خطای رفتاری در مواجهه با هشدارها

خطای رفتاری در مواجهه با هشدارها

دنیای اقتصاد : فرآیند‌ها و ساختارهای بوروکراسی در هر کشوری رابطه مستقیم و ارگانیکی با چگونگی اجرای قانون دارد. به اعتقاد تحلیلگران، نظام بوروکراسی در ایران بنا به دلایل متعدد از جمله وجود نهاد‌ها و قوانین متعدد و موازی، از کارآیی لازم برخوردار نیست و همین عدم مطلوبیت در ماهیت بوروکراسی ایران و لحاظ نشدن مولفه‌های ساختاری آن سبب شده است که دولت واکنش‌های مناسب و به موقعی نسبت به گزارش‌ها و هشدارهای نهادهای نظارتی یا بخش‌خصوصی نشان ندهد.

سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 9:51

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

خطای رفتاری در مواجهه با هشدارها

احمد مرکز مالمیری،‌ کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران با ارائه گزارشی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است و با طرح این پرسش که «چگونه بوروکراسی ناکارآمد مانع اجرای قانون می‌شود؟‌» مهم‌ترین مولفه‌ها و ارکان یک سیستم بوروکراسی منسجم و توانمند را شرح داده است. مالمیری، چهار مولفه  «یکپارچگی»،‌ «رسانایی»، «هماهنگی»‌ و «پاسخگویی» را به‌عنوان ارکان اساسی بوروکراسی کارآ عنوان می‌کند. مولفه‌هایی که اگر کارکردهای خود را از دست بدهند یا نقش‌شان کمرنگ شود، تبعات منفی برای کلیت بدنه ساختار بوروکراسی به‌دنبال خواهد داشت. مالمیری در گزارش خود کارآمدی دولت را محصول و نتیجه انسجام درونی میان نهادهای بوروکراتیک می‌داند. به اعتقاد او از آنجا که این انسجام درونی در بوروکراسی ایران وجود ندارد و از سوی دیگر هر یک از چهار مولفه مذکور با اختلال‌های جدی مواجه شده است واکنش‌های دولت تناسبی با اخطارها و هشدارهای نهاد‌های نظارتی ندارد. به اعتقاد این پژوهشگر، قوه مجریه حساسیت خود را در برابر گزارش‌های مراجع نظارتی مبنی بر عدم اجرا یا اجرای ناقص قانون از دست داده و به یک معنا در مقابل هشدارها ضدضربه و واکسینه شده است. در این چارچوب دولت تنها در مواردی که با احساس خطر مواجه شود مانند استیضاح یا رای عدم اعتماد، در پی پاسخگویی برمی‌آید. شاید بتوان یکی از مصادیق این عدم توجه به توصیه‌ها و هشدارها را جریانات ارزی در ماه‌های اخیر دانست. فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در تیر ماه امسال اعلام کردند که پیش از جهش‌های ارزی، طی ۴ سال گذشته ۵۳ مرتبه نسبت به تبعات سیاست‌های ارزی دولت از سوی پارلمان بخش‌خصوصی اخطار داده شد اما دولت دیرهنگام نسبت به بازنگری در سیاست‌های ارزی خود اقدام کرد. مالمیری در بخش دیگری از مباحث خود بر ضرورت تعبیه «پنجره واحد» برای تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند تجارت فرامرزی تاکید و تصریح کرد با وجود آنکه طی سال‌های گذشته در ایران سامانه‌های الکترونیکی بسیاری در کانال‌های مختلف تجاری، گمرکی و ارزی راه‌اندازی شده است اما به‌دلیل وجود نهادهای متعدد نظارتی که بعضا به شکل موازی عمل می‌کنند، همچنان امکان تخلف و سوءاستفاده وجود دارد بنابراین نتیجه موازی‌کاری‌ها، از میان رفتن انسجام و هماهنگی در رویه‌های بوروکراتیک شده است. در ماه‌های اخیر هم وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور رسمی از چندین سامانه‌ هوشمند برای گسترش دولت الکترونیک رونمایی کرد، اقدامی که هر چند به‌عنوان گامی در جهت بستن مسیر‌های دور زدن‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی تعبیر شد اما در عین حال انتقاداتی نسبت به عدم هماهنگی میان این سامانه‌ها مطرح شد و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های بسیاری هنوز از اتصال و ارائه اطلاعات خود به این سامانه‌های الکترونیکی خودداری می‌کنند. این کارشناس معتقد است همپوشانی در قوانین میان برخی دستگاه‌ها و نهادها باعث عدم کارآیی پنجره واحد برای تجارت فرامرزی شده است. اما مالمیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان راهکاری برای عبور و اصلاح فرآیند‌های موجود، تاکید می‌کند که سیاست‌گذار باید در تدوین و تصویب سیاست‌ها و قوانین نسبت به ظرفیت‌های بوروکراسی کشور در اجرای قانون توجه داشته باشد، چراکه معمولا یکی از اولین پیامد‌های تضعیف بوروکراسی مقاومت در برابر اجرای قانون است. او همچنین تصریح می‌کند که سیاست‌گذاران باید به جای مقرر کردن حجم انبوهی از تکالیف، راه‌حلی برای انسجام و هماهنگی بیشتر بوروکراسی پیدا کنند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین نشست خود میزبان احمد مرکز مالمیری،‌ از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بود. این کارشناس در این جلسه با ارائه گزارشی با عنوان چگونه بوروکراسی ناکارآمد مانع اجرای قانون می‌شود، جنبه‌های مختلف مشکلات و موانع بوروکراسی ایران را تشریح و بررسی کرد. مالمیری ضمن برشمردن چهار رکن اصلی یک بوروکراسی توانمند، نبود یا ضعیف بودن هریک از این ارکان در بوروکراسی ایران را مورد توجه قرار داد. به گفته او کارآمدی دولت، محصول انسجام درونی میان نهادهای بوروکراتیک است. این کارشناس ادامه داد: «یکپارچگی»، مهم‌ترین ویژگی‌ یک بوروکراسی توانمند برای اجرای قانون محسوب می‌شود. وضعیت نظام بوروکراسی در ایران، ‌وضعیتی است که می‌توان آن را فاقد یکپارچگی و انسجام دانست. البته این وضعیت مانند سایر ویژگی‌های بوروکراسی، مختص امروز نیست؛ چنان‌که در یکی از گزارش‌های تهیه‌‌شده در سال ۱۳۴۱ درخصوص نظام برنامه‌ریزی در ایران، از کندی تصمیم‌گیری در ماشین دولت و وجود نهادهای متعدد، چندپاره، رقیب و واجد وظایف همپوشان انتقاد شده بود.

