بانک ملت از جمله بانکهایی است که در هموارسازی تامین مالی، قدمهای مناسبی را برداشته و تامین سرمایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از جمله نمونههای بارزی اقدامات این بانک بوده است.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران
، بعد از انقلاب سال ۵۷، به جهت ماهیت نگاه سیاسی حاکم بر ایران، همواره شرکتها و صنایع مادر، در زمینه تامین سرمایه با مشکلات عدیدهای مواجه بودهاند. عدم همکاری شرکتهای خارجی در تامین سرمایه صنایع بزرگ مشکلات را دو چندان میکرد. به همین جهت در کنار ناچیز بودن انتقال تکنولوژی روز به ایران، میتوان از کسری و کمبود سرمایه به عنوان دو مشکل بسیار بزرگ صنایع یاد کرد.
در کنار این دو موضوع، باید از مصرف بالای انرژی در ایران و یارانهای که از سوی دولت به بخش انرژی تعلق میگیرد هم سخن گفت. ایران یکی از پر مصرفترینها و کم بازدهترینها در حوزه انرژی محسوب میشود. از طرفی به جهت دولتی - حکومتی بودن تعهدات تامین انرژی، کوچکترین نقصی به پای سیستم تصمیمگیری ایران لحاظ خواهد شد. لذا مسئله تامین سرمایه در حوزه انرژی نه تنها یک بحث و نیاز اقتصادی است، بلکه عموما یک نگاه سیاسی تلقی میشود. قطع مکرر برق در تابستان سال ۹۷ و واکنشهای شدید به این رخداد، به ضوح اهمیت این موضوع را نشان میدهد.
در همین راستا و با نگاه به نیاز شدید ایران به انرژی و همچنین تامین مالی بخشهای مختلف انرژی در ایران، نظام بانکداری کشور با هدف عدم نیاز کشور به ورود سرمایه خارجی، تصمیم به تامین سرمایه بخش تولید انرژی را گرفت. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که ضمن ورود سرمایه خارجی در قالب فاینانس یا انواع استقراض خارجی، کشور ممکن است تسلیم خواستههای گاها نامعقولی شود. نوسانات شدید ارز نیز میتواند در بازپرداخت استقراضهای خارجی مشکلساز شود.
بانک ملت از جمله بانکهایی است که در هموارسازی تامین مالی، قدمهای مناسبی را برداشته است. تامین سرمایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از جمله نمونههای بارزی است که نقش سرمایه بانک ملت در آن انکار نشدنی است. تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سوی بانک ملت از آنجهت حائز اهمیت است که این پالایشگاه جهت توسعه و راهاندازی فازهای خود بارها با تحریمهای بینالمللی مواجه شده است. همین تحریمها، تامین سرمایه این پالایشگاه را با مشکلات اساسی مواجه کرد.
نیاز روزانه کشور به بیش از ۸۰ میلیون لیتر بنزین، اهمیت تامین مالی این پالایشگاه را دو چندان میکند. طی سالهای گذشته نیز بارها از سوی مدیران این پروژه بزرگ ملی اعلام شده است که بزرگترین مانع توسعه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کمبود منابع مالی است. با وجود مشکلات بزرگ مالی و اقتصادی کشور، بانک ملت تمام تلاش خود را داشته تا ضمن کنار زدن اثرات مخرب تحریم، سرمایه مصوب ۶۵۰ میلیون یورویی را در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دهد.
مدیران مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس هر چند که بارها طی گفتگوهایی زمان پرداخت این وام به پالایشگاه را توام با کُندی اعلام کردهاند و از سیستم بانکی کشور جهت دیرکرد در پرداخت وام گلایهها داشتهاند؛ اما نباید فراموش کنیم که مدیران مجموعه پالایشی ستاره خلیج فارس چندین بار جهت تامین سرمایه پالایشگاه خلیج فارس سفارشگذاری کرده بودند؛ ولی تحریمها مانع از این امر شد. نتیجتا در سالهای اخیر، ضمن تلاش مسئولان، از سرمایه خارجی چیزی به پالایشگاه خلیج فارس نرسید.
