معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات خبر داد

جلوگیری از اختلاس از بانک‌ها

جلوگیری از اختلاس از بانک‌ها

درباره جلوگیری از اختلاس از بانک‌ها اخیراً اعضای یک باند با همکاری معاون یکی از شعب بانک‌های کشور در صدد اختلاس و انتقال مبلغ هشت‌هزار و ششصد میلیارد ریال از آن بانک و تبدیل به ارز و خروج از کشور بوده که با همکاری مدیریت عامل و حراست بانک و همت همکاران سازمان اطلاعات استان تهران دستگیر شدند که اطلاعیه آن نیز منتشر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ( بینا ) ، معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از معاونت متبوعش پرداخت.

مشروح کامل این مصاحبه خبری به‌شرح ذیل است:

معاونت اقتصادی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و تأکیدات ریاست محترم جمهور و بر اساس وظایف قانونی خویش پیرامون ایجاد شفافیت، پیشگیری و مقابله با مفاسد کلان اقتصادی اقدامات مؤثری را در دستور کار خود دارد، از جمله می‌توان به ارائه مشاوره تخصصی به دستگاه‏‌های اقتصادی کشور بر پایه اطلاعات پنهان، همکاری نظام‌مند و هوشمندانه برای پیشگیری و مقابله با پدیده فساد اقتصادی را نام برد.

از سوی دیگر طی سال 1394 و ماه‌‏های اخیر به‌مانند سال‌‏های گذشته اقدامات قابل توجهی توسط سربازان‌ گمنام‌ امام‌ زمان‌(عج) در این معاونت با هدف مقابله‌ جدی با فساد‌ اقتصادی و بالاخص جلوگیری از فرار‌ مالیاتی و مقابله‌ اطلاعاتی‌ با قاچاق‌ کالا و ارز و پدیده زمین‌خواری صورت گرفته است.

1 ــ جلوگیری از فرار مالیاتی

این معاونت مصمم است با پدیده فرار مالیاتی و گسترش شرکت‌های کاغذی و صوری که آسیب جدی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌کنند، برخورد نماید.

در این راستا طی ماه‌های گذشته کارشناسان اطلاعاتی موفق به کشف و انهدام یک باند فعال در ارتباط با فرار کلان مالیاتی شده‌اند.

روش کار اعضای این باند به این شکل بوده که با تأسیس چندین شرکت و انجام فعالیت صوری در حوزه‌های بازرگانی و با ارائه پیشنهاد مشاوره مالیاتی به سایر شرکت‌ها، نسبت به سنجش نیازها و مشکلات شرکت‏های مذکور اقدام می‏‌کردند.

متخلفین همزمان با نفوذ به بخشی از سامانه‏‌ سازمان امور مالیاتی، اطلاعات محرمانه مؤدیان (شخصیت‌های حقیقی و حقوقی) را به دست می‌‏آوردند و از این اطلاعات به‌دست آمده برای جلب اعتماد آنان و ترغیب به ادامه همکاری بهره‌برداری می‌نمودند.

از دیگر شگردهای اعضای این باند فروش فاکتورهای صوری در حجم بیش از پنج‌هزار میلیارد ریال به‌منظور حساب‌سازی و فرار مالیاتی شرکت‌ها و افراد در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد بوده که به‌منظور جلوگیری از هرگونه مغایرت و کشف احتمالی تخلفات، تحرکات مشتریان را در سامانه ثبت معاملات، سامانه کد اقتصادی و مکاتبات مربوط به اظهارنامه ارزش افزوده و عملکرد سازمان امور مالیاتی تحت نظر می‌گرفتند.

با ورود معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات به موضوع و با همکاری مؤثر مقام محترم قضایی و ریاست محترم سازمان امور مالیاتی ابعاد گوناگون تخلفات به‌طور کامل کشف و متهمان شناسایی و حسب مورد احضار، دستگیر و روانه زندان شدند.

تحقیقات تکمیلی و بررسی آسیب شناسانه موضوع با همکاری نهاد‌های ذی‌ربط همچنان ادامه دارد. بر اساس اقدامات به عمل آمده و از مجموع بررسی‌های انجام شده توسط این معاونت در زمینه فرار مالیاتی فقط در سال 1393 منتهی به وصول مالیات بالغ بر 20هزار میلیارد ریال شده است.

2 ــ ارتشاء و سوءاستفاده از اموال بیت‌‏المال

همزمان با عرضه سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار فرابورس، متأسفانه تعدادی از مدیران ذی‌نفوذ یکی دیگر از شرکت‌های فولاد که به اطلاعات پنهانی شرکت در حال عرضه دسترسی داشته‌اند اقدام به خرید سهام فولاد هرمزگان با منابع تنخواهی که در اختیارشان بود نمودند، نامبردگان سپس با فروش مجدد سهام، اقدام به تحصیل مبالغ بالایی سود به‌نفع خود نمودند.

در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد طی چند روز پس از عرضه سهام شرکت فوق در تابلوی فرابورس، این افراد با برداشت غیرقانونی مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال از حساب آن شرکت، مبادرت به خرید سهام فولاد هرمزگان نمودند که از این محل طی مدت چند روز حدود ده میلیارد ریال سود عایدشان شده است. با اطلاع رسانی سریع و به‌موقع از سوی این معاونت و با حکم مرجع قضایی این افراد توسط اداره‌کل اطلاعات استان اصفهان دستگیر شدند.

اخیراً در راستای حفظ حقوق بیت المال و بر اساس انجام اقدامات اطلاعاتی و مستندسازی، با هماهنگی و همکاری وزارت نفت، 3 نفر از مدیران متخلف شرکت نفت فلات قاره که در سال 1391 با برگزاری مناقصه محدود موجب تضییع حقوق بیت‌‏المال شده‌اند با اخذ حکم قضایی بازداشت گردیدند.

برآورد اولیه از میزان تخلف مالی متهمین پرونده بالغ بر دویست میلیون یورو می‌باشد. در همین ارتباط 4 نفر از عوامل غیردولتی دخیل در پرونده نیز بازداشت شده‏‌اند.

3 ــ زمین‌خواری

متأسفانه چند سالی است که دامنه تخلفات اقتصادی به عرصه منابع طبیعی نیز کشیده شده که این مسئله به یک پدیده رو به رشد در سطح تهران و برخی از استان‌ها تبدیل شده است.

مفسدین اقتصادی با تصاحب اراضی ملی و دولتی به‌نفع خود باعث از بین رفتن منابع طبیعی و تغییر کاربری زمین‌های مرغوب کشاورزی می‌شوند که اثرات سوئی در بلندمدت برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

وزارت اطلاعات از سالهای قبل مقابله با این پدیده شوم را در سرلوحه کار خود قرار داده است. به‌یاری خداوند متعال و همکاری مراجع محترم قضایی، این معاونت عزم خود را برای مقابله جدی با زمین‏‌خواران جزم کرده است.

در یکی از جدیدترین پرونده‏‌های در دست اقدام، گزارشات مردمی از طریق ستاد خبری وزارت اطلاعات مبنی بر اقدامات مشکوک گروهی برای تصاحب زمین‏های ملی در غرب تهران واقع در شهریار، واصل گردید. با انجام تحقیقات کارشناسی و اشراف اطلاعاتی مشخص شد که فردی متخلف با تشکیل باند و اعمال خلاف قانون از جمله جعل اسناد و پرداخت رشوه اقدام به تصاحب 72 هکتار از اراضی مرغوب دولتی، اخذ آرای قضائی و سند تک‌برگ برای این زمین‏ها کرده است.

اراضی مذکور در محدوده شهری و دارای کاربری مسکونی و معدن شن و ماسه بوده‌‏اند که به‌لحاظ ریالی از ارزش بالایی برخوردار می‌باشند.

پس از مستند‏سازی با اهتمام بازپرس محترم تعداد 10 نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد. تاکنون مجعول بودن اسنادی که متهمین به‌واسطه آنها اقدام به اخذ رأی قضایی کرده‌اند اثبات شده است.

پرداخت بیش از ده میلیارد ریال رشوه در قبال صدور سند برای فرد زمین‌خوار و مبالغ دیگری به سایر متهمین برای همکاری از جمله کشفیات این پرونده می‌باشد.

