معوقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کمتر از نیم درصد

معوقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کمتر از نیم درصد

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: در نظام بانکی معوقات به صورت شکلی بالای ۱۰ درصد است، اما در بانک در حدود چهار دهم درصد یعنی کمتر از نیم درصد است.

چهارشنبه 8 مرداد 1399 ساعت 9:40

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، حدود چهار دهه موضوع بانکداری اسلامی در ایران محل مناقشه و اختلاف ‌نظرهای زیادی بوده است. تمام اقداماتی که هم برای اصلاح نظام بانکی صورت گرفته تاکنون نتیجه‌ای نداشته و طرحی هم که توسط مجلس شورای اسلامی آماده شده محل اختلاف نظر زیادی میان مجلس و بانک مرکزی است. برای بررسی بیشتر این موضوعات با مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به گفتگویی تفصیلی نشستیم که بخش دوم و پایانی این مصاحبه در ادامه می‌آید:

به موضوع اصلاح در نظام بانکی می‌رسیم. همانگونه که مطلع هستید این موضوع در خود قانون عملیات بانکی بدون ربا مورد تأکید قرار گرفته، اما تاکنون به سرانجام نرسیده است و مجلس یازدهم هم وعده‌هایی در این زمینه داده است. تضادهایی هم بین دیدگاه دولت و مجلس در این زمینه وجود دارد. شما این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید و چرا نظام بانکی با آن مخالف است؟

به نظرم دولت چندان در تدوین این اصلاحات دخیل نبوده و این کار عمدتاً از طریق مجلس انجام گرفته است. البته آنها هم استدلال‌های خود را دارند و می‌گویند دولت خیلی دیر لایحه داده، بنابراین خودمان وارد گود شدیم؛ لذا تقصیرات به گردن دولت، بانک مرکزی و سیاستگذاران اجرایی می‌افتد. از سوی دیگر مجلس هم معتقد است که ایرادهای مختلفی به قانون فعلی وارد است و باید برطرف شود و همین ایرادات باعث اعتراضات بسیاری شده است.

استنباط خود بنده با توجه به وضعیت اقتصادی که در کشور می‌بینم این است که بانک‌های ما همانند سایر شرکت‌های کشور متأثر از شرایط اقتصادی هستند؛ بدین معنی که اگر بسیاری از بانک‌ها خوب عمل نمی‌کنند به این دلیل است که تحت تأثیر شرایط کشور و تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و یکی از اتفاقات در بدنه سیاست و اقتصاد باعث اثرگذاری بر بانک‌ها نیز خواهد شد. معتقدم تدوین‌کنندگان این اصلاح، بانک‌ها را مقصر همه مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند اما بنده چنین نگاهی ندارم و معتقدم اگر مبنا این باشد که بانک‌ها مقصر هستند و جای علت و معلول عوض شود، کلیت اصلاح با مشکل مواجه می‌شود.

اگر این دیدگاه که بانک‌ها مقصر وضعیت اقتصادی کشور هستند را بپذیریم و بر اساس این زیربنا، اقدام به اصلاح نظام بانکی کنیم، راه را اشتباه رفته‌ایم. بسیاری از مواردی که الان مورد اعتراض مجلسی‌ها و علماست تقصیر نظام بانکی نیست، بلکه نشئت گرفته از وضعیت اقتصادی است. تحریم‌ها، رفتار تسهیلات‌گیرندگان و...، همگی در این وضعیت کنونی که پدید آمده است تأثیرگذار هستند.

نظام بانکی با ابزاری به نام پول درگیر است که تقاضای خیلی‌ها را به دنبال دارد بنابراین همه کسانی‌که می‌خواهند از این پول استفاده کنند به انواع طُرُق سعی می‌کنند به این پول دسترسی پیدا کنند. لذا اینکه بگوییم فقط باید نظام بانکی را اصلاح کنیم و کاری به نظام‌های بیرونی همانند وزارت صنعت، وزارت نفت، گمرک، مالیات و... و. نداشته باشیم، اساساً دیگر اصلاح نظام بانکی مفهومی ندارد. لذا باید همه این موارد را با هم اصلاح کنیم.

