Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 2 دقیقه

بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش همراه بانک توسط مشتریان

 

بانکداری مبتنی بر موبایل یکی از جدیدترین دستاوردهای عرصه فناوری در صنعت بانکداری به‌شمار می‌رود و مزایای زیادی برای بانک‌ها و مشتریان ‌آن‌ها فراهم نموده است. باقی ماندن در فضای رقابتی، کاهش هزینه، امکان فعالیت‌های ارتباطی گسترده‌تر، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، امکان دسترسی آسانتر و در عین حال سرعت بالاتر ارائه خدمات را می‌توان مزایایی دانست که بانکداری مبتنی بر موبایل برای مشتریان بانک‌ها به‌ ارمغان آورده است. از این رو علاقه‌مندی مدیران بانکی به دانستن این موضوع که چه فاکتورها و عواملی باعث افزایش استفاده از خدماتی نظیر بانکداری مبتنی بر موبایل توسط مشتریانشان می‌شود قابل توجیه است و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش و استفاده از این خدمات، امکان برنامه‌ریزی مناسب‌تر جهت تسریع افزایش کاربران خدمات بانکداری مبتنی بر موبایل و بهره‌مندی سریع‌تر از مزایای این پدیده جدید را برای بانک‌ها و نیز کاربران این خدمات فراهم می‌آورد. استفاده فراگیر مردم از تلفن همراه برای بانک‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا با ارائه یکی از خدمات بانکداری الکترونیک بتوانند ضمن ارائه خدمتی جدید و در راستای نیازهای مشتریان و کاستن مشکلات ناشی از بانکداری سنتی، در یک فضای رقابتی مشتریان بالقوه را جذب کرده و در نتیجه بر سودآوری خود بیافزایند.

بر اساس آمارهای موجود ضریب نفوذ استفاده از ابزارهای موبایلی بالاتر از هر فناوری دیگری است و این مسأله، تجارت موبایلی را به شکل انقلابی جهانی درآورده است که با همان سرعت وقوع در کشورهای پیشرفته، در کشورهای درحال توسعه نیز معمول شده است. همراه­ بانک یکی از مهمترین حوزه‌های تجارت موبایلی است که اثرگذاری وسیع و زیادی بر سایر حوزه‌های تجارت موبایل دارد. بخش اعظمی از نقل و انتقالات پولی که در شبکه تجارت موبایل انجام می‌شود از طریق بانکها و شبکه بانکداری موبایلی آنها انجام می‌شود.

یکی از تئوری‌هایی که بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته مدل پذیرش تکنولوژی ارائه شده توسط دیویس[1] می‌باشد. وی معتقد بود که دو عامل کاربردی بودن و سهولت کاربری سیستم تأثیر بسزایی در شکل‌گیری تصمیم مشتری و در نهایت استفاده عملی از سیستم توسط مشتری دارند. نکشمی رکشا[2]و همکاران نیز از منظر بازاریابی رابطه‌مند عوامل مؤثر بر پذیرش را بررسی کرده و معتقدند رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده توسط یک موسسه مالی در ایجاد اعتماد نسبت به آن مؤسسه و در نتیجه هر دو عامل رضایت و اعتماد مشتریان بر پذیرش خدمات نوین الکترونیکی ارائه شده مؤثر هستند. در این تحقیق با استفاده از تحقیقات انجام شده در این زمینه در کشورهای مختلف و همچنین بسط مدل پذیرش تکنولوژی و بازاریابی رابطه‌مند عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری تلفن همراه از سوی مشتریان و در ادامه نیز تأثیر این عوامل بر روی یکدیگر مورد بررسی قرار خواهدگرفت.



[1] Davis

[2] Nexhmi Rexha

2-1.بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک عبارت است از یکپارچه‌سازی بهینه همه فعالیت‌های بانک از طریق به کارگیری تکنولوژی نوین اطلاعات که امکان ارائه کلیه خدمات مورد نیاز را فراهم می‌سازد. آنچه در تعاریف بانکداری الکترونیک مشترک است،  عبارتست از:

1- بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات شامل: الف- نرم‌افزار مناسب، ب- سخت‌افزار مناسب، ج- شبکه

2- یکپارچه‌سازی کلیه فعالیت‌ها

3- مشتری گرایی: (جهان بکام، 1386).

