تثبیت قیمت‌ها بدون حمایت از بورس

60درصد دارایی بانک‌ها در گردش نیست

بسته روحانی حاوی جراحی در اقتصاد باشد

60درصد دارایی بانک‌ها در گردش نیست

معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به تبخیر ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مردم در بورس طی یک‌ سال گذشته، گفت: امیدواریم برنامه‌ای که قرار است رئیس جمهور هفته آینده ارائه کند در برگیرنده اصلاحات اساسی و جراحی در اقتصاد باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ( بینا )، به نقل از فارس، حیدر مستخدمین حسینی گفت: در دولت‌ها مرسوم است که وزرا برای اجرای بخشی از حوزه فعالیت خودشان به رئیس جمهور نامه می‌نویسند و از وی رهنمود می‌خواهند، اما در چارچوب وظیفه‌ای که بر عهده وزیر و سازمان تحت رهبری آن وزیر است نیازی به اخذ مکاتبه یا دستور خاصی از ریاست جمهور نیست و در هیچ دوره‌ای رسم نبوده است.

وی با اشاره به نامه 4 وزیر به رئیس جمهور افزود: طی این نامه از رئیس‌جمهور خواسته شده هر چه زودتر اصلاحات اقتصادی را انجام دهند چرا که  در غیر اینصورت شرایط رکود به شرایط بحران تبدیل می‌شود.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه این نامه فاقد راهکار است، بیان داشت: رئیس جمهور مسئول تدوین برنامه‌های اقتصادی نیست، بلکه تنظیم روابط اقتصادی و تخصیص منابع کلان کشور بر عهده وزیر اقتصاد است و بانک مرکزی هم مسئولیت سیاست‌ پولی کشور را به عهده دارد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: نامه 4 وزیر به رئیس جمهور اطلاعات جدید و تازه‌ای ندارد بلکه شرایط حاکم بر اقتصاد و بازار سرمایه را بیان می‌کند و همه فعالان بازار سرمایه و اقتصاددان‌هایی که با بازار سرمایه سر و کار دارند با اعداد و ارقام این گزارش آشنا بوده و هستند.

وی افزود: نامه مذکور شرایط اقتصادی را تا پایان خرداد تشریح می‌کند در حالی که شرایط فعلی بدتر است.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه بازار سرمایه در آغاز دولت فعلی رو به صعود و تا چند ماه مثبت بود، تصریح کرد: اتخاذ چند سیاست منجر به از هم پاشیدن اوضاع بازار سرمایه شد و رکودی که در اقتصاد حاکم بود در بازار سرمایه عمیق‌تر شد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: ورود دولت و اعلام سیاست‌های اقتصادی در نیمه دوم سال 92 باعث شد تا با ورود صنایع به دوران رکود، سرآغازی برای افت قیمت سهام و ریزش مداوم شاخص‌های بورس شود بطوری که از ارزش کل بازار سهام ایران حدود 50 میلیارد دلار تبخیر شد و ارزش 150 میلیارد دلاری بورس به زیر 100 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور نیازمند سیاست‌ها و اصلاحات جدی است، گفت: این سیاست‌ها می‌تواند در حوزه بازار پول و سرمایه، بازار کالا و ارز باشد و به عنوان یک بسته سیاست‌های اقتصادی واحد برای همه حوزه‌های مختلف این نسخه پیچیده شود تا اقتصاد شرایط رو به جلو را طی کند.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: براساس اطلاعات غیر رسمی از رشد اقتصادی بالایی برخوردار نیستیم و  بین یک تا منفی یک و به عبارتی حدود صفر است.

این استاد اقتصاد بیان داشت: در شرایط فعلی رشد اقتصادی اصلا مطلوب نیست و باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا اعتماد به فعالان اقتصادی برگردانده شود.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد چند روز پیش برای بار سوم در دو سال گذشته از مردم خواسته که دارایی‌هایشان را به سمت بازار سرمایه ببرند، گفت: عده‌ای در دو سال گذشته اعتبار حرف‌های وزیر دارایی‌های خود را به بورس آوردند اما با کاهش سرمایه مواجه شدند، با این وجود وزیر اقتصاد باز هم بدون تغییر شرایط از مردم می‌خواهد که سرمایه‌هایشان را به سمت این بازار سوق دهند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید اعتماد را به مردم برگرداند، افزود: با بازگشت اعتماد مردم حتما سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه می‌آورند.

مستخدمین حسینی بیان داشت: در شرایط فعلی مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس به دولت اعتماد ندارند چرا که دیده‌اند در بازار سرمایه دولت در قیمت محصولات دخالت کرده و با توجه به افزایش هزینه واحدهای تولیدی اجازه افزایش قیمت محصول به آنها داده نشده است.

