بانک‌های نظامی ۲۶ هزار کارمند دارند

بانک‌های نظامی ۲۶ هزار کارمند دارند

شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 19:17

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

در هفته‌های اخیر طرح ادغام پنج بانک نظامی (انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر) در بانک سپه با حاشیه‌های بسیاری همراه شده است. موافقان این ادغام می‌گویند با این ادغام، بانک مرکزی می‌تواند نظارت بیشتری بر نظام بانکی کشور داشته باشد. دومین دلیل موافقان این است که حجم نقدینگی اقتصاد ایران در سال آینده نزدیک به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این میزان هیچ هم‌خوانی‌ای با سرمایه بانک‌های کشور ندارد.

همچنین موافقان می‌گویند اگرچه تعداد بانک‌های کشور زیاد است، اما سرمایه آنها برای تعامل با بانک‌های خارجی بسیار اندک است. بر این اساس موافقان ادغام معتقدند با توجه به تعداد زیاد شعب بانکی در ایران نسبت به میانگین و استاندارد جهانی، حجم پایین سرمایه بانک‌ها در مقابل نقدینگی و همچنین موضوع تعامل با بانک‌های جهانی، ادغام می‌تواند حجم سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد.

موافقان معتقدند بانک مرکزی ایران دیگر نباید اجازه تاسیس بانک یا موسسه جدید را بدهد، بلکه دولت با قبول تنگناهای مالی و پولی باید از مردم و فعالان اقتصادی دعوت کند به‌جای دریافت مجوز تاسیس بانک، سهام بانک‌ها را خریداری کنند که این اقدام منطقی‌ترین راهکار برای برون‌رفت نظام بانکی کشور از بحران افزایش سرمایه است. اما در سوی دیگر مخالفان ادغام بانک‌های نظامی می‌گویند از آنجاکه بانک‌های نظامی در وضعیت مطلوبی نیستند، دولت می‌خواهد همانند آنچه در موسسات غیرمجاز اتفاق افتاد، با این ادغام هزینه‌های جدیدی را به مردم تحمیل کند. در این زمینه پاسخ موافقان ادغام این است از آنجاکه همه این بانک‌ها زیان‌ده نیستند، این بدهی‌ها از طریق هم‌پوشانی دارایی و منابع بانک‌ها قابل پرداخت است. استدلال نیز این است که اگر قرار بود دولت مبلغی را برای تسویه بدهی بانک‌های نظامی بدهد، در بودجه سال آینده مقدار و میزان آن را پیش‌بینی می‌کرد.

همچنین برخلاف ادعاهای مخالفان، ادغام بانک‌های نظامی بیش از آنکه معلول شرایط حاد بانک‌های نظامی باشد، تصمیمی است که دولت برای کاهش هزینه‌های ناشی از هم‌پوشانی عملکرد و وظایف این بانک‌ها گرفته است؛ چنانکه در همین زمینه رئیس‌جمهور اخیرا در اظهاراتی گفته است این ادغام بخشی از برنامه دولت برای متمرکزسازی عملکردها در نظام بانکی است و رئیس بانک مرکزی نیز معتقد است اگرچه شرایط همه این بانک‌ها یکسان نیست و برخی از این بانک‌ها ناترازی بیشتری دارند و برخی نیز دارای تراز مثبت هستند، اما با توجه به اینکه نیروهای مسلح مرتبط با هر بانک مبالغ و دارایی‌هایی را به بانک سپه منتقل خواهند کرد، با این ادغام جای هیچ‌گونه نگرانی‌ای نیست و توازن لازم ایجاد خواهد شد.

در این زمینه بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد بانک‌های نظامی در مدیریت منابع موفقیت‌های بسیار خوبی داشته‌اند که ازجمله آن می‌توان به بدهی صفر این بانک‌ها به بانک مرکزی اشاره کرد. همچنین اعطایی وام‌های کم‌بهره خرد در قالب طرح‌هایی همچون عقیق، رضوان، آسایش، فاخر، اوج و... نیز از دیگر موفقیت‌های این بانک‌ها در راستای بانکداری اسلامی است که با استقبال چشمگیر دریافت‌کنندگان وام‌های خرد مواجه شده است.

 بانک‌های نظامی به بانک مرکزی بدهی ندارند

در حال حاضر بانک‌های خصوصی کشور ۹۷ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند که این میزان معادل ۳۶ درصد کل پایه پولی کشور است. مشخص است این اضافه‌برداشت می‌تواند حجم بالایی از نقدینگی را خلق کند و به این واسطه موجب تورم شود؛ اما بررسی وضعیت صورت مالی پنج بانک نظامی در پایان سال ۹۶ و ۶ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی صفر است و به‌جز یک بانک، همه این بانک‌ها منضبط‌ترین بانک‌های کشور هستند.

 ۱۸۲هزار میلیارد تومان؛ دارایی ۵ بانک

بررسی‌ها نشان می‌دهد چهار بانک و موسسه اعتباری کوثر درمجموع ۱۸۲ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان دارایی دارند که قوامین با ۶۴.۵ هزار میلیارد تومان در رتبه اول، مهر اقتصاد با ۵۳.۸ هزار میلیارد تومان در رتبه دوم، انصار با ۳۹.۳ هزار میلیارد تومان در رتبه سوم، موسسه اعتباری کوثر با ۲۰ هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم و بانک حکمت ایرانیان نیز با ۵.۴ هزار میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار دارد. از جهت بدهی نیز قوامین با ۶۳.۶ هزار میلیارد تومان در رتبه اول، مهر اقتصاد با ۵۲.۱ هزار میلیارد تومان در رتبه دوم، انصار با ۳۷.۶ هزار میلیارد تومان در رتبه سوم، کوثر با ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم و بانک حکمت نیز با ۳.۸ هزار میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار دارد.

 بانک‌های نظامی ۲۶ هزار کارمند دارند

بررسی آماری نشان می‌دهد پنج بانک نظامی درمجموع ۲۵۳۹ شعبه با ۲۶ هزار و ۴۳۹ کارمند دارند که فقط هزینه این تعداد کارمند سالانه به ۱۰۸۷ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس بانک مهر اقتصاد با پرداخت ۵۶۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، قوامین با پرداخت ۲۵۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، بانک انصار با پرداخت ۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، موسسه کوثر با پرداخت ۱۰۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بانک حکمت ایرانیان با پرداخت ۴۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ترتیب بالاترین میزان هزینه کارکنان را دارند. بر این اساس در حال حاضر یکی از مشکلات این بانک‌ها که به سبب تعداد بالای کارکنان و شعب اتفاق افتاده، هزینه جاری نسبتا بالاست که همه بانک‌های ایران با این مشکل روبه‌رو هستند، در نتیجه مدیریت تعداد شعب و نیروی انسانی قطعا می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری این بانک‌ها را کاهش دهد.

 ۷۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات غیرجاری ۵ بانک

یکی از مشکلات اصلی نظام بانکی ایران و البته اغلب بانک‌های جهان، سهم بالای مطالبات غیرجاری یا عدم بازگشت تسهیلات اعطایی بانک‌ها به اشخاص حقوقی و حقیقی در زمان سررسید مطالبات است. بر این اساس نحوه مدیریت منابع پولی، تامین و تجهیز منابع مالی، چگونگی مصرف منابع جذب‌شده و نحوه بازگشت مجدد آنها از اهمیت ویژه‌ای در نظام بانکی برخوردار است و هرگونه خلل در هریک از این بخش‌ها، فرآیند عملکرد سیستم اقتصادی کشور را مختل خواهد کرد. آنچه مسلم است، افزایش مطالبات معوق بانکی موجب کاهش کیفیت دارایی بانک‌ها و به‌دنبال آن کاهش ارائه تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد، افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، به‌هم‌ریختن ترازنامه بانک‌ها و ناترازی در نقدینگی (کسری نقدینگی) بانک‌ها و درنهایت همه این عوامل موجب حادتر شدن شرایط تورمی در کشور می‌شود.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد مطالبات معوق بانک‌های کشور از حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵ به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان در هفت‌ماهه سال جاری رسیده که در نوع خود رقم بسیار چشمگیری است. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج بانک نظامی از وضعیت بهتری در این شاخص برخوردارند، به‌طوری که براساس آخرین آمارهای ارائه‌شده، پنج بانک نظامی درمجموع ۷۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات غیرجاری دارند که این میزان حدود ۴.۹ درصد از کل مطالبات ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی کشور در شرایط فعلی است. بررسی جزئیات مطالبات غیرجاری پنج بانک نظامی نیز نشان می‌دهد بانک انصار با ۳۱۰۰ میلیارد تومان در رتبه اول، مهر اقتصاد با ۲۸۰۰ میلیارد تومان در رتبه دوم، قوامین با ۱۲۰۰ میلیارد تومان در رتبه سوم، موسسه کوثر با ۴۰۰ میلیارد تومان در رتبه چهارم و بانک حکمت ایرانیان نیز با ۳۰۰ میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار دارد.

بر این اساس می‌توان گفت این بانک‌ها در مدیریت مطالبات نیز نسبت به سایر بانک‌های کشور موفق عمل کرده‌اند، به‌طوری که بررسی حجم مطالبات هفت بانک دولتی (به‌جز بانک توسعه صادرات که میزان مطالباتش نامشخص است) نشان می‌دهد این بانک‌ها حدود ۳۹‌ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان مطالبات غیرجاری دارند که این میزان ۲۴ درصد (پنج‌برابر بانک‌های نظامی) از حجم مطالبات غیرجاری نظام بانکی را شامل می‌شود.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361