2-2. بانکداری مبتنی بر تلفن همراه در ایران

مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری منجر به اختلال و عدم کارایی بانکداری همراه در ایران می‌شود و از سوی دیگر عدم طراحی سیستم‌های جامع اطلاعات در بانک­ها و عدم وجود زیرساخت­های مناسب نظیر نبود شبکه‌های ارتباطی مؤثر و اختلال در شبکه‌های ارتباطی اجرای این نوع بانکداری نوین را با موانعی مواجه می‌سازد. ضعف در آموزش کارکنان نیز بکارگیری بانکداری همراه را به تعویق می‌اندازد، زیرا گاهی دیده می‌شود کارکنان حتی با استقرار سیستم مکانیزه در کنار استفاده از این سیستم‌ها کارها را به صورت دستی نیز انجام می‌دهند. (جنید، 1386، 16)

پیش نیاز تجارت الکترونیکی در ایران، بطور کلی وجود خطوط اینترنت و اتصال به آن است، اما در نهایت این امر باعث محدودیت استفاده از این پدیده در مکان‌هایی می‌شود که پاسخگوی این پیش نیاز نیستند استفاده از خطوط اینترنت می‌تواند برای فعال‌سازی تراکنش‌های مالی مورد استفاده قرار گیرد، اما استفاده از آن الزامی نبوده و در کنار آن هر نوع شبکه دیگری می‌تواند برای انتقال اطلاعات بکار گرفته شود. با عنایت به این موضوع که تلفن‌های همراه از تعداد کل کامپیوترهای شخصی و تلفن‌های ثابت بیشتر است، به این نتیجه می‌رسیم که تلفن‌های همراه گرچه هنوز در مسیر گام­های ابتدایی خود قرار دارد، اما نویدبخش رشدی فزاینده و چشمگیر است. تلفن همراه این قابلیت را دارد که به عنوان یکی از مجاری اساسی نقل و انتقالات وجوه بانکی و به عنوان یک ابزار پرداخت کارا و آسان مطرح شود. برتری نسبت به رایانه شخصی، سیستم شناسی قدرتمند، امنیت سیستم، در دسترس بودن، سادگی و سرعت و کارایی از ویژگی‌های منحصر به فرد تلفن همراه در مقایسه با دیگر وسائل و ابزار خدمات بانکداری نوین است (افضلی، 1387، 2).

 

 

 

2-3.  مزایای بانکداری مبتنی بر تلفن همراه

در حال حاضر بهترین راه‌حل برای بهبود امر بانکداری استفاده از فناوری تلفن همراه می‌باشد. از طرفی بانکداری همراه بدلیل عدم استفاده از کابل می‌تواند در کشورهایی مانند ایران که فاقد زیرساخت ارتباطی منظم و منسجم می‌باشند جایگزین تجارت الکترونیکی که به ساختار منظم ارتباطی نیاز دارد، شود. (جنید، 1386، 15)

از طرفی ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه مزایای بسیاری نیز برای بانک­ها به همراه خواهد داشت که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • کاهش هزینه‌های پرسنلی
  • کاهش هزینه‌های مدیریتی
  • عدم نیاز به اتصال به اینترنت به روشهای معمول
  • ارائه خدمات بانکی در هر نقطه‌ای که مشتری به آن نیازمند باشد
  • جلب رضایت مشتریان
  • عدم نیاز به تعداد زیادی شعبه در مناطق مختلف
  • ارائه خدمات بانکی در ساعات مختلف شبانه‌روز
  • قابلیت استفاده در تمامی مناطق تحت پوشش
  • سهولت کار کردن و یادگیری نسبت به کامپیوتر و اینترنت مروری بر ادبیات تئوری‌های پذیرش
  • سرعت و امنیت بهتر نسبت به محیط وب

