بینا: درواقع این یک اصل مهم در صنعت بیمه است و در همه جای دنیا هم تجربه شده است. شرکتهای بیمه قرار نیست از محل دریافت حق بیمه سود کنند، بلکه آنها به عنوان یک ضلع از مثلث مالی باید با حق بیمههای دریافتی سرمایهگذاریهای پربازده انجام دهند و از این محل، هم کسب سود کنند و هم بتوانند خسارتها را جبران کنند. اما ظاهرا شرکتهای بیمه از این توانایی محرومند و میخواهند همه بار را بر شانه بیمهگذاران بیاندازند.
اقتصاد ایران آنلاین: چند سالی مدیران شرکتهای بیمهای از ضررده بودن بیمهنامه شخص ثالث گله میکردند و در مقابل مدیران بیمه مرکزی به غیرواقعی بودن این مدعا تاکید و میگفتند هر شرکتی فکر میکند از محل بیمه شخص ثالث ضرر میدهد این بیمهنامه را صادر نکند. رئیسکل سابق بیمه مرکزی بارها این جمله را تکرار کرد، اما هیچ شرکت بیمهای هم حاضر نشد دست از صدور بیمهنامه شخص ثالث بکشد که هیچ، مدام رقابت شرکتهای بیمه در این حوزه افزایش یافت. چراکه بیمه شخص ثالث اجباری است و نیازی به طراحی سیستمهای بازاریابی مدرن برای فروش ندارد.
قانون 5 ساله بیمه شخص ثالث سال قبل موعدش به پایان رسید. مجلس چون فرصت کافی برای اصلاح آن نداشت همان قانون قبلی را یک سال دیگر (تا پایان شهریور سال93) تمدید کرد. با نزدیک شدن به پایان این مهلت بحث بیمه شخص ثالث در مجلس داغ شده است. البته اینبار با تفاوتهای عمده در موضعگیری بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه. اینبار بیمه مرکزی هم با شرکتهای بیمه همنوا شده و همه از ضررده بودن این بیمهنامه میگویند و اینکه این قانون کلا اشکال دارد و باید به صورت جدی تغییر کند. روندی که نشان میدهد بیمه مرکزی میخواهد بیکفایتی مدیران بیمه در سرمایهگذاری و کسب سود از این محل را از جیب بیمهگذاران جبران کند.
محمدابراهیم امین رئیسکل بیمه مرکزی از ناعادلانه بودن بیمه شخص ثالث گلهمند است. او میگوید: باید این قانون به نحوی اصلاح شود که رانندگان پرخطر هزینه بیشتری نسبت به رانندگان کمخطر برای بیمهنامه بپردازند و ثابت بودن نرخ به ضرر مردم و شرکتهای بیمه است. درواقع بیمه مرکزی به دنبال این است که ریسک ناشی از بیمهنامه را در سمت پرداخت خسارت کم کند و آن را به سمت بیمهگذار انتقال دهد. البته آنها «عدالت» را هم چاشنی صحبتهایشان میکنند و میخواهند با تاکید بر پرخطر و کمخطر بودن رانندگان، به بیمهگذاران بقبولانند که به فکر رانندگان سربهراه هم بودهاند. یکی دیگر از توجیهات آنها تشویق رانندگان به رعایت بیشتر قوانین و احتیاط در رانندگی است. این موضوع هم برای بخشهایی از جامعه و نهادهای دولتی وسوسهکننده است. همین موضوع باعث شده نمایندگان مجلس از جمله رئیس جدید کمیسیون برنامه و بودجه که خود از فعالان و صاحبنظران صنعت بیمه هم هست از مواضع بیمهگران و بیمه مرکزی حمایت کنند و به احتمال زیاد باید منتظر تغییرات جدی در قانون بیمه شخص ثالث باشیم.
غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که اتفاقا دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران هم هست با بیان اینکه بیمه شخص ثالث زیانده است، گفت: «بیمه شخص ثالث تقریبا 50درصد پرتفوی شرکتهای بیمه را به خودش اختصاص میدهد، ضررهای شرکتهای بیمهای به دو دلیل است یکی نرخ بیمه شخص ثالث است و این نرخ متناسب با دیه در سنوات گذشته افزایش پیدا نکرده است و سپس عوارض سنگینی است که بخشهای دولتی از شخص ثالث میگیرند مثل عوارض 10درصد بخش بهداشت و درمان و 5درصد صندوق تامین خسارتهای بدنی، 8درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض نیروی انتظامی.» این حمایت جدی این نماینده مجلس از موضع شرکتهای بیمه نشان میدهد لابیهای بیمه مرکزی برای تغییر این قانون براساس خواست خود موفق عمل کرده است.
پیشنهاداتی برای اصلاح
در حال حاضر از جمله پیشنهاداتی که برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث داده شده است حذف عوارض مختلف از بیمه شخص ثالث است و از آن مهمتر اینکه با توجه به ریسک، مقدار حق بیمه تغییر کند؛ یعنی افراد پرریسک حق بیمهشان نسبت به افراد کمریسک بیشتر شود و درواقع این قانون از خودرومحور بودن به سمت رانندهمحور بودن تغییر کند. همه این پیشنهادات به گونهای است که منافع شرکتهای بیمه را تامین میکند. اما هنوز به این سوال که بیمهگذاران چه به دست میآورند پاسخ جدی داده نشده است.
وظایف شرکتهای بیمه چه؟
مسئولان قبلی بیمه مرکزی در پاسخ به انتقادات شرکتهای بیمه از ضررده بودن بیمه شخص ثالث که همانطور که تاجگردون هم اشاره کرده 50درصد پرتفو این صنعت را شکل میدهد، این بود که برای جبران کسری خسارت نسبت به حق بیمه تولیدی؛ آنها باید با حق بیمههای دریافتشده سرمایهگذاری مناسب انجام دهند تا ضررشان را جبران کنند.
درواقع این یک اصل مهم در صنعت بیمه است و در همه جای دنیا هم تجربه شده است. شرکتهای بیمه قرار نیست از محل دریافت حق بیمه سود کنند، بلکه آنها به عنوان یک ضلع از مثلث مالی باید با حق بیمههای دریافتی سرمایهگذاریهای پربازده انجام دهند و از این محل، هم کسب سود کنند و هم بتوانند خسارتها را جبران کنند. اما ظاهرا شرکتهای بیمه از این توانایی محرومند و میخواهند همه بار را بر شانه بیمهگذاران بیاندازند. یکی از دلایل این امر هم شاید ورود افراد غیرحرفهای به صنعت بیمه است.
موضوعی که مورد تایید علی رفعتی، رئیس هیاتمدیره انجمن کارفرمایی کارگزاران رسمی بیمه هم قرار میگیرد و میگوید: «در صنعت بیمه حرکت رو به جلو نداشتهایم، فرهنگسازی، تعامل و همفکری جدی بین سندیکای بیمه، شبکه فروش و بیمه مرکزی میتواند صنعت بیمه را متحول کند. متاسفانه در ادامه راه به دلیل قرار نداشتن کارشناسان خبره و باتجربه در مرکز تصمیمگیریها این صنعت رو به تنزل گذاشته است. درحال حاضر عرضهکننده بیمه بیش از نیاز جامعه است درصورتیکه شرکتهای بیمه و شبکه فروش باید به تناسب رشد اقتصادی و نیاز جامعه شکل گیرد و تعدیل و پالایش در صنعت بیمه، علاوه بر استانداردسازی روز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با انتقاد از وضعیت موجود و ورود افراد غیرحرفهای و کاسبکار میگوید: «باید به سمتوسوی اصلاح زیرساختها گام برداریم، درحال حاضر هر کسی که پتانسیل مالی دارد وارد این صنف میشود به همین جهت صنعت بیمه از رسالت اصلی خود که ارائه خدمات است فاصله گرفته است و به سمت نگرش درآمدزایی حرکت میکند.» اما ظاهرا فعلا این بیمهگذاران هستند که باید هزینه غیرحرفهای بودن مدیران بیمهای را بدهند حداقل درخصوص بیمه شخص ثالث برآیند نظارت این است.
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر