کرمانشاه - ایرنا - فرهنگ ، اخلاق و آداب رانندگی ایمن موضوعی است که سال ها در خصوص آن بحث می شود، فرهنگی که با توجه به افزایش تعداد خودروها و ترددهای صورت گرفته به نظر می رسد نیاز به اصلاح دارد.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا
به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذری در سطح شهر بخصوص در ساعاتی که تردد خودروها زیاد است بخوبی می توان شاهد تخلفات رانندگی باشیم که به اشکال مختلف بروز می کنند، سرعت غیرمجاز، بوق زدن های ممتد، پارک های دوبل، توقف در نقاط ممنوعه، ورود به خیابان های یک طرفه، دور زدن های ممنوع و ... تنها بخشی از این تخلفات هستند.
تخلفاتی که به مرور زمان برای برخی شهروندان تبدیل به مسئله ای عادی شده و به سادگی از کنار آن عبور می کنند در حالی که هر کدام از این تخلفات در واقع تعرضی است به حقوق شهروندی آن ها، اما عدم مطالبه گری باعث می شود این رفتارها ادامه پیدا کند.
البته در این میان هستند افرادی که رفتار غلط این دست رانندگان را نیز تذکر می دهند که در این میان برخی از آن ها می پذیرند ولی برخی دیگر مثل آنکه رفتار غلط برایشان نهادینه شده باشد قیافه ای حق به جانب گرفته و معترض نیز می شوند، گویی که خیابان ملک شخصی آن هاست و حق دارند هرگونه که می خواهند در آن جولان دهند.
در این میان به نظر می رسد برنامه های آموزشی که از طریق رسانه های دیداری و شنیداری پخش می شود نیز نتوانسته روی برخی افراد تاثیر بگذارد و عده ای هستند که به غلط سعی دارند رفتار اشتباه خود را ادامه دهند.
حتی در برخی اوقات جریمه های وضع شده توسط پلیس نیز نتوانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد و اعمال جریمه نیز برای اصلاح رفتاری برخی از رانندگان مثمرثمر نبوده است.
اعتماد به نفس کاذب در برخی رانندگان و این تصور غلط که من راننده ای بسیار متبحر هستم و سانحه و اتفاقی برایم رخ نمی دهد خود عامل بسیار مهمی در وقوع تصادفات است که خیلی از آن ها بخصوص در خارج از شهر منجر به فوت نیز شده است.
با گسترش روزافزون وسایل نقلیه و افزایش محسوس ترددها به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا اقدامی عاجل و قاطعانه در راستای اصلاح فرهنگ رانندگی صورت گیرد.
** لزوم همگانی شدن آموزش در حوزه فرهنگ ترافیکی
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: یکی از ضرورت های امروز همگانی شدن آموزش در زمینه فرهنگ سازی ترافیکی است که باید از همه ابزارها، امکانات و نیروهای تاثیرگذار و مرجع جامعه بهره گرفت.
سرهنگ «فضل الله شیری» خاطرنشان کرد: معضل فرهنگی که کرمانشاه در بحث ترافیکی با آن دست و پنجه نرم می کند حاصل رفتارهای ضد اجتماعی و تخلفاتی است که برخی رانندگان انجام می دهند و با دور زدن قانون به اصطلاح خود زرنگ بازی در می آورند.
وی با تاکید بر لازمه کاهش آمار تصادفات رانندگی، التزام همه شهروندان به قانون است، گفت: امروزه فرهنگ رانندگی یکی از مهارت های ضروری زندگی اجتماعی است که نه تنها رانندگان بلکه عابران، سرنشینان وسایل نقلیه، متصدیان راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل هر یک در جایگاه خود وظایفی را برعهده دارند.
سرهنگ شیری افزود: فرهنگ سازی در زمینه رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باید در تمام حوزه ها و سازمان ها به عنوان یک وظیفه مهم، ملموس باشد.