2-4. مروری بر تئوریهای پذیرش

  تئوری انتشار نوآوری­ها[1]

  اورت ام راجرز[2] در سال 1962 تئوری انتشار نوآوریها را ارائه نمود. راجرز در کتاب خود با عنوان «انتشار نوآوریها»، این تئوری را مطرح کرد که نوآوریها به شکل یک منحنی S در جامعه بسط و گسترش می‌یابند. به گونه‌ای که ابتدا گروهی از پذیرندگان اولیه آن تکنولوژی یا نوآوری خاص را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ و پس از آنها، گروه کثیری از جامعه آن نوآوری خاص را می‌پذیرند تا اینکه آن نوآوری در جامعه؛ عادی و رایج می‌شود. راجرز در تئوری فرآیند تصمیم نوآوری[3] اذعان می‌کند که انتشار نوآوری فرآیندی است که طی زمان و در پنج مرحله: آگاهی[4]- ترغیب[5]- تصمیم[6]- پیاده‌سازی[7] و تایید[8]، اتفاق می‌افتد.

افراد از نظر ابتکار و نوآوری فردی[9] در پنج گروه متمایز قابل طبقه‌بندی هستند که اعضای هر طبقه خصوصیات متمایز خاصی به شرح زیر دارند:

1-   نوآوران[10] یا نوجویان جسور: عموماً افرادی تحصیلکرده، جسور و با غنای اطلاعاتی متنوع، که با پذیرفتن ریسک، افکار یا ایده‌های جدید را می‌آزمایند.

2-   زودپذیرها یا پذیرندگان اولیه[11]: افراد صاحب‌نظر، پیشروان اجتماعی، افراد معروف و مشهور و افراد تحصیلکرده که نظریه‌های جدید را به سرعت ولی با دقت می‌پذیرند.

3-   اکثریت پیشگام[12]: شامل قشر متوسط جامعه و افراد وابسته به گروههای غیررسمی جامعه که دارای حزم و احتیاط هستند و به ندرت پیشگام می‌شوند.

4-   اکثریت ردة آخر یا موخر[13]: شامل افراد سنتی، بدبین و شکاک؛ و افراد دهکهای پایین اقتصادی جامعه که ایده‌های جدید را پس از آزموده شدن توسط اکثریت جامعه، می‌پذیرند.

5-   افراد کند و پسرو[14]: شامل همسایگان و دوستان افراد مرجع و پیشرو؛ و افراد ریسک‌گریز که به سنت پایبندند. این افراد به تغییرات نظر خوشی ندارند و فقط وقتی‌که مدت زمانی از ایده‌های جدید گذشت و به صورت سنتی درآمده باشد، از آن استفاده می‌کنند. (راجرز، 1995)

تئوری اقدام مستدل[15]

  تئوری اقدام مستدل در سالهای 1975 تا 1980 توسط مارتین فیشبین[16] و آیسک آژن[17] ارائه شد. این تئوری شامل سه مؤلفه عمومی است که عبارتند از: 1- قصد رفتاری[18]، 2- نگرش[19]، 3- هنجار ذهنی.[20] براساس این تئوری قصد رفتاری یک فرد به نگرش فرد نسبت به آن رفتار و هنجارهای ذهنی بستگی دارد. قصد رفتاری به طور نسبی میزان قصد فرد برای انجام یک رفتار را نشان می‌دهد. نگرش شامل باورها درباره نتایج و تبعات انجام یک رفتار و همچنین ارزیابی شخص از آن نتایج می‌باشد. هنجار ذهنی ترکیبی است از احساس فرد نسبت به انتظارات افراد یا گروههای وابسته و همچنین قصد تطبیق با این انتظارات. به بیان دیگر طبق تعریف فیشبین و آژن، هنجار ذهنی عبارتست از "احساس یک فرد درباره اینکه اکثر مردمی که برای وی مهم هستند درباره انجام آن رفتار خاص چگونه فکر می‌کنند". ترکیب نگرش یک فرد با هنجارهای ذهنی؛ قصد رفتاری آن فرد را شکل می‌دهد.