اقتصاد ما بانک‌محور است و بخش زیادی از مسائل به دوش نظام بانکی است. لذا ایراداتی هم که به نظام بانکی گرفته می‌شود بیشتر است، اما واقعیت این است که خیلی از این مشکلات نشئت گرفته از درون بانک‌ها نیست. موضوع دیگر استقلال بانک مرکزی است که سال‌های سال در مورد آن بحث بوده است. اقتصادی که دولت همواره کسری بودجه خود را از طریق نظام بانکی و بانک مرکزی جبران کرده و اکنون نفت هم تحریم شده و امکان درآمدهای ارزی وجود ندارد؛ بنابراین طبیعی است که دولت با استقلال بانک مرکزی مخالفت می‌کند؛ چرا که ابزار دیگری برای جبران کسری بودجه ندارد.

موضوع دیگر تورم است که حل نشده است. اگر یک تولیدکننده وامی از بانک می‌گیرد و نرخ ارز را حداکثر ۵ هزار تومان پیش‌بینی کرده و قصد دارد مواد اولیه وارد کند اما یک‌باره نرخ ارز به بیست هزار تومان می‌رسد، این موضوع در روز اول نه به ذهن بانک و نه تولیدکننده خطور نکرده است. لذا روشن است که این شخص توان بازپرداخت تسهیلات را ندارد. برای این موضوع در اصلاح نظام بانکی چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در نظام بانکی، معوقات است. در کجای اصلاح نظام بانکی این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند که چگونه قرار است مشکل معوقات بانکی حل شود؟ آیا در بانک‌های قرض‌الحسنه هم معوقات وجود دارد؟

بسیار اندک و در حدود نیم درصد است. اما در تسهیلات کلان که مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکننده پیش می‌آید و توان رقابت ندارد، به خاطر تحریم دچار بسیاری از مشکلات صادراتی می‌شود، بنابراین تسهیلاتی که گرفته است معوق خواهد شد. حال اگر بانک کارخانه را ضبط کند دچار همان مشکلات صاحب کارخانه خواهد شد و اگر ضبط نکند نمی‌تواند منابعی که از این محل تسهیلات داده را جبران و سود سپرده‌های مردم را بدهد. اینها مسائلی هستند که در طرح اصلاح نظام بانکی مورد توجه قرار نگرفته‌اند و تا زمانی‌که به آنها توجه نشود مشکلی حل نخواهد شد.

در چند سال اخیر از بسیاری از طراحان اصلاح در قانون عملیات بانکی بدون ربا پرس‌وجو کرده‌ایم که معتقدند دیدگاه نظام بانکی هم در این زمینه اخذ شده است. آیا چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟ آیا مجلسی‌ها در این زمینه با خود مسئولان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مشورتی کرده‌اند؟

قطعاً بانکی‌ها در جلسات کمیسون اقتصادی مجلس حضور داشته‌اند، اما اینکه چه میزان دیدگاه و استنباط آنها را می‌پذیرند موضوع دیگری است. اینکه دیدگاه نظام بانکی را نمی‌پذیرند به همان مبانی فکری آنها برمی‌گردد که معتقدند ریشه همه مشکلات اقتصادی در نظام بانکی است؛ لذا هرچقدر برای آنها توضیح دهید فایده‌ای ندارد. گاهی برخی از مدیران بانکی می‌گویند چند ماه یک بانک را به همین افراد بدهید تا آن را با همان مبانی نظری که به آن اعتقاد دارند اداره کنند تا متوجه عمق مشکلات شوند.