همچنین متهمین به دریافت بیش از 400 قطعه سکه تمام‌بهار آزادی اقرار کرده‌اند. با توجه به گستردگی و حجم تخلفات متهمین تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

طی سال‌های 1392 و 1393 در مجموع با اجرای 50 فقره کیس ویژه اطلاعاتی در سطح کشور بالغ بر 40هزار هکتار زمین را از دست زمین‏‌خواران خارج و به دولت مسترد کرده که از ارزش چندصد میلیاردی برخوردار می‌باشد.

همچنین در 9ماهه اول سال 1394 نیز 2740 هکتار زمین طی اقدامات اطلاعاتی و برخورد با زمین‌خواران به دولت بازگردانده شد که ارزش ریالی روز آنها افزون بر یکصد و سی هزار میلیارد ریال بوده است. افزون بر موارد فوق می‌توان به 32180 هکتار زمین‌هایی اشاره کرد که از طریق پیشگیری و اطلاع رسانی به مبادی ذی‌ربط مانند سازمان منابع طبیعی و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال از تصرف آنها توسط زمین‌خواران حرفه‌ای جلوگیری به عمل آمد.

4 ــ کلان‌قاچاق

وزارت اطلاعات با هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های فعال مبارزه با قاچاق کالا اقدامات مؤثری را در زمینه ایجاد شفافیت و پیشگیری نظام‌مند و هوشمند و مقابله مستقیم با باندهای کلان قاچاق در کشور انجام داده است.

طی سال 1394 در مجموع تعداد پرونده‌های قاچاق کلان در دست اقدام این معاونت در سطح کشور بالغ بر یکصد مورد بوده که ارزش ریالی این پرونده‌ها افزون بر 28000 میلیارد ریال می‌باشد. در همین راستا طی دو هفته اخیر با اقدام اطلاعاتی صورت گرفته چند باند قاچاق کالا تحت ضربه قرار گرفته‌اند.

آخرین مورد آن مربوط به باندی است که اقدام به قاچاق کلان کالا از بنادر جنوبی به‌سوی تهران می‌‏نمود. اعضای این باند پس از شناسایی و تکمیل تحقیقات با دستور قضایی در استان فارس بازداشت شدند.

باند مذکور از حدود 7 سال پیش شروع به قاچاق کالا کرده بود. سرشبکه این باند در پوشش مدیرعامل یک شرکت صادرات و واردات اقدام به قاچاق کالا از جنوب به‌مقصد تهران و دیگر نقاط کشور می‏‌کرد.

این باند با در اختیار داشتن خودروهای سنگین متعدد و تیم محافظت از کاروان قاچاق، پس از تخلیه کالا از لنج در ساحل به‌وسیله خودروهای سنگین و با تهیه اسناد و مدارک جعلی گمرکی و بارنامه‌های صوری و متأسفانه در برخی موارد همراهی بعضی از مأموران، مبادرت به قاچاق کالا می‌کردند.

پس از انجام اقدامات اطلاعاتی و شناسایی شگرد و شیوه عملکرد این باند با اخذ حکم از مراجع قضایی نسبت به دستگیری و بازداشت عوامل آن اقدام شد.

برابر تحقیقات انجام شده از متهمین مشخص شد که در اغلب مواقعی که توسط دیگر دستگاه‌‏های کاشف با این باند برخوردی می‌‏شد با ارائه اسناد و مدارک غیرمرتبط و جعلی از اتهامات تبرئه می‌شدند.

5 ــ اختلاس

درباره جلوگیری از اختلاس از بانک‌ها اخیراً اعضای یک باند با همکاری معاون یکی از شعب بانک‌های کشور در صدد اختلاس و انتقال مبلغ هشت‌هزار و ششصد میلیارد ریال از آن بانک و تبدیل به ارز و خروج از کشور بوده که با همکاری مدیریت عامل و حراست بانک و همت همکاران سازمان اطلاعات استان تهران دستگیر شدند که اطلاعیه آن نیز منتشر شد.

همچنین اقداماتی در امر مقابله با پولشویی و کلاهبرداری‌های جمعی انجام شده که رقم کشفیات براساس احکام صادره بالغ بر سه‌هزار میلیارد ریال بوده است.

شایان ذکر است همکاری‌های مؤثری نیز با بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز مالی و اعتباری در حال انجام می‌باشد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361