ایده های ناب در مسیر موفقیت

ایده های ناب در مسیر موفقیت

تهران- ایرنا- ایده های ناب و نوآورانه همیشه سر منشا کسب و کارهای موفق هستند. اما این ایده ها تنها زمانی موثر خواهند بود که اجرای آنها در مسیر درست هدایت شود و بتوانند سرمایه گذار پیدا کنند. شتابدهنده ها ساختاری موثر در این زمینه هستند.

جمعه 4 آبان 1397 ساعت 13:17

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

شتابدهنده در تعریف به ساختار منسجم و مشخص اطلاق می شود که در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان فعالیت می کند.
برای آشنایی با فعالیت های شتابدهنده ها و حمایت های آنها از استارتاپ ها، خبرنگار علمی ایرنا با «سجاد زوار» مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری فرهنگی امید (شتابدهنده امید) گفتگو کرد.
این مرکز که نزدیک به سه سال قبل فعالیت خود را آغاز کرد، از همان ابتدای کار توانست نظر مساعد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کند و همکاری فزاینده ای با آن داشته باشد.
مدیر روابط عمومی مرکز نوآوری فرهنگی امید روز شنبه در آستانه برگزاری سومین دوره شتابدهی این مرکز در خصوص فرآیند تشکیل آن گفت: سال 95، چهار دانشجوی دانشگاه شریف به این نتیجه رسیدند که در حوزه فرهنگ و رسانه خلاهایی وجود دارد که با ایجاد یک شتابدهنده، می توان به بهبود روند رو به رشد آن کمک کرد. آن زمان نیاز بود برای شروع کار سرمایه گذار پیدا کنند. چند نفر برای شروع سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند، در نهایت آن ها تصمیم گرفتند به معاونت علمی ریاست جمهوری مراجعه کنند. شش ماه از این ماجرا گذشت تا شرکت به ثبت رسید و همکاری مرکز نوآوری فرهنگی امید با معاونت علمی ریاست جمهوری شروع شد.
وی افزود: مرکز نوآوری فرهنگی امید برای حمایت از ایده های خوب و پتانسیل دار، به وجود آمد. نکته مهمی که در خصوص این مرکز وجود دارد، تمرکز روی حوزه تخصصی فرهنگ و رسانه است. در گذشته نیز مراکز شتابدهنده فعالیت می کردند اما هیچ کدام کارشان تخصصی نبود، ما سعی کردیم به شکل تخصصی ایده هایی را که در حوزه فرهنگ و هنر بود بررسی کنیم.
زوار در خصوص فعالیت های مرکز متبوع خود و همکاری آن با معاونت علمی ریاست جمهوری توضیح داد: آن ها بودجه نقدی در اختیار ما قرار می دهند و در مقابل ما موظف هستیم با جذب تیم هایی که ایده خوبی دارند آن ها را حمایت و راهنمایی کنیم. وظیفه ما جذب استارت آپ هایی است که تیم خودشان را تشکیل داده اند. برای این تیم ها کارگاه برگزار می کنیم، کلاس های آموزشی ترتیب می دهیم و هر خدماتی که نیاز باشد. البته این کارگاه ها، علاوه بر این صاحبان ایده، برای مردم عادی هم برگزار می شود و می توانند در آن شرکت کنند. گاهی اوقات دانشجویانی که به شکل تخصصی در یک رشته تحصیل کرده اند، به کلاس های ما می آیند تا آموزش های ضروری را که در دانشگاه برای آن ها در نظر گرفته نشده است، نزد ما بگذرانند.
وی در خصوص فرآیند پیوستن صاحبان ایده به شتابدهنده ها، گفت: در مورد مرکز ما، اولین نکته این است که فرد صاحب ایده و طرحی باشد که بتوان در حوزه فرهنگ و رسانه از آن استفاده کرد. دومین نکته ای که برای ما اهمیت دارد این است که صاحب ایده، دارای تیم باشد. ما به دلیل این که ممکن است صاحب ایده با فرد معرفی شده از جای دیگر نتواند کار کند، سعی می‌کنیم در این زمینه، شخصی را به صورت مستقیم معرفی نکنیم و معمولا اگر بخواهند، کسی را در حد پیشنهاد معرفی می کنیم اما تصمیم‌گیری در نهایت با مدیر تیم است. فردی که تیم و ایده خوب دارد، می تواند طرح خود را به ما ارائه بدهد تا از سوی کارشناس ها تایید شود. منظورمان البته این است که فرد در همان اول کار هشت نفر تیم داشته باشد، برای شروع دو نفر هم کافی هستند.
زوار با اشاره به آغاز جذب طرح‌ نامه‌های سومین دوره شتابدهی مرکز امید، گفت: هر سال تعدادی طرح نامه از سوی صاحبان ایده برای ما ارسال می شود. از بین این طرح‌ها، آن هایی مورد حمایت قرار می گیرند که به اصطلاح گلچین شده باشند. ما از آن ها دعوت می کنیم به مرکز مراجعه کنند و بر اساس طرحی که داده اند از آن ها مصاحبه به عمل می آید تا بتوانیم آنچه در ذهن دارند را بهتر متوجه شویم. در بررسی توانمندی آن ایده به این تشخیص می رسیم که این ایده قابلیت تجاری سازی دارد یا نه؟ اگر تیم ایده پرداز در اکثر این زمینه ها موفق باشد وارد دوره شتابدهی می‌شود. معمولا هر سال قریب به 20 تیم وارد دوره شتابدهنده می شوند.
وی در خصوص مرحله پس از پذیرش برای ورود به دوره گفت: این 20 تیم یک سال مهمان مرکز نوآوری فرهنگی امید هستند و می توانند از خدمات ما استفاده کنند. اولین کاری که ما با توجه به بودجه دریافتی مان از معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می دهیم، این است که به آن تیم، 40میلیون سرمایه نقدی می دهیم تا در مدتی که مشغول پرورش ایده شان هستند بتوانند طرح و ایده خود را اجرا کنند. البته این میزان به شکل یک جا به آن ها تزریق نمی شود و طی چند مرحله این کار صورت می گیرد. علاوه بر این تا سقف 50 میلیون حمایت غیرنقدی به آن ها تعلق می گیرد. مثلا اگر تیمی قصد داشته باشد برای کاری که در نظر دارد یک مستند بسازد، می تواند از سیستم فیلمبرداری، استودیوی صدا و تجهیزاتی که در مرکز وجود دارد استفاده کند. مثلا اگر اجاره دوربین روزی 100هزار تومان است، این مبلغ از همان سرمایه غیر نقدی 50 میلیونی کسر می شود. ما به صاحبان ایده و تیمی که همراه خودشان دارند، فضای کاری اختصاص می دهیم. بعضی ها از صبح تا عصر این جا هستند، بعضی ها 24ساعته. بستگی به کار خودشان دارد. 5 میلیون تومان برای تبلیغات و 7 میلیون تومان برای تجهیزات تخصصی تیم در نظر گرفته ایم که البته این کمک هزینه در ماه های آخر به تیم تزریق می شود برای این که بتواند برای بازاریابی و کارهای دیگر اقدام کند.
زوار ادامه داد: برای کارآفرینان، کارگاه های آموزشی هم در نظر می گیریم. حتی گاهی اگر نیاز باشد، مربی مد نظر آنها را به مرکز دعوت می کنیم تا ایده شان را به چالش بکشد و آن را چکش کاری کند. ما طی یک سالی که میزبان تیم های کارآفرین با ایده‌های نو هستیم، برای آن ها بیش از 20 کارگاه آموزشی برگزار می کنیم. از کارگاه‌های مدل کسب و کار گرفته تا بازاریابی و زبان بدن. در کنار این کارگاه‌ها بسترهایی برای شبکه فروش راه‌اندازی کرده ایم تا آن ها بتوانند با اعتماد بیشتر وارد بازار کار شوند. شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و ارتباط با سرمایه گذاران دیگر از خدمات مرکز نوآوری فرهنگی امید است.

**نظارت، مولفه ای ضروری در فعالیت های شتابدهی
مدیر روابط عمومی درباره نظارت بر تیم ها گفت: نظارت به صورت مستمر اعمال می شود. ما به تناسب کاری که گروه انجام می دهد، معمولا هفته ای یکبار، دو هفته یک بار با آن ها جلسه می گذاریم و گزارش کارشان را می گیریم. حدود هشت ماه که از حضورشان بگذرد، شروع می کنیم به آنالیز و بررسی قراردادهایی که نیاز است برای ثبت شرکت تنظیم شود. در این قرارداد صاحب ایده به سمت مدیرعامل تعیین می شود و اعضای دیگر تیم به همراه دو نفر از اعضای مرکز نوآوری فرهنگی امید هم به عنوان اعضای هیات مدیره.
وی ادامه داد: مرکز نوآوری فرهنگی امید با خدماتی که ارائه می دهد، در 30درصد شرکت، سهیم می شود. ممکن است بعد از مدتی که شرکت به سوددهی برسد، آن ها اعلام کنند که قصد دارند 30درصد مرکز را خریداری کنند تا شرکت به شکل کامل به اسم خودشان باشد. در این صورت با توجه به قوانینی که داریم این کار را انجام می دهیم و از شرکت به طور کامل جدا می شویم. البته لازم به ذکر است که کلیه هزینه های انجام شده برای تجاری سازی ایده ها تا اجرا سرمایه گذاری بوده و بصورت وام برای تیم‌ها نیست.
زوار در خصوص نتیجه فعالیت های مرکز و حمایت های آن در دوره های شتابدهی گفت: در دوره اول 10 تیم وارد مرحله شتابدهی شدند و در دوره دوم 20 تیم. طی هر دو دوره 14 تیم ایده پردازی هم تبدیل به شرکت شده اند.
وی همچنین به تیم هایی که قصد دارند در سومین دوره شتابدهی مرکز نوآوری فرهنگی امید، شرکت کنند و ایده شان را به سرانجام برسانند، توصیه کرد: افراد علاقمند می توانند ایده های شان را در قالب طرح‌نامه ای که ما در نظر گرفته ایم تا20آبان ماه جاری برای ما ارسال کنند. توصیه ابتدایی من این است که برای اولین قدم طرح نامه ای را که داخل وب سایت است، تکمیل کنند. این طرح‌نامه طوری طراحی شده که کاملا صاحب ایده و تیمش را به چالش می کشد و در نهایت آن ها طرح کاملی را به ما ارائه می دهند. قدم بعدی این است که حتما جست و جو کنند که ایده مورد نظرشان قبلا ثبت و اجرا نشده باشد یا حداقل مزیت رقابتی داشته باشند. ما ایده پردازان زیادی داریم که می گویند قصد دارند کسب و کاری را طراحی کنند که نمونه اش وجود دارد. افرادی که چنین تصمیمی دارند باید بدانند مزیت رقابتی آن ها چیست.
علمی* م.ش *2017

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361