کنکاشی در چرایی گران شدن سریالی نرخ ارز

کنکاشی در چرایی گران شدن سریالی نرخ ارز

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با اشاره به افزایش چندین باره قیمت ارز در کشور، با انتشار گزارش هایی در این خصوص، ریشه این معضل اقتصادی را به عواملی مانند برخی بخش نامه های دولتی، موضع گیری های سیاسی و افزایش تقاضاهای پایان سال ارتباط دادند.

سه شنبه 14 اسفند 1397 ساعت 7:5

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز دوشنبه 6 اسفند رسانه های داخلی حکایت از آن دارد که برخی از رسانه های اصلاح طلب به نقل از 'محمد حسینی' عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به نقش بخش نامه های دولتی در افزایش نرخ ارز پرداخته اند. به گزارش این رسانه ها وی تأکید دارد عامل اصلی افزایش و نوسان ارزی ناهماهنگی و صدور بخش‌نامه‌های دولتی است.
عوامل نامرئی تاثیر گذار در نرخ ارز؛ انتقاد از سیاست های دولت؛ خود داری صادرکنندگان از بازگشت ارزهای خود به بازار از علل گرانی ارز؛ گرانی ارز به دلیل افزایش تقاضا‌های پایان سال؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب است.
برخی از محورهای مورد بررسی در این رسانه ها عبارتند از: سیاست تثبیت نرخ ارز عامل افزایش قیمت‌ها است؛ دست نامرئی بازار از جیب عموم مردم برای جبران فساد مالی برخی بانک‌ها و تأمین منافع بخش‌های خصولتی برداشت می‌کند؛ متاسفانه ارز کشور به افرادی تخصیص‌ یافته که فاقد صلاحیت هستند؛ افزایش قیمت ارز معمولاً هر سال در پایان سال رخ می‌دهد.
رسانه های اصولگرا از بستر سازی جهت تصویب لوایح FATF، به عنوان علت گرانی ارز یاد کرده و آورده اند که، همزمان با اعلامیه ظریف مبنی بر 'مشاهده آثار عدم تصویب FATF' قیمت سکه به مرز کانال 5 میلیون و دلار نیز تا مرز 14 هزارتومان افزایش یافت....اتفاقاتی که آقای ظریف اصرار دارد، بگوید به دلیل عدم پذیرش FATF بر ایران تحمیل شده‌اند!
همچنین این رسانه ها مدعی گران شدن ارز به دلیل اختلاف دولت و بانک مرکزی، شدند. پرداخت حقوق و دستمزدها از علل گرانی ارز؛ سوءمدیریت در فرآیند تخصیص ارز و تاثیر نرخ ارز بر گرانی سکه، نیز از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه ها است.
برخی از عبارت های کانونی در گزارش های این رسانه ها عبارتند از:ریشه های غیر اقتصادی در افزایش نرخ ارز؛ اسم رمز ظریف برای التهاب بازار ارز و سکه؛ حرکت قیمت‌ها در بازار ارز موجب افزایش شدید تقاضای خرید سکه شده.

