تحقق اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور

تحقق اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور

معاون فناوری و برنامه‌ریزی بانک صنعت و معدن در نشستی که به منظور تبیین ۴ سامانه و محصولات جدید این بانک سخن می‌گفت به تشریح خصوصیات فنی این سامانه‌ها پرداخت.

سه شنبه 15 مهر 1399 ساعت 15:35

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، طی هفته جاری و در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور از سرویس ها و خدمات جدید بانک صنعت و معدن در حوزه بانکداری دیجیتال رونمایی شد. دکتر جمشید انصاری معاون رئیس جمهور در این مراسم گفت: امروز بانک صنعت و معدن پیشگام و پیشتاز فعالیت های نوآورانه در سیستم بانکی محسوب می شود که با ابداع محصولات و خدمات جدید می تواند موجب کسب رضایت مشتریان گردد. دکتر حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این مراسم تصریح کرد: بانکداری دیجیتال از محوری ترین برنامه های پیش بینی شده این بانک بوده و در سال گذشته نیز بر اساس ارزیابی وزارت امور اقتصادی و دارایی رتبه دوم را در زمینه استقرار بانکداری دیجیتال، در بین بانک‌های دولتی را کسب کرد.
همچنین صبح روز گذشته مهندس منصور یوسفی‌نیا معاون فناوری و برنامه‌ریزی بانک صنعت و معدن به همراه دکتر محمد حسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان این بانک در نشستی به معرفی ویژگی‌های تخصصی این سامانه پرداختند.

اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور
منصور یوسفی‌نیا معاون فناوری و برنامه‌ریزی بانک صنعت و معدن در این نشست ضمن بیان این مطلب گفت: حرکت این بانک به سمت بانکداری دیجیتال از سال ۹۶ که مهاجرت به سیستم‌ یکپارچه Core Banking شرکت توسن اتفاق افتاد، شروع شده است و در سال ۹۸ همزمان با ابلاغ سیاست بانکداری دیجیتال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با در نظر گرفتن تأثیرات آن در مدل درآمدی بانک و اتخاذ رویکرد رقابتی، پروژه‌های بانکداری دیجیتال به صورت هدفمند گسترش پیدا کرد.
یوسفی‌نیا افزود: سند نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن به عنوان اولین بانک دولتی در اردیبهشت ۹۹ به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شد، که در آن ۳۹ پروژه پیش‌بینی شده است تا با اجرایی شدن آن‌ها تا سال ۱۴۰۲ این بانک به وضعیت مطلوب دیجیتالی برسد. وی با اشاره به این‌که بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه‌ای است بیان کرد: اکثر مشتریان این بانک مشتریان شرکتی هستند و این بانک دارای سهم بازار ۳۰درصدی از تسهیلات بخش صنعت است، لذا لازم است رویکرد بانکداری دیجیتال این بانک نیز رویکرد خاصی باشد.
از طرف دیگر تعداد شعب، تعداد پرسنل و تعداد متخصصین فناوری اطلاعات نیز در این بانک محدود است و برای ادامه رقابت در صنعت بانکداری و پیاده‌سازی چابک خدمات بانکداری دیجیتال، نیاز به تغییر شیوه تولید و معماری فناوری اطلاعات متناسب با سهم بازار بانک داشتیم. به همین منظور پلتفرمی را طراحی و پیاده‌سازی کردیم که کمبود نیروهای متخصص IT که پیشران تولید محصولات دیجیتال هستند را جبران کنیم. به این صورت که اجازه دادیم استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور از امکانات سندباکس ما استفاده کنند و با سرعت زیاد تولید محصول را انجام دهند.
یوسفی‌نیا ادامه داد: پیرو این رویکرد جدید دو اقدام مهم انجام شده است، یکی ایجاد پلتفرم با همکاری شرکت توسن به صورت Open API که در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد و دوم این‌که ساختار این پلتفرم به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است و در پنج منطقه در سطح کشور در اختیار شرکت‌های نوآور بومی قرار می‌گیرد تا نیازهای اختصاصی شرکت‌های بزرگ توسط آن‌ها پاسخ داده شود و اقدام به تولید محصولات شخصی‌سازی شده کنند. در این فرایند، بخش IT بانک نقش رگولاتوری را ایفا می‎کند و شرکت‌ها را ارزیابی نموده و در صورت تأیید، به آن‌ها اجازه ورود به پلتفرم را می‌دهد. این امر باعث افزایش سرعت تولید محصول می‌شود که برای جامعه بانکی بسیار ارزشمند است.
معاون فناوری بانک صنعت و معدن در ادامه گفت: یکی از پایه‌های مهم بانکداری دیجیتال ایجاد یکپارچگی در کانال‌های ورودی یا Omni Channel است و ما به عنوان یک اقدام مهم در نظام بانکی، این یکپارچگی را در سیستم‌های بانک پیاده‌سازی کرده‌ایم. در حال حاضر در دو کانال ورودی، یعنی اینترنت بانک و همراه بانک این یکپارچگی را ایجاد کرده‌ایم و در ماه‌های آینده در کانال‌های خودپرداز و شبکه‌های اجتماعی نیز این یکپارچگی قابل استفاده خواهد بود و این دو کانال هم به حوزه Omni Channel بانک اضافه خواهند شد و مشتری می‌تواند از هر کانالی به خدمات بانک دسترسی داشته و فرایند کار را در کانال‌ها مختلف دنبال کند. همچنین با پیاده‌سازی این محصولات توسط شرکت‌های نوآور، عملا بحث بانکداری باز در بانک صنعت و معدن راه‌اندازی شده و با همکاری شرکت‌ها، سرعت تولید محصول را بالا برده‌ایم.
وی در بخش بعدی توضیحات خود اشاره کرد که با راه‌اندازی این محصولات، عملاً این بانک در حوزه بانکداری باز فرایندهای خود را آزاد کرده و اجازه داده است که شرکت‌های نوآور در حوزه فرایندها اقدام به تولید محصول کنند. دیجیتالی کردن بخش‌های مختلف فرایند یکی از اقداماتی است که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و فرصتی برای شرکت‌های فناور ایجاد شده تا به حوزه بانکداری شرکتی وارد شوند و به تولید محصول بپردازند.
یوسفی‌نیا در پاسخ به سوالی درباره حضور بانک صنعت و معدن در بوم‌های بانکداری باز جامع کشور نیز گفت: این بانک از پاییز ۹۸ سرویس‌های خود را در حوزه retail در فرابوم ارائه کرده و از زمستان ۹۸ نیز با ارائه سرویس به شرکت‌های ارائه کننده ERP، تعدادی از مشتریان از طریق سامانه ERP خود به اقدام به اجرای تراکنش‌های دریافت و پرداخت نموده‌اند.

در ادامه این نشست مهندس شهرام ارباب‌ معروف رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن در مورد سامانه‌های سدف و هدف و ویژگی‌های آنها توضیح داد و گفت: این دو سامانه به همراه خود دستاوردهای مهمی داشته‌اند، اولین مورد ارائه محصولات از محیط مشتری است. به این معنی که ما مشتریان‌مان را در ارائه محصولات بانکی دخیل خواهیم کرد و مشتری برای شروع فرایند نیاز به حضور در شعبه نخواهد داشت و این امکان در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا بسیار ارزشمند است. دستاورد دیگر هم امکان ارائه محصولات توسط فین‌تک‌ها و شرکت‌های نوآور روی بستر بازی است که توسط بانک در اختیارشان گذاشته می‌شود. از یک طرف فرایندها و سرویس‌هایی که بانک ارائه می‌کند و از طرف دیگر ایده‌ها و خلاقیت‌هایی که می‌تواند در سمت مشتری باعث سهولت و تسریع فرایندها شود باعث جلب رضایت مشتریان و افزایش قدرت رقابت بانک می‌شود.

