اتفاقات خوب در فروش نفت خام در ماه های آینده

اتفاقات خوب در فروش نفت خام در ماه های آینده

وزیرنفت گفت: با پتانسیلی که در وزارت نفت، مجموعه شرکت ها، دستگاه‌های دیگر و حمایت‌های دولت وجود دارد قول می‌دهم اتفاقات خوبی در فروش نفت در ماه های آینده رقم بخورد.

سه شنبه 16 شهریور 1400 ساعت 1:5

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

به نقل از صدا و سیما، جواد اوجی، وزیر نفت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوسیما درباره شرایط صادرات نفت گفت: با پتانسیلی که در وزارت نفت، مجموعه شرکت‌ها و نیروهای توانمندی که در این حوزه وجود دارد و اراده بر فروش نفت و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از وزارت نفت البته با مجوزهای خوبی که شورایعالی امنیت ملی در این خصوص صادر کردند و اختیاراتی که به وزیر داده می‌شود و همچنین حمایت‌های دولت قطعاً با برنامه ریزی  قول می‌دهیم که اتفاقات خوبی در موضوع فروش نفت در ماه‌های آتی رقم بخورد.


وی ادامه داد: بعد از تحریم‌های ظالمانه فروش نفت کاهش چشمگیری داشته است، ولی این توان در مجموعه وزارت نفت و تمامی دستگاه‌ها برای فروش نفت وجود دارد.
آقای اوجی گفت: یکی از راه‌های فروش نفت، تهاتر با کالا و همچنین تهاتر با سرمایه گذاری است البته نه تنها فقط در حوزه صنعت نفت بلکه در بخش‌ها و صنایع دیگر هم می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

کاهش ۲۵ درصدی سوخت نیروگاه های کشور نسبت به سال گذشته
وزیر نفت گفت: حجم ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد کاهش دارد و در حال حاضر به یک و هفت دهم میلیارد لیتر رسیده است.
جواد اوجی افزود: با توجه به تامین سوخت زمستانی بخصوص برای نیروگاه ها در فصل زمستان امسال، از ۲ ماه گذشته صادرات فرآورده ها بشدت کاهش پیدا کرده است تا بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاه ها و صنایع را تامین کنیم؛ البته با توجه به فصل سردی که در پیش داریم و کسری گازی که همانند سال گذشته پیش بینی می کنیم.


وی تصریح کرد: درسال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد بخصوص در استان های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم به همین دلیل محدودیتی به نیروگاه ها و صنایع بزرگ داده شد که از سوخت مایع استفاده کنند تا بتوانند گاز بخش خانگی که اولویت اول وزارت نفت است را تامین کنند.


وزیر نفت گفت: امسال پیش بینی می کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد می باشد در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز داشته باشیم به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم و یکسری راهکارهایی را از الان آغاز کردیم تا بتوانیم این فصل سرد را بدون دغدغه تامین کنیم.


وی درباره ذخیره سوخت نیروگاه ها هم افزود: حجم ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نسبت به سال گذشته نزدیک ۲۵ درصد کاهش دارد؛ سال گذشته در همین ایام ۲/۲ دهم میلیارد لیتر سوخت مخازن نیروگاهی بوده که امروز به ۱/۷ دهم میلیارد لیتر کاهش پیدا کرده است به همین دلیل تدابیری اندیشیده شده که از ناوگان سوخت رسان بویژه تانکرهای سوخت رسان استفاده کنند البته نزدیک به ۴ هزار تانکر سوخت رسان از برنامه خارج شده بودند و امروز مصوبه هیئت وزیران را گرفتیم تا بتوانیم مشوق هایی در زمینه افزایش کرایه تانکرهای سوخت رسان تا نزدیک به ۳۰ درصد را گرفتیم و حتی برای تانکرهای سوخت رسان که سوخت نیروگاه ها را تامین کنند این رقم قابل افزایش خواهد بود تا بتوانیم حداقل روزی ۳۵ میلیون لیتر سوخت را اضافه کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از ناوگان ریلی را برای سوخت رسانی در برنامه خواهیم داشت و البته در بخش بالا دست هم موضوع عرضه گاز وجود دارد که باید بتوانیم در بعضی از فازهای پارس جنوبی مثل فاز ۱۴ بتوانیم حدود ۱۴ میلیون متر مکعب به حجم گاز اضافه کنیم گرچه مصرف گاز یک روند ۸ تا ۱۰ درصدی دارد ولی براساس پیش بینی به عرضه و تولید گاز اضافه نخواهد شد.


آقای اوجی درباره قطعی گاز امسال در بخش صنعتی و خانگی هم افزود: با تجاربی که از گذشته داریم تلاش می کنیم مردم در فصل سرما دچار مشکل نشوند ولی یکی از چالش های وضع امروز ما در مورد سوخت زمستانی، پایین بودن حجم ذخایر سوخت مایع نیروگاه ها و صنایع است که با برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم سقف این ذخایر را افزایش دهیم تا کمتر با موضوع کسری گاز مواجه شویم.

تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و ایثارگران در وزارت نفت
وزیر نفت گفت: تمام نیروهای ایثارگر که در وزارت نفت مشغول هستند تا یکسال آینده تبدیل وضعیت و جذب خواهند شد و همچنین در مدت ۲ تا ۳ هفته آینده بخشی از نیروهای قرارداد موقت را به قرارداد مدت معین تبدیل وضعیت می کنیم.
جواد اوجی درباره تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد موقف و ایثارگران در این وزارتخانه گفت: امروز وزارت نفت نزدیک به ۱۰۳ هزار نیروی حجمی یا پیمانکاری، حدود۳۴ هزار نفر نیرو قرارداد موقت و نزدیک به ۲ هزار نفر هم نیروی قرارداد مدت معین دارد و همچنین نزدیک به کل مجموعه ایثارگران که در دولت وجود دارد همین میزان را در وزارت نفت داریم؛ براساس تبصره ۲۰ قانون، تبدیل وضعیت برای نیروهای ایثارگر قطعاً رقم می خورد وفکر می کنم تا یکسال آینده تمام نیروهای ایثارگر که در وزارت نفت مشغول هستند جذب خواهند شد ولی فرآیند آن بدلیل صحت سنجی زمان براست.


وی ادامه داد: در مدت ۲ تا ۳ هفته آینده بخشی از نیروهای قرارداد موقت را به قرارداد مدت معین تبدیل وضعیت می کنیم و بیمه تکمیلی هم برای کل این مجموعه ها انجام شده که اعلام خواهد شد و یکی از برنامه های ما سامان دادن به وضع نیروی انسانی در این وزارتخانه است.
وی خاطر نشان کرد: در مورد نیروهای رسمی هم با حمایت رئیس جمهور، شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس بخصوص کمیسیون انرژی تلاش شد تا وضعیت حقوق آنها به یک آرامش نسبی برسد و امیدواریم در سال آتی با برنامه هایی که داریم مدافع خوبی از حقوق پرسنل صنعت نفت باشیم.


وزیر نفت درباره افت تولید میادین افزود: در میادین نفت و گاز با برداشتی که سالانه انجام می شود قطعاً افت فشار و نهایتاً افت تولید به همراه دارد.
وی ادامه داد: در میادین نفتی حدود ۳۰۰ هزار بشکه افت تولید طی یکسال خواهد بود و در میادین گازی در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در پالایشگاهها داریم یعنی میادین گازی مشترک یا مستقل که کنار پالایشگاهها هستند به لحاظ افت تولید و فشار که در آن انجام شده موجب تشکیل ظرفیت خالی در پالایشگاهها شده است.


 اوجی به گفته افزود: در پارس جنوبی بالغ بر ۴۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم و در بعضی از پالایشگاهها مثل پالایشگاه پارسیان بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم که این شرایط هم نیاز به سرمایه گذاری و هم حفظ و نگهداشت تولید دارد.
وی خاطر نشان کرد: یک میدان نفتی یا گازی از زمان شروع برداشت سالانه افت تولید و فشار دارد که برای جبران آن باید چاه های جدید بزنیم یا در چاه ها، لایه ها جدید اضافه کنیم و همچنین تعمیرات انجام شود تا بتوانیم همان سقف تولید را حفظ کنیم.


وی ادامه داد: سالانه نزدیک به ۴ میلیارد دلار در این حوزه ها سرمایه گذاری می شده است که به لحاظ عدم سرمایه گذاری دراین چند سال گذشته افت شدیدی در میادین نفتی و گازی بوجود آمده است.
وزیر نفت گفت: در موضوع عرضه و تولید نفت و گاز، متاسفانه ظرفیت تولید کاهش پیدا کرده است.


