نماینده دادستان: سابقه‌داران از فساد متهمین بانک سرمایه انگشت به دهان مانده‌اند / عاملین فساد این بانک حقوق‌دانان، نخبگان بانکی و یقه‌سفیدها هستند/ آقای النترا سوار اگر نظارت می‌کرد موضوع بانک سرمایه پیش نمی‌آمد

نماینده دادستان: سابقه‌داران از فساد متهمین بانک سرمایه انگشت به دهان مانده‌اند / عاملین فساد این بانک حقوق‌دانان، نخبگان بانکی و یقه‌سفیدها هستند/ آقای النترا سوار اگر نظارت می‌کرد موضوع بانک سرمایه پیش نمی‌آمد

قهرمانی‌پور، نماینده دادستان: در پرونده 14 هزار میلیاردی بانک سرمایه که 400 متهم هیچ کدام از متهمین سابقه کیفری نداشتند اما چنان فسادی را مرتکب شده‌اند که همه سابقه‌داران انگشت به دهان مانده‌اند. عاملین فساد حقوق‌دانان، نخبگان بانکی و یقه سفیدها بوده‌اند.

سه شنبه 18 تیر 1398 ساعت 19:27

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از خبرگذاری برنا 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، هفدهمین جلسه رسیدگی به متهمین اقتصادی بانک سرمایه امروز( سه‌شنبه) در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

در جلسه گذشته بیرانوند از مدیران عامل این بانک بخشی از دفاعیات خود را مطرح نمود.

در ابتدای این جلسه وکیل‌مدافع خیراله بیرانوند، توضیحاتی در خصوص دفاعیات موکلش ارائه نمود. 

وی اظهار داشت: موکلم در جلسه گذشته درباره ضمانتنامه‌ها نتوانست خوب توضیح بدهد به همین دلیل من یک نمونه را به عنوان مثال توضیح می‌دهم. طبق ماده 4 دستورالعمل نظارت بر ضمانتامه‌های ریالی و بانکی، بانک‌ها مکلفند ضمانتامه‌ها را شناسایی کنند. قبل از شناسایی ضمانتامه ها هیئت مدیره حق ندارد وارد این قضیه شود. سوالی که پیش می آید این است که چرا هیئت مدیره علی‌رغم قانون بالا متوجه به موضوع ورود کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال در مورد ضمانتنامه شرکت آتیه صبا، به دلیل عضویت بخشایش در  هیئت مدیره این شرکت، بخشایش حق شرکت در رأی‌گیری مربوط به ضمانتنامه را نداشت اما با این حال ضمانتنامه صادر و مقدمه ضمانتامه‌های بعدی می شود.

وی در مورد  ضمانتنامه شرکت فنل کژال گفت: آقای کلهر قراردادی را برای تصویب ضمانتنامه این شرکت به بانک می آورد بخشایش دوباره در رأی گیری شرکت نمی کند. اعضای کمیته با این ضمانتنامه موافق بودند. کلهر در اتوماسیون این نامه را امضا نکرده، بنابراین زیر این قرارداد تنها دو امضا وجود داشته است. از آنجایی که برای تصویب ضمانتنامه به حداکثر آرا نیاز است، بیرانوند به زاهدی  نامه می‌زند و از او می پرسد که چرا نامه فقط 2 امضا دارد. زاهدی دلیل آن را فراموشی کلهر اعلام می کنند و قرارداد امضا می شود و ضمانتنامه صادر می شود. آقای کلهر بعدا نامه‌ای مشابه این نامه را تهیه می‌کند و به صورت فیزیکی در پرونده می‌گذارد و اعلام مخالفت می‌کند. و نامه ای دیگر می نویسد به مجید زاهدی و می گویند که ماده 129 در مورد آقای  بخشایش  موضوعیت ندارد و بخشایش می‌تواند نامه را امضا کند. امضا بخشایش را در نامه قرار می‌دهند و اعتبارات تعلق می‌گیرد.

وکیل مدافع بیرانوند گفت: سوالی که پیش می آید این است که چرا بازرسی بانک واکنش نشان نداده است. بازرسی هم به دلیل نسخه فیزیکی متوجه تخلف نشده است.

در ادامه قاضی مسعودی‌مقام اتهامات حیدرآبادی را قرائت نمود. و به دلیل حاضر نبودن حیدرآبادی در دادگاه، وکیل‌مدافع وی دفاعیات را قرائت کرد. به گفته وی مبلغی که در کیفرخواست حیدرآبادی آمده 460 میلیون قید شده است.

وی گفت: من به عنوان به دلیل عدم حضور موکلم نمی‌توانم دفاع مستدل داشته باشم. وی اتهامات وارده به موکلش را رد کرد.  در کیفرخواست ابتدا به فقد سابقه محکومیت موثر موکل اشاره شده است. بنابراین موکل من آدم قانونمندی بوده.

وی افزود: در کیفرخواست به متواری بودن موکل اشاره شده است. این که موکل من به خارج از کشور رفته شاید به خاطر  ترس بوده و این جنبه منفی نیست.

وکیل مدافع حیدرآبادی گفت: در کیفرخواست همچنین موضوع سابقه 30 ساله و  تحصیلات وی ذکر شده است، ایشان مدرک دکتری دارند و اشاره شده به مبلغ 460 میلیون  و تسهیل مال نامشروع در دو فقره چک. در کیفرخواست آمده که این مبلغ را موکل من تحصیل کرده است. سوال اینجاست که آیا امکان دارد شخصی با این تجربه برای 460 میلیون سابقه شغلی خود را خراب کند؟

وی در ادامه افزود: در کیفرخواست موکل من آمده که در  تصویب تسهیلاتی که منجر به تهاتر شده نقش داشته و همچنین 100 میلیارد تهاتر کرده، در اینجا مشخص نیست که چه نفعی برده یا چه ضرری را از خود دور کرده است. وکیل مدافع حیدرآبادی در پایان از ریاست دادگاه تقاضای برائت موکلش را کرد.

نماینده دادستان گفت: در مورد حیدرآبادی مطالب اساسی است. شاید ایشان به دستور برخی از کشور خارج شده‌اند. اولین  حرکت به سمت ضمانت‌نامه‌ها توسط او انجام شده است. قبل از بانک سرمایه حیدرآبادی مدیرعامل شرکت آتیه صبا بوده است. حیدرآبادی و بخشایش در  شرکت آتیه صبا درخواست ضمانتنامه می‌کنند و و ضمانت نامه‌ها به ضمانت خواهی هرمز پاسارگاد تحویل داده می‌شود. بعد از آقای احمدی و بیرانوند حیدرآبادی مدیرعامل بانک سرمایه می‌شود. حیدرآبادی با تیم عنکبوتی فساد در ارتباط بوده است. چون سابقه کیفری ندارد عماره عدم سوءنیت وی نیست.

وی افزود: در پرونده 14 هزار میلیاردی بانک سرمایه که 400 متهم هیچ کدام از متهمین سابقه کیفری نداشتند اما چنان فسادی را مرتکب شده‌اند که همه سابقه‌داران انگشت به دهان مانده‌اند. عاملین فساد حقوق‌دانان، نخبگان بانکی و یقه سفیدها بوده‌اند.

در ادامه دادگاه قاضی اتهامات ضیایی را مبنی بر مشارکت در اخلال عمده در نظم اقتصادی کشور قرائت کرد. ضیایی دفاعیات خویش را مطرح نمود.

ضیایی گفت: موضوع مشارکت در اخلال عمده را نمی‌پذیرم. تنها جرائمی را که خودم دستورش را داده بودم را می‌پذیرم.

وی گفت: در مورد آقای فرجی ظلمی صورت گرفته و در سلامت نفس شکی نیست.

وی در ادامه افزود: من با معرفی آقای امامی و غندالی مسئولیت شرکت سرمایه‌گذاری صندوق ذخایر فرهنگیان را بر عهده گرفتم. در این شرکت امانی مبلغ 15 میلیارد تسهیلات نقدی و 40 میلیارد ضمانتنامه دریافت کرد و من به عنوان مدیرعامل امضا کردم و منتفع شدم من اتهامات خود را می‌پذیرم.

وی افزود: از آقای بیرانوند و سادگی او سواستفاده کردند. نسبت به سلامت نفس بیرانوند شهادت می‌دهم. من در مهرماه سال 94 برای اصلاح صورت‌های مالی وارد بانک سرمایه شدم. از سوی بخشایش دخالت‌های مختلف در کار بیرانوند می‌شد. اینکه آقای بیرانوند گفتند برای صلح وارد بانک شده‌ام درست است. هرآنچه را آقای قهرمانی در مورد من بگویند می‌پذیرم و فقط یک تحلیل را قبول ندارم من به همان دلایلی که گفتم وارد بانک شدم. آقای احمدی نیروی منتخب غندالی نبود که من بخواهم کنار او باشم. کلونی بین زاهدی و بیرانوند درست نیست. در برکناری بیرانوند هم نقشی نداشتم که بخواهم در کنار زاهدی قرار بگیرم.

وی دو  متهم دیگر از صندوق ذخیره فرهنگیان را قائم مقام غندالی به نام شریف  کاظمی و روح‌الله عالمی معرفی کرد و گفت: آنها فشارهای زیادی بر بانک می‌آوردند و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: شروع ضمانت‌نامه‌ها و تهاتر ملک لواسان قبل از من بوده است. 5 شرکت در کیفرخواست من آمده. اولین متهم بوده‌ام که می‌گویم از اول می‌دانستم پشت این شرکت‌ها چه کسی است.

وی با اشاره به عنوان اتهامی خود مبنی بر مبلغ ۴۹۷ میلیارد تومان که در کیفرخواست علیه‌اش ذکر شده است، گفت: آن نامه‌ها مربوط به زمان من نبوده است، من در این باره سه کارشناس را ارجاع دادم اما پاسخی که آمده مربوط به این کارشناسان نیست.

وی در مورد امضاهایش در زیر جلسات هیئت مدیره گفت: من نه عضو کمیته اعتباری بودم و نه در چینش اعضا نقش داشتم، نه پیشنهادی ارائه داده‌ام، امضای من در زیر  جلسات هیئت مدیره امضای موثری نبوده است. در بانک برای کارسازی گرفتن این  ضمانت‌نامه‌ها هم نقشی نداشتم. هیچ کدام از گران‌نمایی‌های امامی در دوره من نبوده است.

ضیایی افزود: رضوی در  جلسه دفاع گفت که در  آذر 93 ، یعنی ده ماه قبل از حضور من در بانک نامه‌ای به بانک می‌زنم که از طریق ملکی که داشتند، تهاتر انجام دهند. شخصیت رضوی کاریزماتیک و شلوغ‌کن است. ادعا کرد که بانک برای سودآوری‌اش گران‌نمایی  انجام دهد. ولی اینطور نبوده. در آبان 93 نامه ای به بانک می‌زند و می‌گوید می‌خواهم درمورد این ملک اغاله کنم.

وی مدعی شد که در بحث اغاله اموال هادی رضوی دخالتی نداشته است. در مورد 100  میلیارد رضوی ضمن اینکه از اغاله هیئت مدیره دفاع کرد گفت: خودم نامه کارشناسان را زدم اما اصل نامه من موجود است. نامه‌ای که موجود است با نامه‌ای که من نوشته بودم مغایرت دارد.

در ادامه قهرمانی، نماینده دادستان گفت: همکاری موثر موجب تخفیف مجازات می‌شود. اقاریر و همکاری‌های ضیایی را باید در نظر گرفت. من از قاضی جلسه برای آقای ضیایی درخواست تخفیف مجازات می‌کنم.

وی افزود: ضیایی اول در بانک رفاه مشغول بوده است، امیر فرزام در بانک رفاه فساد گسترده‌ای انجام داده بود. بعد از آن فرزام متواری می‌شود و در همان بانک ضیایی با امامی آشنا می‌شود. ضیایی با نفوذ امامی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان می‌شود. ضیایی به هدایت و امامی وصل می‌شود. به هدایتی و امامی تسهیلات و ضمانتنامه می‌دهد. این پرداخت‌ها غیرقانونی است.

در ادامه قهرمانی گفت: صندوق ذخیره فرهنگی حراست داشته، آقایی که النترا از ضیایی گرفته بود اگر نظارت می‌کرد، موضوع بانک سرمایه پیش نمی‌آمد یا حداقل آقای ضیایی نجات پیدا می‌کرد. من به عنوان مدعی‌العموم اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام می‌کنم. ضیایی و امامی دو مرحله بازداشت داشتند بعد از بازداشت اول ضیایی و امامی درخواست می‌کنند که اموالی بدهند و آزاد شوند. بعد از یکی دو سال  اموال در اختیار بانک قرار می‌گیرد و وکالت آنها عمل نشد. از امامی تقاضای اصل سند کردم پاسخی نگرفتم. از دفترخانه‌ای که وکالت‌نامه صادر شده بود استعلام گرفتیم و دفترخانه به ما گفت آقای امامی سند را گرفتند اما بعد اعلام مفقودی کردند بنابراین رد مالی نه برای ضیایی و نه برای امامی انجام نشده است.

دادستان گفت: با این موضوع که امضاهای آقای ضیایی موثر نبوده، موافق نیستم؛ اگر این امضاها اثر حقوقی نداشته چرا امضا کردید؟ وی خطاب به ضیایی گفت تهاتر رضوی در زمان حیدرآبادی بوده ولی مصوبه تهاتر رضوی را شما امضا کرده‌اید؟

در این لحظه قاضی ختم جلسه را اعلام کرد. جلسه آینده رسیدگی به متهمان این پرونده به فردا موکول شد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361