مشکل تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حدی جدی بود که احمد ادیب مدیرعامل وقت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفته بود اگر این طرح با محدویت تامین منابع مالی برای خرید کالا مواجه نمی شد، فاز نخست طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال ۹۴ به بهره برداری میرسید. مسئله تامین مالی پالایشگاه خلیج فارس بارها از زبان مسئولان مطرح شده است؛ آنچنانکه مرتضی امامی مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز همواره از نبود اعتبارات شکواییه داشت. فیالواقع نه سرمایهگذار خارجی و نه سرمایهگذار داخلی در این پروژه بزرگ حاضر به سرمایهگذاری نشدند. نهایتا تصویبِ تزریقِ سرمایه ۶۵۰ میلیون یورویی بانک ملت به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، به این گلایهها و اما و اگرها پایان داد. با وجود تحریمها و شرایط نابسامان اقتصادی کشور و همچنین نوسانات شدید ارزی، بانک ملت تمام تلاش خود را انجام داد تا توان کشور در حیطه تولید انرژی با مشکل مواجه نشود.
در سال ۹۴ خبرِ برگزاری نشست مشترک بین مدیران بانک ملت با سهامداران و مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف تامین اعتبار ۶۵۰ میلیون یورویی این طرح پالایشی رسانهای شد. به گفته علیرضا عابدینزاده، رییس وقت شعبه مستقل مرکزی بانک ملت، اصلاحات مورد نیاز در این قرارداد صورت گرفته که پس از امضای آن توسط مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزودی پوشش ارزی این طرح با عاملیت بانک ملت کلید خواهد خورد. ضمن این نشست و امضای قرارداد مذکور، عملیات تامین مالی ۶۵۰ میلیون یورویی پالایشگاه خلیج فارس توسط بانک ملت وارد فاز اجرایی شد.
امروزه اهمیت واسطه شدن بانک ملت جهت تزریق سرمایه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر به چشم میآید؛ چراکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اخیرا جهت صادرات بنزین در آیندهای نزدیک، اعلام آمادگی کرده است. با بهرهبرداری کامل این پالایشگاه، روزانه بیش از ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآوردههای نفتی کشور اضافه خواهد شد. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است.
ناگفته پیداست که با بازگشت تحریمها و ضمن خروج ابرشرکتهای خارجی از حوزه نفت و پالایشگاه ایران، ارزش تزریق سرمایه ۶۵۰ میلیون یوریی بانک ملت به بدنه پالایشگاه ستاره خلج فارس، بیشتر عیان میشود. در شرایطی که دشمنان ایران تصمیم به کمسو نمودن پتانسیل "تولید انرژی" در ایران گرفتهاند، تمسک به توان داخلی بیش از پیش احساس میشود. در حال حاضر تولید بنزین یورو چهار و و یورو پنج در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۲۴ میلیون لیتر در روز است که قرار است تا پایان سال به ۳۶ میلیون لیتر برسد. طبق برنامهریزیهای صورت گرفته قرار است تا پایان سال ۹۷ ایران در تولید بنزین خودکفا شود که این مهم با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس میسر خواهد شد.
تاکنون تولیداتِ پالایشگاه که بعد از تامین اعتبار از سوی بانک ملت رونق تازهای به خود گرفته، حدودا ارزشی برابر با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داشته که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است. اهمیت عدم خروج این میزان ارز از کشور را میتوان اینگونه سنجید که چندی پیش دولت دوزادهم جهت ایجاد اشتغال به میزان ۱ میلیارد دلار تخصیص اعتبار در نظر گرفت. بلا شک موفقیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تامین نیاز انرژی کشور را میتوان مصداق همکاری سیستم بانکداری با بخش تولید انرژی تفسیر کرد که نتیجه آن در جامعه گویا و مبرهن است. خودکفایی در تولید انرژی، صادرات، اشتغال و بنیه محکم اقتصادی از جمله نتایج همکاری و همراهی بانک ملت با پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر