انگیزه‌های سیاسی پشت فشارهای FATF از زبان معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهوری

انگیزه‌های سیاسی پشت فشارهای FATF از زبان معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهوری

الهام امین‌زاده معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهور در دولت یازدهم گفت: اگر کشوری، قانون جامع و مانعی در داخل خود برای مبارزه با فساد و پولشویی دارد، دیگر نیاز و دلیلی نیست که FATF، کشورها را به طریق دیگری برای پیوستن به کنوانسیون‌ها با فشار مواجه کند. قطعاً پشت این فشارها، انگیزه‌های سیاسی وجود دارد.

دوشنبه 19 فروردین 1398 ساعت 2:0

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از الف 

صبح نو نوشت: سال گذشته لوایح کنوانسیون‌های ذیل گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، به عمده بحث مطرح در فضای سیاسی کشور تبدیل شد.

لوایحی که پس از تصویب در مجلس و برخورد به بن‌بست شبهات قانونی شورای نگهبان، برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد؛ اما اعضای مجمع، درنهایت، عمدتاً به دلیل آنچه عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در ماجرای برجام عنوان کردند، اتخاذ نظر نهایی درباره لوایح کنوانسیون‌های CFT و پالرمو را به سال‌98 حواله دادند. در پایان سال‌97، آقای علی لاریجانی، رییس مجلس در گفت‌وگویی با یکی از جریده‌های اصلاح‌طلب، با اشاره به سابقه اجرایی‌شدن FATF در ایران، در نیمه دوم دهه80 شمسی، گفت: «مهرماه سال‌۸۶ زمانی است که FATF توصیه‌هایی کرد و بهمن‌ماه همان سال، قانون مبارزه با پولشویی در مجلس هفتم، تصویب و سپس به تایید شورای نگهبان رسید.»

رییس مجلس در همین گفت‌وگو، با هدف تخطئه مخالفانِ امروزِ پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی تصریح کرد: «بسیاری از منافع ملی، دچار کشمکش‌های سیاسی می‌شوند. یعنی این یک معضلی است و افراد گاهی شرطی عمل می‌کنند. اگر واقعاً خلاف استقلال کشور و منافع ملی بود، چرا در سال‌۸۶ تصویب کردید؟!» گزارش پیش رو قصد دارد با ادله، به نقد نظر رییس مجلس بپردازد.

برای بحث و بررسی پیرامون سابقه تصویب قانون «مبارزه با پولشویی» در مجلس هفتم و «اکشن پلن» یا برنامه عملیاتی مورد نظر FATF در آن برهه زمانی و تفاوت آن با اکشن پلن اخیر این نهاد بین‌المللی، که ایران را جهت پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، ملزم کرده است، به سراغ خانم «الهام امین‌زاده»، نماینده مجلس هفتم و معاون حقوقی سابق رییس‌جمهوری در دولت یازدهم رفتیم. در ادامه مشروح گفت‌وگو با امین‌زاده را می‌خوانید.
 
آقای لاریجانی، رییس مجلس در اظهاراتی عنوان کردند که در مجلس هفتم، بنابر توصیه‌های FATF، قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان هم رسید. بر همین اساس، آقای لاریجانی تاکید کرده است که چرا امروز، برخی مشغول مخالفت با FATF هستند. شما که نماینده مجلس در دوره هفتم بودید، بفرمایید چرا و با چه هدفی آن قانون به تصویب رسید؟  

ما در مجلس هفتم، مباحثی را که بنابر پیشنهادات بخش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره پولشویی به تصویب رساندیم، در واقع یک «قانون داخلی» بود؛ جنس و فضای این قانون، معطوف به مسائل و موضوعات داخلی بود؛ قانون مبارزه با پولشویی، قانون یا یک سند بین‌المللی یا الحاق به یک برنامه خاص نبود چون FATF  اصلاً سند،کنوانسیون یا معاهده نیست بلکه صرفاً یک «ترتیب مالی» است و در آن زمان نیز(سال 86)، اصلاً بحث تمرکز و ثقل بین‌المللی آن مطرح نبود بلکه بحث این بود که ما برای اصلاح کار داخلی خود و مبارزه با فساد در داخل کشور، باید قانون به‌روزی داشته باشیم تا بتوانیم با ابزارهای حقوقی و مجازاتی، با کسانی که پولشویی می‌کنند، مقابله کنیم.

بنابراین نهاد FATF در آن زمان(سال‌86) مانند سالیان اخیر، جمهوری اسلامی ایران را الا و لابد، ملزم نکرده بود که به این نهاد بپیوندیم؟

نه؛ ما خودمان صلاح دیدیم که یک قانون داخلی را به تصویب برسانیم. در آن زمان، بحث پولشویی، بحث مطرحی در فضای بین‌المللی بود. وقتی در سال‌83 وارد مجلس شدیم، دغدغه داشتیم که چگونه باید با پولشویی مبارزه کنیم. در آن ایام، در جریان اخباری قرار می‌گرفتیم، مبنی بر اینکه در بانک‌های شهرهای مرزی، چرخش‌های مالی بسیار سنگینی صورت می‌گیرد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم سازوکار حقوقی با ضمانت اجرایی بسیار سنگینی را طراحی کرده تا به این شکل، جلوی چنین فسادهای مالی بزرگی گرفته شود.

با وجود ایجاد متناظرهای حقوقی، نظیر تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال‌86 در مجلس هفتم، چرا دولت یازدهم در سال‌95 نسبت به پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT ضمانت داد؟

باید از دولت بپرسید(با خنده).

چون شما در آن زمان، معاون حقوقی رییس‌جمهوری بودید، این سوال را پرسیدم.

این تصمیمی بود که در بخش اقتصادی دولت گرفته شد و ما به آن صورت، در جریان این مسائل نبودیم. این بحث‌ها به طور جدی در سال‌93 یا 94، در بخش وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه مطرح شدند. اما در مجموع، کشوری نظیر ایالات متحده آمریکا، معمولاً چون ساز‌و‌کارهای خود در برخی امور را کامل‌تر و جامع‌تر می‌داند، از حضور در اسناد بین‌المللی سر باز می‌زند.

یعنی جمهوری اسلامی قوانین متناظر داخلی خود را ناقص دیده که خود را ملزم به حضور در کنوانسیون‌های ذیل FATF دیده است؟

واقعاً نمی‌دانم. مشخص نیست که آیا چنین ارزیابی‌هایی صورت گرفته یا اینکه صرفاً قصد راستی‌آزمایی یا اعتمادسازی را داشته‌ایم.

پس از گذشت 11سال از تصویب قانون پولشویی در مجلس هفتم، چرا نهاد FATF، جمهوری اسلامی را نسبت به پیوستن به این نهاد ملزم کرده است؟ با توجه به اینکه 11‌سال پیش چنین الزامی وجود نداشت. به نظر شما، دلیل این تغییر رویکرد چیست؟

در FATF، تعدادی ترتیبات اقتصادی وجود دارد که ما مشغول اجرایی ساختن بخشی از آن‌ها هستیم؛ فقط دو، سه مورد نظیر کنوانسیون‌های CFT و پالرمو و ادموند است که ضرورتی ندارد کشوری لزوماً به آن‌ها ملحق شود. اگر بحث، صرفاً مبارزه با پولشویی و مبارزه با فساد بود، در این صورت FATF می‌توانست جلو بیاید و نظارت و ارزیابی کند؛ اگر کشوری، قانون جامع و مانعی در داخل خود برای مبارزه با فساد و پولشویی دارد، دیگر نیاز و دلیلی نیست که FATF، کشورها را به طریق دیگری برای پیوستن به کنوانسیون‌ها با فشار مواجه کند. قطعاً پشت این فشارها، انگیزه‌های سیاسی وجود دارد. گاهی در مباحث بین‌المللی، یک قاعده و الزام بین‌المللی برای همه در نظر گرفته می‌شود اما گاهی اوقات، یک سند بین‌المللی ایجاد می‌شود، اما نحوه اعمال و برخورد آن با کشورهای مختلف، متفاوت است؛ مثلاً برای برخی کشورها، همراه با گشاده‌دستی و ملایمت و در قبال برخی کشورهای دیگر، مثل ایران، همراه با خشونت است.

و فکر می‌کنید FATF، جزو دسته دوم از اسناد بین‌المللی است؟

بله؛ برای ما یک «اکشن پلن»ی با 42بند تعریف کردند که ما هم‌اکنون داریم به 38بند الزام‌آور آن عمل می‌کنیم.

با توجه به اذعان محافل بین‌المللی، در عمل جمهوری اسلامی به تعهدات خود در قبال برجام، ما شاهد کم‌کاری و رخوت طرف اروپایی در عمل به تعهدات خود هستیم. در این شرایط، ایران برای مقابله به مثل با این مساله، باید به چه اقدامات حقوقی دست بزند؟

ما در واقع می‌توانیم فعالیت‌های علمی هسته‌ای خود را از سر بگیریم، چون تعهد فی‌ما‌بین ما با  1+5 بر این اساس بود که از طرف مقابل، رفع تحریم و به رسمیت شناختن فعالیت هسته‌ای و علمی ایران، به لحاظ پزشکی و کشاورزی صورت بگیرد؛ از طرف ما هم درصد غنی‌سازی اورانیوم از 20‌درصد به 5‌درصد اتفاق بیفتد. طرف مقابل واقعاً به تعهدات خود عمل نکرد. ما هم تدبیری نداشتیم که وقتی سند برجام توسط یکی از اعضا پاره شد، تکلیف جمهوری اسلامی چیست؟ متاسفانه در برجام پیش‌بینی چنین وضعیتی را نکردند که اگر یکی از طرف‌ها از برجام خارج شد و دیگران را هم برای عدم همکاری مرعوب کرد، باید چه کاری انجام شود. این از نظر حقوقی متاسفانه پیش‌بینی نشد.

بر اساس ماده‌4 ان‌پی‌تی، غنی‌سازی حق ایران و بقیه کشورهاست؛ ما بر اساس برجام و اعتمادسازی‌ای که می‌خواستیم انجام دهیم، اعلام کردیم به مدت چند سال، غنی‌سازی را متوقف خواهیم کرد. یکی از گزینه‌ها می‌تواند ازسرگیری غنی‌سازی باشد. گزینه‌های دیگری هم می‌تواند مطرح شود که من از نظر علمی سررشته ندارم؛ دانشمندان هسته‌ای ما می‌توانند گزینه‌های دیگری را مطرح کنند که کشور عقب نیفتد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361