تاریخچه و نقش نهادهای بین الملل در مهار پولشویی

تاریخچه و نقش نهادهای بین الملل در مهار پولشویی

تلاش‌ها برای جلوگیری و کنترل فعالیت‌های مجرمانه مالی به چند قرن پیش باز می‌گردد اما آنچه که تحت عنوان و اصطلاح "پولشویی" مورد توجه نهادها و جامعه بین‌الملل قرار گرفته، تنها حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.

چهارشنبه 1 تیر 1401 ساعت 9:35

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

، بیش از ده‌ها سال است که جامعه جهانی، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در اولویت وظایف خود قرار داده است. از جمله اهداف سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در مقابله با پولشویی عبارتند از حفاظت از یکپارچگی و ثبات نظام‌های مالی بین‌الملل، قطع منابع در دسترس تروریست‌ها و دشوارتر کردن سودآوری برای فعالان حوزه تروریسم و فعالیت‌های مجرمانه‌. اما اینکه تا چه مقدار در این مسیر موفق بوده‌اند و چه ضرورت‌هایی نیاز به تامل و تبیین بیشتر برای دستیابی به اهداف متعالی مبارزاتی در این حوزه دارد، همچنان جای بحث، گزارش‌گیری و تحلیل عمیق دارد. در بخش دوم از مجموعه مقالات هزار توی مبارزه با پولشویی، تاریخچه مبارزه با پولشویی در جهان مرور می گردد،  نقش صندوق بین المللی پول در مبارزه با پولشویی مورد بحث و کنکاش قرار گرفته و در انتها، تجربه تاریخی اروپا در پیشگیری از پولشویی بررسی می‌شود.


تاریخچه مبارزه با پولشویی در جهان

تلاش‌ها برای جلوگیری و کنترل فعالیت‌های مجرمانه مالی به چند قرن پیش باز می‌گردد اما آنچه که تحت عنوان و اصطلاح "پولشویی" مورد توجه نهادها و جامعه بین‌الملل قرار گرفته، تنها حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.

اولین قانون مدون و رسمی مبارزه با پولشویی در جهان، قانون اسرار بانکی ایالات متحده در سال ۱۹۷۰ بود که برای خنثی کردن جرایم سازمان یافته مالی تصویب شد. این قانون علاوه بر الزام بانک‌ها به گزارش سپرده‌های نقدی بیش از ۱۰ هزار دلار، آنها را موظف کرده بود که صاحبان تراکنش‌ها را شناسایی کرده و سوابق معاملاتی آنان را ثبت و مدیریت کنند. سرانجام دادگاه عالی ایالات متحده در سال ۱۹۷۴، اجازه ورود قانون اسرار بانکی را به قانون اساسی این کشور صادر کرد. این مسئله مصادف با همان سالی بود که بستر پولشویی در بحبوحه رسوایی مالی واترگیت مورد بهره‌برداری مجرمانه گسترده قرار گرفت.

در سال‌های بعد از ۱۹۷۴، با گسترش پدیده پولشویی و ناکارآمد شدن برخی قوانین اولیه، قضات و سیاست‌گذاران امنیتی ایالات متحده بر آن شدند که دست به تغییراتی در آرایش قوانین مبارزه با پولشویی بزنند. بدین ترتیب در دهه ۱۹۸۰ در میان افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، در دهه ۱۹۹۰ برای گسترش نظارت مالی و در دهه ۲۰۰۰ برای قطع بودجه سازمان‌های تروریستی، قوانین و مقررات نوینی به تصویب رسید.

اولین ساختارهای ضد پولشویی منسجم و متمرکز با ابتکار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در سال ۱۹۸۹ بنا نهاده شد. بدین صورت که گروهی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای ایجاد همکاری‌های یکپارچه و موثر در عرصه جهانیِ مبارزه با پولشویی سازمان یافته، FATF را تشکیل دادند. همین امر سبب شد پارادایم مبارزه با پولشویی شهرت جهانی بیشتری پیدا کند. وظیفه اصلی گروه ویژه اقدام مالی این است که با بازوهای قانون‌گذار، اجرایی و نظارتی خود، نحوه پیاده‌سازی و اجرای استانداردهای بین‌المللی برای جلوگیری از پولشویی را رصد و کنترل کرده و به ابداع رویکردهای نوین در عرصه بین الملل برای مبارزه با پولشویی و ترویج پذیرش آن در جهان بپردازد.

