جزییات اسکناس جدید 2000 تومانی

جزییات اسکناس جدید 2000 تومانی

بینا: رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک جزییات اسکناس جدید 2000 تومانی را تشریح کرد.

مجید صنیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رونمایی از اسکناس 2000 تومانی در هفته دولت اظهار کرد: در آن زمان این اسکناس منتشر نشده و در دست چاپ قرار داشت چراکه اسکناس 2000 تومانی به اندازه کافی موجود بود و اگر هم قرار بر انتشار داشتیم از همان اسکناس های نزد بانک مرکزی با طرح های قدیمی استفاده می کردیم.

2000 تومانی جدید از امروز به بانکها سپرده می شود

وی با اشاره به حضور رییس جمهور در بانک مرکزی برای مجمع عمومی این بانک گفت: با اینکه پیش از این نیز مجوز انتشار اسکناس 2000 تومانی طرح جدید وجود داشت، اما اولین حضور ایشان در بانک مرکزی فرصت نمادین و مناسبی برای آغاز انتشار این اسکناس بود؛ بنابراین از امروز بانکها می توانند با در خواست از اداره تولید و نشر اسکناس آن را دریافت کنند.

نقش جهان، مسجدالاقصی و بادگیرها در اسکناس 2000 تومانی

صنیعی درباره علت تغییر اعمال شده در اسکناس 2000 تومانی با اشاره به مصوبه بانک مرکزی در اواخر سال 1392 مبنی بر تغییر در نوع چاپ پشت اسکناس 2000 تومانی به دلیل صرفه جویی و ایجاد اعتدال در مصرف بالای نوع مرکب مورد استفاده در این بخش بیان کرد: بلافاصله موافقت بانک مرکزی در رابطه با تغییر طرح اسکناس در کنار تغییر در نوع چاپ را نیز جلب کردیم.

وی با بیان اینکه اسکناس 2000 تومانی از سال 1382 که منتشر شده بود دو بار تغییر طرح داشت افزود: اولین طرح پشت این اسکناس میدان نقش جهان اصفهان بود و در حدود سال 1378 مسجدالاقصی به عنوان طرح دیگر این اسکناس در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز نقش سومی به عنوان بادگیرهای ابرکوه یزد برای آن طراحی شد.

امنیت اسکناس جدید به قدیمی تغییری نکرد

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک،در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با تغییرات اعمال شده در اسکناس جدید پرداخت و گفت: اسکناس 2000 تومانی جدید از لحاظ مسایل امنیتی هیچ گونه تغییری نسبت به طرح قدیمی ندارد به طوری که طرح تصویر ناقص و تصویر مخفی و نخ امنیتی، واتر مارک سمت راست اسکناس، تصویر برجسته روی آن، ریز نوشته هایی که روی اسکناس وجود داشته که با لوپ و یا وسایل بزرگ کننده قابل مشاهده هستند، فلورسنت بودن شماره و برخی نقاط طرح رو و پشت اسکناس بدون تغییر مانده است.

وی با بیان اینکه ابعاد اسکناس طرح جدید تغییری نداشته و رنگ آن آبی ثابت مانده است، تاکید کرد: اما از لحاظ فنی نوع چاپ برجسته در پشت اسکناس حذف و به چاپ افست امنیتی تبدیل شده است.

به گفته صنیعی جنس اسکناس 2000 تومانی جدید صددرصد الیاف پنبه یعنی کتان است.

توقف چاپ 2000 تومانی طرح قدیم

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، همچنین در مورد میزان چاپ اسکناس جدید 2000 تومانی خاطرنشان کرد: از سال 1382 تاکنون حدود دو میلیارد قطعه از این اسکناس در قالب طرح قدیم و جدید که عمده آن قدیمی است چاپ کرده ایم. که البته تمامی این دو میلیارد در جریان نیست چراکه به دلیل گردش بالا بعد از پنج الی شش سال عمر مفید آنها کاهش یافته و مستهلک می شود که در این حالت از رده خارج اعلام شده و باید به جای آن اسکناس جدید چاپ و جایگزین شود. به عبارتی دیگر حدود600 تا 800 هزار قطعه در جریان و بقیه جبران اسکناس های امحا شده را انجام می دهند.

وی با تاکید براینکه با ورود اسکناس طرح جدید دیگر طرح قدیمی چاپ نمی‌شود، افزود: تا هنگامی که اسکناس 2000 تومانی در جریان است از طرح جدید تولید کرده و به طور تدریجی جایگزین اسکناس های کهنه و امحا شده می شود.

صنیعی این را هم گفت که بیش از 30 میلیون قطعه از اسکناس 2000 تومانی طرح جدید چاپ شده و همچنان در جریان چاپ قرار دارد.

چرا بادگیر به عنوان طرح پشت اسکناس 2000 تومانی انتخاب شد؟

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک همچنین چرایی انتخاب بادگیر به عنوان طرح جدید اسکناس 2000 تومانی را تشریح کرد.

وی با ارائه توصیحاتی درباره بادگیرها گفت: بادگیر روش ابداعی کاملا ایرانی برای ایجاد فضایی خنک داخل منازل گرم کویری و به عبارتی دستگاه تهویه مطبوع است و مردمی که سالیان زیادی است توانسته اند باهوای مناطق کویری کنار بیایند در یکی از روش ها بادهای طبیعی منطقه را توسط بادگیرها تحت کنترل درآورده اند این درحالی است که بیشترین تعداد آنها در دشتهای خشک کاشان،یزد، جهرم، طبس و چند مورد دیگر وجود دارد.

صنیعی با اشاره به بادگیر به عنوان یکی از معماریهای بی نظیر و سنبل تمدن ایرانی گفت: در سال 2013 میلادی امارات متحده عربی درخواستی رسمی مبنی بر ثبت جهانی این بادگیرها را به یونسکو ارائه کرد که سازمان میراث فرهنگی کشورمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و این ادعا را کاملا بی اساس تلقی و اعلام کرد که تنها خواستگاه این سازه ایران است در عین حال که برای تکمیل این پرونده و ثبت جهانی به نام ایران اقدام کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسیرهایی که می تواند مهر تاییدی بر اصالت ایرانی بادگیرها باشد این است که اسکناسی با طرح بادگیرهای قدیمی و خشتی داشته باشیم، افزود: این حالت بیانگر مستندات تاریخی خواهد بود چراکه همواره طرح رو و پشت اسکناس ها نشان از هویت های ملی، مذهبی، تاریخی و تمدن یک کشور است.

ویژگی های بادگیر ابرکوه یزد

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، برخی ویژگی های بادگیر ابرکوه یزد را هم توضیح داد و گفت: این بادگیر که خانه ای خاص به عنوان خانه آقازاده است 820 متر زیربنا و 18 متر ارتفاع داشته و در سال 1375 به عنوان اثر ملی به ثبت رسید که یکی از زیباترین بادگیرهای دنیا را در خود جاداده است و درحالی که بیش از 95 درصد بادگیرها یک طبقه هستند این بادگیر دو طبقه بوده و ارتباط بین طبقات آن با 19 دریچه هواست که می تواند تنظیمات هوا را حتی زمانی که هیچ بادی در کویر وجود ندارد انجام دهد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1797

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1957

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1764

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361