 آقای همتی در بسیاری از این جلسات شرکت و توضیحات لازم را ارائه می‌دهد، اما آنها راضی نمی‌شوند. البته این دیدگاه‌ها ممکن است ناشی از محیط هم باشد، چراکه مردم نسبت به نظام بانکی اعتراض دارند و چون آنها نماینده مردم هستند، بنابراین اگر خلاف گفته مردم عمل کنند خود همین موضوع تبدیل به معضلی دیگر خواهد شد.

در مورد بانک‌های قرض‌الحسنه هم دیدگاهی از ما توسط مجلسی‌ها خواسته نشده، اما مسئولان وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی در مواردی از ما خواسته‌اند که در مورد طرح بانکداری نظر بدهیم، اما اینکه چقدر اعمال شده، موضوع دیگری است.

البته در نهایت طرح مجلس و لایحه دولت ادغام و تبدیل به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران شد. در همین مورد هم این اعتراض وجود دارد که آنچه مجلس به دنبال آن بوده غالب شده و آنچه بانک مرکزی و نظام بانکی پیشنهاد داده‌اند چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.

شما آینده این طرح را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و اگر قرار است اصلاحی صورت گیرد بهترین شکل آن را چگونه می‌دانید؟

نمایندگان مجلس باید استنباط‌ها را بشنوند و واقعاً به عنوان قانونگذار بر مباحث کشور مسلط باشند. درصد بالایی از نمایندگان مجلس، جدید هستند و بسیاری از آنها اشراف زیادی بر مباحث اقتصادی ندارند، لذا اگر با فوریت به دنبال تصویب این طرح باشند، نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود. حداقل باید مجلسی‌ها مطالعات اقتصادی خود را بالاتر ببرند و شرایطی که باعث این وضعیت اقتصادی شده را درک کنند و بدنه اقتصادی و بانکی را به عنوان ابزار کارشناسی خودشان بپذیرند، اما اگر بخواهند نظام بانکی را مقصر جلوه دهند این طرح در مجلس جدید هم به سرانجام نمی‌رسد.

فعالیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در زمینه بانکداری اسلامی مشهودتر است. لطفاً بفرمائید در این زمینه چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اید و چه برنامه‌های جدیدی دارید؟

بانک‌های قرض‌الحسنه خلأ بانکداری کشور بوده است. از ابتدای انقلاب یکی از اتفاقات در نظام بانکی این بوده که مردم سپرده خود را به صورت جاری یا مدت‌دار در نزد بانک می‌گذاشتند و بانک‌ها هم با تجمیع آن برای فعالیت‌های اقتصادی کشور استفاده می‌کردند. این باعث اعتراض مردم بود که نظام بانکی به مشکلات آنها بی‌اعتنا است؛ چراکه در مواقعی نیازمند به تسهیلات خُرد می‌شدند و در این موارد باید بانک به آنها کمک کند.

همواره مردم عادی می‌گویند این نظام بانکی چه چیزی به ما رسانده است؛ آن هم ما که پول خود را در نزد بانک گذاشته‌ایم و در مواقعی که به آنها نیاز داریم به ما کمک نمی‌کنند. قبلاً برخی موارد خاص همانند وام ازدواج برای تسهیلات خرد تعریف شده بود، اما وجود بانک‌های قرض‌الحسنه برخلاف بانک‌های تجاری که وظیفه آن جمع‌آوری سپرده‌های خُرد و اعطای تسهیلات کلان است، برای جمع‌آوری سپرده‌های خُرد و ارائه تسهیلات خُرد است؛ لذا این خلأ را تقریباً از حدود ۱۲ سال پیش در نظام بانکی با تأسیس بانک‌های قرض‌الحسنه برطرف کردند.

