زائران اربعین نگرانی بابت ارز نداشته باشند

زائران اربعین نگرانی بابت ارز نداشته باشند

حسن مونسان گفت: تاکنون هیچ دستورالعملی درباره تخصیص ارز اربعین از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ارائه نشده است ولی به محض ابلاغ ، شبکه بانکی امادگی لازم برای تخصیص ارز لازم را دارد و در این باره زائران اربعین نگرانی نداشته باشند .

یکشنبه 10 شهریور 1398 ساعت 18:3

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

حسن مونسان دبیرشورای هماهنگی بانک های استان خراسان رضوی همزمان با روز بانکداری اسلامی با حضور در موسسه فرهنگی قدس، از قسمت های مختلف این مجموعه از جمله  تحریریه قدس آنلاین بازدید کرد.در ادامه نیز با وی به گفتگو پرداخته ایم که حاصل آن را می خوانید:

* چه تعداد بانک و موسسه مالی در خراسان رضوی وجود دارد فعالیت دارند؟

**ضمن گرامی داشت هفته بانکداری خدمت همه افراد فعال در این عرصه که در شرایط فعلی جهادگرانه خدمات بانکی را به مردم ارائه می کنند، در استان خراسان رضوی۳۸بانک و موسسه مالی و اعتباری از طریق  ۱۲۱۵شعبه ،۶۲۲باجه بانکی ،  ۱۲۳۳۶پرسنل، ۳۷۲۲دستگاه خودپرداز و ۳۱۲۷۰۸دستگاه پایانه های فروشگاهی و پایگاه های شهاب ملی یا به عبارتی پایگاه های تمام الکترونیکی به ارائه خدمات می پردازند. منابع بانک های عضو شورای هماهنگی استان نیز تا پایان تیرماه ۹۰۰هزار میلیارد ریال است که طبق قانون تنها ۸۰درصد از انها قابل مصرف است و ۲۰ درصد دیگر نزد بانک مرکزی بلوکه است . از میزان منابع قابل مصرف در شبکه بانکی استان تاکنون ۵۷۰هزار میلیارد ریال آن مصرف شده است، همچنین ۶۸درصد از منابع بانک های عضو شورای هماهنگی بانک ها در استان خراسان رضوی مصرف می شود که البته عدد ۵۰درصدی که در این باره از سوی مسئولان مطرح شده است به دلیل این است که برخی از بانک ها عضو شورای هماهنگی بانک ها نیستند و آماری از نحوه چگونگی مصرف منابع آنها در اختیار شورای هماهنگی بانک های استان نیست و باعث مغایرت در این زمینه شده است.

*برای ارز اربعین چه تدابیری از سوی شبکه بانکی در نظر گرفته شده است؟

**تاکنون هیچ دستورالعملی درباره ارز اربعین از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی  ارائه نشده است ولی  به محض ابلاغ ، شبکه بانکی امادگی لازم برای تخصیص ارز لازم را دارد و در این باره زائران اربعین نگرانی نداشته باشند . در هرصورت زائران مطمئن باشند اتفاقات ناگواری که سال قبل در باره دریافت ارز که در تلاطم بازار ارزی کشور صورت گرفت و دستورالعمل آن با ضرب العجل و به سرعت نوشته شد، رخ نخواهد داد.از همین جا به  زائران اربعین اطمینان می دهم که امسال بدون تردید اگر قرار باشد ارزی تخصیص پیدا کند سازوکار مناسب و خوبی برای اجرای ان در نظرگرفته خواهد شد تا زائران بدون هیچ دغدغه ای ارز مورد نیاز خود را برای سفر اربعین تهیه کنند.

*از ابتدای سال چه میزان تسهیلات پرداخت شده است؟

**از ابتدای سال تاکنون ۱۱۱هزار میلیارد ریال تسهیلات در شبکه بانکی استان پرداخت شده است که ۳۳۶۰۰میلیارد ریال آن تسهیلات جدید بوده است و شورای هماهنگی  بانک های استان در جهت تحقق رونق تولید در نظر دارد تا پایان سال در حدود ۱۵۰هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید پرداخت کند. همچنین سال گذشته شبکه بانکی استان   ۳۳۱هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که  ۸۲هزار میلیارد ریال آن  تسهیلات جدید بوده است، از طرفی نسبت تسهیلات پرداخت شده در ۴ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور میانگین  ۵۸ درصد رشد داشته است که در بخش کشاورزی۸۹درصد، در بخش صنعت و معدن ۵۹درصد ، در بخش مسکن و ساختمان ۳درصد ، خدمات و گردشگری ۴۷درصد و در بخش قرض الحسنه ۵۱درصد می باشد. از طرفی اگر زیرساخت های تولید و چشم انداز آن در استان فراهم شود شبکه بانکی آمادگی کامل برای حمایت از انها رادارد و در سال جاری تلاش خواهیم کرد که نسبت مصارف به منابع در استان را به ۷۳درصد ارتقاء دهیم.