  شپرد و همکاران[21] (1988) با کلیات این تئوری موافقند لیکن استثنائاتی را نیز مطرح می‌کنند. آن­ها معتقدند که برای مبانی این تئوری یعنی 1- استفاده از نگرشها و هنجارهای ذهنی برای پیش‌بینی قصد رفتاری و 2- استفاده از قصد رفتاری برای پیش‌بینی انجام یک رفتار، سه نوع شرایط محدودکننده وجود دارد که عبارتند از: اهداف در برابر رفتار[22]، انتخاب بین چند پیشنهاد[23]، قصد در برابر برآورد و تخمین[24].

تئوری رفتار سنجیده [25]

  آژن در سال 1985 و در ادامه تحقیقات خود و در توسعه مدل تئوری اقدام مستدل طی مقاله‌ای تحت عنوان «از قصد تا رفتار، تئوری رفتار سنجیده» به ارائه این تئوری موفق شد. بدین ترتیب که متغیر پیش‌بینی کننده دیگری به نام احساس کنترل رفتاری را به مدل اولیه تئوری اقدام مستدل اضافه نمود تا برای توضیح مواقعی که افراد قصد انجام رفتاری دارند، لیکن رفتار واقعی به دلیل عدم اطمینان یا کنترل فرد بر رفتار موردنظر، محقق نمی‌شود، بتوان از آن استفاده نمود. (میلر، 2005)

  رفتار انسان با سه نوع از ملاحظات و تأملات هدایت می‌گردد که عبارتند از: باورهای رفتاری[26]، باورهای هنجاری[27] و باورهای کنترلی[28]. به ترتیب، باورهای رفتاری موجب شکل‌گیری نگرش مثبت یا منفی نسبت به یک رفتار می‌شوند. باورهای هنجاری منجر به هنجارهای ذهنی می‌گردند و باورهای کنترلی به نوبه خود باعث بوجودآمدن احساس کنترل رفتاری در فرد می‌گردند. براساس تئوری رفتار سنجیده، متغیرهای سه‌گانه: نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و احساس کنترل رفتاری منجر به شکل‌گیری قصد رفتاری می‌گردند. به طور مشخص فرض بر اینست که متغیر احساس کنترل رفتاری، نه تنها به صورت مستقیم بر رفتار واقعی تاثیر می‌گذارند، بلکه به‌صورت غیرمستقیم و از طریق شکل‌گیری قصد رفتاری بر خود رفتار واقعی تأثیر می‌گذارد.

مدل پذیرش تکنولوژی[29]

  این تئوری نوع سازگاریافته‌ای از تئوری اقدام مستدل در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی است که در سال 1989 توسط فرد دیویس[30] ارائه گردید. این تئوری یکی از تاثیرگذارترین تئوریهایی است که در زمینه تئوری­های پذیرش و در ادامه مطالعات انجام شده بعد از تئوری اقدام مستدل انجام شده و به عبارتی مدلی برآمده از آن تئوری می‌باشد. فرد دیویس در این تئوری به جای عوامل معرفی شده در تئوری اقدام مستدل دو عامل احساس سهولت کاربری[31] و احساس کاربردی بودن[32] را در شکل‌گیری قصد رفتاری و انتخاب کاربر برای استفاده از یک تکنولوژی جدید مؤثر می‌داند. این تئوری مدلی است برای تبیین اینکه کاربران چگونه به این نتیجه می‌رسند که یک تکنولوژی جدید را پذیرفته و به کار ببندند. براین اساس، هنگامی­که کاربران با یک تکنولوژی جدید مواجه می‌شوند، یک سری عوامل بر تصمیم آنها در خصوص زمان و چگونگی به کارگیری آن تکنولوژی تأثیر قابل توجهی می‌گذارند. این دو عامل از نظر دیویس عبارتند از:احساس کاربردی بودن و  احساس سهولت کاربری.

