بیمه‌ها طب‌سنتی را فراموش کرده‌اند

بیمه‌ها طب‌سنتی را فراموش کرده‌اند

طب‌سنتی همچنان در انتظار حمایت بیمه‌های درمانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ( بینا ) ، به نقل از شهروند، به‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان و سیاست‌گذاران نظام سلامت مبنی بر توسعه طب‌سنتی و تحت پوشش قرار گرفتن خدمات این طب از سوی بیمه‌ها، هنوز اقدام موثری در این خصوص انجام نگرفته است. با گذشت نزدیک به ٣‌سال از تصویب و ابلاغ سند توسعه طب سنتی، این طب و خدمات آن همچنان در ریل قبلی حرکت می‌کند. این درحالی است  که سند توسعه طب‌سنتی در کمیته راهبردی نقشه جامع علمی کشور توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت‌نظام تصویب و در آخرین ماه‌های کار دولت دهم به سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ شد و عملا اجرای این سند برعهده دولت جدید قرار گرفت.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با اجرای طرح تحول نظام سلامت بار دیگر امیدواری‌ها برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه طب‌سنتی قوت گرفت. برنامه‌ای که وزارت بهداشت را ملزم می‌کند تا طب‌سنتی را در همه ابعاد گسترش دهد. در چنین شرایطی بود که محمود خدادوست، معاون طب‌سنتی وزیر بهداشت در اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری از تعرفه‌گذاری خدمات طب‌سنتی و ورود این خدمات به کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات‌درمانی خبر داد و گفت: «به زودی ویزیت و مشاوره‌های تخصصی طب‌سنتی تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرند.» اما با گذشت ٨ ماه از وعده‌های معاونت طب‌سنتی وزارت بهداشت، هنوز هم خدمات طب‌سنتی به صورت آزاد و با نرخ‌های متفاوتی به بیماران ارایه می‌شود. خدماتی که به نظر تمام کارشناسان حوزه سلامت در صورت ساماندهی و گسترش علمی و اصولی آن می‌تواند از هزینه‌های سنگین خدمات درمانی طب نوین بکاهد. اما با این همه طب‌سنتی و خدمات آن در کشور ما با حواشی زیادی همراه است. حاشیه‌هایی که نبود معیار رسمی و مشخص برای نظارت بر خدمات طب‌سنتی بیش از پیش به آن دامن زده است.
بیمه شدن طب‌سنتی
دست متخلفان را می‌بندد
بیمه شدن و تعرفه‌گذاری خدمات طب‌سنتی باعث می‌شود که این طب از بازار غیررسمی و زیرپله‌ای خارج شود. محمد پناهی، معاون طب‌سنتی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان این مطلب به «شهروند» می‌گوید: «تعرفه‌گذاری و بیمه‌شدن خدمات طب سنتی، یک گام به جلوی مهم برای رسمیت یافتن خدمات طب‌سنتی است که این اتفاق بی‌شک دست آن عده‌ای را که با نام طب‌سنتی و صرفا برای پرشدن جیب خودشان، درمان غیرعلمی را برای بیماران تجویز می‌کنند، می‌بندد.»
او ادامه می‌دهد: «وقتی برای ارایه یک خدمت پزشکی، معیار رسمی وجود نداشته باشد، آن وقت هر کسی می‌تواند با هر قیمتی که دلش خواست به مردم این خدمات را ارایه دهد. درحالی‌که تعرفه‌گذاری و بیمه‌شدن خدمات طب‌سنتی، منفعت زیادی برای مردم دارد و بی‌شک، تخلف‌های رایج در حوزه طب‌سنتی را کمتر می‌کند، زیرا مردم با اطمینان بیشتری می‌توانند از خدمات این طب استفاده کنند و بازار غیررسمی در طب‌سنتی کمرنگ می‌شود.»
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود وعده‌های مکرر مسئولان نظام سلامت مبنی بر پوشش خدمات طب‌سنتی از سوی بیمه‌ها، همچنان این خدمات با نرخ آزاد به متقاضیان ارایه می‌شود، می‌گوید: «پوشش خدمات طب‌سنتی موضوع جدیدی است، لذا تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات از سوی بیمه‌ها نیازمند طی مراحل کارشناسی مختلف است که این امر هم نیاز به زمان دارد. از طرف دیگر بیمه‌ها زیرمجموعه وزارت بهداشت نیستند؛ بنابراین تحقق این مهم جلسات کارشناسی زیادی را می‌طلبد که با همکاری بیمه‌ها درحال برگزاری است.»
او ادامه می‌دهد: «یکی از مشکلات اصلی برای حمایت بیمه‌ها از خدمات طب سنتی، استانداردسازی خدمات این طب است. البته اقدامات خیلی خوبی در این زمینه در معاونت طب‌سنتی وزارت بهداشت انجام شده است، ولی همچنان برای تعیین معیاری مشخص برای خدمات طب‌سنتی نیاز به زمان داریم، چرا که طب‌سنتی و خدمات آن بسیار گسترده است.»
حمایت بیمه‌ها به طب‌سنتی رسمیت می‌بخشد
به گفته پناهی، ویزیت و مشاوره پزشکان، خدمات اعمال دارویی و داروهای گیاهی ٣حوزه اصلی طب‌سنتی است که تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرد. او دراین‌باره می‌گوید: «با رایزنی‌ها و صحبت‌هایی که بین معاونت طب‌سنتی وزارت بهداشت و مدیران عامل سازمان بیمه تأمین‌اجتماعی و سازمان بیمه‌سلامت انجام شده و با قول مساعد این دو بیمه بزرگ درمانی، بخش عمده‌ای از خدمات طب‌سنتی تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرد.»
پناهی اضافه می‌کند: «تعرفه‌گذاری و بیمه شدن خدمات طب سنتی، دارای این پیام است که خدمات این طب در بین متولیان نظام سلامت جدی گرفته شده است. وقتی کاملا معلوم باشد که هر خدمت طب سنتی، چقدر برای بیمار هزینه دارد و همچنین معلوم باشد که بیمه‌ها تا چه میزان از این خدمات را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، این معنا را می‌رساند که با خدمات طب‌سنتی به‌عنوان بخشی از نظام درمانی و به‌عنوان یک طب مکمل برخورد می‌شود. از طرف دیگر این‌گونه اقدامات در جهت توسعه طب‌سنتی جلوی بسیاری از نابسامانی‌ها و تخلفات این حوزه را می‌گیرد.»
معاون طب‌سنتی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به نقش طب‌سنتی در رونق گردشگری سلامت، می‌گوید: «امروزه گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مهم گردشگری در دنیا از منابع مهم درآمدزایی کشورهای پیشرو در نظام بهداشتی و درمانی، محسوب می‌شود. براساس اعلام سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) توریسم درمانی در‌ سال ٢٠١٣ بالغ بر ١٢٠‌میلیارد دلار درآمد داشته است و این روند هر‌سال رشدی ١٠‌درصدی در کشورهای مختلف جهان دارد که در این میان کشورهای هند، برزیل، ترکیه و کره‌جنوبی به ترتیب بیشترین سهم را از این تجارت پرسود نصیب خود می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «گردشگری سلامت در کشور ما هرچند سابقه‌ای حدود یک دهه دارد ولی در همین مدت کوتاه با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته رشدی ٢٥‌درصدی داشته است. به‌طوری که این حوزه در ‌سال گذشته یک‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون دلار درآمد برای کشور داشت. اما ظرفیت‌های موجود در این حوزه بسیار بیشتر از این‌ها است و به همین دلیل باید برای بهبود شرایط جذب گردشگران سلامت به‌ویژه اتباع کشورهای منطقه برنامه‌ریزی کرد.»
پناهی کمبود نیروی متخصص طب‌سنتی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «هرچند در چند‌ سال گذشته حدود ١٠٠ نفر از دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه طب‌سنتی فارغ‌التحصیل شدند، ولی قطعا این تعداد برای گسترش و فراگیر شدن این طب در کشور کافی نیست، درحال حاضر یکی از مشکلات اساسی سلامتکده‌های طب‌سنتی کمبود نیروی متخصص در این حوزه است.»
حمایت بیمه‌ها در گروی ورود متخصصان به طب سنتی
برای خودشان یک پا دکتر هستند. معاینه می‌کنند، نسخه می‌نویسند و حتی دارو درست می‌کنند، اما هیچ‌کدام‌شان تخصص دانشگاهی در طب‌سنتی ندارند. این روزها خیلی از عطاری‌های غیرمجاز، بازار طب‌سنتی را قبضه کرده‌اند، درحالی‌که هیچ تخصص و دانشی در این حوزه ندارند. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بیمه‌ها این خدمات را پوشش دهند. اینها را عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به «شهروند» می‌گوید.  او با انتقاد از وضع آشفته طب‌سنتی در کشور و مخاطراتی که در صورت ادامه همین روند سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، می‌گوید: «متاسفانه به نام طب‌سنتی با جان و سلامت مردم بازی می‌شود. شرایط به گونه‌ای پیش رفته که هرکسی به خود اجازه می‌دهد به این حوزه ورود کند، افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند، داروهای مختلف گیاهی برای بیماران تجویز می‌کنند، بدون آن‌که پاسخگوی عوارض آن باشند، ما در چند ‌سال گذشته نمونه‌هایی داشته‌ایم که در اثر تجویز و استفاده داروهای گیاهی از طرف افراد فاقد صلاحیت جانشان را از دست داده‌اند، متاسفانه هیچ نظارت درستی در این حوزه وجود ندارد، تخلفات گسترده‌ای با نام طب‌سنتی درحال وقوع است و کسی هم کاری به کارشان ندارد، در چنین شرایطی بیمه‌های درمانی هیچ تمایلی برای حمایت از طب‌سنتی ندارند.»
