مدیر بیمه های اتومبیل بیمه دانا خواستار شد :

اصلاح قانون بیمه شخص ثالث طبق میزان ریسک رانندگان

اصلاح قانون بیمه شخص ثالث طبق میزان ریسک رانندگان

مدیر بیمه های اتومبیل بیمه دانا گفت: قانون بیمه شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی شایسته است به صورتی اصلاح شود که بتوان حق بیمه آن را از بیمه گذاران مطابق ریسک آنها دریافت کرد .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه (بینا) ، به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، وحید رضا باختری طی گفت و گویی با اشاره به جزییات اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، به دلایل عدم استقبال مردم از بیمه بدنه، آمار بیمه های بدنه صادره، آزاد سازی نرخ این نوع بیمه نامه و چگونگی تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث پرداخت . مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

چرا از بیمه‌نامه بدنه اتومبیل استقبال چندانی نمی شود؟

این موضوع بیشتر به فرهنگ مصرف مردم کشورمان بازمی‌گردد و به‌طور کلی سهم بیمه‌های اختیاری از سبد کالای مصرف خانوار اندک است که به نظر می‌رسد ناشی از شرایط اقتصادی باشد. به همین جهت سرپرست خانواده مطابق هرم نیازهای مازلو؛ اول مواد غذایی، بعد پوشاک و مسکن و ... را تهیه می‌کند و بیمه‌های اختیاری نظیر بیمه بدنه در اولویت‌های بعدی هزینه‌ای قرار دارند. البته سهم بیمه گران نیز در این رابطه کم نیست و چنانچه اعتماد مردم به این صنعت بیشتر جلب می‌شد قطعاً استقبال از بیمه‌های اختیاری بیشتر بود.

یکی از اشکالات نیز ناشی از نظام نرخ‌گذاری بوده که سال‌های متمادی است عمدتاً بر پایه وضعیت خودرو تعیین می‌شود درحالی‌که در صورت تمایز بین افراد در تعیین حق بیمه‌ها می‌توان رغبت و تمایل بیشتری برای جذب گروه‌های کم ریسک که اتفاقاً کمتر به دنبال بیمه بدنه خودروهایشان هستند ایجاد کرد .

شرکت‌های بیمه علاقه‌مند هستند تا بیمه اتومبیل را به صاحبان کدام وسایل نقلیه بفروشند؟

این موضوع به سیاست‌های ارزیابی ریسک و فروش هر شرکت بازمی‌گردد و در شرکت‌های مختلف از یک‌رویه مشابه پیروی نمی‌ شود. در شرکت بیمه دانا تمرکز بیشتر بر خودروهای سواری جدید و با سرمایه و ارزش بالا قرار داشته است. با توجه به اینکه تعداد خسارت و سرقت این اتومبیل‌ها از سایر خودروها کمتر است برای فروش بیمه بدنه نیز بیشتر موردنظر بوده‌اند. هرچند اگر هم برای این اتومبیل‌ها اتفاقی بیفتد؛ شرکت با هزینه‌های خسارت بیشتری روبه‌رو خواهد بود.

شرکت‌های بیمه در خصوص بیمه نمودن خودروهای با ریسک بیشتر رقابت کمتری با یکدیگر دارند هرچند تمایل استفاده‌کنندگان این خودروها به دریافت پوشش خطرات مورد تهدید آن‌ها بیشتر باشد مانند خودروهای با کاربری عمومی بین‌شهری یا موتورسیکلت‌ها در خصوص خطر سرقت کلی و امثالهم.

چه تعداد از خودروهای کشور دارای بیمه بدنه هستند؟

متأسفانه درصد تعداد اتومبیل‌هایی که دارای بیمه‌نامه بدنه هستند در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته پایین است به‌طوری که کمتر از یک‌چهارم از خودروهای دارای بیمه شخص ثالث در قالب بیمه تحت پوشش بیمه بدنه ‌قرارگرفته‌اند.

آیا آزادسازی نرخ بیمه بدنه می‌تواند رضایت فعالان صنعت بیمه را تأمین کند؟

آزادسازی نرخ‌ها به‌مثابه یک شمشیر دو لبه است. اعمال صحیح و منطقی آن همراه با تعیین حق بیمه فنی ریسک‌های مربوط به هر پیشنهاد بیمه با یک مکانیسم مشخص رقابتی به‌منظور جلوگیری از دامپینگ توسط نهاد ناظر می‌تواند به رضایت فعالان صنعت که قاعدتاً می‌بایست همان رضایت مشتریان باشد، منجر شود؛ اما اگر نتیجه آزادسازی رقابت ناسالم و اعمال نرخ‌های صرفاً رقابت مدار باشد در بلندمدت بیمه‌گذار و بیمه‌گر از این عرصه سودی نخواهند برد و متأسفانه در برخی موارد شاهد این فضا هستیم. لذا رضایت این دو در گرو ارزیابی صحیح هر ریسک و تعیین حق بیمه منطقی است که در آن ملاک نه چارچوب‌های خشک و بدون انعطاف نظام تعرفه‌ای و نه فضای نرخ‌های صرفاً رقابتی مدنظر باشد. چنین رویکردی می‌تواند برای مالک اتومبیل و همچنین شرکت بیمه یک معامله برد- برد باشد.

هم‌اکنون قانون بیمه‌ شخص ثالث توسط ، دولت و مجلس در دست بازبینی و اصلاح قرار دارد؛ مهم‌ترین موارد اصلاحی آن چیست؟

متأسفانه در قوانین جاری تمایز کافی بین رانندگان با دقت و سهل‌انگار قائل نشده و هزینه و تبعات عدم توجه به مقررات و آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی و ایجاد حادثه و خطر برای خود و دیگران بسیار ناچیز در نظر گرفته‌شده و از بازدارندگی کافی برخوردار نیست و سوابق همین اندک مقررات نیز در دسترس و مشخص نیست تا بر پایه آن بتوان افراد را از نظر این ریسک‌ها طبقه‌بندی نمود لذا نمی‌توان راننده خوب و بد را از یکدیگر تشخیص داد و این مقررات به اندازه کافی نمی‌تواند در افزایش دقت و توجه رانندگان در استفاده از خودرو و افزایش مهارت آنان تأثیرگذار باشد.

لذا اصلاح مقررات به‌نحوی‌که بتوان حق بیمه این بیمه اجباری را از بیمه‌گذاران مطابق میزان ریسک ایشان دریافت نمود مهم‌ترین تغییر مورد انتظار است.

تعیین نرخ بیمه شخص ثالث را بر اساس دیه منطقی می‌دانید؟

دیه به‌عنوان یک مبنای تعیین غرامت‌های فوت و جرح در اسلام تعیین گردیده ازآنجاکه قوانین جاری می‌بایست مبنای اسلامی داشته باشند پرداخت غرامت حوادث رانندگی و بیمه شخص ثالث که یک بیمه مسئولیت است نیز بر همین مبنا اجرا می‌شود. لیکن دیه یک پایه برای تعیین تعهدات مسببین حوادث و به‌تبع آن بیمه‌گر است و نرخ حق بیمه می‌تواند بر اساس عوامل دیگری تعیین و در این مقیاس مورداستفاده قرار گیرد.

همچنین به نظر می‌رسد بیمه مرکزی می‌بایست در قوانین، نقش نظارتی خود را شفاف‌تر و پررنگ‌تر کند.

نظرات

مرکزتبلیغات.com

8 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

good

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1797

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1957

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1764

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361