رسانه های اصلاح طلب
....................................
** نقش بخش نامه های دولتی در افزایش نرخ ارز
به گزارش روزنامه شرق، ، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، تأکید دارد عامل اصلی افزایش و نوسان ارزی ناهماهنگی و صدور بخش‌نامه‌های دولتی است. به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود سیاست تثبیت نرخ ارز عامل افزایش قیمت‌ها است و این سیاست تکرار دهه 80 کشور است، گفت: در‌حال‌حاضر تثبیت نرخ ارز نداریم. در بازه کوتاهی ارز چهار‌هزار‌و 200 تومانی بود و به‌سرعت این سیاست تغییر کرد. سیاست تثبیت یا تک‌نرخی‌کردن ارز نشان داده است که این سیاست در کشور ما نمی‌تواند به‌عنوان یک سیاست جامع، کامل و پایدار اجرا شود. ....این نماینده مجلس تأکید کرد: انتظار می‌رود که دولت دقت لازم در صدور بخش‌نامه‌ها و همراهی با سیاست‌های کلان بانک مرکزی را داشته باشد تا بازار از ثباتی نسبی در حوزه ارز پیروی کند و شاهد افزایش قیمت ارزها در عرض دقیقه و ثانیه نباشیم. حسینی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این سؤال که آیا درست است در طول سفر رئیس بانک مرکزی به چین، دولت بخش‌نامه‌ای خلاف سیاست‌های بانک مرکزی صادر کند؟ گفت: چنین ناهماهنگی‌هایی وجود دارد؛ البته فشاری از سوی مرز‌نشین‌ها برای ورود آزاد دلار بود؛ اما در نهایت مصوبه اخیر دولت باعث ایجاد اغتشاش در بازار ارز شد. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان کرد: عامل افزایش نرخ دلار در واقع صدور بخش‌نامه‌های دولتی است. آمریکا با دلار ما کاری ندارد، بی‌ثباتی سیاست‌های ما تأثیر مستقیم بر نوسانات دارد.
همچنین تارنمای تابناک نیز سخنان این نماینده مجلس را منتشر کرده است.

** عوامل نامرئی تاثیر گذار در نرخ ارز
روزنامه شرق تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان 'دست نامرئی در بازار ارز' اختصاص داده است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: در سال جاری، اشخاص و گروه‌های وابسته به قدرت و آنهایی که به رانت‌های گوناگون و به‌ویژه رانت اطلاعات بازار دسترسی دارند، توانستند با خرید و احتکار سکه، ارز، مسکن و کالاها، ضمن تشدید روند افزایش قیمت‌ها، به منافع کلان و بادآورده‌ای دست پیدا کنند. فعالیت بانک‌های خصوصی از طریق دخالت گسترده سوداگرانه و سفته‌بازانه در بازار که با چراغ سبز دولت انجام شد، در راستای کسب منابع مالی جدید و با هدف بقا و جلوگیری از اعلام ورشکستگی صورت گرفته است.
در شرایطی که ارزش پول ملی به کمتر از یک‌سوم دی ماه 1396 کاهش یافته است، در عمل دولت دوسوم بدهی‌های خود را پرداخت کرده است. در همین حال بدهی خالص بانک‌ها به بخش خصوصی و مردم که بیش از 600 هزار میلیارد تومان است، به یک‌سوم تقلیل یافت و همچنین دوسوم بدهی‌های بدهکاران بزرگ بانکی که اغلب وابسته به دولت و جناح‌های قدرت هستند نیز تسویه شده است، بدون آنکه ریالی بابت بدهی‌های خود پرداخت کرده باشند. تجربه سه دهه اخیر و به ویژه بحران ارزی سال جاری، به وضوح نشان می‌دهد که در ایران دست نامرئی بازار نه تنها آرتروز دارد بلکه، به خاطر اینکه از جیب عموم مردم برای جبران فساد مالی برخی بانک‌ها و تأمین منافع بخش‌های خصولتی برداشت می‌کند، کج هم هست.

** انتقاد از سیاست های دولت
روزنامه آرمان به نقل از ایلنا، نوشت: هدف اصلی از نابسامانی اقتصادی، فرسایش اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت است/ دولت منابع محدود را در شرایط تحریم سهمیه بندی کند
به گزارش روزنامه آرمان به نقل از ایلنا، حسین راغفر در مورد ریشه تحولات اخیر در حوزه‌ توزیع کالاهای اساسی بویژه گوشت گفت: شرایط کنونی قطعا نتیجه سیاست‌های دولت است و این کمبودها نه به خاطر کمبود ارز بلکه به دلیل سوءمدیریت در فرآیند تخصیص ارز بوجود آمده است، متاسفانه ارز کشور به افرادی تخصیص‌ یافته که فاقد صلاحیت هستند از همین روی ارز تخصیصی در بیشتر اوقات تبدیل به کالاهای مورد نظر نشده است.

