اشک چشم ها یخ زده است

اشک چشم ها یخ زده است

تهران- ایرنا- همچنان که حرف می زند اشک در چشمهایش حلقه زده است. جالب اینجاست که تا آخر گفت وگوی 7 دقیقه ای غرورش به او اجازه نمی دهد تا اشک های داغ بر پهنای صورتش ریخته شود گویی اشک ها به همان حالت در چشمانش یخ زده اند.

شنبه 21 مهر 1397 ساعت 22:26

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، بازدید ما از زندان ها، ندامتگاه ها و ارودگاه های نگهداری محکومان در جنوب تهران به قرنطینه سلامت زندانیان رسید و هستی و با چند مددجویی که حکم زیر 5 سال دارند در این مکان به گفت و گو نشستیم.

* 16 گرم شیشه و 7 سال حبس
مصرف شیشه داشت که به قول خود ترک کرده است. 43 تا 44 ساله به نظر می رسد؛ مردی با چشمهایی روشن از شهرستانی دور مهمان تهرانی ها در اردوگاه فشافویه. تا حدودی شرم دارد از خود بگوید از اینکه زن و فرزندانش الان نزد پدرش که خود تحت حمایت کمیته امداد است. آنان در شهری دورتر از تهران زندگی می کنند و او بابت ندانم کاری هایش اینجا در اردوگاه فشافویه.
به ادعای خودش کشیدن مواد را خیلی وقت پیشتر ترک کرده بود اما به خاطر مشکلات مالی و بیماری دخترش از سر ناچاری به مواد روی آورد. آن هم روزی که دخترش را برای درمان با خود به تهران آورده بود و از همشهریانش در تهران درخواست مواد کرد. حالا به خاطر یافتن مواد از او، به 7 سال حبس محکوم شده است. دو فرزند مدرسه ای دارد اما مهرماه در کنار فرزندانش نبود.
می گوید از روی همسر و فرزندانش شرمنده است. نه تنها از همسر و فرزندانش، بلکه از خودش هم احساس شرم و خجالت دارد. به ادعای خودش تحصیلاتی در حد ابتدایی دارد، برقکار ساختمان است اما بیشتر اوقات بیکار. می خواهد پس از آزادی بار دیگر مرتکب اشتباهی که انجام داده نشود. کارگری کند تا بتواند از عهده مشکلات اقتصادی و زندگی بر بیاید.

* قرصی که وارد کننده تجهیزات پزشکی را روانه فشافویه کرد
با مردی 46 ساله که از سن خود چهار تا پنج سالی جوانتر به نظر می رسد، رو به رو می شوم. با دست هایش بازی می کند و چشم ها را بر زمین می دوزد. او می گوید: «5 ماه است که اینجا هستم و قبل از آن، 5 ماه هم در زندان قزلحصار بوده ام». تحصیلات خود را کارشناسی و شغل خود را وارد کننده تجهیزات پزشکی عنوان می کند. به ظاهر قیافه اش می آید که مصرف مواد داشته است. خودش می گوید که سالها قبل شیشه مصرف می کرده و سال 91 هم مصرف آن را کاملا ترک کرده است و ادامه می دهد: «آن موقع که شیشه مصرف می کردم همسرم به همراه پسرم مرا ترک کرده بود و پس از ترک شیشه، هر دو بازگشتند».//
او ادعا دارد که با یافتن قرص متفورمین در خانه اش او را به اینجا آورده اند و اصرار دارد که اصلا مواد مصرف و نگهداری نمی کند و دلیل ادعای خود را ترک نکردن همسر و پسر نوجوانش می داند. این وارد کننده تجهیزات پزشکی می گوید: «اگر مواد مصرف می کردم همسرم نمی ماند و باز می رفت اما او در خانه است. با سند می توانم مرخصی بگیرم اما از آنجا که سند به نام خودم است نمی توانم مرخصی بگیرم و به منزل بروم.»

* جای زخم های جوشکاری روی دست جوان 26 ساله
26 سال دارد جوانی خوش چهره و سفید روست. از در که برای گفت وگو وارد می شود، مظلومیت خاصی در چهره اش نمایان است. نه قیافه اش به مصرف کننده مواد مخدر می خورد. نه اینکه روانگردان و شیشه مصرف کند.
روی صندلی آرام می نشیند. قبل از حرف زدنش دستانش توجهت را جلب می کند. پشت مچ دو دستش جای زخم پیداست. نقطه نقطه هایی که انگار کسی داغش کرده باشد. «جای جوش است»؛ وقتی نگاه را روی دستانش متمرکز می بیند ادامه می دهد: «جوشکارم».
از او ماجرای چرایی ورود به زندان را جویا می شوم که چنین توضیح می دهد: « تا 4 صبح در جوشکاری کار می کردم، یکی از این ساعت ها که در حال بازگشت به منزل بودم، یک مامور مقابلم ایستاد و از من پرسید، این وقت از زمان در خیابان چه می کنم و من هم پاسخ دادم، از سرکارم و به خانه برمی گردم و او همچنان که یک دستش را در جیبم می نهد مرا بردند. داخل جیبم یک گرم شیشه می یابند و من مات فقط نگاهشان می کنم».
همچنان که حرف می زند اشک در چشمهایش حلقه زده است. جالب اینجاست که تا آخر گفت وگوی 7 دقیقه ای غرورش به او اجازه نمی دهد تا اشک های داغ بر پهنای صورتش ریخته شود گویی اشک ها به همان حالت در چشمانش یخ زده اند.
«پدر و مادرم یک سال و نیم قبل بر اثر تصادف جان باختند و سرپرست یک خواهر 17ساله ام هستم. خواهرم اکنون نزد خاله ام زندگی می کند». چشم هایش را روی موزاییک زیر پایش انداخته و درباره دادگاه ادامه می دهد و این گونه ادعا می کند: « به دادگاه گفتم من مواد نداشتم اما باور نکردند».
او که به قول خود تا کنون سابقه کیفری نداشته، راهی شدنش به حبس را موجب سوء سابقه می داند، می گوید: «با این کار شغلم را از من گرفتند، سه ماه است که اینجا هستم. 9 ماه دیگر هم باید بمانم. به این فکر می کنم با این سوء سابقه ای که برایم درست کرده اند دیگر کسی به من کار نمی دهد و چگونه می توانم خرج خود و خواهر دانش آموزم را دربیاورم».
به گفته این جوان، به دلیل نداشتن فیش حقوقی، حق مرخصی هم ندارد و خواهرش برای ملاقات با او این همه مسافت را طی می کند و به فشافویه می آید.
عقربه های ساعت گویی با هم سر جنگ دارند و می خواهند زودتر روز تمام شود تا شاید شب هنگام مددجویان در تاریکی شب، دردهایشان را با خود به خواب ببرند.
نیم ساعت از ظهر گذشته است؛ درِ اندرزگاه که باز می شود، به بیرون می روم، گویی روزها و ماه ها داخل زندان بوده ام. تازه می توانم نور آفتاب و به تبع آن آزادی را شاهد باشم آزادی! واژه شیرین و رویایی اما دیر دست یافتنی، برای همه آنانی که خواسته و ناخواسته بابت اشتباه های خود و ما در زندان خیال خود و زندان های واقعی گرفتار شده اند. واژه شوم حبس چون بختک بر سر آنان سایه انداخته است و دست بردارشان نیست.
دوباره به سمت ساختمان مدیریت برمی گردم؛ اینجا نمی تواند پایان بازدید یکروزه از زندان باشد. دوباره از مسئول دفتر رئیس اردوگاه فشافویه می خواهم تا با توجه به نام زندان (اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی فشافویه) بازدیدی از واحد اشتغال و کاردرمانی هم انجام دهم و خوشبختانه با رایزنی های صورت گرفته با درخواست موافقت می شود. ساعت 12:45 به سمت اندرزگاه کارگری می روم.
یک طرف این اندرزگاه یک کارگاه بزرگ خیاطی است. صدای دوخت و دوز چرخ های صنعتی گویی برای زندانیان آوای دلنشین زندگی را می خواند؛ مددجویان طوری دل به این صدا داده اند که صداهای دیگر را نمی شنوند. البته حق دارند این شاید از منظر بسیاری صدای خوشایندی نباشد اما اینجا شرایط فرق می کند. اینکه صبح تا شب به کاری مشغول باشی و بدانی منبع درآمدی هر چند اندک برای خودت می توانی دست و پا کنی و حتی بخشی از آن را به خانواده خودت نیز ببخشی و از دیگر سو، در طول روز گاهی به صحبت ها و دعواهای صد من یک غاز بقیه مددجویان گوش ندهی و افکار مریض چون خوره مغزت را نخورند. خود نعمتی بس بزرگ است. برای همین صدای به ظاهر گوشخراش چرخ های خیاطی، برای این مددجویان گوش نواز می شود.
شاید آن مددجو که با آواز چرخ خو گرفته است، با خود به این می اندیشد اگر فردا روزی آزاد شدم و جایی استخدامم نکنند، می توانم با دریافت اندکی تسهیلات برای خودم کارآفرینی و از این طریق ارتزاق کنم. کارگاه خیاطی سوله بسیار بزرگی است که از جوان گرفته تا سالمند در آن مشغول کار هستند و بیشتر سفارش برخی ارگان ها مانند لباس های یک شکل در آن دوخته می شود.
80 تا 90 نفر همه، چون دانش آموزان روی نیکمت های کلاس درس، رو به در سوله نشسته و در حال خیاطی هستند؛ در این میان چند نفری که اتوکاری و تمیزکاری می کنند؛ دور تا دور این سوله هستند. با یکی از این اتوکارها که بالای سرش تصویر یک جوان خوش تیپ کت شلواری است، هم صحبت می شوم. او که در حد فوق دیپلم سواد دارد از مصرف شیشه اش می گوید و اینکه دیگر ترک کرده است. از وضعیت آب زندان چندان راضی نیست. می گوید: « اگر چه یک بطری آب معدنی در فروشگاه به قیمت بیرون است اما خرید آن برای ما سخت است». او در عین حال از کاری که می کند راضی است. اتوکاری به قدری ذهن او را گرم کرده است که رویاهای بزرگی در سرمی پروراند. می خواهد به ادعای خود پس از آزادی از کشور برود. به چه امیدی و با چه سرمایه و سوادی خدا می داند.

* اشتغال 300 مددجو در اردوگاه
محبی، مدیرکل زندان های استان تهران می گوید: در حال حاضر 300 مددجو در کارگاه های خیاطی، سیم کشی خودرو و فلزکاری ارودگاه فشافویه مشغول به فعالیت هستند. اشتغال به کار این مددجویان موجب می شود تا آنان و حتی خانواده هایشان از بسیاری از آسیب ها دور بمانند.

* آمده ام تا رئیس شوم
سوله بعدی، مخصوص تولید درخت سیم است بدین صورت که در این قسمت به همان تعداد نیروها در سوله خیاطی، درخت سیم چند خودرو را تولید می کنند. از یکی از آنها که 68 ساله است می پرسم «اینجا چه می کنی» و او پاسخ می دهد: «آمده ام تا رئیس شوم».
وقتی تعجبم را می بیند با لبخند ادامه می دهد: « به خاطر حمل شیشه اینجا آمده ام و 5 سال باید در این اردوگاه بمانم. حالا که آمده ام در این قسمت کار می کنم».
گفت وگویم با این پدر تمام نمی شود که جوانی به سرعت خود را نزدیک می کند و می گوید: «خانم. چندین بار درخواست آزادی مشروط داده ام، چرا با درخواست من موافقت نمی شود؟».
برای چه به اردوگاه آمده ای؟ می گوید: بابت مواد. می پرسم، موادی و پاسخ می دهد: «هروئین». هشت سال محکومیت دارم که 4 سال و نیم آن را تحمل کرده ام و برای همین درخواست آزادی مشروط داده ام. می پرسم سابقه قبلی نداری؟ و پاسخ می دهد: «دارم». سومین بارم هست که به خاطر مواد به اینجا می آیم. یک بار هم مشمول عفو شده ام.
می پرسم: دو بار هم قبلا دستگیر شده ای و انتظار آزادی مشروط داری؟ و پاسخ می دهد: بله، اشتباه کرده ام اما فرزندانم در خانه تنها هستند. بار دوم که به زندان آمده ام همسرم طلاق گرفت. دو تا بچه دارم. یک پسر 13 ساله که ترک تحصیل کرده است و دیگری دختر 8 ساله که امسال کلاس دوم ابتدایی درس می خواند.
با حرف های این مددجو سرم گیج می رود؛ او که یک بار مشمول عفو شده باز هم به هر دلیلی دست از خطایش برنداشته است. مهمتر از همه آن طفل معصوم هایی که یکی به خاطر اشتباه پدر و رفتن مادر و بر اثر تنهایی و شاید نداشتن تحمل حرف ها و نیش زخم های همکلاسی ها و کادر مدرسه، درس را بوسید و کنار گذاشت و چندان دور از ذهن نیست، خود در آینده ای نه چندان دور به آسیب دچار شود و راه بی بازگشت پدر را ادامه دهد و آن دیگری، دخترکی هشت ساله که اول مهر در حسرت خداحافظی پدر و مادر برای بدرقه اش در رفتن به مدرسه اش ماند.
ورودی اندرزگاه نوشته ای روی دیوار جلب توجه می کند نوشته ای با این مضمون: « شماره مددکار... شماره اجرای احکام... شماره دادگاه انقلاب تهران...». و این یعنی زندانیان به راحتی می توانند با کیوسک هایی که در اندرزگاه ها واقع شده با هر قسمتی که مایلند تماس گرفته و خواسته خود را مطرح کنند.

* آب شهری به ندامتگاه تهران بزرگ و اردوگاه فشافویه انشعاب یابد
محبی، مدیرکل زندان های استان تهران با توجه به مشکلات این اردوگاه و دیگر ندامتگاه های سطح استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خواستار صدور مجوز انشعاب آب شهری به این منطقه می شود.
وی با بیان مشکلات این ندامتگاه در بخش کمبود نیروی انسانی همچنین خواستار تامین نیروی انسانی می شود و از دولت و مجلس می خواهد تا اعتبار و بودجه لازم را برای زندان های کشور به ویژه زندان های استان تهران اختصاص دهند.
از در اندرزگاه که بیرون می آیم. خورشید نم نمک به سمت غرب می رود. آفتاب عالمتاب آرام آرام سایه اش را از سر اردوگاه فشافویه دور می کند. شاید می خواهد فردا با دستی پر، پرحرارت تر از امروز بر سر مددجویان این اردوگاه و ندامتگاه بزرگ تهران که در همسایگی آن واقع شده، بتابد و فردایی بهتر را به همه آنان نوید بدهد.
لیلا اسماعیل نژاد

اجتمام* 7329 * 3063

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361