تعادل جدید در بازار ارز؟

تعادل جدید در بازار ارز؟

دنیای اقتصاد : در چهارمین روز هفته، نوسانات دلار کاهش زیادی یافت و این ارز در مرز ۱۲ هزار تومانی آرام گرفت. دیروز خبری از هیجانات روزهای ابتدایی هفته در بازار نبود و بیشتر صرافی‌ها خلوت بودند. کاهش تغییرات قیمتی دلار، کم شدن فاصله ارزش شاخص ارزی بازار با صرافی‌های بانکی و پایین آمدن حجم معاملات از جمله عواملی بودند که موجب می‌شد برخی فعالان از برقراری تعادل جدید در بازار سخن بگویند. البته دسته دیگری از معامله‌گران با تاکید بر متغیر تقاضای فصلی احتمال بازگشت قیمت‌ها را منتفی نمی‌دانند.

چهارشنبه 29 آبان 1398 ساعت 1:15

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

تعادل جدید در بازار ارز؟

در چهارمین روز هفته، دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد و سکه تمام بهار آزادی از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فاصله بیشتری گرفت. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۲هزار تومانی ایستاد. کاهش قیمتی دلار همزمان با حفظ مرز روانی چنین تصوری را در میان معامله گران ایجاد کرده بود که بازار به‌دنبال برقراری یک تعادل جدید بالای مرز ۱۲ هزار تومانی است. این در حالی است که کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند هر قدر التهابات کاهش پیدا کند، نزول قیمتی بیشتری در راه خواهد بود. آنها انتظار بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی را دارند. همسو با افت قیمت دلار ، بازار سکه نیز به دست فروشنده‌ها افتاد و این فلز گرانبها ۴۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. افت قیمتی سکه در شرایطی به ثبت رسید که بهای طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار داشت و تا ساعت ۵ بعدازظهر در آستانه محدوده هزار و ۴۷۰ دلاری قرار گرفته بود. با این حال، قیمت سکه بیشتر از آنکه به روند بهای اونس توجه کند، تحت تاثیر افت قیمت دلار قرار داشت.

عبور از التهاب ارزی؟

نوسان دلار در ۲ روز اخیر کاهش پیدا کرده است تا برخی از معامله‌گران عنوان کنند بازار از شرایط التهابی عبور کرده و به شرایط عادی بازگشته است. این در حالی است که در ۲روز ابتدایی هفته شرایط بازار ارز پرنوسان بود و قیمت‌ها با سرعت زیادی در حرکت به سوی سطوح بالاتر بودند. دلار در کمتر از یک روز توانست مرز ۱۲ هزار تومانی را بشکند و یک روز بعد به سوی سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی حرکت کند. از بعدازظهر یکشنبه شرایط بازار تغییر کرد و اوضاع بر وفق مراد کاهشی‌ها شد. نتیجه آنکه ظرف دو روز دلار ۸۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به مرز ۱۲ هزار تومانی رسید. پس از اینکه دلار به این مرز نزدیک شد، نوسانات کاهش یافت و میزان معاملات نیز پایین آمد. صرافی‌های دولتی نیز که در ابتدای روز با قیمت ۱۲ هزار تومانی اقدام به فروش دلار می‌کردند، از اواسط روز نرخ فروش بر تابلوی اینترنتی آنها عدد ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان نشان داد. در واقع دیروز فاصله بین نرخ بازارساز و بازار آزاد به کمترین حد روزهای اخیر رسید؛ امری که نشان می‌دهد که شرایط بازار ارز تا حدی عادی شده بود.روند قیمتی بازار آزاد، فاصله قیمتی بازارساز با نرخ‌های معاملاتی دلالان و کاهش حجم معاملات، سه عامل مهمی بودند که گزاره عبور از التهاب ارزی بازار را مطرح می‌کردند.در این میان، درباره شرایط فیزیکی بازار نیز حداقل در خیابان فردوسی خبری از بسته بودن صرافی‌ها یا طلا فروشی‌ها نبود و آنها مانند سایر روزهای قبل به فعالیت خود ادامه می‌دادند. البته مشتری زیادی در صرافی‌ها وجود نداشت و آنها عنوان می‌کردند که تقاضا نسبت به روزهای پیشین پایین آمده است. تنها یکشنبه بعدازظهر بود که برخی از فعالان رسمی مغازه‌های خود را به دلیل ترس از ایجاد ناامنی تعطیل کردند.

  مشکل اطلاع‌رسانی قیمتی در بازار

در دو روز ابتدایی هفته، نوسان گیران به واسطه هیجانات ایجاد شده و خلأ اطلاع‌رسانی توانستند سود زیادی را نصیب خود کنند؛ با توجه به کاهش قیمت‌ها و پیام رئیس کل مبنی بر آمادگی بانک برای تامین ارز مورد نیاز مردم، شدت نوسانات کاهش یافت و بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تغییرات کمتری را تجربه کرد. با این حال، روز سه‌شنبه همچنان فعالان حرفه‌ای بازار با مشکل اطلاع از قیمت‌ها مواجه بودند. یکی از صرافان عنوان می‌کرد از طریق اینترنت دسترسی به قیمت‌ها ندارد و در زمینه حواله نیز نمی‌تواند فعالیت خاصی داشته باشد. وقتی از او پرسیدیم چطور از قیمت‌های بازار مطلع می‌شود، عنوان کرد که از یک شرکت اعلام نرخ، قیمت‌ها به صورت پیامک برای او ارسال می‌شود. صراف دیگری عنوان می‌کرد که در معاملات کف، بازیگر دارند و قیمت‌ها را به صورت تلفنی از او سوال می‌کنند. متقاضیان نیز در ۲ روز اخیر متوجه شده‌اند که ممکن است یک دلال خرد قیمت بسیار بالاتری از کف بازار را برای فروش به آنها پیشنهاد دهد، در نتیجه معمولا سعی می‌کنند از صرافی‌های مجاز ارز خود را تهیه کنند. صرافی‌ها با آرام گرفتن التهابات در زمینه خرید و فروش ارز کمی فعال‌تر شده‌اند.در شرایطی که دسترسی به اینترنت برای بسیاری از فعالان اقتصادی دشوار شده است، برخی کانال‌های تلگرامی خارج از کشور قیمت‌های بسیار بالاتری از کف بازار را گزارش می‌کنند. به عنوان مثال دیروز یکی از این کانال‌ها قیمت دلار را از ابتدای روز تا بعدازظهر بالای ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان درج می‌کرد. این در حالی بود که در بازار آزاد دلار در همان ابتدای روز به ابتدای مرز ۱۲ هزار تومانی رفته بود.

  دلار و مسیر دوگانه؟

به‌رغم افت قیمت دلار در روزهای اخیر برخی از معامله‌گران افزایشی اعتقاد دارند طی روزهای آتی بهای این ارز افزایش خواهد یافت. این دسته عنوان می‌کنند رفت‌و‌برگشت قیمت دلار در روزهای اخیر بیشتر تحت تاثیر هیجانات بنزینی و اعتراضات پیرامون آن صورت گرفت؛ ولی آنچه می‌تواند قیمت را در آذرماه افزایشی کند، ادامه تقاضای تجاری است. بسیاری از شرکت‌ها برای انجام واردات خود در ماه سوم پاییز اقدام می‌کنند و به‌طور سنتی تحت تاثیر این انتظار شماری از معامله‌گران انتظار افزایش قیمت در ماه نهم سال را دارند. در کنار این، شرکت‌های زیادی در نزدیکی پایان سال میلادی نیاز دارند که تسویه‌های دلاری خود را صورت دهند و این دیگر موضوعی است که به عنوان محرک تقاضا در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که افزایشی‌های بازار به دو متغیر سنتی برای رشد قیمت امیدوار هستند. البته دسته دیگری از معامله‌گران افزایشی در بازار حضور دارند که معتقدند در صورتی که نرخ ارز در بودجه افزایش معناداری پیدا کند، ممکن است نرخ‌های بازار آزاد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. البته بیشتر اثر نرخ ارز در بودجه بر بازار آزاد به صورت روانی است و به نظر نمی‌رسد اثر پایداری داشته باشد. البته عده‌ای از افزایشی‌ها عنوان می‌کنند، عده‌ای از افراد تحت هراس پایین رفتن دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی وارد بازار نمی‌شدند؛ ولی با روند افزایشی روزهای اخیر ممکن است برخی از افراد سعی کنند تقاضاهای آینده خود را نیز در همین روزها و پیش از افزایش بیشتر قیمت‌ها برآورده کنند.

در برابر افزایشی‌های بازار، معامله‌گران کاهشی قرار دارند که حداقل در ۲ روز اخیر دست بالا را در بازار داشته‌اند. کاهشی‌ها بیشتر بر دو متغیر تاکید دارند: یکی قدرت بازارساز و دیگری عدم قدرت تقاضا برای تکان دادن قیمت‌های بازار. به گفته این عده، بازارساز در برابر شوک بنزینی نیز به سرعت اوضاع را در دست گرفت و توانست با عرضه خود قیمت‌ها را به یکباره ۸۰۰ تومان عقب ببرد.به نظر آنها، اینکه بازارساز در یک شرایط التهابی توانست قیمت‌ها را به ریل منطق بازگرداند، خود نشان از قدرت او در مدیریت نوسانات دارد. آنها تحت تاثیر همین دیدگاه باور دارند بازارساز به تقاضای فصلی نیز به خوبی پاسخ خواهد داد. در کنار این، کاهشی‌ها اعتقاد دارند که بخش زیادی از افراد در سال  گذشته ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و در نتیجه همین موضوع فشار زیادی به قیمت در سال جاری وارد نخواهد شد.

 

این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1790

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1949

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1756

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361