بانک مسکن و دردسر تامین مالی بازار

بانک مسکن و دردسر تامین مالی بازار

بینا: مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه مسکن یکی از عوامل پیشران خروج از رکود است، گفت: در سال گذشته بسته خروج از رکود را تدوین کردیم‌.

محمدهاشم بت‌شکن در خصوص تصویب آیین‌نامه اجرایی تامین مالی بافت فرسوده پارسال افزود: در این آیین‌نامه نهادهای مالی جدید مثل موسسات پس‌انداز تسهیلات مسکن، شرکت تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان شرکت‌های سهامی پروژه ساختمان و صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و همچنین ابزارهای مالی مختلف مثل اوراق رهنی مسکن صندوق پس‌انداز، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات پیش‌بینی شده است.

وی گفت: پارسال شاهد تصویب قانون رفع موانع تولید بودیم که اکثر آیین نامه‌های آن اجرایی شده است.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید گفت: پارسال و در 9 ماهه اول 617 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید داشتیم که در تهران این عدد 146 هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین در سال 1393 تعداد 117هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.

وی افزود: معاملات ثبت شده در شهر تهران پارسال 46 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.

بت‌شکن تصویب طرح جامع مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی را از دیگر اقدامات پارسال عنوان کرد که باعث هدف‌گذاری در ساخت و ساز تا سال 1405 می‌شود؛ به طوری که با فرض 5.2 درصد رشد اقتصادی در افق سال 1405‌، پنج میلیون و 828 هزار واحد برای خانوار تازه تشکیل می‌شود.

وی در ادامه به ارایه آماری از تسهیلات پرداختی بانک پارسال پرداخت و گفت: پارسال بانک مسکن 187هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که 46 درصد تسهیلات کل شبکه بانکی است که با توجه به مجموعه مانده تسهیلات شبکه بانکی دولتی که حدود 4083 هزار میلیارد ریال است، بانک مسکن همچنان رتبه اول تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را از حیث مانده تسهیلات با سهم 22 درصدی را داراست.

وی درخصوص شاخص‌های مالی عملکردی بانک در سال گذشته افزود: سپرده‌های بانک مسکن در سال 1393 به 394 هزار میلیارد ریال رسید که بیش از دو برابر سپرده‌های سیستم بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی توانستیم رشد داشته باشیم.

مدیرعامل بانک مسکن سهم بانک از کل سپرده‌های شبکه بانکی را هشت درصد عنوان کرد که نسبت به سال‌های گذشته یک درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در سال 1392 معادل 32 درصد منابع بانک از منابع سپرده‌ای بوده، درحالی که در سال 93 این میزان به 38 درصد رسید.

بت‌شکن گفت: سهم حساب‌های تعهدی بانک از کل سپرده‌ها 40 درصد بوده که این امر نشاندهنده رویکرد بانک مسکن به حساب‌های تعهدی است.

وی با اشاره به تامین مالی 796هزار واحد مسکونی به مبلغ 198 هزار میلیارد ریال افزود: در سال گذشته بانک مسکن 95هزار واحد مسکونی تسهیلات مشارکت به مبلغ 29هزار میلیارد ریال، برای خرید 125هزار واحد مسکونی به مبلغ 33 هزار میلیارد ریال و برای 122 هزار واحد نیز تسهیلات جعاله به مبلغ 12هزار میلیارد ریال پرداخت و 453 هزار واحد مسکونی نیز به مبلغ 112 هزار میلیارد ریال فروش اقساطی کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به تمرکز اصلی بانک در بخش مسکن 95 درصد تسهیلات پرداختی بانک در این حوزه بوده است.

بت‌شکن در خصوص عملکرد بانک در حوزه مسکن مهر نیز گفت: در سال 1393معادل 481هزار میلیارد ریال قرارداد تسهیلات منعقد شد که تاکنون 439هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی به بیان جزییات طرح مسکن مهر پرداخت و گفت: یک میلیون و 831 هزار واحد تسهیلات آماده‌سازی و ساخت مسکن به مبلغ 420هزار میلیارد ریال داشتیم که 380 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است. همچنین به 439 هزار مسکن روستایی به مبلغ 40هزار میلیارد ریال، 81هزار واحد بافت فرسوده به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال و تعداد 20 هزار جعاله که تاکنون جمعاً 439 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

بت‌شکن افزود: خوشبختانه پارسال 383 هزار واحد فروش اقساطی داشتیم به طوری‌ که در پایان سال گذشته یک میلیون و 399 هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر تقسیط شده است.

مدیرعامل بانک مسکن درخصوص میزان وصول اقساط گفت: پارسال بانک مسکن حدود 110هزار میلیارد ریال وصولی داشته که نشان‌دهنده جریان ورودی منظم قابل برنامه‌ریزی در بخش مسکن است به طوری که ماهانه 9 میلیارد ریال وصولی داریم.

وی در بخش مسکن مهر نیز گفت: در بافت فرسوده 96 درصد، در مسکن شهری 92 درصد و مسکن روستایی 56 درصد وصولی داشته‌ایم.

بت‌شکن با اشاره به فعالیت‌های بانک در حوزه بین‌الملل نیز گفت: با تاکید بر هدفمندکردن فعالیت‌های ارزی پارسال حدود 470میلیون دلار حواله کردیم‌.

وی افزود: در حوزه بانکداری الکترونیک نیز می‌توان گفت در سال گذشته کل تراکنش‌های بانک 450میلیون تراکنش بوده و در حال حاضر 92 درصد از تراکنش‌های بانک به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

بت‌شکن گفت: حدود یک میلیون و 613هزار نفر از کانال‌های مجازی بانک مسکن استفاده می‌کنند.

وی درخصوص استقرار نظام بانکداری متمرکز در راستای پنج سامانه اصلی از قبیل سیستم اطلاعات مشتریان، مالی متمرکز، سیستم تسهیلات متمرکز، سپرده متمرکز و ارزی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، به‌طوری که سیستم اطلاعات مشتریان تا پایان این ماه راه‌اندازی می‌شود. سیستم متمرکز ارزی راه‌اندازی شده است و 2 میلیون حساب از سیستم قدیم به سیستم سپرده جدید منتقل شده است.

وی افزود: در حال حاضر بانکداری متمرکز و درگاه‌های خدمت‌رسانی الکترونیک بانک فعال است به طوری که 92 درصد تراکنش‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

بت‌شکن در ادامه به بیان برنامه‌های سال 94 پرداخت و استمهال 15 ساله خطوط اعتباری مسکن‌مهر، اعطای تسهیلات به واحدهای باقیمانده مسکن‌مهر، فروش اقساط 450 هزار واحد مسکونی و وصول مطالبات ناشی از آن، پیگیری افزایش سرمایه بانک، تجهیز منابع بلندمدت تامین مالی مسکن از طریق انتشار انواع اوراق بهادار بازار پول و سرمایه، فعال‌سازی حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن با سقف‌های جدید تسهیلات (‌توسعه و گسترش صندوق پس انداز یکم‌)، تبدیل اضافه برداشت سنواتی بانک و سود پرداختی اوراق مشارکت مسکن‌مهر (حدوداً 63 هزار میلیارد ریال) به خط اعتباری، کاهش سپرده قانونی سپرده ممتاز و آزادسازی حداقل 10 هزار میلیارد ریال منابع بانک، فروش 100هزار میلیارد ریال انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی و صکوک اجاره از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین به ارایه پیشنهادات خود به منظور انجام مطلوب فعالیت‌های بانک پرداخت و تقویت کارکرد توسعه‌ای بانک مسکن به عنوان بازوی اجرایی دولت در بخش مسکن و عامل انتقال سیاست‌های دولت از طریق افزایش سرمایه نقدی و غیرنقدی بانک مسکن، تسویه بدهی‌های دولت به بانک مسکن، تمایز در نحوه اعمال دستورالعمل‌های نظارتی بانک مرکزی و تودیع وجوه سپرده‌گذاری شرکت‌های دولتی در بانک مسکن عنوان کرد.

وی همچنین انتشار صکوک اجاره به منظور افزایش توان تسهیلات دهی بانک با قابلیت نقل و انتقال اوراق و مالکیت مشاع دارندگان آن، انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی به استناد ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن‌، اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی مهمترین ابزار نوین تأمین مالی مسکن با تبدیل دارایی به اوراق بهادار جهت احیای دارایی‌های قفل شده بانک، مجوز راه‌اندازی شرکت تضمین تسهیلات رهنی و تقویت ابزارهای بانکداری الکترونیک از پیشنهادهای دیگر برشمرد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361