وی افزود: در اواخر سال 92 در فروش سهام بورس محدودیت ایجاد شد و این سهمیه‌بندی علامت منفی به بازار بود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: همچنین دولت در ابتدای امسال دستور عدم افزایش قیمت محصولات را علی‌رغم افزایش هزینه‌ها صادر کرد که این موضوع حکایت از دخالت مستقیم در بازار سرمایه بدون کمک‌های مادی و نقدینگی را دارد.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه بانک‌ها تا حدودی از حضور در بازار سرمایه منع شده‌اند، گفت: بنابراین عواملی که از دولت موجب این اتفاقات در بازار سرمایه‌ بوده‌اند الان به رئیس جمهور نامه می‌نویسند.

وی اظهار داشت: به لحاظ سیاسی نظری در مورد این نامه ندارم اما شاید نامه مذکور توجیحی بر کارکردهای فعلی بازار باشد تا فعالین بازار احساس کنند که بخشی از دولت حرف آنها را می‌زند.

این استاد اقتصاد بیان داشت: در این نامه قید شده برخی از دستگاه‌ها در امور اقتصادی دخالت می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که بین وزرا نقطه‌ نظرات متفاوتی در اجرا وجود دارد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت در این مقطع باید از بانک‌ها کمک بگیرد، اظهار داشت: از سال 46 تا مدتی قبل بازار پول پوشش دهنده و کمک دهنده بازار سرمایه بود اما در این بحران اخیر بازار سرمایه به حاشیه رفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که رئیس جمهور براساس چه محاسباتی سال گذشته خروج از رکود را اعلام کرد، گفت: دولت با حمایت از برخی واحدهای بزرگ مثل خودروسازی و پالایشگاه‌ها و افزایش تولیدات آنها فکر می‌کرد که واحدهای کوچک هم رشد می‌کنند در حالی که این برداشت اشتباه بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین به محض افزایش تولید واحدهای بزرگ  خروج از رکود اعلام شد در حالی که این موضوع صحت نداشت.

این کارشناس بازار بورس و سرمایه اظهار داشت: اقتصاد کشور نه تنها سال گذشته از رکود خارج نشده بود بلکه هم‌اکنون هم در رکود قرار دارد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: در همه جای دنیا بورس پیشخوان و پیشانی اقتصاد است و وقتی پیشخوان اقتصاد در رکود باشد این موضوع را می‌توان به کل اقتصاد تعمیم داد.

این استاد اقتصاد بیان داشت: رکود اگر کاهش پیدا کرده بود موجودی انبارها افزایش نمی‌یافت و تقاضا برای خرید کاهش پیدا نمی‌کرد، در حالی که موجودی انبار واحدهای صنعتی و تولیدی  مثل سیمان، فولاد، کاشی و سرامین، دارو افزایش یافته است.

وی بیان داشت: افزایش موجودی انبارها، کاهش شیفت تولیدی واحدهای صنعتی و تعطیلی واحدهای صنعتی به معنای کاهش تقاضا و رکود است.

مستخدمین حسینی با اشاره به موضوع تورم اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار از هزار به 3 هزار تومان یکی از عوامل افزایش تورم در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که این افزایش در فاصله یک تا یک و نیم سال می‌توانست اثر خود را بر اقتصاد بگذارد.

وی با اشاره به دومین دلیل افزایش تورم در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بیان داشت: بحث هدفمندی یارانه‌ها و تزریق ماهانه 3 هزار و 500 میلیارد تومان عامل بعدی افزایش تورم در آن دوران به شمار می‌رفت.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: ساخت مسکن مهر هم که بیشتر وجوه آن را دولت باید می‌پرداخت به لحاظ زمانی 2 یا 3 سال طول کشید تا اثرات تورمی‌اش تخلیه شود، بنابراین تورم قبل از دولت فعلی افزایش خودش را جاری ساخته بود و کاری که دولت فعلی انجام داد این بود که سیاستی اتخاذ نکند که پایه پولی بانک مرکزی را تهدید کند.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه سرمایه بانک‌های کشور 750 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: از رقم مذکور 450 هزار میلیارد تومان آن در گردش نیست.

وی افزود: فقط 150 هزار میلیارد تومان از 450 هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن قفل شده بطوریکه عده‌ای از منابع بانکی برای ساخت و ساز استفاده کرده‌اند اما قادر به فروش سازه‌های خود نیستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت حدود 110 هزار میلیارد تومان دولت به نظام بانکی بدهکار است، گفت: این عوامل رکود را بیشتر تحریک می‌کند و باید تغییر یابد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه سیاست فعلی رکود را عمیق‌تر می‌کند، گفت: بانک‌ها باید بتوانند از بانک مرکزی نقدینگی دریافت و در بازار پخش کنند و بخشی از این سرمایه را صرف تولید کنند تا آرام آرام اقتصاد از گردنه رکورد خارج شود.

وی افزود: امیدواریم بسته جدیدی اقتصادی که رئیس جمهور قول داده‌اند که هفته آینده ارائه دهند در برگیرنده اصلاحات و جراحی اقتصادی باشد و در غیر این صورت ما با وضعیت بدتری در حوزه اقتصاد مواجه می‌شویم.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361