**خود داری صادرکنندگان از بازگشت ارزهای خود به بازار از علل گرانی ارز
روزنامه جهان صنعت نیز در مطلبی با اشاره به افزایش نرخ ارز نوشت: تغییرات قیمتی بازار ارز در طول یک سال گذشته از رشد بیش از 150 درصدی قیمت ارز حکایت دارد که ارزش پول ملی را به پایین‌ترین سطح خود در طول 40 سال گذشته رسانده است. با این حال نمی‌توان از این موضوع غافل ماند که شرایط تحریمی حاکم بر فضای اقتصادی کشور و گستردگی فعالیت‌های مبتنی بر رانت ارزی در بازار، امیدی به ترمیم ذخایر ارزی بانک مرکزی نیست، چه آنکه با وجود آمارهای مثبتی که بانک مرکزی از ذخایر ارزی‌اش ارائه می‌دهد، این حجم از ذخایر تنها در اختیار رانت‌خواران و گروه‌های موازی بازار قرار می‌گیرد.... بر این اساس تا زمانی که سیاستگذار قادر به ارائه یک برنامه سیاستی جامع برای اعمال قیمت‌گذاری بر بازار نباشد و تا زمانی که صادرکنندگان از بازگشت ارزهای خود به بازار خودداری کنند، سیاستگذار از تامین نیاز ارزی بازار ناتوان می‌ماند و چشم‌انداز بازار کماکان بر مدار افزایشی می‌چرخد.

** گرانی ارز به دلیل افزایش تقاضا‌های پایان سال
تارنمای فرارو با طرح سوالی مبنی بر 'چرا دلار دوباره وارد کانال 13 هزار تومانی شد؟' نوشت: علی حیات نیا کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز معمولاً هر سال در پایان سال رخ می‌دهد، عنوان کرد: هر سال به طور میانگین افزایش 10 درصدی قیمت ارز را در ایام پایانی سال داریم.
وی افزایش تقاضا‌های پایان سال برای دلار را دلیل اصلی گرانی دلار طی روز‌های اخیر دانست و گفت: اگر دولت نسبت به عرضه ارز در بازار و تنظیم آن اقدام نکند، احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار نیز وجود دارد.

رسانه های اصولگرا
.................................
** بستر سازی جهت تصویب لوایح FATF و پرداخت حقوق و دستمزدها از علل گرانی ارز
روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان 'التهابات مشکوک در بازار سکه و ارز' نوشت: روز گذشته در ادامه گرانی‌ها در بازار سکه و ارز، التهاباتی رخ داد که به نظر می‌رسد ریشه‌های غیر اقتصادی داشته باشد...یکی از گمانه‌ها در این زمینه تقویت منابع درآمدی دولت برای پرداخت دستمزد و حقوق‌هاست، ضمن اینکه احتمال افزایش تقاضا در زمستان (به دلایلی مثل کریسمس و سفرهای نوروزی) نیز وجود دارد. ...با تمام این اوصاف این گمانه هم وجود دارد که برخی برای بستر سازی تصویب لوایح FATF سعی در التهاب آفرینی در بازار ارز دارند.

همچنین تارنمای مشرق نیوز در این زمینه مطلبی با عنوان 'اسم رمز ظریف برای التهاب بازار ارز و سکه' منتشر کرده است. در این مطلب می خوانیم: «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه دولت روحانی به تازگی در حاشیه همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران» با کنایه به مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره تمدید مهلت ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اظهار کرده است: دوستان واقعیات را نگاه کنند و تصمیم بگیرند. هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما خوب بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد.... دوستان ما نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند که «اتفاقی نمی‌افتد، اتفاقی نمی‌افتد» حالا دارند، می‌بینند !
این تارنما افزود: اشاره ظریف از «اتفاقات» حکماً اشاره به صف‌های گوشت، صف‌های مرغ، گرانی برخی اقلام، بریده شدن نان صیادان جنوب، ماجرای کارگران هفت‌تپه و بویژه التهاب دوباره بازار ارز و سکه بعد از یک دوره ثبات و آرامش نسبی است. همزمان با اعلامیه ظریف مبنی بر 'مشاهده آثار عدم تصویب FATF' قیمت سکه به مرز کانال 5 میلیون و دلار نیز تا مرز 14 هزارتومان افزایش یافت....اتفاقاتی که آقای ظریف اصرار دارد، بگوید به دلیل عدم پذیرش FATF بر ایران تحمیل شده‌اند!
در مقابل اصرار ظریف اما کسانی هستند که می‌گویند اثر تمام تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بسیار کم است و این رخدادها عمدی هستند.