در اکتبر ۲۰۰۱ با اوج‌گیری حملات تروریستی بویژه فاجعه تروریستی ۱۱ سپتامبر، عمده تمرکز فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی، در راستای مبارزه با تامین مالی تروریسم گسترش یافت. بدین ترتیب که نظارت جامع و سخت‌گیرانه‌ای بر تراکنش‌ها و معاملات مالی مشکوک به وابستگی به اقدامات تروریستی صورت پذیرفت. FATF اخیرا به موضوع ارزهای دیجیتال ورود کرده است. در حال حاضر منشا معاملات و تراکنش‌های صنعت کریپتو قابل شناسایی نیست و هیج نهاد و سازمانی برای نظارت و کنترل کاربران این بازار وجود ندارد. به همین دلیل بازار ارز دیجیتال یک بستر بسیار کم خطر و امن برای فعالیت‌های مالی مجرمانه به حساب می‌آید و گروه ویژه اقدام مالی در رویکرد جدید خود، به جد در حال تدوین سازوکارهایی جهت شناسایی و رصد دقیق صاحبان تراکنش‌های مالی است.

سازمان ملل متحد نیز مقررات مبارزه با پولشویی را در کنوانسیون وین ۱۹۹۸ خود در حوزه قاچاق مواد مخدر، کنوانسیون ۲۰۰۱ پالرمو علیه جرایم سازمان یافته بین‌المللی و کنوانسیون مریدا ۲۰۰۵ علیه فسادهای سازمان یافته مالی، سازماندهی کرد.

قانون مبارزه با پولشویی سال ۲۰۲۰ ایالات متحده، که در اوایل سال ۲۰۲۱ به تصویب رسید، گسترده‌ترین اصلاح مقررات مبارزه با پولشویی جهان از سال ۲۰۰۱ بوده است. قانون سال ۲۰۲۱ شامل سازوکارهای شفافیت‌ساز سازمانی نیز بود که استفاده از شرکت‌های صوری و تراکتش‌های لایه‌ای را در جهت اقدامات مشمول تحریم، فرار مالیاتی و پولشویی سخت‌تر می‌کند. این قانون همچنین صرافی‌های ارزهای دیجیتال و همچنین فروشندگان آثار هنری و عتیقه را مشمول همان الزامات بررسی دقیق مشتریان در مؤسسات مالی و بانک‌ها می‌کند.

نقش صندوق بین‌المللی پول در مبارزه با پولشویی

یکی از بازیگران موثر جهان در مبارزه با پولشویی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) است. حضور پر رنگ صندوق بین‌المللی پول در عرصه جهانی، توان نظارتی بالا و تخصص‌مندی در حوزه مانیتورینگ مالی، این سازمان را به عضو جدایی‌ناپذیر عرصه بین‌الملل برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبدل کرده است. IMF کشورهای عضو خود را تحت فشار قرار داده است تا از استانداردهای بین‌المللی برای خنثی کردن تأمین مالی تروریسم پیروی کنند.

در سال ۲۰۰۰، صندوق به درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای گسترش فعالیت‌های خود در زمینه مبارزه با پولشویی و به طور خاص، آغاز یک برنامه ارزیابی و مدیریت مدون در حوزه مالی پاسخ داد. صندوق عملکرد خود را پس از عملیات ۱۱ سپتامبر، تشدید بخشید و دامنه فعالیت‌ها را برای مبارزه با تامین مالی تروریسم گسترش داد. ظرف حدود یک سال، صندوق در حوزه ارزیابی انطباق کشورهای عضو با استانداردهای بین‌المللی توسعه‌یافته در زمینه پولشویی، بازنگری اساسی در قوانین مبارزه با پولشویی در برخی کشورها، همکاری یکپارچه با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و همچنین ارائه کمک‌های فنی در مورد چگونگی بهبود رویکردهای مبارزه با پولشویی به سازمان‌های نوپا فعال بود. در مارس ۲۰۰۴، صندوق بین المللی پول تصمیم گرفت ارزیابی‌های انطباق قوانین حوزه مبارزه با پولشویی و کمک‌های فنی در این حوزه را در لیست فعالیت‌های عادی خود بگنجاند تا بتواند کمک بیشتری به کشورها و  مناطق درگیر کند.

صندوق نگرانی ویژه‌ای در مورد عواقب احتمالی پولشویی و تامین مالی تروریسم بر اقتصاد کشورهای عضو خود دارد. این نگرانی شامل خطرات حوزه سلامت و ثبات موسسات مالی و نظام‌های مالی و مالیاتی، افزایش نوسانات جریان سرمایه‌ای بین‌الملل و کاهش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در این کشورها است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۲۰ خود در باب ضرورت یکپارچگی نظام‌های مانیتورینگ و همپوشانی قوانین مبارزه با پولشویی اعلام می‌دارد:

"پولشویی مسئله تاثیرگذار و مهلک تاریخ اقتصاد جهان بوده، هست و خواهد بود. پولشویان و حامیان مالی تروریسم از خلاءها و تفاوت‌های موجود در نظام های ملی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم استفاده می‌کنند و وجوه خود را از طریق کشورهایی با نظام های قضایی غیر بهینه با چارچوب‌های قانونی و نهادی ضعیف یا ناکارآمد منتقل می‌کنند"

صندوق بین‌المللی پول با رویکردی چندجانبه در مبارزه بین‌المللی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم ورود می‌کند. زیرا صندوق به‌عنوان یک سازمان مشارکتی با اعتبارجهانی، نهادی قابل اعتماد و حیاتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، توسعه رویکردهای مشترک در مورد مسائل مهم و ترویج سیاست‌ها و استانداردهای مطلوب حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم محسوب می گردد. علاوه بر این، تجربه بالای صندوق بین‌المللی پول در انجام ارزیابی‌های بخش مالی، ارائه کمک‌های فنی (TA) در بخش‌های مالی و غیرمالی، اعمال نظارت بر سیستم‌های اقتصادی اعضا به‌ویژه در ارزیابی انطباق کشورها با استانداردهای بین‌المللی مبارزه با پولشویی و توسعه آنها و اجرای برنامه‌هایی برای کمک به کشورهای عضو در جهت رفع کاستی‌های شناسایی شده اقدامات مجرمانه مالی، مثمرثمر خواهد بود. در حال حاضر، سه بخش اصلی فعالیت صندوق بین المللی پول در حوزه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم عبارتند از:

*ارزیابی‌ها

طبق رویکرد صندوق، هر ارزیابی مرتبط با نقاط قوت و ضعف سازوکار مالی کشورهای عضو می بایست حتما از فیلتر برنامه ارزیابی مالی مبارزه با پولشویی و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم عبور کند. چنین ارزیابی‌هایی به صورت یکپارچه و هماهنگ با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی و بانک جهانی بر مبنای یک رویکرد مورد توافق و مشترک چه برای سازمان های مالی، چه بانک ها و چه موسسات غیرمالی اندازه گیری و اجرا می گردد.

*کمک‌های فنی

 صندوق بین‌المللی پول با همراهی بانک جهانی، کمک‌های فنی قابل توجهی را به کشورهای عضو خود در جهت تقویت چارچوب‌های قانونی، نظارتی، نهادی و مالیِ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ارائه می‌کند.

*پیشنهاد سیاست‌های کاربردی

پژوهشگران و برنامه‌ریزان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با ارائه تحلیل‌های بنیادین و پیشنهاد سیاست‌های بین‌المللی در طراحی، اجرا و پیاده‌سازی قوانین و رویکردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، در حوزه مشورت‌های سیاستی و کمک‌های پژوهانه فعال بوده‌اند.

تجربه تاریخی اروپا در پیشگیری از پولشویی

نهاد "کا اف وی/ KfW" یک سازمان خدمات مالی و موسسه حقوقی عمومی مستقر در آلمان است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری شرکتی، وام های مسکن، سرمایه گذاری خارجی و صادرات و واردات فعالیت می کند و همچنین یک بانک تبلیغاتی است که از فعالیت های اقتصادی، جامعه شناختی و محیط زیستی در اروپا و سراسر جهان حمایت می کند. اهداف و وظایف اصلی کا اف وی متمرکز بر ارتقای شرکت‌های کوچک و متوسط، تامین مالی مسکن و نوسازی بناها، آموزش های پیشرفته حقوقی، تامین مالی پروژه‌های زیربنایی عمومی، ارتقای صادرات و تامین مالی پروژه‌ها در کشورهای در حال توسعه و حمایت از فعالیت های محیط زیستی و تغییرات آب و هوایی در اروپا است. این نهاد از دهه ۹۰ میلادی تا به امروز، قاطعانه متعهد به مشارکت در تلاش های بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی فعالیت های تروریستی و جنایتکارانه در اروپا شده است.

 اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، عضو گروه ویژه اقدام مالی (FATF) هستند. اتحادیه اروپا با کمک ویژه ی کا اف وی، قوانینی را وضع کرده است که برای اجرای سیاست های مبارزه با پولشویی FATF و طراحی شده اند. این اقدامات بواسطه استقرار کا اف وی در سرزمین ژرمن ها، نمود بیشتری در کشور آلمان پیدا کرد؛ بطوریکه در سال ۱۹۹۲، بند ۲۶۱ قانون مجازات این کشور که پولشویی را یک جرم کیفری می دانست، اجرایی شد. سپس قانون مبارزه با پول شویی (Geldwäschegesetz) که در سال ۱۹۹۳ لازم الاجرا گشت، وظایف قانونی خاصی را برای مؤسسات اعتباری و سایر سازمان ها در راستای مبارزه با پولشویی تعیین کرد. در سال های پس از آن، کا اف وی، قوانین مبارزه با پولشویی و پیشگیری از تامین مالی تروریسم را مورد بازبینی و اصلاح قرار داد و برای اجرا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده ساخت. مهمترین الزاماتی که به عنوان حداقل استانداردها در بستر ضد پولشویی توسط کا اف وی مورد توجه قرار گرفت عبارت است از:

-تعیین سازمان، نهاد و نمایندگانِ متصدی مبارزه با پولشویی

-تشخیص هویت و تعیین سوابق کلیه متقاضیان خدمات مالی

-تعیین ذینفع نهایی هر تراکنش

-شناسایی و رصد افراد معارض نظام های سیاسی در معاملات تجاری

-حفظ اسناد مالی و رصد افرادی که حداقل یک تراکنش مشکوک در نظام مالی داشته اند

-گزارش شرایط / معاملات مشکوک به مقامات عالی رتبه در این حوزه

-آموزش منظم افراد در سازمان های متصدی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

کا اف وی در حوزه فعالیت های خود در اروپا، تمهیدات سازمانی و رویکردی که برای مطابقت با الزامات قانونی مربوطه لازم بوده، انجام داده است. این تمهیدات شامل خط‌مشی‌ها و رویه‌های مکتوب، تعیین نماینده یا سازمان متصدی مبارزه با پولشویی، بررسی منظم قابلیت کارکنان این حوزه و آموزش مستمر برای آنان است. همچنین با توجه به دستورالعمل های اتحادیه اروپا و برای جلوگیری از استفاده ی مجرمانه از معاملات تجاری در جهت  تامین مالی تروریسم، کا اف وی تلاش های قابل توجهی کرده است.

بخش اساسی سیاست مبارزه با پولشویی کا اف وی، شناسایی متقاضیان خدمات مالی بواسطه ی اسناد رسمی و سایر اطلاعات مرتبط است. هر زمان که کا اف وی نسبت به عملکرد حساب یک متقاضی دچار شک و شبهه‌ای با "درجه زرد/ مشکوک به خطر بالقوه" شود، اقدامات منطقی و مناسبی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هویت واقعی شخص انجام خواهد داد. اگر فردی با رویکرد تعارض منافع سیاسی با دول اتحادیه اروپا در معاملات تجاری دخیل باشد، نظارت فوری کا اف وی بر روابط تجاری وی آغاز شده و آن شخص، زمان محدودی را برای شفاف سازی پیشینه دارایی های خود خواهد داشت. اگر پس از در نظر گرفتن سوابق مشتری، منبع پول و نوع معامله، شک و تردیدهای منطقی در مورد اینکه آیا یک تراکنش، قوانین ضد پولشویی را نقض می کند یا خیر باقی بماند، کا اف وی در مورد مسدود کردن آن تراکنش، حساب و جلوگیری از معامله تجاری تصمیم می گیرد. تراکنش های مشکوک باید فوراً به مقامات مجری قانون ذیصلاح از جمله واحد اطلاعات مالی اتحادیه اروپا گزارش شود.

همچنین یک روند حسابرسی سالانه توسط کا اف وی انجام می گردد تا مشخص شود که آیا اقدامات حوزه مبارزه با پولشویی معقول و مناسب است و آیا نماینده یا سازمان متصدی مبارزه با پولشویی، مطابق با مسئولیت هایی که به او محول شده عمل کرده است یا خیر.

ادامه دارد....

پژوهشگر:سیدمهدی میرحسینی

منابع

۱. A group of authors(۲۰۲۲),“Reference Guide to Anti-Money Laundering and Combating the Financing of Terrorism”, Second Edition ,  Reporting in the International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank/ The International Monetary Fund.

۲. A group of authors(۲۰۲۱),”Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism National Priorities”, Reporting in Financial Crimes Enforcement Network U.S. Department of the Treasury.

۳. A group of authors(۲۰۲۱),”Anti-Money Laundering and Combating the Financing of Terrorism and Illegal Organisations Guidelines for Financial Institutions”,  Guidelines for Financial Institutions.

۴. A group of authors(۲۰۲۰),” HANDBOOK ON ANTI-MONEY LAUNDERING AND COMBATING THE FINANCING OF TERRORISM for Nonbank Financial Institutions”, Guidelines and Reporting of Asian Development Bank

۵. A group of authors(۲۰۱۹),”Anti-Money-Laundering (AML) & Countering Financing of Terrorism (CFT) Risk Management in Emerging Market Banks”, Reporting in International Finance Corporation,World Bank group.

۶. FATF group(۲۰۲۱),”Opportunities and Challenges of New Technologies for AML/CFT”, The Financial Action Task Force (FATF), Paris, France, https://www.fatf-gafi.org/publications/ fatfrecommendations/documents/opportunities-challenges-new-technologies-aml-cft.html

۷. https://www.fincen.gov/

۸. https://home.treasury.gov/

۹. https://membercheck.com/

۱۰. https://complianceconcourse.willkie.com/

۱۱. http://bankersacademy.com

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361