نقش مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگ سازمانی مقاوم، در مدیریت بحران

نقش مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگ سازمانی مقاوم، در مدیریت بحران

پنجمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد مدیریت بحران و همچنین پنجمین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت، به همت «انجمن مدیریت ایران» و «دانشگاه خاتم» برگزار شد.

دوشنبه 25 اسفند 1399

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد

، پنجمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد مدیریت بحران و همچنین پنجمین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت، به همت «انجمن مدیریت ایران» و «دانشگاه خاتم» با محوریت ارتقا توانمندی رهبری و مدیریت بحران، شناسایی پدیده‌های بحرانی و مدیریت پیشگیرانه و ارائه تجارب جهت بحران‌های مشابه آینده، در تاریخ‌های ۷ و ۸بهمن ۱۳۹۹ در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

دکتر مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس کنفرانس طی سخنانی "مسئولیت اجتماعی" و "فرهنگ سازمانی مقاوم" را دو عامل نجات‌دهنده سازمان‌ها در مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: بحران دارای تأثیرهای چند وجهی در کل سازمان و در پهنای بزرگ‌تر در سطح اجتماع است. برای مثال قطعی برق در دوران جنگ بحران محسوب می‌شد و پیش‌بینی برای ایجاد آمادگی لازم در این خصوص اهمیت بسیاری داشت. از طرفی بحران در فعالیت‏های عادی کسب‌وکار، اختلال ایجاد کرده و توانایی ایجاد صدمه در اعتبار سازمان را دارا است.

رئیس انجمن مدیریت ایران افزود: بحران‏ها به‌عنوان وقایعی غیرقابل پیش‏بینی و خلاف روال معمول، تهدیدی بزرگ برای سازمان هستند که باید پیش از وقوع، برای انجام اقدام مناسب، در خصوص آن‌ها اندیشید. بحران‏‌ها زمان کمی برای تصمیم‏‌گیری به مدیران می‌دهند. از این‌رو مدیران در مقابل عمل انجام شده قرار می‌گیرند و باید در کوتاه‌ترین زمان تصمیم مناسب را اتخاذ کنند.

وی در این خصوص به‌عنوان نمونه به مشکل پیش‌آمده برای یکی از شعبه‌های بانک پاسارگاد در سال۱۳۹۶ (به دلیل تخریب ایجاد شده در زمان افزایش قیمت بنزین) و تصمیم اخذ شده برای رفع مشکل ارائه خدمات به مشتریان آن شعبه اشاره کرد و افزود: در این شرایط در کوتاه‌ترین زمان تصمیم گرفتیم همکاران شعبه بلافاصله بیست عدد خودرو در مقابل شعبه مستقر کنند و به مشتریان مراجعه‌کننده توضیح داده‌شود که چنین مشکلی ایجاد شده‌است. خودروها مشتریان را به شعبه بعدی منتقل و بعد از اتمام کار بانکی، آن‌ها را به مقصد بعدی برسانند و برگردند. این تصمیم انعکاس بسیار مثبتی در بین مردم، در خصوص احساس مسئولیت یک بنگاه اقتصادی داشت.

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد در ادامه با اشاره به توانمندی‏‌های لازم برای رهبران در مراحل مختلف مدیریت بحران، ضمن تأکید بر اهمیت این موضوع تصریح کرد: با توجه به اینکه همه‌ اجزای سازمان می‌توانند در رهبری سازمان نقش داشته باشند به جای رهبر بر رهبران سازمان تأکید شده‌است. رهبران باید بینش لازم را داشته باشند و ابهامات را شفاف کرده و دورنمای مناسبی داشته باشند. برخورداری از دورنما به رهبران کمک می‏‌کند با درک بهتر و هم‏فکری بیش‏تر با دیگران، بهترین عملکرد را در راستای منافع ذی‌‏نفعان داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه در بحران تغییر نرخ ارز سال ۱۳۹۱، در بانک پاسارگاد (با توجه به تعهد ارزی بالای بانک در آن دوره زمانی و ایجاد مشکلاتی برای واردکنندگان) با همفکری همکاران بخش‌های ارزی و اعتباری، هر روز تمامی پرونده‌های موجود بررسی شده و از طریق ارائه تسهیلات و اختصاص بخشی از درآمد برای رفع مشکل مشتریان، آن بحران با موفقیت پشت ‌سر گذاشته شد. باید توجه داشته‌باشیم که عمل با صداقت، مهم‌ترین بحث در مواجه با بحران است.

دکتر قاسمی در ادامه به نقش مسئولیت‏‌های اجتماعی در مدیریت بحران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در زمان بحران، مسئولیت اجتماعی می‌‏تواند مستقیماً ارزیابی برند توسط مشتریان را تحت تأثیر قرار داده و ابزاری مؤثر برای مدیریت بحران باشد. اما در صورتی که ناسازگاری بین اقدام‏های مسئولیت‌ اجتماعی و علت بحران وجود داشته باشد، باعث بروز بدبینی مشتریان می‏شود. از طرفی مسئولیت اجتماعی به سازمان‌‏ها کمک می‏کند تا با انتشار ارزش‏های مثبت آن بر ذی‌‏نفعان وکسب ‌وکار خود، از تأثیر منفی بحران جلوگیری کنند و از طرفی همدردی مشتریان می‏تواند سازمان‏ها را از سقوطی که بحران ایجاد می‏‌کند، نجات دهد.

وی ادامه داد: بین عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت‏‌ها و بحران مالی، ارتباط منفی و معنی‌‏داری وجود دارد. هم‏چنین این ارتباط در مرحله رشد و بلوغ سازمان، نسبت به سایر مراحل چرخه عمر، قوی‏تر است. هر چه شرکت‌‏ها مسئولیت خود را نسبت به جامعه بیش‏تر انجام داده باشند، میزان ریسک سیستماتیک آن‏ها کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه کانال‌های تأثیرگذاری مسئولیت‏‌های اجتماعی بر مدیریت بحران در سازمان را در دو بحث درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مورد بررسی قرارداد. دکتر قاسمی در این خصوص به عملکرد مناسب همکاران بانک پاسارگاد در مواجهه با بحران کرونا اشاره داشت و بیان کرد همکاران نظام بانکی بعد از کادر پزشکی در بیشترین خطر تهاجم این ویروس منحوس قرار دارند. در طول این مدت حدود ۸۰۰نفر از همکاران بانک پاسارگاد مبتلا به این ویروس شده‌اند که متأسفانه ۲نفر از آنها از دست دادیم.

رئیس انجمن مدیریت ایران خاطرنشان کرد: سازمان‏ها نباید تصور کنند که مسئولیت‌‏های اجتماعی به صورت خودکار از آن‏ها در برابر بحران محافظت می‏‌کند، بلکه مدیران سازمان‏‌ها می‌‏توانند با درک نقش‌‏های مختلف مسئولیت‏‌های اجتماعی در مواقع بحرانی و عواملی که آن‏ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، خود را به شکل بهتری برای توسعه راهبردهای مناسب مدیریت بحران، آماده کنند.

دکتر مجید قاسمی همچنین در روز دوم این کنفرانس، به بررسی موضوع فرهنگ سازمانی مقاوم و مدیریت بحران پرداخت و در این راستا به ایجاد فرهنگ سازمانی در بانک پاسارگاد و تأثیر کلمات در فرهنگ‌سازی اشاره کرد. وی بر تأکید بانک پاسارگاد به استفاده از کلمه "همکار" برای کلیه همکاران بانک پاسارگاد از همکار پشتیبان تا مقام عالی سازمان و همچنین استفاده نکردن از کلماتی مانند کارمند و شماره پرسنلی اشاره کرد و افزود: همکاران ما در بانک پاسارگاد دارای شماره همکاری و شماره سهامداری هستند.

دکتر قاسمی بعد از تعریف فرهنگ سازمانی به جدایی‌ناپذیری مقوله مدیریت با فرهنگ سازمانی اشاره کرد و ارکان مدیریت نوین را برشمرد. وی ضمن اشاره به ابعاد کلیدی فرهنگ سازمانی، به تفاوت بین مدیریت بحران و ریسک اشاره کرد. همچنین در این راستا تصریح کرد: برخلاف مدیریت ریسک که شامل ارزیابی تهدیدهای احتمالی و پیدا کردن بهترین راه جلوگیری از وقوع آن است، مدیریت بحران شامل برخورد با تهدیدهای قبل، حین و پس از وقوع تهدید است.

رئیس دانشگاه خاتم در ادامه اهداف مدیریت بحران را پیش‌بینی خطرها و عوامل منجر به بحران، برنامه‌ریزی و آمادگی برای مقابله با بحران‌های احتمالی، مقابله با بحران‌ها و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بحران و ایجاد شرایط مناسب زیست بر شمرد.

در ادامه رئیس کنفرانس به بررسی تأثیر متقابل فرهنگ سازمانی بر بحران پرداخت و وقوع بحران را در فرهنگ‌های سازمان‌ها اثرگذار دانست و اشاره کرد: فرهنگ مقاوم می‌تواند بحران را مدیریت کند و بنابراین ارزش‌ها از طریق فرهنگ تعیین و ابراز می‌شوند، فرهنگ‌های مقاوم می‌توانند رخدادهای بیرونی را درک کنند و پاسخ مناسب را به آن بدهند، فرهنگ سازمانی می‌تواند در کلیه سطوح سازمانی یکپارچگی، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی، اجماع و اتصال را در زمان بحران ایجاد کند.

رئیس دانشگاه خاتم ویژگی نظام فرهنگ سازمانی مقاوم را سازگاری استراتژیک، رهبری چابک و حکم‌رانی قوی و توانمند دانست و بیان کرد: فرهنگ مقاوم سازمانی نماد "ایجاد برتری و مزیت در رفتار سازمانی“ است. همچنین فرهنگ مقاوم سازمانی "توانایی سازمان در پیش‌بینی، آماده‌سازی و واکنش و سازگاری با تغییرات فزاینده و اختلال و بی‌نظمی ناگهانی به ‌منظور بقاء و کامیابی است."

دکتر قاسمی در انتهای صحبت‌های خود به جمع‌بندی بحث فرهنگ سازمانی مقاوم و مدیریت بحران پرداخت و تأکید کرد: از ویژگی‌های کلیدی فرهنگ سازمانی مقاوم، انطباق‌پذیری و سازگاری است. سازمان‌های فرهنگی مقاوم از ویژگی تحمل ابهام، ریسک‌پذیری و توان مقابله با پیچیدگی‌های محیطی بالایی برخوردارند. تعهد، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی فردی و سازمانی حاصل رهبری اثربخش سازمان‌های مقاوم در مواجهه با بحران است. فرهنگ آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی موجبات آمادگی تیمی را در سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد. لذا در شرایط بحران نوآوری در مدیریت دانشی این سازمان‌ها را از آسیب‌های بحران ایمن می‌سازد. سازمان‌هایی که دارای فرهنگ مقاوم هستند، قابل پیش‌بینی، قانون‌مدار و پایدار هستند. این سازمان‌ها بر موفقیت، نتایج و عملکرد به‌عنوان ارزش‌های مهم تأکید دارند و برای توان‌افزایی در ورزیدگی فرهنگی به طور مستمر تلاش می‌کنند.

لازم به ذکر است در این کنفرانس سخنرانی‌هایی توسط استادان و مسئولان انجام شد و ایشان به بیان نقطه‌ نظرات، تحقیقات و یافته‌های علمی خود پرداختند. از جمله موضوعات مطرح شده در این همایش عبارت بود از راه رسیدن به تراز جهانی از جامعه محلی، رویکردی یکپارچه در مسئولیت اجتماعی مدیریت سازمان‌ها، بازنمایی و هویت‌یابی فرهنگ راهبردی سازمان‌ها، نسل جوان و فرهنگ سازمانی، مدیریت دانایی میان فرهنگی و نقش آن در توسعه ملی و سازمانی، کارکرد فرهنگ در مدیریت، فرهنگ سازمان‌های امیدآفرین، چالش‌های کار تیمی در شرایط بحران، نابرابری و پریشانی فرهنگی، استفاده از الگوبرداری در شرایط بحرانی، تحول دیجیتال و فرهنگ سازمانی.

همچنین همزمان با سخنرانی‌ها نشست‌های تخصصی با موضوعات آزمایشگاه مدیریت، واقعیت‌های فرهنگ سازمانی در نظام اداری ایران و حسابرسی فرهنگ در سازمان، توسط اساتید و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد. در پایان مراسم ضمن قرائت بیانیه کنفرانس توسط دکتر آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، مراسم اهداء جوایز مسئولیت اجتماعی برگزار و از برگزیدگان تقدیر شد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361