راهکارهای مبارزه با پولشویی

راهکارهای مبارزه با پولشویی

بینا: پدیده منفی پولشویی دارای تبعات بسیار ناگوار اقتصادی و اجتماعی در کشورهاست که مقابله با آن در کشورمان هم با وجود تصویب قوانین و مقررات با تساهل مواجه شده است، جدالی که پیروزی در آن گویی تنها عزم ملی را می طلبد.

واژه«پولشویی» عبارت از کسب درآمدهای نامشروع بواسطه اقدامات غیرقانونی از جمله خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق کالا و انسان، کلاهبرداری، رشوه، اخاذی، اختلاس، استفاده از کد اقتصادی سایر شرکت ها در خرید و فروش و در جریان انداختن درآمدهای نامشروع حاصله در سیستم پولی بانکی کشورهاست.
پدیده منفی پولشویی که دارای تبعات ناگوار اقتصادی و اجتماعی در کشورهاست، معضلاتی همچون گسترش فساد، ارتشا، کاهش درآمدهای مالی دولت ها، تقویت شبکه های مالی مجرمین و در کل تضعیف و کاهش اعتماد اقتصادی را به دنبال داشته، حاکمیت کشورها را بر آن داشته که با تصویب قوانین و مقرراتی درصدد مبارزه با آن برآیند.
سال 1381 بود که لایحه مبارزه با پولشویی در کشورمان از سوی دولت به مجلس ارایه و با تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال 1386 مبارزه با این پدیده منفی اقتصادی رسمیت یافت، در سال 1390 هم با تشکیل اداره ای، مبارزه با پولشویی در بانک ها و موسسات مالی توسعه یافته و با ارایه دستورالعمل مبارزه با پولشویی از سوی بانک مرکزی به بانک ها، مرحله ای تازه از اقدامات قانونی آغاز شد.
اما برخی از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی معتقدند آن طور که در قوانین و مقررات مصوب پیش بینی شده، با پدیده منفی پولشویی در کشور مبارزه جدی صورت نگرفته است. برخی هم پا را فراتر نهاده و با اشاره به مفاسد اقتصادی در بدنه اقتصاد کشور در طول سال های گذشته معتقدند پولشویی در اقتصاد کشور گسترش بیشتری یافته و مبارزه با آن با مصائب و مشکلاتی همراه است، معضلی که گویا برخورد با آن تنها یک عزم ملی را طلب می کند.
در این میان خبرگزاری ایرنا در میزگردی با حضور حسن یاسری تحلیلگر مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، بهنام ملکی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه و تاج محمد قجاوند کارشناس ارشد بانکی اثرات منفی پولشویی به عنوان یک رویکرد خطرناک در اقتصاد کشورها از جمله ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
حسن یاسری تحلیلگر مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه موسسات غیرمجاز محل مناسبی برای پولشویی هستند، تاکید کرد که یافتن منشا پول ها از طریق این موسسات که به بازارهای متنوع و گسترده مالی و سرمایه دسترسی دارند، ضروری است.
وی با بیان آنکه مخرب ترین اثر قاچاق کالا ناشی از عدم اجرای صحیح قوانین و اخلال در بازارهای مالی و سرمایه ای است، افزود: موسسات غیرمجاز نه تنها از دستورات بانک مرکزی تبعیت نمی کنند، بلکه با ارایه سودهای بالا حتی بانک ها را تهدید به جابه جایی منابع می کنند. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تعریف واژه پولشویی گفت: مشروع جلوه‎دادن پول هایی که از راه‎های غیرقانونی و نامشروع به‎دست می آیند و استفاده از روش هایی که باعث پنهان شدن منشاء غیرقانونی آن پول ها می شود، پولشویی نامیده می شود.
وی ادامه داد: به عبارتی تحصیل، تملک، نگهداری، تبدیل و مبادله و مخفی کردن پول های غیرقانونی را می توان پولشویی نامید.
نامبرده با بیان آنکه پول های کثیف در ازای فعالیت هایی همانند قاچاق کالا، ارز و انسان حاصل می شود، اظهار داشت: گردش مالی پولشویی در سال 92 در ایران معادل 20 میلیارد دلار بوده که بخش عمده ای از این میزان مربوط به اقتصاد زیرزمینی است.
وی با بیان آنکه برخی در گذشته معتقد بودند قاچاق کالا و ارز می تواند سبب تقویت امنیت در مرزها و افزایش درآمد مرزنشینان شود، گفت: تداوم این رویه در بلندمدت نه تنها به معیشت کارگران و مرزنشینان کمک نمی کند، بلکه به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند.
یاسری ادامه داد: اقتصاد کشور هم اکنون با معضل رکود تورمی مواجه بوده و این در حالی است که واردات کالاهای مصرفی توسط ملوانان و کالاهای ته لنجی ضربه مضاعفی بر پیکره اقتصاد و صنایع داخلی می زند و در نهایت منجر به کاهش رقابت پذیری و گسترش بی کیفیتی کالاها می شود.
وی با بیان آنکه تامین نقدینگی در کشورهای توسعه یافته برخاسته از سیکل تجاری است، افزود: این در حالی است که قاچاق، بستر اقتصاد را با چالش مواجه می کند. زیرا در زمانی که صنعت نتواند تولید مناسب داشته باشد و به مرحله صادرات برسد، باید از بانک ها تسهیلات دریافت کند.
این تحلیلگر مسایل گمرک ادامه داد: از آنجا که اکثر صنایع کشور دولتی و شبه دولتی هستند، با وجود دریافت تسهیلات بانکی یا با ورشکستی مواجه می شوند یا آنکه مجبورند با دریافت تسهیلات مکرر به حیات خود ادامه دهند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که دولت حدود 150 هزار میلیار تومان به سیستم بانکی کشور بدهکار است باید این رقم از محل بودجه عمومی یا درآمدهای نفتی تامین شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بنگاه ها و بانک هایی که صنایع ورشکسته را در ازای بدهی ها تحویل می گیرند، زیان خالص آنها متوجه بانک ها می شود. به طوری که بانک ها هم برای جبران این ضرر مجبور به انجام فعالیت هایی غیر از بانکداری می شوند و همین امر رکود در بازار مسکن و زمین را دامن می زند.
وی با تاکید بر اینکه قاچاق ارز و کالا و همچنین فعالیت های بانک ها در خارج از حوزه خود، اقتصاد ملی را تهدید می کند، گفت: دولت در هفته های اخیر به ناچار قیمت بنزین را افزایش داد زیرا استقراض از بانک ها دیگر امکان پذیر نبود و این امر تورم را در پی داشت.
به گفته یاسری، برخورد با قاچاق کالا و ارز باید به صورت جدی در دستور کار سازمان ها قرار گیرد و از تبدیل فعالیت های مجرمانه به فرهنگ جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه قاچاق کالا و ارز در بخش های جنوبی و شرقی کشور به دلیل گردش مالی بالا در حال تبدیل شدن به فرهنگ است و این در حالی است که میزان واردات رسمی کشور تنها در حدود 7ر42 میلیارد دلار بوده است.
این تحلیلگر مسایل اقتصادی صدور کارت های بازرگانی یکبار مصرف را برای اقتصاد کشور مضر دانست و گفت: برخی افراد که به دنبال سودهای بادآورده هستند، کارت های بازرگانی یکبار مصرف را به محل وصول پول های کثیف تبدیل می کنند.
وی تصریح کرد: قوانین و مقررات متعددی در کشور وجود دارد که بعضا با یکدیگر متناقض هستند و این امر در برخی موارد مبارزه با قاچاق را با مشکل مواجه می کند ضمن آنکه در این بخش مشکلات اجرایی هم وجود دارد.
یاسری با بیان اینکه قاچاقچیان بزرگ در سال های اخیر به صورت زنجیره تکمیلی و سازماندهی شده درآمده اند، ادامه داد: این قاچاقچیان برای انجام فعالیت های خود با دریافت پیش پرداخت جزیی کالا را تحویل می دهند و به همین دلیل مبارزه با آنها بسیار سخت است.