*در راستای تحقق مثلث توسعه اقتصادی بانک ها چه اقداماتی را انجام داده اند

**نقش بانک ها در تحقق توسعه مثلث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی کلیدی و انکار ناپذیر است و مجموعه بانکداری استان آمادگی هرگونه همکاری در جهت اجرای این طرح استاندار را دارد که دراین راستا تکالیفی نیز برعهده شبکه بانکی استان گذاشته شده تا این رسالت سنگین و راهبردی را در جهت  رونق اقتصادی و حداقل تثبیت و رشد اشتغال در جامعه تحقق ببخشند و حتی بانک های رسالت، پست بانک و صنعت و معدن ،معین اقتصادی برخی از مناطقی از استان را برعهده گرفته اند.

*معوقات بانکی استان چه میزان است

**معوقات بانکی یکی از عوامل بازدارنده توسعه اقتصادی محسوب می شوند، زیرا منابعی که از این طریق منجمد می شوند و در چرخه بانکداری قرار نمی گیرند نه تنها شبکه بانکی بلکه  اقتصاد کشور را در بعد کلان دچار اسیب می کنند . در چهار ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۴۰هزار میلیارد ریال معوقات بانکی در استان خراسان رضوی رخ داده است که متاسفانه حجم آن بسیار زیاد بوده و باید تدبیری در این باره اندیشیده شود. از طرفی بخش عظیمی از این معوقات بانکی مربوط به بخش تولید و بنگاه های اقتصادی  است و بخش های کشاورزی، گردشگری و ساختمان در رتبه های بعدی قرار دارند.  

*اموال مازاد بانک های استان چه میزان است؟

**در راستای ماده ۱۶ و ۱۷رفع موانع تولید بانک ها مکلف شدند که اموال مازاد و تملیکی خودشان را در یک بازه زمانی مشخص واگذار کنند که بانک های استان بعد از ابلاغ آیین نامه این موضوع از سوی بانک مرکزی، اقدامات لازم را انجام دادند و در استان نیز ایین نامه ای از سال گذشته در این زمینه تهیه شده است تا روند واگذاری ها با شتاب بیشتری صورت بگیرد که در ۴ماهه اول سال گذشته ۴۰مورد از اموال مازاد بانک ها واگذار شد که این امار در ۴ماهه ابتدایی سال جاری ۵۰مورد بوده است . از طرفی کل اموال مسکونی ، تجاری ، خدماتی،صنعتی، کشاورزی که در تملک بانک ها قرار دارند که به دلیل نبود یک سیستم مشخص و هماهنگ، به صورت دستی از بانک ها جمع آوری شده اند  ۳۸۷۸مورد می باشد که از این تعداد تنها ۱۳۰مورد از آنها مربوط به واحد های تولیدی است که این واحدها نیز با سرعت بسیار زیاد در حال واگذاری هستند .

*برای وام ازدواج چند ضامن لازم است

**برای دریافت وام قرض الحسنه ازدواج تنها یک ضامن کافی است و طبق تبصره ۱۶قانون بودجه کشور داشتن یک ضامن معتبر برای دریافت وام ازدواج کفایت می کند و در این تبصره اشاره به اینکه این ضامن کارمند، کاسب ،تاجر و یا دارای شغل دیگری باشد اشاره نشده است ،بلکه تنها معتبر بودن فرد بیان گردیده است به این معنی که این فرد در صورت عدم پرداخت اقساط توسط وام گیرنده توانایی پرداخت اقساط را داشته باشد و بانک ها طبق قانون مکلف و موظف به اجرای قانون هستند و نباید در این باره سلیقه ای عمل کنند زیرا این گونه سلیقه ای عمل کردن قابل تعقیب و پیگیری است.

*تاریخ مشخصی برای اجرای طرح رمز یک بار مصرف تعیین شده است؟

**علی رغم اینکه بانک مرکزی در نظر داشت این طرح را از سال گذشته اجرایی کند اما به دلیل اینکه برخی از بانک ها نتوانستند زیرساخت های لازم این طرح را فراهم کنند اجرای ان با تاخیر مواجه شد و تاکنون نیز زمان دقیقی برای اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی اعلام نشده است.   

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361