مالمیری یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بوروکراسی توانمند برای اجرای قانون را «رسانایی» عنوان می‌کند. به گفته او منظور از رسانایی در بوروکراسی، قابلیت انتقال اثر سیاست‌های کلان به سطوح خرد است. اگر به‌دلایلی در مسیرهای ارتباطی میان قانون‌گذاران یا مجریان قانون اختلال ایجاد شود، یکی از اولین پیامدها، عدم اجرای قانون است که این وضعیت، اغلب با عبارت «مقاومت در برابر اجرای قانون» توصیف می‌شود.

به گفته وی، یکی دیگر از ویژگی‌های بوروکراسی مطلوب، «هماهنگی» است. این مولفه به وضعیتی اشاره دارد که همه عوامل بتوانند در مورد یک تصمیم یا اقدام خاص هماهنگ شوند و نوع تصمیم یک فرد وابسته به تصمیم دیگران باشد. نمونه‌هایی از عدم هماهنگی، ناکامی در تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور و همچنین عدم توفیق در اجرای طرح جامع مالیاتی قابل مشاهده است. مالمیری همچنین «پاسخگویی» را رکن چهارم بوروکراسی توانمند در اجرای قانون می‌داند و می‌گوید: یکی از نمونه‌های قابل‌توجه در این زمینه، برخورد دولت پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است. این گزارش در اولین روز کاری مجلس در سال ۱۳۹۷ قرائت شد و حاکی از آن بود که از ۵۳ حکم مندرج در قانون مورد بحث که در ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ به تصویب رسید، تا آبان‌ماه ۱۳۹۶، صرفا ۱۰ حکم به‌طور کامل اجرا شده ۱۸ حکم به‌طور ناقص به اجرا درآمد و ۲۵ حکم همچنان اجرا نشده بود. وی افزود: با وجود اینکه انتظار می‌رفت دولت درصدد پاسخگویی نسبت به ادعای مطرح‌شده در گزارش نظارتی بر بیاید اما تا به ‌امروز واکنش رسمی از مقامات دولتی در این راستا مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه قوه مجریه حساسیت خود را در برابر گزارش‌های مراجع نظارتی مبنی ‌بر عدم اجرا یا اجرای ناقص قانون از دست داده و نسبت به آن ضدضربه و واکسینه شده است، گفت: دولت صرفا در مواردی در پی پاسخگویی برمی‌آید که با تهدیدات و خطرات جدی از جمله استیضاح و رای عدم اعتماد به وزیر مربوطه، مواجه باشد و به این ترتیب لزومی به واکنش و پرداخت هزینه در مقابل هشدارهایی که در سطح پایین تلقی می‌کند، نمی‌بیند. این پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به بررسی‌های انجام‌شده در مورد استقرارسامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی اشاره کرد و گفت: وجود قوانین و مقررات متعدد و پراکنده یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توفیق در استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی است.

وی اظهار کرد: یکی از نمونه‌های قابل توجه که از یکسو نشانگر ناکامی سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران در تنظیم و تمشیت امور از طریق قانون‌گذاری و از سوی دیگر، نشانگر ناتوانی نظام عریض و طویل بوروکراسی در اجرای قانون است، فرآیند ساماندهی، تسهیل و سرعت‌ بخشیدن به تجارت فرامرزی از طریق الکترونیکی کردن فرآیندها، به‌ویژه تعبیه پنجره واحد است. به گفته وی برخی از اختیاراتی که از مفاد قوانین بهبود مستمر محیط کسب‌وکار،‌ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ذکر شده است با یکدیگر همپوشانی دارد و برای همین الکترونیکی کردن فرآیند تجارت فرامرزی با اختلال روبه رو شده است.

مالمیری ادامه داد: آشکارترین همپوشانی در این خصوص، میان وظایف و اختیارات وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت از یکسو و وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک از سوی دیگر، وجود دارد. به‌طوری که پس از سال‌ها، همچنان نسبت میان سامانه «جامع امور گمرکی» و سامانه «جامع تجارت ایران» مشخص نیست، درحالی‌که در هر دو سامانه، وصف جامع بودن تصریح شده است. مالمیری اضافه کرد: ‌ایجاد سازمان‌ها و نهادهای متعدد و موازی و تصویب قوانین متعدد در کشور ‌به شکل‌گیری بوروکراسی عظیم و پیچیده در سال‌های اخیر منجر شده است؛ به‌نحوی که ایجاد هماهنگی، رفع تعارض‌ها، همپوشانی‌ها و اختلافات صلاحیتی در درون بوروکراسی، توجه به کارکردهای اصلی را تحت‌الشعاع قرار داده است. وی با بیان راهکاری در این زمینه گفت: اگر دولت از توان و ظرفیت تدوین پیش‌نویس لایحه کارشناسی‌شده و اثربخش برخوردار باشد، می‌تواند در تصویب قوانین مورد نیاز فرآیند الکترونیکی کردن تجارت فرامرزی مشارکت کند و لوایحی را به مجلس ارائه کند که مبتنی‌بر اصول تدوین پیش‌نویس لایحه باشد. به بیان دیگر، یکی از دلایل اصلی تصویب مکرر مفاد قانونی راجع‌به موضوع مورد بحث، ناکارآمدی و عدم مشارکت فعالانه و مدبرانه دولت در فرآیند تقنینی است. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موضوع تخلفات در ثبت‌سفارش خودرو تصریح کرد: تخلف ثبت‌سفارش تعدادی خودرو در تیر ماه ۱۳۹۶، یعنی همزمان با بازه زمانی ممنوعیت واردات خودرو و بسته بودن سامانه ثبت‌سفارش برای این کالا، افکار عمومی را به‌شدت متاثر کرد. این مساله نشانگر این است که به‌‌رغم تعبیه سامانه‌های متعدد برای الکترونیکی کردن تجارت فرامرزی و همچنین وجود مراجع متعدد نظارتی، امکان سوء‌استفاده‌ و تخلف فراهم است. بخشی از این ناکارآیی‌ها، به‌وجود مراجع نظارتی و سامانه‌های متعدد بازمی‌گردد که زمینه‌ساز از میان رفتن انسجام و هماهنگی است.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361