رستمیان ادامه می‌دهد: «قبل از هرچیز باید فعالیت‌های مراکز ارایه دهنده این خدمات را مطابق بر یافته‌های علمی استانداردسازی کرد، همچنین این خدمات باید از طرف سلامتکده‌های طب‌سنتی ارایه شود، نمی‌توان در یک عطاری هم داروهای گیاهی را به مردم عرضه کرد و هم ویزیت بیمار و خدمات‌درمانی را انجام داد، متاسفانه در بسیاری از موارد این خدمات در عطاری‌ها به صورت ناقص و غیراصولی انجام می‌شود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. دخالت در حوزه درمان مساله کوچکی نیست که هرکسی به خودش اجازه دهد به این حوزه ورود کند.»
او اضافه می‌کند: «تعداد بسیار زیادی از افراد تحصیلکرده در حوزه طب‌سنتی با دانش، آگاهی و تسلط به امور درمانی فقط به دلیل نبود فضای مناسب برای ارایه خدمات نمی‌توانند دانش و تجربه خود را برای بهبود و حفظ سلامت جامعه بکارگیرند درحالی‌که مردم برای دریافت خدمات درمانی طب‌سنتی به افرادی مراجعه می‌کنند که بعضا هیچ‌گونه صلاحیتی در انجام امور درمانی ندارند.»
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت معتقد است، اگر شرایط برای استفاده از خدمات طب‌سنتی از طرف متخصصان این حوزه فراهم شود، بیمه‌های درمانی موظف به حمایت از این خدمات هستند.
رستمیان در پاسخ به این پرسش که چرا طب‌سنتی همچنان در بین بعضی از سیاست‌گذاران نظام سلامت و جامعه پزشکی کشور پذیرفته نشده است، می‌گوید: «مخالفت با طب‌سنتی به‌طورکلی ٣ دلیل عمده دارد. اولین دلیل آن نبود آگاهی و شناخت کافی برخی پزشکان از طب‌سنتی و فرآیندهای درمانی آن است که بخش عمده‌ای از مخالفت‌ها ریشه در همین بی‌اطلاعی و نبود آگاهی کافی از آن دارد. دلیل دیگر این مخالفت‌ها دفاع‌های غلط و غیرحرفه‌ای برخی افراد ناآگاه از طب‌سنتی است. برخی به اسم حکیم با استفاده از روش‌های غیرعلمی و خرافات سعی در مداوای بیماران دارند که این مساله سیمای طب‌سنتی را خدشه‌دار می‌کند. این درحالی است که طب‌سنتی مبتنی بر شواهد علمی است. برخی از مخالفت‌ها هم به دلیل حساسیت‌های صنفی است. شاید برخی از پزشکان تصور می‌کنند که با گسترش طب‌سنتی میزان مراجعات مردم به آنها کاهش می‌یابد.»
او ادامه می‌دهد: «این موضع‌گیری‌ها از طرف بخشی از جامعه پزشکی درحالی مطرح می‌شود که طب‌سنتی مکمل طب رایج است، در بسیاری از کشورها به‌ویژه در کشورهای آسیای‌شرقی از ظرفیت‌های طب‌سنتی به درستی استفاده می‌کنند.»
طب‌سنتی تعرفه ندارد
طب‌سنتی و خدمات آن در کشور ما درحالی با اما و اگر‌ها و حواشی زیادی همراه است که بسیاری از کشورهای دارنده طب‌سنتی، از ظرفیت‌های موجود این نوع طب برای تقویت نظام سلامتشان استفاده می‌کنند. در ژاپن ۸۰درصد از خدمات طب‌سنتی تحت پوشش بیمه‌های‌ درمانی قرار دارد، چین صادر‌کننده و مهد طب‌سوزنی در دنیا شناخته شده و هند یکی از بزرگترین صادرکنندگان گیاهان دارویی به کشورهای مختلف جهان است. احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطالب به «شهروند» می‌گوید: «هرچند با افتتاح دانشکده طب‌سنتی در ‌سال ١٣٨٦، تاسیس مرکز تحقیقات طب‌سنتی در ‌سال ٩٠، راه‌اندازی تخصص طب‌سنتی، داروسازی طب‌سنتی، پرستاری طب‌سنتی و تاسیس سلامتکده‌های طب‌سنتی در این سال‌ها، این طب رفته‌رفته به سمت رسمی شدن حرکت کرده است، اما با این حال طب‌سنتی در کشور ما با طب نوین چالش‌های زیادی دارد، که باید برای آنها راه‌حلی پیدا کرد.»