ماهیت فعالیت بانک قرض‌الحسنه مشخص است و فقط بر اساس یک عقد یعنی قرض‌الحسنه عمل می‌کند که اتفاقاً شفاف‌ترین عقدی است که در نظام بانکداری اسلامی اجرا می‌شود، بنابراین بدون حاشیه است و نیاز به مباحث فنی و مستندات پیچیده‌ای ندارد. لذا بسیار راحت‌تر از بقیه عقود قابلیت اجرایی دارد، اما از منظر تأمین منابع کار بسیار سختی پیش روی بانک‌های قرض‌الحسنه است. بنابراین اگر منابع لازم وجود داشته باشد در عرصه اجرایی هیچ مشکلی نداریم و خدشه‌ای هم وارد نخواهد شد.

در نظام شرعی و فقهی ما هم هیچ کسی در مورد فعالیت‌های بانک‌های قرض‌الحسنه مشکلی ندارد چراکه فقط یک کارمزد می‌گیریم که آن هم به علت هزینه‌های جاری ما است و نمی‌توانیم از محل کارمزد، سود شناسایی کنیم و این اتفاق هم تا الان رخ نداده است، بنابراین کاملاً قابلیت اجرایی شدن دارد. این اقدامات می‌تواند بسیاری از نیازهای کوتاه‌مدت جامعه را پوشش دهد، لذا از منظر مسئولیت اجتماعی نیز بانک‌های قرض‌الحسنه به خوبی و با موفقیت عمل کرده‌اند. مشکل بانک‌های قرض‌الحسنه تأمین منابع است، چرا که تأمین منابع صفر درصدی نیازمند آدم‌های بزرگ است که ذهن خیّر داشته باشند و حاضر شوند برای رفع نیازهای دیگران پول خود را برای مدتی سپرده‌گذاری کنند.

اما در همین شرایط هم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران وضعیت خوبی دارد و توانسته اعتماد مردم و خیرین را جلب کند. از یک طرف توانسته نظر خیرین را جذب کند که حساب خود را به این بانک منتقل کنند و از طرف دیگر نیازهای مردم عادی و جامعه هدف را شناسایی کرده و تخصیص لازم را ارائه داده است، اما واقعیت این است که هنوز در ابتدای کار هستیم و جای رشد زیادی در این زمینه وجود دارد چراکه منابع ما محدود است، اما قرض‌الحسنه می‌تواند رشد کند و به نظرم باید ۲۰ درصد از منابع اقتصاد وارد بانک‌های قرض‌الحسنه شود تا مشکلات بیشتری را از مردم برطرف کند.

از منظر عملکردی نیز بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۸۶ با ۵۰ میلیارد تومان سپرده شروع کرد، اما الان این منابع به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ در شرایط بد اقتصادی و تورم بالا و تحریم‌های اقتصادی نیز جذب شده، اما هنوز انسان‌هایی وجود دارند که بزرگ فکر می‌کنند و در صدد رفع مشکلات مردم هستند. نکته مثبت این قضیه، معوقات پائین است. در نظام بانکی معوقات به صورت شکلی بالای ۱۰ درصد است، اما در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حدود چهار دهم درصد یعنی کمتر از نیم درصد است. این موضوع دو دلیل دارد که یکی اعتقادی است. افرادی که منابع خود را در بانک مهر ایران می‌گذارند، افراد خیّر هستند و کسانی ‌که تسهیلات دریافت می‌کنند هم از همان طیف هستند، لذا به موقع تسهیلات را پرداخت می‌کنند مگر اینکه واقعاً دچار مشکلی شده باشند.

این در حالی است که در نظام بین‌الملل معوقات کمتر از ۲ درصد نداریم، لذا وضعیت کنونی برای نظام ما یک افتخار و از برکات قرض‌الحسنه است. دلیل دوم، خُرد بودن این منابع است که بازپرداخت آن را تقویت می‌کند و بسیاری از پس بازپرداخت آن بر می‌آیند و اگر شرایط اقتصادی هم تغییر کند، چندان روی آنها تأثیر نمی‌گذارد و تسهیلات‌گیرندان اقساط خود را پرداخت می‌کنند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1797

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1957

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1764

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361