رئیس پلیس راهور کرمانشاه تصریح کرد: پلیس به تنهایی قادر نیست مقابل تخلفات بایستد هرچند هم اکنون و از طریق کلاس های آموزشی در سطح دانشگاه ها، ادارات و مدارس نسبت به آگاه سازی شهروندان و توده های مختلف مردم اقدام می کند.
وی در پایان گفت: فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کمربند ایمنی در داخل شهر، رانندگی با سرعت مطمئنه، استفاده حداقلی از بوق و رعایت دیگر موارد و قانون های رانندگی از جمله اقدام هایی است که پلیس در حال آموزش و فرهنگ سازی آن هاست تا بدین وسیله شاهد کاهش تصادفات باشیم.
** نصب تجهیزات هوشمند سبب ارتقاء فرهنگ ترافیکی می شود
سرهنگ کیومرث غلامی معاون اداره فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، نصب تجهیزات هوشمند را سبب ارتقاء فرهنگ ترافیکی دانست و گفت: در شهر بزرگ و پرجمعیتی مانند کرمانشاه انتظار می رود قبل از هر چیزی زیرساخت ها فراهم شود.
وی ادامه داد: نصب تجهیزات هوشمند باعث می شود راننده به گذرگاه عابر پیاده تعرض نکند در حالی که هم اکنون شاهد تخلفات زیادی از این دست هستیم.
سرهنگ غلامی در ادامه نقش مردم را در توجه به رعایت قوانین بسیار مهم برشمرد و افزود: لازم است تا همه شهروندان نسبت به موضوع تخلفات رانندگی حساس باشند و بی تفاوت از این مسئله عبور نکنند.
این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه ادامه داد: تخلفاتی نظیر پارک کردن خودرو در معابر پیاده، رد کردن چراغ قرمز، پارک مقابل درب منزل و مغازه به گونه ای که مانع تردد دیگر وسایل نقلیه شود، ایستادن روی خط عایر پیاده و پشت چراغ قرمز و ... از جمله تخلفاتی است که آشکارا حقوق شهروندی را نقض می کند.
وی در پایان تصریح کرد: حساسیت نسبت به هر کدام از این موضوع ها و تلاش برای رفع آن ها می تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب های رانندگی داشته باشد.
** رشد 2 و 7 درصدی آمار کشته ها و مصدومان جاده ای استان
رئیس پلیس راه کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به ارائه آمار و گزارش هایی از وقوع سوانح رانندگی در سطح استان پرداخت و گفت: 6 ماه نخست سال در حالی سپری شد که متاسفانه آمار جان باختگان سوانح رانندگی در جاده های کرمانشاه 2 درصد و مصدومان نیز هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می داد.
سرهنگ «محمد حیدری» افزود: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، 186 نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست داده و 2 هزار و 685 نفر نیز مصدوم شدند.
وی خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال یک هزار و 624 فقره تصادف جرحی رخ داده که بازهم مسبت به مدت مشابه سال قبل که یک هزار و 500 فقره بود بیش از 8 درصد رشد نشان می دهد.
سرهنگ حیدری همچنین به علل وقوع سوانح رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: 50 درصد سوانح به شکل تصادف رخ به رخ روی می دهد، ضمن اینکه 46 درصد تصادفات نیز به خاطر واژگونی و چهار درصد نیز برخورد وسایل نقلیه با عابرین پیاده است.
رئیس پلیس راه کرمانشاه یادآوری کرد: بیشترین تصادفات رانندگی در بازه زمانی 12 ظهر تا 18 عصر با 40 درصد رخ می دهد.
وی ادامه داد: با مشاهده چنین مواردی نتیجه می گیریم که باید 2 مسئله فرهنگ سازی شود، مورد اول ممانعت از سبقت غیرمجاز و مورد دوم نیز استراحت در زمان خستگی و پرهیز از رانندگی در ساعاتی که احتمال خواب آلودگی وجود دارد.
سرهنگ حیدری در بخش دیگری از سخنانش ضربه به سر در سوانح رانندگی را عامل 48 درصد فوتی های تصادفی عنوان کرد و گفت: شکستگی با 20/3 درصد، خونریزی های داخلی با 19/1درصد در رده های دوم و سوم عوامل فوت افراد قرار دارد.
رئیس پلیس راه کرمانشاه یادآور شد: در این خصوص نیز می توان به نقش کمربند ایمنی در کاهش صدمات برای تمامی سرنشینان خودرو اشاره کرد به گونه ای که استفاده از آن 45 تا 50 درصد خطر مرگ برای راننده و سرنشین جلو و 25 درصد برای سرنشینان عقب را کاهش می دهد.
وی در پایان و با بیان اینکه استفاده از کمربند ایمنی در صندلی جلو و عقب خودرو باید تبدیل به یک فرهنگ شود، گفت: استفاده از آن می تواند تا 77 درصد آسیب های وارده به سروجمجمه و 67درصد سایر آسیب های جدی را کاهش دهد.
** پرهیز از نگاه قانونی صرف به رانندگی
حجت الاسلام «عبدالله کریمی» از مدرسان حوزه و دانشگاه کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا ، خواستار پرهیز از نگاه قانونی صرف به موضوع رانندگی شد و گفت: به نظر میرسد بخشی از بداخلاقیهای موجود در رانندگی، ناشی از نگاه صرفاً قانونی و نه اخلاقی به رانندگی است.
وی افزود: زمان آن فرا رسیده که پلیس راهنمایی و رانندگی و متولیان فرهنگی برای تغییر نگرش رانندگان به رانندگی، از نگاه صرفاً قانونی به نگاه اخلاقی تلاش و آموزش اصول اخلاقی رانندگی را در کنار آموزش مهارتهای رانندگی اجباری کنند.
حجت الاسلام کریمی خاطرنشان کرد: چند اصل اخلاقی مهم در رانندگی بیشتر از دیگر اصول اخلاقی کاربرد دارد که توجه نکردن به آن ها موجب بروز ناهنجاریها و بداخلاقیهای زیادی در رانندگی افراد شده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: پرهیز از اذیت و آزار دیگران، رعایت حقوق شهروندان، پرهیز از ناسزاگویی و خویشتن داری از جمله مهمترین اصول اخلاقی است که اگر رعایت شود بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهند شد.
وی تصریح کرد: در رانندگی ممکن است برخی رفتارهای رانندگان مانند بوق زدنهای بیجا، ایجاد سر و صدا، پارک دوبله و ایجاد راه بندان و ... سر بزند که مصداق بارز اذیت و آزار محسوب می شود در حالی که خداوند متعال در قرآن کریم و در آیه 58 سوره احزاب اذیت و آزار بندگان مومن را گناهی بزرگ خوانده است.
حجت الاسلام کریمی ادامه داد: ترساندن دیگران به واسطه بد رانندگی کردن یکی دیگر از مصادیق آزار و اذیت به شمار می رود، کاری که پیامبر اکرم (ص) در خصوص آن فرموده اند که هرکس با عمل ظالمانه ای باعث ترس و وحشت دیگران شود خداوند اورا در قیامت خواهد ترساند.
این استاد اخلاق، شکیبایی و خویشتنداری را از اصول اخلاقی مورد توصیه برای انسانها در همه شرایط زندگی عنوان کرد و گفت: برخورداری از آن ها بویژه در هنگام رانندگی به افراد کمک می کند با تسلط بر اعصاب در شرایط سخت بهترین تصمیم را بگیرند.
وی در پایان گفت: همیشه عواملی خارجی هستند که موجب ناراحتی و عصبیت افراد می شوند و در این میان اگر فرد در حین رانندگی باشد خطر عصبانیت او چند برابر میشود و این عصبانیت ممکن است حتی به قیمت جان خود یا دیگری تمام شود، از این رو، کنترل خشم در رانندگی بسیار مهم و ضروری است که رانندگان باید به آن توجه کنند.
گزارش از مسعود اسماعیلی
7458/8066
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر