جریمه دیرکرد اصلاح بانکی

جریمه دیرکرد اصلاح بانکی

دنیای اقتصاد : سیستم بانکی پنجمین اقتصاد دنیا، با بحرانی جدی مواجه است. خبر ورشکستگی یا سقوط سهام بانک‌های مختلف هند در کنار فقدان عزم جدی و تعلل سیاست‌گذاران، چشم‌انداز روشنی را برای سیستم بانکی این کشور به تصویر نمی‌کشد. ریشه‌های آشفتگی سیستم بانکی هند به میانه دهه اول قرن ۲۱ برمی‌گردد؛ زمانی که عمده بانک‌های این کشور وام‌هایی ارزان و بدون دریافت ضمانت معتبر را برای پروژه‌های مختلف اعطا می‌کردند. موج دوم بحران از زمانی آغاز شد که بانک‌هایی که قوانین نظارتی محکمی بر آنها حاکم نبود، ثروت بادآورده‌ای را که از سیاست‌های نادرست به دست آورده بودند، خرج وام‌های بی‌حساب و کتاب کردند که در نهایت منجر به به‌وجود آمدن حجم عظیمی از بدهی‌های نامطلوب شد. اکنون عمق بحران به جایی رسیده که سیاست‌های متعارف دولت و بانک مرکزی نمی‌تواند بهبودآفرین باشد. این بن‌بست، جریمه دیرکرد اصلاح بانکی در هند است. اکنون بانک مرکزی این کشور باید آزمون‌های سختگیرانه‌ای را درباره وضعیت بانک‌ها به اجرا درآورد که احتمالا برخی از بانک‌ها در این فرآیند نابود می‌شوند. اما هند برای رسیدن به موفقیت‌های اقتصادی بیشتر، نیازمند اصلاح سیستم فرسوده بانکی است؛ موضوعی که «اکونومیست» به تحلیل آن پرداخته است.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 12:5

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

جریمه دیرکرد اصلاح بانکی

حالتی را تصور کنید که یک بانک مرکزی اعلام می‌کند شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که بانک‌های مشخصی، مشکلاتی راجع به سپرده‌های خود دارند، اما دلیلی وجود ندارد که مردم بترسند و اصطلاحا پنیک کنند. آیا مردم و سپرده‌گذاران صرفا با این تضمین لفظی احساس امنیت می‌کنند؟ هندی‌ها اکنون با موقعیت بسیار سخت و ناخوشایندی روبه‌رو شده‌اند. «اکونومیست» اخیرا در تحلیلی، نحوه رسیدن شبکه بانکی هند به وضعیت فعلی و راه‌حل برون‌رفت از آن را بررسی کرده است.

عمق بحران

در حالی پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا با یک توفان مالی مواجه شده است که نشانه‌هایی هم از عزم محکم مسوولان برای حل آن مشاهده نمی‌شود. اخیرا بانک PMC هند که متهم به کلاهبرداری شده، شکستی مفتضحانه را برای سیستم بانکداری هند رقم زد و سبب شد سهم قابل‌توجهی از سپرده‌گذاران پول خود را از این بانک خارج کنند. در همین حال سهام بانک YES که یک وام‌دهنده خصوصی محسوب می‌شود، بعد از بالا گرفتن شایعات ۴۰ درصد سقوط کرد. باید به این نکته توجه کرد که این حوادث اتفاقاتی جدا از هم نیستند. تقریبا یک‌سوم سیستم مالی هند یا بدون حمایت‌های مالی قادر به ادامه کسب‌وکار نیستند یا مشکوک به چنین به وضعیتی هستند. با توجه به حجم بحران و مسوولیتی که بر عهده دولت و بانک مرکزی هند (RBI) است، به نظر می‌آید این دو نهاد اکنون در وضعیت دودل و بی‌تصمیمی قرار گرفته‌اند. تا زمانی که نهادهای تصمیم‌گیرنده مالی نیز اقدام مناسبی انجام ندهند، اقتصاد هند احیا نخواهد شد و همچنان خطر یک بحران تمام عیار وجود دارد.

ریشه‌های آشفتگی

ریشه‌های این آشفتگی به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد. در گام اول، بانک‌های معمولی که حدود ۸۰ درصد سیستم‌های مالی این کشور را در اختیار دارند و معمولا هم به‌صورت دولتی اداره می‌شوند، وام‌های بسیار ارزانی را به پروژه‌های زیرساختی و صنعتی اعطا کردند. حتی در برخی موارد مشاهده شد که ضمانت افراد ذی‌نفوذ و ثروتمند برای پرداخت این وام‌ها کفایت می‌کرد. اما در حقیقت مشکلات امروز سیستم مالی هند گام دوم مشکلات بانکی است؛ رونق بی‌سابقه بانک‌های سایه‌ای و رکودی که از پی آن حادث شد. بانک‌های سایه‌ای به بانک‌هایی گفته می‌شود که قواعد و مقررات غیرسخت‌گیرانه‌ و غیرمحکمی بر آنها نظارت می‌کند، این بانک‌ها یک‌پنجم باقی‌مانده سیستم مالی هند را تشکیل می‌دهند. خطر اصلی از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. زمانی که دولت مرکزی هند موقتا صدور اسکناس‌با رقم‌های درشت را ممنوع اعلام کرد. این امر سبب شد که سیل سپرده‌ها از سوی مردم به سوی بانک‌ها و صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک روانه شود. این ثروت باد آورده سبب شد بانک‌های سایه‌ای دست به پرداخت وام‌های زیادی بزنند که معمولا برای تامین مالی پروژه‌های املاک از آنها استفاده می‌شد. اکنون می‌توان گفت که سیستم مالی هند مملو از بدهی‌های نامطلوب و بد است. تخمین زده می‌شود یک‌دهم وام‌های پرداختی بلاموضوع و بازگشت‌ناپذیر باشد، البته شاید سهم این وام‌ها بیشتر از این حرف‌ها باشد. بانک‌های سایه‌ای از این رو بسیار آسیب‌پذیر هستند که از بدهی‌های کوتاه‌مدت خود برای تامین مالی وام‌های بلندمدت خود استفاده می‌کنند. در این عملیات یک کلاه‌برداری و فریبکاری پنهان‌کارانه و فرآیند حسابداری جعلی وجود دارد. در سال ۲۰۱۸ بود که بانک ملی پنجاب (PNB) اعلام کرد یک فروشنده الماس، ۲ میلیارد دلار از این بانک به سرقت برده است. کمی بعد در همان سال LL&FS که یک بانک سایه‌ای بزرگ با ارتباطات دولتی در هند است، ورشکست شد. اکنون با چیره شدن ظن و شک در سیستم مالی هند، تعدادی از بانک‌های سایه‌ای با فشار بودجه روبه‌رو شد‌ه‌اند و به‌صورت کلی در بخش مالی نگرانی برای پرداخت وام وجود دارد. در نتیجه رشد اعتباری بانک‌های هندی به پایین‌ترین حد سرعت خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است. از دیگر اثرات این رکود می‌توان از متوقف شدن پروژه‌های عمرانی، کمبود وام برای عمده‌فروشان و به مشکل خوردن این گروه برای خرید موجودی و جلوگیری از پرداخت وام به کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد. واکنش دولت نارندرا مودی و بانک مرکزی هند به این مشکلات، تاکنون واکنش قاطعی نبوده است و نوعی تردید در واکنش آنها دیده می‌شود. دولت تاکنون مکررا مقداری ناکافی از سرمایه را به بانک‌های دولتی تزریق کرده است، اما این تزریق‌ها همواره با تاخیر انجام شده است. با این وجود دولت قول داده است این کار را تکرار کند. در سپتامبر سال جاری دولت مالیات بر شرکت‌ها را نیز در همین راستا کاهش داد. همزمان با دولت، بانک مرکزی هند در سال جاری ۵ مرتبه نرخ بهره را کاهش داد. مسوولان دولت و بانک مرکزی امیدوارند که این اقدامات برای تحریک اقتصاد این کشور کافی باشد و بتواند به آرامی مجددا قدرت بانک‌های دولتی را افزایش دهد و در کنار آنها به بانک‌های خصوصی از جمله HDFC و Kotak دوباره قدرت وام‌دهی را برگرداند.