وی ادامه داد: قاچاقچیان در استان های جنوبی و شرقی کشور نظام برده داری شکل داده اند و هر منطقه هم یک قاچاقچی بزرگ دارد و همین امر سبب شده تا قاچاق به معضل امنیتی تبدیل شود.
این کارشناس گفت : گمرک در سال های گذشته برای ارتقا خدمات خود و جلوگیری از پدیده پولشویی مسوولیت اداره انبارها که در بخش تصدی گری بوده را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
وی توجه به معیشت دست اندرکاران صادرات و واردات را ضروری دانست و اظهار داشت: این امر می تواند در جلوگیری از امر قاچاق موثر باشد.
این تحلیلگر در ادامه به عوارض و مشکلات پدیده قاچاق و پولشویی پرداخت و عدم ثبات قیمت ها و تعادل بازارهای کشور، افزایش درآمدهای ناسالم، تهدید سیستم بانکی و پولی کشور و نابود شدن درآمدهای ارزی را از مهمترین معضلات ومشکلات قاچاق کالا در کشور دانست.
وی تصریح کرد: از آنجا که درآمد قاچاق کالا و ارز در فرآیند تولید و سرمایه قرار نمی گیرد، تاثیری در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ندارد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گفته می شود قاچاق در گذر زمان به ایجاد اشتغال کمک می کند، نگاهی واهی است،تعدد مراکز تصمیم گیری و برخی از سیاست گذاری ها را از دلایل افزایش قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت: گردش مالی 20 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز دو برابر بودجه عمرانی کشور است؛از این رو مبارزه با قاچاق هرچه دیرتر آغاز شود با مشکلات و پیچیدگی های بیشتری هم مواجه خواهد شد.
وی، ورشکستگی بخش خصوصی را از تبعات منفی پدیده پولشویی ذکر کرد و افزود: گمرک کشور برای جلوگیری از این پدیده اظهار الکترونیک کالا و پنجره واحد تجاری را راه اندازی کرده است.
یاسری با بیان آنکه حسابرسی پس از ترخیص و کاهش تعرفه ها از دیگر اقدامات این سازمان برای مبارزه با پولشویی است، گفت: بررسی جعلی بودن اسناد فروش برای مبارزه با این امر در گمرک و سازمان امور مالیاتی باید مدنظر قرار گیرد.
همچنین برای جلوگیری از پولشویی دولت باید مصوبات و بخشنامه های خود را با توجه به مسایل پولشویی تصویب و ابلاغ کند.
این کارشناس مسایل اقتصادی در پایان به تقویت و اشاعه فرهنگ کار در کشور برای جلوگیری از پولشویی و قاچاق تاکید کرد.
بهنام ملکی کارشناس اقتصادی با بیان آنکه احتمال درگیر شدن برخی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در موضوع پولشویی وجود دارد، گفت: در موسسات مالی غیرمجاز که سودهای بیشتری می دهند، احتمال وقوع پولشویی بیشتر است.
وی با تشریح مفهوم پولشویی اظهار داشت: هر اقدامی که برای مشروع جلوه دادن پول های کثیف حاصل از فعالیت های غیرقانونی نظیر قاچاق، رشوه و فحشا انجام می شود، پولشویی خوانده می شود.
این استاد دانشگاه با بیان آنکه افکار عمومی جامعه با مفهوم پولشویی، تبعات و راه های مقابله با آن آشنا نیستند، افزود: پولشویی مشکلات گسترده ای برای اقتصاد کشور ایجاد می کند، به طوری که باعث رشد قاچاق، فساد اخلاق عمومی و شیوع اقتصاد زیرزمینی می شود.
*منبع:روزنامه اطلاعات

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1790

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1948

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1756

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361