دنیای اقتصاد : مجلس به تشکیل «وزارت بازرگانی» رای داد. تفکیک «وزارتخانه صمت» در حالی در مجلس رای آورده که برخی آن را نتیجه لابی دولت با نمایندگان مجلس میدانند. بهعلاوه، در دهههای گذشته رویکرد «ادغام» به «تفکیک» و بالعکس آن، بارها از سوی سیاستگذار تکرار شده است. این رویکردهای رفت و برگشتی به این معناست که فضای سیاستگذاری در یک زمان یک رویکرد و در زمانی دیگر عکس آن را در راستای مصلحت اقتصاد میدانند. بررسیها نشان میدهد تفکیک وزارتخانه نهتنها کمکی به مهار قیمتها نکرده بلکه از ۲ زاویه «انبساط مجاری بوروکراتیک» و «اصطکاک در فضای تولید و تجارت» به اقتصاد ضربه میزند.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد
در دهههای گذشته حوزههای «بازرگانی» و «صنعت و معدن» بارها در معرض تغییر چارچوب بوروکراتیک قرار گرفته اند؛ گاهی هر ۳ حوزه ذیل یک وزارتخانه و بهصورت متمرکز قرار داشتند، گاهی به ۲ یا ۳ وزارتخانه تفکیک شدهاند. امروزه نیز صحبت از تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه جدا است. تاریخچه ساختار بوروکراتیک این حوزهها بعد از سال ۵۲ را میتوان به ۳ دوره تقسیم کرد؛ در دوره اول به مدت ۳۸ سال سازمانها منفک بودند؛ از سال ۱۳۵۲ تا سال ۹۰، بخش بازرگانی و بخش صنعت و معدن جدا از یکدیگر مدیریت میشدند. در دوره دوم که ازسال ۱۳۹۰ تاکنون ادامه داشته، سازمانهای مذکور ذیل وزارتخانه صمت بهصورت متمرکز مدیریت شدهاند. مرحله سوم نیز تلاش دولت و مجلس برای تفکیک مجدد این سازمانهاست. فارغ از اینکه کدام یک از دو سیاست «ادغام» و «تفکیک» بر دیگری ارجحیت دارد، این جریان معکوس «تفکیک به ادغام» و «ادغام به تفکیک» ابهامات قابلتوجهی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است. فرآیند «تفکیک به ادغام» که در سال ۹۰ صورت گرفت، به این معناست که بدنه کارشناسی و فضای سیاستگذاری کشور به این نتیجه رسیده است که حرکت به سمت «ادغام» در راستای بهبود شرایط اقتصادی بهعنوان یک کل و معیشت عمومی است. در سوی مقابل، در دوره فعلی که فضا به سمت «ادغام به تفکیک» بوده، جریان سیاستگذاری و بدنه کارشناسی به این نتیجه رسیده است که درست برخلاف ایده حاکم بر سیاستگذاران سال ۹۰، رویکرد «تفکیک» منجر به تقویت شرایط اقتصادی و ایجاد کارآیی میشود. به عبارت دیگر، در یک فاصله ۸ ساله، دو جریان سیاستگذاری حاکم، دو رویکرد کاملا معکوس را بهعنوان رسیدن به کارآیی پیشنهاد میکنند؛ یکی حرکت به سمت ادغام و دیگری حرکت به سوی تفکیک. فارغ از اینکه کدام رویکرد ماهیتا مسلط بوده و کدام یک مغلوب، این سوال در اذهان عمومی ایجاد شده که چرا در یک اقتصاد واحد، برای یک هدف واحد، دو رویکرد کاملا معکوس و متقابل پیشنهاد میشود؟ آیا این بیهودگی سیگنالی است از بیاصولی و سردرگمی در فضای سیاستگذاری؟ خصوصا اینکه تفکیک و ادغام سازمانهای یادشده یک جریان سیاستگذاری کوتاهمدت نیست بلکه دامنه اثر آن در بلندمدت مشخص میشود.
به منظور بررسی اصالت هر کدام از دو رویکرد تفکیک و ادغام، موثرترین رویکرد، بررسی و مقایسه نظرات موافقان و مخالفان تفکیک وزارت صمت است. مهمترین دلیل حامیان، تفکیک تنظیم بازار و مهار قیمتها در شرایط خاص اقتصادی است. به عقیده این گروه، محدودیتهای خارجی و داخلی در شرایط فعلی فشار کمسابقهای را بر معیشت عمومی وارد کرده است؛ فشاری که عمدتا از کانال رشد بیرویه قیمتها ایجاد شده است. بنابراین براساس استدلال این گروه، در شرایطی که یک وزارتخانه هم برای بخش صنعت و هم برای بخش بازرگانی وجود داشته باشد، دولت به میزان رضایت بخشی قادر به مهار و کنترل قیمتها نیست؛ در طرف مقابل، در صورتی که وزارت بازرگانی بهصورت مجزا تشکیل شود، میتوان هدف تنظیم بازار و کنترل قیمتها را بهصورت متمرکز به این وزارتخانه سپرد.
