند.

جهانگیری ادامه داد: تا پیش از دوران دفاع مقدس تصور می کردیم که در این داستان ها اغراق شده اما ملت ایران در دوران دفاع مقدس اقدامات و کارهای فوق العاده ای در ایثار و فداکاری از خود نشان دادند و چه بسیار جوانانی که از پشت میز تحصیل، دانشگاه و محیط کار به جبهه های جنگ رفتند و با اصرار و التماس در خط مقدم مبارزه قرار گرفتند.

وی با اشاره به گزارش رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تعداد خانواده هایی که ۵ شهید تقدیم انقلاب کرده اند، تصریح کرد: سخن گفتن درباره این موارد آسان است اما تا کسی تجربه نکند که فرزندی که با زحمت بزرگ کرده پر پر می شود،‌ نمی تواند سختی و ارزش کار ایثارگرانه خانواده های شهدا را درک کند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: کار خانواده های شهدا آنقدر بزرگ و ارزشمند است که باید به صورت مستمر به شکل صحیح درباره آن اطلاع رسانی شود و به نحوی مناسب به آیندگان منتقل شود و از پیرایه های سیاسی شدن دور نگه داشته شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۲۳۰ هزار شهید تقدیم شد و صحنه ها و اتفاقات خاصی در دوران دفاع مقدس و ایثارگری ها روی داد که باید از طریق کتاب ها و فیلم های مختلف این برهه از دوره شکوهمند ملت ایران به تصویر کشیده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایثارگری ملت ایران فقط محدود به دوران دفاع مقدس نیست و در این چهل سال صحنه های زیادی از ایثار و فداکاری مردم کشور به ثبت رسیده است،تاکید کرد: ملت ایران در این دنیای پر تلاطم مظلومانه از خود دفاع کرده است و کشوری مانند آمریکا که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد و از ارتش و توان نظامی بالایی برخوردار است و حتی کشورهای به ظاهر بزرگ و مستقل از آن حساب می برند، علیه ملت ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده و بدون پرده پوشی اعلام می کند که هدف از این جنگ فروپاشی اقتصاد و نظام ایران است و می خواهد بیشترین درد را به جامعه ایران وارد کند تا مردم علیه نظام شورش کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: آمریکا جنگ اقتصادی خود را علیه ملت ایران را از اوایل سال ۹۷ آغاز کرد و اطمینان داشت که ملت ایران در بهمن سال ۹۷ قادر نخواهد بود چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرد.

جهانگیری گفت: به عنوان مسئول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام می کنم که آمریکا از تمام توان خود برای اینکه اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند استفاده کرد و هیچ کاری وجود نداشت که می توانستند و انجام ندادند.

وی تاکید کرد: گاهی بیان این سخنان باعث می شود که عده ای تصور کنند این حرف ها به معنای علامت دادن به آمریکا است اما این سخنان در حقیقت بی اعتبار کردن آمریکاست چرا که منظور از این سخنان این است که آمریکا چه کار دیگری می توانست انجام دهد که انجام نداده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا حتی به کشورهای دوست ایران نظیر چین، روسیه و ترکیه نیز فشارهای فراوانی را وارد کرده تا آنها را از همکاری اقتصادی با ایران منع کند، افزود: هیچ گاه تصور نمی کردیم که کشوری مانند هند که در استقلال و مبارزه با استعمار شهره است، حاضر شود از آمریکا تبعیت و از خرید نفت ایران امتناع کند.

جهانگیری با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه میزان فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند، تصریح کرد: عده ای مدیران و جوانان کشور پای کار ایستادند و روش هایی را طراحی کردند که اجازه ندهند آمریکا بتواند به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی با یادآوری تحریم کشتیرانی ایران از سوی آمریکا و ممانعت از همکاری میان بنادر ایران و بنادر سایر کشورها تصریح کرد: با وجود همه تلاش های آمریکا در هشت ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا میان بنادر ایران و دیگر کشورها جابجا شده و آمریکا از این موضوع متحیر مانده است و کارشکنی های خود را تا جایی پیگیری کرد که به تعقیب نفت کش ایران در جبل الطارق اقدام و به بهانه های مختلف این کشتی را توقیف کردند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ناخدای این نفتکش هندی بود و مقامات آمریکا ایمیل های متعددی برای او فرستاده بودند که در ازای پرداخت مبالغ هنگفت، این نفتکش را به بندری که مدنظر آمریکایی ها است هدایت کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به تحریم ها و محدودیت های پیش روی نظام بانکی ایران برای جلوگیری از مبادلات تجاری با دیگر کشورها خاطر نشان کرد: در همین شرایط سخت تحریم، حجم مبادلات تجاری اقتصاد ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و این یعنی با وجود فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران، اقتصاد کشور همچنان روی پای خود ایستاده است.

وی تصریح کرد: عده ای تصور می کنند که بیان این موضوعات به معنای رشد اقتصادی و سر حال بودن اقتصاد کشور است و گاهی تعابیری را به کار می برند و می گویند گویا فلانی خبر از وضع اقتصاد کشور ندارد اما باید به این نکته توجه کنند که اقتصاد ایران بر اساس برنامه ریزی های آمریکا قرار بود که از هم بپاشد اما به فضل الهی و با همت مدیران و ایستادگی مردم ایران اقتصاد کشور همچنان سرپا ایستاده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش ها و اقدامات دلسوزانه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور گفت: بخش خصوصی کشور امروز در جنگ اقتصادی پا در میدان مبارزه گذاشته و با وجود آنکه گاهی قضاوت‌های نادرستی در خصوص آنها می شود، صادرات و واردات کشور را انجام می دهد و برای جوانان کشور فرصت های شغلی فراهم می کند و از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می نماید.

جهانگیری گفت: آمریکایی ها تصور می کردند اگر تا پایان سال ۹۷ اقتصاد ایران دچار فروپاشی نشود قطعا ایران در سال ۹۸ با قحطی کالا مواجه خواهد شد که خوشبختانه با همت فعالان اقتصادی و مردم این اتفاق رخ نداده است.

وی با اشاره به ظرفیت ها و سرمایه های خدا داد به ایران گفت: موقعیت جغرافیایی ایران یکی از مزیت های برجسته کشور است که از شمال و جنوب به دریا متصل است و با ۱۵ کشور در اطراف خود رابطه صمیمانه و تاریخی دارد و مردم استان های مرزی روابط دوستانه و خویشاوندی با مردم استان های هم مرز خود دارند که با این همه ارتباطات گسترده ایران قادر خواهد بود از حلقه محاصره دشمن خود را رها کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر چند نمونه از ایثارگری های اجتماعی ملت ایران، به زلزله کرمانشاه و آسیب به منطقه سرپل ذهاب که اغلب اهل سنت هستند اشاره و تصریح کرد: در این حادثه غیرت و دلسوزی ایرانیان به نمایش گذاشته شد و همه مردم برای کمک به مناطق زلزله زده وارد میدان شدند.

جهانگیری همچنین از زلزله کرمانشاه به عنوان یکی از شاهکارهای مدیریت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: کسانی که با اغراض سیاسی تلاش می کند که کارهای بزرگ کشور را کوچک جلوه دهند در حقیقت به ملت ایران ظلم می کنند.

وی افزود: با مدیریت بسیار خوب زلزله کرمانشاه، ظرف چند ساعت چند هزار مجروح با تلاش های ارتش، سپاه، هلال احمر و سایر نیروهای امدادی از منطقه سرپل ذهاب به بیمارستان های مختلف کشور منتقل شدند و صبح روز بعد از زلزله هیچ مجروحی زیر آوارها باقی نمانده بود.

معاون اول رئیس جمهور زلزله کرمانشاه را نماد ایثارگری ملت ایران توصیف کرد و گفت: وقتی که اعلام شد مردم زلزله زده سرپل ذهاب به کمک نیاز دارند، سیل کمک ها از اقصی نقاط کشور به سمت سرپل ذهاب به گونه ای بود که پلیس راه و مسئولین استان از مردم سراسر کشور تقاضا می کردند که کمک رسانی خود را به تاخیر بیندازند چرا که هجوم مردم استان های مختلف برای کمک به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه باعث شده بود که مسیر ها مسدود شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ملت ایران در فداکاری و ایثارگری افتخارات بزرگی را ثبت کرده اند به سیل سال گذشته استان خوزستان اشاره و تصریح کرد: استان خوزستان عزیز که از دیشب نیز دچار بارندگی و آب گرفتگی شده سال گذشته با سیلاب مواجه شد و اگر سدهای این استان نبودند و یا اگر چند میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای کرخه یا کارون تخلیه می شد معلوم نبود چه اتفاقات ناگواری در پایین دست سدها روی می داد.

وی همچنین با اشاره به سیل استان های لرستان و گلستان گفت: ملت ایران در این حوادث نشان دادند که ملت هستند. گاهی مردم از مناطق مختلف دور هم جمع می شوند و نام خود را ملت و کشور گذاشته اند اما در این گونه حوادث است که ملت تجلی، ظهور و هویت پیدا می کند و از خود ایثار و بزرگواری نشان می دهد.

کد خبر 4800324
طیبه بیات

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361