او ادامه می‌دهد: «طب نوین ملزوماتی دارد که در تضاد با گسترش طب‌سنتی است. طب نوین در درونش وابستگی به خارج از کشور برای تهیه دارو و تجهیزات دارد که عده‌ای از این مساله سود می‌برند، از طرف دیگر طب‌سنتی در کشورما متر و معیار دقیقی ندارد، به‌طورکلی این مسائل از عمده مشکلات قانونمند شدن طب‌سنتی در کشور است و تاوقتی این خدمات نظام‌مند نشود، بیمه‌ها هم پوششی برای آن نخواهند داشت.»
آریایی‌نژاد توسعه طب‌سنتی را یکی از ضروریات نظام سلامت کشور عنوان می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کارتل‌های دارو و تجهیزات پزشکی در دنیا، طب را تجاری کرده‌اند؛ درمان به‌قدری گران شده است که هیچ کشور ثروتمندی قادر به تامین تمام منابع مورد نیاز این حوزه نیست؛ بنابراین بسیاری از کشورهای پیشرو در طب نوین سال‌هاست به طب‌سنتی روی آورده‌اند و بعضا بیش از ٧٠‌درصد در مراحل اولیه درمان از طب‌سنتی، استفاده می‌کنند.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان نبود تعرفه مشخص خدمات را یکی دیگر از مشکلات طب‌سنتی عنوان می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «هم‌اکنون خدمات طب‌سنتی تعرفه‌گذاری دقیقی ندارد. برای مثال اگر فردی ‌بخواهد حجامت انجام دهد و به‌پزشک طب‌سنتی مراجعه کند، تعرفه دقیق و یکسانی وجود ندارد که همه پزشکان طب‌سنتی آن را به‌عنوان پیش‌فرض قبول داشته باشند. درحال حاضر عرف در خدمات طب‌سنتی حاکم است و تعرفه دقیق و قانونی وجود ندارد که در همه مطب‌ها یکسان باشد. این‌که مطب پزشک در کدام نقطه شهر باشد و چقدر برای بیمار وقت و انرژی گذاشته شود، همه اینها عواملی است که در تعیین دستمزد پزشک تاثیر دارد. اما همین عرف هم گاهی اوقات موجب نارضایتی بیماران می‌شود و بعضی بیماران برای پرداخت حق ویزیت و هزینه خدمات با پزشک اختلاف‌نظر پیدا می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «این عرفی بودن خدمات، برای پزشکان فعال در طب‌سنتی است که برای ارایه این خدمات مجوز دارند، اما برای عطاری‌ها و دیگر فعالان طب‌سنتی که مجوزی برای ارایه خدمات این طب ندارند، همین عرف هم وجود ندارد و خیلی اوقات، آنها هر قیمتی را که دوست داشته باشند برای ارایه خدمات دارویی و درمانی‌شان طلب می‌کنند. به همین دلیل هم رسمیت یافتن این خدمات یکی از ضروریات نظام سلامت است، چرا که در این صورت بازار عطاری‌های غیرمجاز و فعالان طب‌سنتی بدون مجوز هم کساد می‌شود. اما در هر صورت باید با این افراد که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند، برخورد جدی‌تر شود تا طب‌سنتی ، نماد شفابخشی با کمترین عوارض ممکن باشد.» آریایی‌نژاد با اشاره به صحبت‌های معاونت طب‌سنتی وزارت بهداشت درخصوص تعرفه‌گذاری خدمات طب‌سنتی و ورود این خدمات به کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات‌درمانی، می‌گوید: «تا جایی که ما اطلاع داریم این تعرفه‌ها هنوز ابلاغ نشده است یا اگر هم ابلاغ شده از سوی مراکز ارایه‌دهنده این خدمات رعایت نمی‌شود، به‌هرحال اگر قرار است فرآیند تعرفه‌گذاری و بیمه خدمات طب‌سنتی اعمال شود، این کار باید پخته و براساس کارشناسی دقیق انجام شود تا هم رضایت پزشک و هم رضایت بیمار را در پی داشته باشد.»

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361