چالش سیاست‌گذاران

البته دامنه این بحران را تنها نمی‌توان به موارد ذکر شده محصور ساخت. بانک‌های سایه‌ای وام‌های بسیاری را از بانک‌های با عملکرد نامطلوب گرفته‌اند و این در حالی است که بانک‌های نامطلوب نیز از بانک‌های با عملکرد مطلوب، در یک حرکت دومینویی، وام گرفته‌اند. این زنجیره به هم متصل می‌تواند عواقب خطرناکی برای کل سیستم بانکی داشته باشد. یک فروپاشی یا یک ورشکستگی دیگر می‌تواند به راحتی موجی از ترس را در جامعه القا کند. وضعیت بد بانک‌ها همچنین سبب شده است تا اقداماتی که در مواقع عادی به خوبی عمل می‌کند در این شرایط تاثیر خود را از دست بدهد یا حداقل از تاثیرش کاسته شود. به‌عنوان مثال به دلیل وضعیت بد بانک‌ها، اثرات کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هند به راحتی به مصرف‌کنندگان و بانک‌ها منتقل نمی‌شود. یکی دیگر از خطراتی که در این وضعیت سیستم بانکی و به خصوص بانک‌های دولتی را تهدید می‌کند، وجود بدهی‌های بد و نامطلوب است. در کنار این بحران‌ها یک احساس ملموس شکل گرفته است مبنی بر اینکه، دولت نیز درمانده شده است. هیات‌مدیره بانک‌ها، حسابرسان، آژانس‌های رتبه‌بندی و بانک‌ مرکزی هند، هیچ کدام نتوانسته‌اند مانع از این آشوب بانکی شوند.

عملیات پاکسازی

در این شرایط هند به یک عملیات پاکسازی دو جانبه نیاز دارد. در کوتاه مدت بانک مرکزی باید آزمون‌های سخت‌گیرانه‌ای درباره وضعیت بانک‌ها انجام دهد و به ویژه وضعیت بانک‌های سایه‌ای را بررسی کند. همچنین برای افزایش اطمینان جامعه، بانک مرکزی باید نتیجه تحقیقات خود را به عموم عرضه کند. اگر بانک‌های دولتی در این شرایط نیاز به سرمایه بیشتر دارند، باید آن را دریافت کنند. بخش بعدی بسیار سخت‌تر است. ادامه فعالیت بانک‌های سایه‌ای با مشکل روبه‌رو خواهد شد و احتمالا برخی از آنها در این فرآیند نابود شوند. الگوهای مختلفی برای این فرآیند ارائه شده است. راه‌حل بلندمدت اما متفاوت است. در افق بلندمدت هند باید بانک‌های دولتی خود را خصوصی کنند و از این طریق این بانک‌ها می‌توانند از کنترل سیاست‌مداران رها شوند. از سوی دیگر وام‌دهندگان سایه‌ای همزمان، باید با قوانین سخت‌گیرانه‌ای روبه‌رو شوند که دیگر بانک‌ها با آن مواجه‌اند. در حقیقت بانک مرکزی هند نیاز دارد در سیستم نظارت مداوم خود یک بازبینی اساسی انجام دهد. با اینکه این روش‌ها از سوی تمام طرفین مورد قبول است، اما به نظر می‌رسد نقطه شروع این فرآیند قسمت اصلی این مشکل است. هند می‌تواند دوره طلایی را برای اقتصاد خود رقم بزند. این کشور پتانسیل‌های زیادی دارد؛ هند دارای یک اقتصاد بزرگ داخلی است که کارآفرینان بسیاری در آن فعالیت می‌کنند، قیمت نفت در آن نسبتا پایین است که می‌تواند برای وارد‌کنندگان بزرگ مفید باشد و از طرف دیگر هلدینگ‌های چندملیتی مشتاقند تا کارخانه‌های خود را به چین منتقل کنند. پاک‌سازی و اصلاح سیستم مالی هند، یک وظیفه بزرگ برای سیاست‌گذاران این کشور است و تا زمانی که این ماموریت انجام نشود، اقتصاد هند شکوفا نخواهد شد.

این مطلب برایم مفید است
35 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361