اینستکس دامی برای کشاندن ایران به خود تحریمی است/اروپا قرار بود خروج آمریکا از برجام را جبران کند اما تعهدات خودش را هم اجرا نکرد

اینستکس دامی برای کشاندن ایران به خود تحریمی است/اروپا قرار بود خروج آمریکا از برجام را جبران کند اما تعهدات خودش را هم اجرا نکرد

گفته می‌شود «نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد»، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی با سازوکار بانکی ندارد و صرفاً یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست

یکشنبه 9 تیر 1398 ساعت 21:4

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

قدس آنلاین: یاسر جبرائیلی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: اروپاییها قرار بود آثار خروج آمریکا از برجام را خنثی کنند، ولی نه تنها خروج آمریکا را جبران نکردند بلکه به تعهدات خودشان هم در برجام عمل نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند ایران بصورت یکطرفه برجام را اجرا کند و اینستکس هم در حوزه اقلام غیر تحریمی است که هیچ ارزشی ندارد، افزود: انتظار و خواست ایران خرید نفت از سوی اروپا و استممرار فروش نفت و برقراری مجدد مبادلات بانکی بود که هیچ کدام اتفاق نیفتاده  است.

وی این ادعا که شرکتهای اروپایی خصوصی، تحتفرامین دولتی در زمینه همکاری با ایران نیستند واهی و غیر واقعی خواند گفت: اگر شرکتهای اروپایی از دولتهایشان مستقل هستند چرا باید از قواعد تحریمی یک دولت دیگر یعنی دولت آمریکا تبعیت کنند. بنابراین ادعای استقلال شرکت‌ها از دولتها در غرب یک ادعای پوچ و بهانه‌ای برای انجام ندادن تعهدات مرتبط با رفع تحریم هاست.

وی اظهار داشت: «اینستکس» قرار بود شرکت‌های اروپایی را مقدور ‌سازد که با ایران به تجارت بپردازند بدون اینکه در معرض خطر قانون تحریم آمریکا قرار گیرند.

بدون اینکه بگویند اینستکس چیست، تبلیغات رسانه ای می‌کنند

جبرائیلی خاطرنشان کرد:  در روزهای اخیر اما با اعلام  خبر عملیاتی شدن این سامانه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در سطح معاونین وزرای خارجه ۱+۴، در حالی که یک جریان رسانه‌ای خاص، بدون اینکه اشاره کند با راه‌اندازی اینستکس دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد، درباره راه‌اندازی این سامانه تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده است تا القاء کند اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند.

وی افزود: در این جنجال تبلیغاتی، جالب‌ترین نکته این است که گفته می‌شود «نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد»، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی با سازوکار بانکی ندارد، صرفاً یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست و تحریم‌هایی که اروپایی‌ها در برجام متعهد به برداشته شدن آنها شده‌اند، همچنان پابرجا خواهند بود.

این کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی با بیان اینکه کشورهای اروپایی با راه‌اندازی اینستکس نباید انتظار این را داشته باشند که ایران، وعده خود را برای ادامه کاهش تعهدات برجامی عملیاتی نکند؛ اظهار داشت: چرا که اینستکس همان «تقریباً هیچ» است که نه خرید نفتی بر اساس آن در کار است، نه تجارت اقلامی که آمریکا تحریم کرده و نه عادی شدن روابط بانکی! ایم یک ساختار تهاتری است که در آن حتی یک یورو هم به ایران منتقل نخواهد شد.

مجمع را زیر فشار قرار خواهند داد

وی با پیش‌بینی اینکه در روزهای آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی برخی جریانهای خاص برای پذیرش و تصویب لوایح مرتبط با FATF زیر فشار قرار گیرد، تأکید کرد: نباید از این واقعیت غفلت کرد که این سامانه، اولاً به هیچ عنوان ارتباطی به مناسبات بانکی ندارد که به FATF ربط پیدا کند، ثانیاً محدود به غذا و داروست، ثالثاً حتی نفت در برابر غذا هم نیست، چرا که اروپایی‌ها از طریق این سامانه از ایران نفتی نخواهند خرید. در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم که این طعمه‌ای است که ما را در دام خودتحریمی می‌اندازد.

جبرائیلی با بیان اینکه در حالی که در اظهارات و بیانیه‌های رسمی کشورهای اروپایی هیچ نشانه‌ای از تجارت اقلام تحریمی با سامانه اینستکس دیده نمی‌شود و برعکس، درباره محدود بودن آن به مبادلات انسانی صراحت وجود دارد، گفت:  جریان مذاکره‌طلب از این سامانه به عنوان گام نخست اروپا یاد می‌کند که قرار است در مراحل بعدی اقلام تحریمی را نیز شامل شود!. این رفتار، هیچ معنای دیگری جز انداختن توپ به زمین نظام و تحمیل مطالبات اروپایی‌ها به کشور به عنوان شرط لازم برای وارد شدن به مراحل بعدی ادعایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه روپایی‌ها در بیانیه اینستکس رسماً خواهان اجرای کامل برنامه اقدام FATF شده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها برای اعمال تحریم به بهانه توان موشکی کشور برنامه دارند و چند دور مذاکره مداخله‌جویانه درباره مسائل منطقه ما با دولت آقای روحانی برگزار کرده‌اند.

وی گفت: به زودی شاهد خواهیم بود که کسانی در داخل و خارج از امکان توسعه اینستکس مشروط به حل و فصل FATF و مسائل موشکی و منطقه‌ای سخن به میان آورده و بگویند اگر این سامانه به غذا و دارو محدود است، به این دلیل است که ما هنوز به پالرمو و CFT نپیوسته‌ایم یا اروپایی‌ها مطالباتی در بحث موشکی و منطقه دارند و ما اجابت نکرده‌ایم!.

هدف از FATF جلوگیری از دور زدن تحریم هاست

یاسر جبرائیلی با یادآوری اینکه FATF به هیچ عنوان یک نهاد بین‌المللی نظیر شورای امنیت که تصمیمات  و توصیه‌هایش الزام آور باشد نیست، اظهار داشت: حتی به فرض اینکه روزی ایران در لیست سیاه این کار گروه قرار گیرد  توصیه‌های این نهاد برای هیچ کشوری الزام‌آور نیست و تنها به  اراده سیاسی هر کشوری بستگی دارد که آنها را در رابطه تجاری خود با ایران مد نظر قرار دهد یا نه!.

وی افزود: نمونه این موضوع کره شمالی است که با وجود قرار داشتن در لیست سیاه FATF چین با این کشور روابط تجاری و بانکی خود را حفظ کرده تنها چیزی که به چین در مورد کره شمالی فشار می‌آورد تحریم‌های آمریکا است.

جبرائیلی تأکید کرد اتحادیه اروپا می‌خواهد از دام یا طعمه اینستکس استفاده کند و ما را به فرآیندی بکشاند که نتیجه آن خود تحریمی است.

وی یادآور شد: وزیر خزانه داری آمریکا اخیراً به صراحت اعلام کرد که هدف از اعمال  فشار بر ایران برای اجرای استاندارهای FATF جلوگیری از  دور زدن تحریم هاست. بنابراین نباید در این دام بیفتیم.

این تحلیلگر مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: بجز اتحادیه اروپا کشورهای دیگر طرف تجاری با ایران اراده سیاسی برای خود تحریمی ایران یا جلوگیری از دور خوردن تحریم‌های آمریکا ندارند چون به ضرر خود آنهاست. به عنوان مثال چین که با ما رابطه دارد به هیچ عنوان مایل نیست ایران وارد فرآیندی شود که نهادها و شرکتهای چینی که با ایران در حال تجارت هستند هویتشان لو برود و مورد تحریم آمریکا قرار گیرند.

دومینوی بی اعتنایی به تحریم ها آغاز خواهد شد

جبرائیلی با بیان اینکه دولت باید اینستکس واقعی را پیگیری کند، گفت: آمریکا با اعلام اینکه معافیت پنج مشتری اصلی نفت ایران را از تحریم‌ها تمدید نخواهد کرد، وارد دوره بی‌اثرسازی تحریم‌های خود شده است و تا اینجا لااقل ترکیه و چین تلویحاً اعلام کرده‌اند که از این تحریم‌ها تبعیت نخواهند کرد.

وی اظهار داشت: تکلیف کره و ژاپن روشن است، اما درباره هند، سومین واردکننده نفت در جهان، نمی‌توان با قطعیت نظر داد و باید منتظر محاسبات هندی‌ها ماند که البته قطعاً متاثر از رفتار چین و ترکیه خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی با یادآوری اینکه یک قاعده بر تحریم‌های آمریکا حاکم بوده و آن اینکه هرگاه نهاد در معرض تحریم، بسیار بزرگتر از آن بوده که بتوان تحریمش کرد، بی سر و صدا از تحریم عقب نشینی کرده است اضافه کرد: اینک وقت استفاده از این قاعده در فروش نفت است. اگر دولت چین یک ساز و کار تحت نظر مستقیم دولت برای خرید نفت ایران و تسویه پول آن ایجاد کند، آمریکا از اعمال تحریم علیه دولت چین ناتوان خواهد بود. زیرا تاکنون شرکت‌ها و بانک‌های چینی بابت همکاری با ایران تحریم شده‌اند، نه دولت چین.

وی تأکید کرد: اگر چنین ساز و کاری توسط چین ایجاد شود، که به دلایل متعدد آمادگی آن در پکن وجود دارد، دومینوی بی‌اعتنایی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا از سوی دیگران نیز آغاز خواهد شد.

جبرائیلی گفت: ممکن است این پرسش پیش آید که چرا اروپایی‌ها چنین ساز و کاری ایجاد نکردند؟ پاسخ روشن است. اساسا تصور اینکه اروپا خارج از پازل آمریکا قرار بگیرد، توهم است. اگر اروپایی‌ها اراده سیاسی بر بی‌اعتنایی به تحریم آمریکا داشتند، هم امکان آن وجود داشت و هم ابزارش، اما به صراحت اعلام کردند که قصد نقض تحریم‌های آمریکا را ندارند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361