وی درباره راهکارهای افزایش عرضه و تولید نفت و گاز هم افزود: یکی از راهکارها، افزایش سرمایه گذاری است که این را باید به سه بخش تقسیم کرد اول سرمایه گذاری برای تاسیسات و تعمیرات که عمر تاسیسات نفتی ما بالای ۵۰ سال است و متوسط آن در دنیا ۲۵ سال است و دوم سرمایه گذاری در حفظ و نگهداشت تولید است که حداقل بتوانیم سقف تولید ۴ میلیون بشکه نفت یا یک میلیارد متر مکعب گاز را روزانه حفظ کنیم و سوم سرمایه گذاری در توسعه میادین جدید است که اولویت آن میادین مشترک گازی و نفتی است که میزان سرمایه گذاری ها برای این سه بخش مشخص شده است؛ برای حفظ وضع موجود و همچنین حفظ نگهداشت تولید حداقل ۱۵ میلیارد دلار پیش بینی شده است و برای موضوع افزایش تولید میادین مشترک جدید و توسعه و تکمیل اینها طی ۴ سال ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری دارد.


وی ادامه داد: اولویت را برای حفظ و نگهداشت با در نظر گرفتن میادین مشترک گازی یا نفتی در خشکی و دریا داریم تا حداکثر بهره برداری را ازاین میادین داشته باشیم.
 اوجی خاطرنشان کرد: توانمندی خوبی در بخش پیمانکاری در کشور وجود دارد که می توان روی آن حساب کرد و این فاکتور بسیار مهمی است.


وی ادامه داد: یک بخشی از تامین سرمایه هم توسط کار گروهی در حوزه اقتصادی دولت، در حال شکل گیری است ویک بخش دیگر هم استفاده از محصولات میادین برای سرمایه گذاری است.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در اولویت وزارت نفت وجود دارد سرمایه گذاری در این صنعت است بنابراین از توان صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و مشارکت مردمی برای سرمایه گذاری در این حوزه می توان استفاده کرد.


وزیرنفت گفت: برای سرمایه گذاری دراین حوزه از توان سرمایه گذاریهای خارجی بخصوص کشورهای همراه با دولت سیزدهم استفاده می کنیم.
وی افزود: میادین نفتی و گازی جزو انفال هستند و همانطور که درقانون اساسی هم تعریف شده مالکیت آن به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست منتها به نوعی می توانیم از توان سرمایه گذاری خارجی و داخلی استفاده کنیم که هم سرمایه گذار بهره خوبی ببرد و هم وزارت نفت به نمایندگی از دولت.


 اوجی درباره روند مصرف بنزین در کشور گفت: با توجه به اینکه سطح مخازن بنزین نسبتاً کاهش پیدا کرده بود شروع به افزایش دخایر بنزین کرده ایم؛ بدلیل اینکه در حوزه پالایشگاهها و پترو پالایشگاهی سرمایه گذاری شکل نگرفته است میزان تولید با میزان مصرف نزدیک شده است و نگرانی افزایش مسافرت ها بعد از موضوع کرونا و مصرف بنزین وجود دارد.
وی افزود: باید ظرفیت فعلی پالایشگاه از نظر کمی و کیفی ارتقاء پیدا کند و البته پالایشگاهها در این حوزه در آمد خوبی دارند و همچنین موضوع احداث پتروپالایشگاهی وجود دارد که هم سوخت تامین شود و هم تامین خوراک صنایع پتروشیمی باشد.


وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا بدنبال احداث پالایشگاه نفت نمی روند بلکه بدنبال پتروپالایشگاهها هستند که فقط سوخت محور نباشد؛ هم تولید سوخت را داشته باشد و هم خوراک برای صنایع پتروشیمی.
وزیرنفت گفت: موضووع جلوگیری از خام فروشی و احداث واحدهای پتروپالایشگاهی جزو اولویت ها وبرنامه ها می باشد.


وی افزود: امیدواریم یک تا دو مجتمع پتروپالایشگاهی در این دولت به بهره برداری برسد و همچنین ظرفیت پالایشگاههای فعلی را هم افزایش خواهیم داد.
وی درباره تامین مالی این پروژه ها هم گفت: منابع تامین مالی این طرح ها صندوق توسعه ملی، استفاده از تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، مشارکت دادن مردم در قالب صندوق پروژه، استفاده از تهاتر نفت و استفاده از توان سرمایه گذاران خارجی بخصوص کشورهایی که در این زمینه با ما همسو هستند می باشد.

فقط ۳۰ درصد تولیدات پتروشیمی در داخل مصرف می شود
وزیر نفت دولت سیزدهم گفت: ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی تولید داخل؛ صادر می شود.
جواد اوجی افزود: تقریباً ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروشیمی در کشور مصرف می شود و مابقی صادر می شود.


او ادامه داد: ورود به زنجیره ارزش یکی از مهمترین برنامه های من در وزارتخانه نفت خواهد بود؛ در این راستا می توان گفت از آنجا که این بخش در کشورمان فاقد متولی بوده؛ عمده سرمایه گذاری در کشور در سه قسمت شرکت های صنایع مادر شکل گرفته است.


 اوجی تصریح کرد: امیدواریم با مشوق هایی که مد نظر داریم و با حمایت هایی که در صدد تأمین آنها هستیم؛ کارگروهی در دولت شکل خواهیم داد متشکل از وزارت نفت، وزارت صمت و وزارت کشور، پس از ان می توانیم به صورت جِد وارد پارک های زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی شویم.


او گفت: در پارک های زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی مانند شهرک های صنعتی مستقر در حاشیه شهرها؛ با تزریق خوراک پروپیلن و پلی پروپیلن می توان بین ۱۵ الی ۲۰ واحد صنعتی در حوزه های مختلف مانند مسکن، خودرو، نظامی و بهداشت و درمان ایجاد نمود.


وزیر نفت افزود: این در حالی است که اگر امروز بخواهیم یک واحد پتروشیمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی اوره آمونیکی ایجاد کنیم یا یک واحد ۴۵۰ هزار تنی پلی پروپیلن راه اندازی کنیم حداقل ۷۰۰ الی یک میلیارد دلار نیاز داریم اما با ورود به زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی؛ با سرمایه گذاری حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون دلار امکان ایجاد یک پارک زنجیره تولید محصولات پتروشیمی فراهم خواهد شد؛ البته در این راستا در بخش خوراک هم تخفیف های خوبی شامل تولید کنندگان قائل می شود.


اوجی گفت: ورود به پارک های زنجیره ارزش محصولات تولیدی پتروشیمی عمدتاً در مناطق محروم قابلیت اجرا دارد و اشتغال زایی به همراه خواهد داشت و خوراک پتروشیمی و دانش فنی این امر هم در کشور موجود است؛ در حقیقت کار وزارت نفت؛ حمایت از این پروژه است، البته این اتفاق جزو اولویت های کاری ما خواهد بود.


او افزود: ما می توانیم به جای این که به دنبال میعانات و فروش پتروشیمی باشیم به دنبال جلوگیری از خام فروشی باشیم، البته این اتفاق هم به نوبه خود؛ ورود به زنجیره ارزش محسوب می شود.
اوجی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص اهمیت موضوع مبارزه با فساد ادامه داد: یکی از اهداف دولت و وزراء؛ بحث مبارزه جدی با فساد است؛ در این راستا استفاده از نیروهای کارآمد، فسادستیز و توانمند در این حوزه که البته در وزارت نفت هم؛ چنین افرادی کم نیستند؛ یکی از اولویت های کاری ما خواهد بود و به لطف شناسایی افراد درست در این زمینه هم به درستی انجام پذیرفته است.


او تصریح کرد: در وزارت نفت؛ شناسایی گلوگاه ها به درستی انجام شده و در حقیقت در بحث قراردادها و واگذاری ها به پیمانکاران و در بحث خرید کالا از جمله موارد گلوگاهی در وزارتخانه نفت هستند.
وزیر نفت با ذکر خاطره ای گفت: یاد دارم روزی شاید اوایل دهه ۸۰ به عنوان یک مدیرعامل در بالادست حوزه نفت؛ حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد کالاهای مورد نیاز در پروژه های ما وارداتی بود اما امروز به برکت تحریم شاهد هستیم که ۶۵ درصد کالاها ساخت داخل می باشد و فقط ۳۰ الی ۳۵ درصد وارداتی است.


 اوجی افزود: تمام توان را به کار خواهیم گرفت و حمایت خود را معطوف به شرکت های تولید کننده داخلی و دانش بنیان می کنیم که با تقویت پتانسیل داخل به سمت کاهش هزینه ها حرکت کنیم.
او در پایان برنامه گفت: قطعاً ما با اوپک همراه خواهیم بود و از بیانیه اوپک پلاس حمایت می کنیم. رئیس اوپک هم یادآور شده که به محض برداشته شدن تحریم های ایران و مشخصاً در حوزه نفت ایران؛ هیچ گونه محدودیتی در قبال فعالیت و همکاری نفتی با ایران نخواهیم داشت و به محض برداشته شدن تحریم ها تمام توان به همان ظرفیتی که قبل از تحریم ها داشتیم بازخواهد گشت؛ ما مخالفیم که از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده شود زیرا در این صورت نهایتاً بازار متضرر خواهد شد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361