Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 28 دقیقه

روشهای پرداخت الکترونیکی

روشهای مختلفی برای پرداخت الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از :

  • استفاده از کارتهای الکترونیکی
  • استفاده از پول الکترونیکی
  • روش پرداخت مستقیم شخص به شخص
  • چک های الکترونیکی
  • کارتهای هوشمند

 

1-2 - استفاده از کارتهای الکترونیکی :

این روش برای تجارت الکترونیکی در مدلهای B2C و B2B کاربرد دارد و شامل دو گروه عمده کارتهای اعتباری  Credit card )) و کارتهای بدهی ( Debit Card ) می شود . کارتهای اعتباری ، کارتهایی هستند که صاحبان آنها بدون آنکه مبلغی در حساب خود داشته باشند اجازه دارند تا سقف معینی از اعتبار خود خرید نمایند و بانک بلافاصله مبلغ خرید آنها را پرداخت می کند و لازم است مشتری در مهلت مناسب نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک اقدام نماید و در غیر اینصورت بانک بهره های بالائی دریافت می دارد . کارتهای اعتباری “Visa” و “Master”     نمونه ای از این نوع کارتها محسوب می شوند . [2]

کارتهای بدهی یا ( Debit Card ) حالت اعتباری ندارند و هزینه اقلام خریداری شد ه مستقیماً از مبالغ موجود در حساب کارت برداشت می شود ، کارتهای مرتبط با حساب های حقوقی ، کارت تلفن و انواع عابر بانکها از این نمونه هستند . در کشور ما کارتهای اعتباری موجود از نوع Debit هستند و بانکها با توجه به شرایط خود کارتهای اعتباری یا Credit صادر نمی کنند .

سه عنصر اصلی در پرداخت از طریق کارتهای الکترونیکی تاثیر دارند که عبارتند از :

  • خریدار یا دارنده کارت
  • فروشنده یا بازرگان
  • صادر کننده کارت یا بانک و موسسه مالی صادر کننده کارت

 

البته صادر کننده کارت می تواند از طرف خریدار ، فروشنده یا یک نوع موسسات  حامی باشند که محیط حقوقی لازم را فراهم میکند و معمولاً در فرایند پرداخت درصدی را از خریدار یا فروشنده با توجه به نوع قرارداد دریافت می دارند به عنوان مثال کارتهای اعتباری شبکه بانکی کشور ما در صورت  استفاده از پایانه های فروش (Pos) فروشگاهی درصدی ( غالباً یک درصد ) از فروشنده کسر و به حساب بانک واریز و الباقی وجه به حساب فروشنده واریز می شود .

2- پول الکترونیکی :

زمانی که پرداخت های مورد نظر کم باشد ( مثلاً زیر 10 دلار ) و اقلامی با ارزش کم خریداری شود استفاده از کارتهای اعتباری چندان مطلوب نیست به همین دلیل از پول الکترونیکی استفاده می شود در این روش خریدار مبلغی را به صورت پول الکترونیکی تهیه می کند مثلاً خریدار سکه های الکترونیکی 5 سنتی خریداری کرده و در کیف الکترونیکی خود ذخیره می نماید تا در موقع لزوم استفاده کند . این مدل پول الکترونیکی در کشور ما وجود ندارد .بهترین مثالی که می شود زد حساب pay pall می باشد .مشتری میتواند میزانی از حساب را در حساب خود به سایر دارندگان حساب پی پال ،حتی با مبلغ ناچیز پول بدهد یا دریافت کند.

 

2-1- روش پرداخت شخص به شخص :

این روش انتقال وجه به صورت مستقیم بین دو نفر را از طریق خدمات ویژه فراهم می کند به عنوان مثال خدمات ارائه شده توسط شرکت pay Pal.com اشاره کرد . این شرکت با دریافت مشخصات بانکی یا اعتباری پرداخت کننده آدرس پست الکترونیکی و مشخصات حساب بانکی دریافت کننده و مبلغ مورد نظر عملیات انتقال را انجام می دهد .

Electronic check2-2- :

ابزار دیگر پرداخت الکترونیکی ،الکترونیک چک است که مانند چک در محیط واقعی اطلاعاتی را در بستر الکترونیکی و دیجیتال منتقل می کند. یک الکترونیک چک عبارت است از سندی الکترونیکی که داده های زیر را در بر میگیرد :

شماره چک،نام صادرکننده چک،شماره حساب دارنده حساب ،نام بانکی که حساب در آن است،نام گیرنده چک ،مبلغ چک،تاریخ چک،تاریخ انقضای چک،واحد پولی چک،امضای الکترونیکی پرداخت کننده،جایی برای امضای الکترونیکی دریافت کننده(که قرار است مشابه دنیای واقعی چک را پشت نویسی کرده و در حساب خود بخواباند-endorsement). 

 

2-3- کارت های هوشمند :

 

این مدل کارتها که به Smart Card  شهرت دارند ، کارتهای پلاستیکی به ابعاد 5/5 در 5/8 سانتیمتر هستند که روی آن یا بین لایه های آن تراشه های الکترونیکی قرار دارند . این کارت در جیب جا گرفته و قابلیت ذخیره سازی بسیاری از اطلاعات و داده های مهم را فراهم می کند . کارتهای هوشمند سوخت در کشور ما از این نوع کارتها هستند . [3]

 

1-     از نظر نوع ارتباط کارت با کارت خوان

الف : کارتهای هوشمند تماسی یا لمسی ( Contact Card )  در این نوع کارتها ، ارتباط کارت با کارت خوان از طریق تماس یا لمس برقرار می شود .

ب: کارتهای هوشمند غیر تماسی ( Contact Less Card )  که ارتباط کارت خوان و کارت توسط میدانهای مغناطیسی یا امواج رادیوئی برقرار می شود .

 

ج: کارتهای هوشمند ترکیبی تماسی و غیر تماسی

 

2-     از نظر نوع تراشه بکار رفته در کارت :

الف : کارت با حافظه ساده که فقط  برای  نگهداری اطلاعات استفاده می شود

ب : کارت با حافظه هوشمند که علاوه بر حافظه از سیستم سخت افزاری جانی نیز برخوردار است

ج : کارت هوشمند کریپتوکنترلری که علاوه بر پردازش گر استفاده می کنند که از نرم افزار خاصی با حجم کم برای مدیریت فایلها کنترل و اجرای دستورات ، مدیریت فرا اطلاعات و انتقال اطلاعات بهره می برند که به نام سیستم عامل   می باشد که به عنوان مثال می توان به سیستم عامل 8 بیتی به نام “ Windows for Smartcard” توسط Microsoft  و یا سیستم عامل “ Java Card “ توسط Sun  اشاره کرد .

ثبت نظر

ارسال