در سوی مقابل، مخالفان تفکیک، استدلالهای کاملا متفاوتی مطرح میکنند. مخالفان در نقد این ایده خلاف دو استدلال دارند؛ اول اینکه این گروه روی گزاره «شرایط خاص اقتصاد کشور» حساسیت خاصی نشان داده و معتقدند شرایط خاص یک فرآیند کوتاهمدت بوده اما تغییر وزارتخانه یک فرایند بلندمدت است. بنابراین حتی اگر بتوان پذیرفت که تفکیک منجر به تنظیم بهتر بازار میشود، نمیتوان یک مساله کوتاه مدت را با یک راهحل بلندمدت حل کرد؛ حل یک معضل کوتاهمدت با استفاده از یک نسخه بلندمدت به این معناست که سیاستگذار برای حل یک بیماری کوچک به نسخهای روی آورده که خود منجر به بیماری بزرگتری خواهدشد. استدلال دوم مخالفان این است که اصولا مساله معیشت عموم و بینظمیهای قیمتگذاری ارتباطی با تفکیک یا ادغام دو یا چند وزارتخانه ندارد. در دهههای گذشته اقتصاد ایران مکرر هر دو رویکرد ادغام و تفکیک را بارها آزمون کرده، اما آیا میانگین تورم در یک دوره بیشتر از دورهای دیگر بوده است؟ بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی از سال ۵۲ تا پایان ۹۶ که هر دو رویکرد تفکیک و ادغام آزموده شده، میانگین تورم تقریبا ثابت و حدود ۲۰درصد بوده است؛ چه در دورهای که ادغام تجربه شده و چه در دوره تفکیک. بنابراین، اگر قرار بود هر کدام از رویکردهای ادغام یا تفکیک روی تورم اثرگذار باشند، انتظار میرفت رشد شاخص قیمتها متفاوت میبود. بهعلاوه، نه به لحاظ تئوریک و نه به لحاظ تجربی، نمیتوان شاهدی یافت مبنی بر اینکه تغییر اینچنینی فضای بوروکراتیک راهحل تورم باشد.
یکی از مهمترین نقدهای مخالفان تفکیک این است که ایجاد دو وزارتخانه مجزا فضای بوروکراسی را منبسط و زمینه را برای ناکارآیی فراهم میکند. این گروه که عمدتا حامی چابکسازی دولت در اقتصادند معتقدند حرکت از ادغام به سوی تفکیک از دو زاویه مختلف منجر به ایجاد ناکارآیی میشود؛ اول اینکه فضای تجاری در همه زمانها به ویژه در شرایط تحریم نیاز به تسهیل مقررات به منظور تسریع در تکمیل جریانهای تجاری دارد. در شرایط حضور یک وزارتخانه فضای بوروکراتیک متمرکز بوده و رویههای موازی از بین میروند که این خود زمینه را برای از بین بردن جریانات بوروکراتیک زمان بر فراهم خواهد کرد. زاویه دوم منتقدان این است که افزودن یک وزارتخانه جدید ضمن هزینههای عملیاتی و نیروی انسانی، ضریب نفوذ دولت در اقتصاد را افزایش میدهد؛ بهعنوان مثال تعیین ۱۰ وزیر نسبت به ۱۱ وزیر جریان بوروکراتیک کمتری را ایجاد خواهد کرد. در سوی مقابل، موافقان تفکیک ادعا میکنند که تفکیک نهتنها منجر به تغییر قابلتوجهی در نیروی انسانی نشده بلکه میتواند جریان بوروکراتیک را چابکتر نیز بکند. این گروه استدلال میکنند که اگر جریان تنظیم بازار بهصورت متمرکز به وزارت بازرگانی سپرده شود، بسیاری از مجاری بوروکراتیک مازاد حذف خواهند شد.
سومین دلیلی که مخالفان تفکیک ارائه میکنند همافزایی بین تولید و تجارت است؛ تولید و تجارت دو جریان مکمل برای رسیدن به توسعه است. در صورتی که تولید صورت گیرد اما فضای تجارت به درستی طراحی نشود، اقتصاد رقابتپذیری خود را در بازارهای بینالمللی از دست میدهد و کالاها با هزینه بیشتری به دست مصرفکننده نهایی میرسند. بهعلاوه، در این حالت، طراحی بد فضای تجاری ممکن است انگیزههای تولیدی را نیز خدشهدار کند. به همین دلیل تولید و تجارت یک فرآیند واحد و بههم پیوسته بوده که سیاستگذاری متمرکز روی هر دو میتواند نتایج مطلوبتری را محقق سازد. بررسی تجربه کشورهای جهان نشان میدهد که اگر چه در برخی از آنها وزارتخانهها تفکیک و در برخی دیگر ادغام شده، اما جریان سیاستگذاری در عمده کشورها بهطور متمرکز مجاری تولید و تجارت را دنبال میکند.
برچسب ها
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر