مدیرعامل فرابورس:

سرمایه گذاران خارجی خواستار رتبه بندی ابزارهای مالی در ایران هستند

سرمایه گذاران خارجی خواستار رتبه بندی ابزارهای مالی در ایران هستند

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: سرمایه گذاران خارجی پیش از ورود به بازار ایران تمایل به رتبه بندی اوراق و ابزارهای مالی ما دارند، زیرا در بخش های سرمایه گذاری می کنند که دارای جذابیت باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه (بینا) ،  به نقل از ایرنا از فرابورس ایران، امیر هامونی این مطلب را در در دومین همایش «ازاریابی خدمات و ابزارهای مالی با رویکرد بازار سرمایه و بانک» بیان کرد.


وی در ابتدا با تاکید بر اهمیت معرفی بازار سرمایه ایران به سرمایه گذاران خارجی گفت: در دیدارهایی که طی ماه های اخیر با هیات های تجاری کشورهای مختلف داشتیم بیشترین تاکید آنها بر رتبه بندی ابزارهای مالی ما بود.


مدیرعامل فرابورس ایران افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارجی قبل از ورود به بازار ایران تمایل به رتبه بندی اوراق و ابزارهای مالی ما دارند، اکنون برای معرفی اوراق با درآمد ثابتی که دارای ضمانت بانکی هستند یا اوراقی که همانند اسناد خزانه اسلامی دولت پشتوانه آن است، باید تلاش مضاعفی انجام شودزیرا این اوراق با داشتن ضمانت کافی و جذابیت زیاد قابل ارائه به سرمایه گذاران خارجی هستند.

** افزایش 14 برابری سهم فرابورس از بازار اوراق با درآمد ثابت
وی در ادامه از افزایش 14 برابری سهم فرابورس از بازار اوراق با درآمد ثابت خبر داد و گفت: سهم فرابورس ایران از بازار اوراق با درآمد ثابت کشور از 2 درصد به 28 درصد رسیده است.


هامونی افزود: نرخ بازده تا سرسید و نرخ بازده تا بازخرید همه این اوراق در سایت فرابورس ایران به صورت لحظه ای و آنلاین قابل محاسبه و مشاهده است.


وی با اشاره به متنوع سازی ابزارهای مالی به دلیل طیف وسیع مخاطبان بازار و مردم گفت: از پرریسک ترین تا کم ریسک ترین ابزار در فرابورس ایران بر اساس میزان ریسک پذیری مشتریان عرضه شده است.


مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه بر خلاف نظر اقتصاددانان کلاسیک، مطالعات اخیر نشان می دهد که توسعه بازارهای مالی در رشد اقتصادی کشورها موثر بوده و این تأثیر از طریق جذب سرمایه و تسریع در توزیع و تخصیص آن، صورت گرفته است، افزود: صنعت مالی در سال های اخیر با متنوع سازی بازارها و ابزارها، طیف وسیعی از نیازهای سازمان ها و افراد را مرتفع کرده اما تغییر سازمان ها، توسعه تکنولوژی و ظهور کسب و کارهای جدید، نیازهای جدیدی را در محیط کسب و کار ایجاد کردند بنابراین لازم است به راهکارهای جدید و منعطفی برای پاسخ به این نیازها اندیشیده شود.


وی، جذب و به جریان درآوردن سرمایه را یکی از مهمترین کارکردهای بازارهای مالی دانست و گفت: باید توجه کرد که سرمایه راکد منجر به خلق ارزش نخواهد شد بنابراین نقش بازاریابی در جذب و توزیع سرمایه حائز اهمیت است.

** لزوم کمک به بازاریابی ایده های خلاقانه
هامونی در ادامه با اشاره به فعالیت رو به رشد استارت آپ ها گفت: در جریان راه اندازی بازار دارایی فکری با ایده پردازان زیادی آشنا شدم که در پی راه اندازی کسب و کار جدیدی در صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، خودروسازی، دارو و درمان و ساختمان بودند و در آن زمان، ذهن ما به این نکته معطوف بود که چطور جذب سرمایه و تجهیز یک تیم خوب می تواند آینده متفاوتی را با استفاده از ایده ها خلق کند.


وی در توضیح این مطلب به برقراری ارتباط بین ایده های ناب و سرمایه های مادی و معنوی به عنوان نقطه تحول در محیط کسب و کار اشاره و تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که در سرمایه های انسانی ما وجود دارد، باید اذعان کرد محیط کسب و کار ایران می تواند در سال های آتی، مسیر توسعه و بالندگی را طی کند.

** نقش صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه در تامین مالی
هامونی، صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه را یکی از اصلی ترین مکانیزم ها برای تشکیل، جذب و هدایت سرمایه در بازاریابی برای به ثمر نشستن ایده ها معرفی و اضافه کرد: این صندوق ها از مهمترین ابزارهای تأمین مالی طرح های دانش بنیان به حساب می آیند. 


وی تصریح کرد: سرمایه گذاری نوآورانه به عنوان مهمترین منبع تأمین مالی شرکت های نوپا و دانش بنیان در دنیا مطرح شده و اخیرا نقش این نوع سرمایه گذاری در کشورهای نوظهور همچون چین، کره، مکزیک و برزیل جهت تأمین مالی شرکت های فعال در زنجیره عرضه صنایع مختلف از جمله فناوری های زیستی، صنایع دفاعی، خودرو، پزشکی و کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.


هامونی ادامه داد: فعالیت این ساختارها در بازار سرمایه و اقتصاد کشور می تواند به توسعه تجاری سازی دارایی های فکری، بهبود تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط صنعتی و دانش بنیان، بهبود ساختار مدیریت و حاکمیت شرکتی بنگاه های کوچک و متوسط تحت مدیریت نهاد سرمایه گذاری نوآورانه، هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به این ساختارها و افزایش ارزش افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از شرکت های کوچک و متوسط و صنایع دانش بنیان کشور منجر شود.


مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه هنوز جایگاه VCها در کشور ما به ثبات نرسیده است، عواملی مثل ضعف زیرساخت های قانونی را بر این موضوع تأثیرگذار دانست و گفت: در متون قانونی، کمتر به سرمایه گذاری نوآورانه اشاره شده و روندهای اجرایی این نهاد در جهت بهبود فضای فعالیت آن کمتر مورد اهمیت قرار گرفته است. 


وی اضافه کرد: مطالعه قوانین و مقررات فعالیت های سرمایه گذاری نوآورانه در کشورهای مختلف دنیا حاکی از آن است که بازار سرمایه نقش فعالی در نظارت و تأمین مالی شرکت های دانش بنیان در دنیا ایفا می کند و خوشبختانه در بازار سرمایه ایران نیز این جریان آغاز شده و در آینده نزدیک حضور پررنگ تری از این صندوق ها را شاهد خواهیم بود.


هامونی در تشریح این مطلب گفت: خدمات صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه با مشارکت آگاهانه سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی معتبر انجام می شود و حضور سرمایه گذار خرد در این نهاد منتفی است ضمن آنکه گزینه های مورد نظر این صندوق ها، شرکت هایی هستند که در مراحل اولیه رشد و توسعه قرار دارند و به دلیل درجه ریسک بالا نمی توانند از کانال های سنتی تأمین مالی کنند.


مدیرعامل فرابورس ایران به مشارکت VCها در مالکیت شرکت ها اشاره و تاکید کرد: وام دادن با مفهوم سرمایه گذاری خطرپذیر همخوانی ندارد و خلأ موجود در تأمین مالی پروژه های نوآورانه مبتنی بر تکنولوژی های پیشرفته را پر نمی کند و زمانی که صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه در مالکیت شرکت ها سهیم می شوند، از هر ابزاری برای کمک به موفقیت این شرکت ها استفاده می کنند. 


وی افق سودآوری این طرح ها را بین پنج تا هفت سال بیان و به کسانی که سرمایه خود را در طرح های نوآورانه در معرض خطر قرار می دهند، توصیه کرد که برنامه بلند مدت برای کسب سود بیشتر داشته باشند چون سود مورد نظر صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه، از محل افزایش ارزش سهم مالکیت آنها در زمان فروش حاصل می شود نه از درآمد جاری شرکت ها.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361