بانکداری دیجیتال، به عنوان یکی از مصادیق تحقق اقتصاد هوشمند، در راستای تحقق مشتری محوری است.
دکتر ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان نیز در این نشست اعلام کرد: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تخصصی و توسعه‌ای با تمرکز ویژه بر تحقق اقتصاد هوشمند تلاش دارد با هوشمندسازی محصولات و خدمات، پیاده سازی بانکداری دیجیتال را به ‌عنوان یکی از بخش‌های اساسی اقتصاد هوشمند سرعت بخشد.
وی در ادامه افزود: اجرایی شدن بانکداری دیجیتال می تواند علاوه بر افزایش سطح کیفیت و تنوع در ارائه خدمات، سبب ایجاد تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات و کاهش قیمت تمام شده این خدمات برای مشتریان شده و در نهایت موجب ارتقاء صنعت بانکداری و رشد اقتصادی گردد.
مدیر روابط عمومی و امور مشتریان گفت: این بانک در سال جهش تولید و به منظور حمایت همه جانبه از صنعتگران، معدن کاران و کارآفرینان و همچنین به منظور ایجاد زیر ساخت‌های بانکداری دیجیتال و تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان، خدمات و محصولات سامانه پات (پذیرش اینترنتی درخواست تسهیلات)، سدف (سامانه دیجیتال فرایندی)، هدف (همراه دیجیتال فرایندی) و ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی) را ارائه نموده است.

سامانه سدف
سدف، نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن است. این سامانه در پی نیاز مشتریان برای استفاده از سامانه‌های اینترنتی و تاکید بر اجرای فرایندهای بانکداری به صورت غیرحضوری بر پایه بانکداری باز راه‌اندازی شده است. این سامانه با قابلیت منحصر به فرد ارائه خدمات در کانال‌های یکپارچه، تجربه متفاوتی از اینترنت بانک و بانکداری دیجیتال را برای مشتریان بانک صنعت و معدن رقم زده است.

مزایای سدف
سرعت در ارائه سرویس به مشتری با مشارکت نوآوران صنعت آی‌تی، سهولت کاربری، ایجاد فرایند مشترک بین بانک و مشتری، واسط کاربری بر پایه ویجت، پشتیبانی از فراموشی رمز و ثبت نام با احراز هویت دوعاملیتی از ویژگی‌های سامانه جدید اینترنتی بانک صنعت و معدن (سدف) است.

سامانه هدف
هدف سامانه جدید همراه بانک صنعت و معدن است. بانک صنعت و معدن همراه بانک خود را در محیطی کاملا مدرن و پویا طراحی کرده است تا بتوانید از آغاز تا پایان عملیات بانکی را به مشتری بسپارد. سامانه هدف با سرعت عملیاتی بالا رویکردی نو را در مسیر بانکداری دیجیتال فراهم کرده است تا مشتری قادر باشد بر اساس کسب‌وکارهای خود قابلیت خدمات بانکی را شخصی‌سازی کند.

مزایای هدف
سهولت کاربری، احراز هویت با داده‌های بیومتریک، رویکرد فرایند در عملیات یکپارچه، قابلیت پشتیبانی از واسط کاربری چندزبانه، مستقل بودن تغییرات بدون نیاز به به‌روزرسانی از جمله ویژگی‌های سامانه هدف است.

سامانه پات
پات، سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات، خدمتی دیگر از بانک صنعت و معدن به سمت دیجیتالی شدن است. حرکتی در جهت توسعه خدمات غیرحضوری و سرعت بخشیدن به پذیرش درخواست تسهیلات مشتریان حقوقی بانک. از ویژگی‌های این سامانه دریافت الکترونیکی اطلاعات مشتری و انتقال آن به سامانه بانکداری متمرکز است که باعث تجربه بهتر مشتری خواهد شد.

سامانه ساحب
ساحب، سامانه اعتبارات حدی بانکی است. این سامانه فرایند حد اعتباری را به صورت غیرحضوری در اختیار مشتری قرار می‌دهد. حد اعتباری راهکاری است در بانک صنعت و معدن برای کمک به جهش تولید و کارآفرینی که در اختیار مشتریان ویژه قرار می‌گیرد. این اعتبارات در قالب تسهیلات در حال گردش به عنوان منابع قابل برگشت بهره‌برداری می‌گردد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361