** گران شدن ارز به دلیل اختلاف دولت و بانک مرکزی
به گزارش روزنامه جوان، گفته می‌شود دولت همزمان با حضور همتی در چین چند بخشنامه مغایر با سیاست‌های بانک مرکزی صادر کرد. ...قیمت ارز در روز‌های پایانی سال بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته و باعث بروز نگرانی در بین مردم پیرامون تأمین مایحتاج پایان سال شده است....در همین حال موضوع دیگری که این روز‌ها میان کارشناسان اقتصادی در حال زمزمه شدن است، موضوع اختلاف دولت و بانک مرکزی در حوزه مدیریت این بازار و تخصیص ارز به گروه‌های هدف است. حتی در این میان شایعه شد که دولت همزمان با حضور همتی در چین اقدام به ابلاغ چند بخشنامه ارزی کرده که همین بخشنامه‌ها بر بازار ارز تأثیر گذاشته و باعث ایجاد نوسان در این بازار شده است. در همین ارتباط محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: انتظار می‌رود که دولت دقت لازم را در صدور بخشنامه‌ها و همراهی با سیاست‌های کلان بانک مرکزی داشته باشد تا بازار از ثباتی نسبی در حوزه ارز پیروی کند و شاهد افزایش قیمت ارز‌ها در عرض دقیقه و ثانیه نباشیم.....حسینی سپس در پاسخ به این سؤال که آیا درست است در طول سفر رئیس بانک مرکزی به چین دولت بخشنامه‌ای خلاف سیاست‌های بانک مرکزی صادر کند؟ گفت: چنین ناهماهنگی وجود دارد، البته فشاری از سوی مرز‌نشین‌ها برای ورود آزاد دلار بود، اما در نهایت مصوبه اخیر دولت باعث ایجاد اغتشاش در بازار ارز شد.

** سوءمدیریت در فرآیند تخصیص ارز
روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود زیر عنوان 'راغفر: سوء مدیریت دولت علت آشفتگی بازار و توزیع است' آورده است: حسین راغفر کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در مورد ریشه تحولات اخیر در حوزه‌ توزیع کالاهای اساسی بویژه گوشت گفت: شرایط کنونی قطعا نتیجه سیاست‌های دولت است و این کمبودها نه به خاطر کمبود ارز بلکه به دلیل سوءمدیریت در فرآیند تخصیص ارز بوجود آمده است، متاسفانه ارز کشور به افرادی تخصیص‌ یافته که فاقد صلاحیت هستند از همین روی ارز تخصیصی در بیشتر اوقات تبدیل به کالاهای مورد نظر نشده است. همچنین از اوایل سال بار‌ها تذکر دادیم که کالاهایی که با ارز ارزان وارد شده و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در انبارها بودند با افزایش نرخ ارز به کشورهای همسایه صادر شدند که مافیای درون قدرت و بویژه برخی از اعضای اتاق بازرگانی تهران بخش قابل توجهی از این کالاها را به اسم صادرات به این کشورها فروخته‌اند.

** تاثیر نرخ ارز بر گرانی سکه
به گزارش وطن امروز به نقل از خبرگزاری فارس 'حباب سکه 150 هزار تومان بزرگ‌تر شد'. در این مطلب آمده است: محمد کشتی‌آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه رشد قیمت ارز، موجب افزایش قیمت سکه شد، گفت: حرکت قیمت‌ها در بازار ارز موجب افزایش شدید تقاضای خرید سکه شده و با توجه به عدم تناسب عرضه و تقاضا، بهای سکه در 2 روز اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

پژوهشم**3211**

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361