 



[1]-  Diffusion of Innovations(DOI)

[2] - Everett M. Rogers

[3] - Roger’s Innovation Decision Process theory

[4] - Knowledge

[5] - Persuasion

[6] - Decision

[7] - Implementation

[8] - Confirmation

[9] - Individual Innovativeness

[10] - Innovators

[11] - Early Adopters

[12] - Early Majority

[13] - late Majority

[14] - laggards

[15] - Theory of Reasoned Action(TRA)

[16] - Martin Fishbein

[17] - Icek Ajzen

[18] - Behavioral Internation

[19] - Attitude

[20] - Subjective Norm

[21] - Sheppard et al

[22] - Goals Versus Behaviors

[23] - The Choice Among Alternatives

[24] - Intentions Versus Estimates

[25] - Theory of Planned behavior(TPB)

[26] - Behavioral Beliefs

[27] - Normative Beliefs

[28] - Control Beliefs

[29] - Technology Acceptance Model(TAM)

2 -Fred Davis

[31] - Perceived Ease of Use (PEOU)

[32] - Perceived Usefulness (PU)

مدل معادلات ساختاری

  در مدل­های معادلات ساختاری این سوال مطرح است که چگونه می­توان روابط علی بین متغیرهای نهفته­ای که قابل مشاهده و اندازه­گیری نیستند را بررسی و تاثیرات علی و میزان واریانس تبیین شده را مورد بررسی قرار داد؟  شرایط زیر باعث شده است که محققین در تحلیل این گونه پدیده از مدل توابع ساختاری بهره گیرند. این شرایط عبارتند از:

  • در برخی مواقع متغیرهای مشاهده شده دارای خطای اندازه‌گیری هستند که باید در تحلیل موضوع مورد مطالعه، این گونه خطاها مدنظر قرار گیرند.
  • در برخی مواقع روابط بین متغیرها پیچیده بوده و جریان علی به طور همزمان بین متغیرهای مشاهده شده وجود دارد.
  • در برخی مواقع نیز بعضی متغیرهای مهم مشاهده نشده­اند.

   برای فائق آمدن بر این کاستی­ها در تحقیقات اجتماعی ـ اقتصادی محققین تلاش می­کنند تا از مدل­های ساختاری و اندازه­گیری که در روش لیزرل مورد توجه قرار گرفته است استفاده نمایند. زیرا این مدل­ها قادرند این گونه خطاها و ملاحظات پیچیده علی موجود در بین متغیرها را مدنظر قرار دهند. در روش لیزرل محقق، هم ممکن است از متغیرهای مشاهده شده و هم از متغیرهای نهفته که به طور مستقیم قبال مشاهده نیستند، اما می­توانند از طریق سایر متغیرهای آشکار مورد اندازه­گیری قرار گیرند، استفاده کند. در این گونه مدل­ها این فرض وجود دارد که بین متغیرهای نهفته، یک ساختار علی وجود دارد و متغیرهای مشاهده شده، معرف­ها و نشانگرهای آنها هستند، بنابراین روش لیزرل برای پاسخ به نیاز مدل­هایی طراحی شده­اند که دارای متغیرهای نهفته، روابط علی پیچیده و متقابل و خطای اندازه­گیری هستند. برنامه لیزرل به منظور تخمین و آزمون مدل­های معادلات ساختاری  و بررسی و تحلیل روابط خطی بین متغیرهای نهفته و متغیرهای آشکار به­کار می‌رود. این برنامه، همبستگی و کوواریانس­های بین متغیرهای اندازه­گیری شده (آشکار) را برای تخمین مقادیر بارهای عاملی، واریانس­ها و خطاهای متغیرهای نهفته، مورد استفاده قرار می­دهد مدل ساختاری نشان می­دهد که آیا بین متغیرهای نهفته مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد. (کلانتری، 1388 ، 35 و 34)

 

  با توجه به اینکه در نظر گرفتن تمام عوامل مؤثر در زمینة به کارگیری خدمات موبایل بانک کاری دشوار است، با استفاده از چند تئوری شاخص ارائه شده در این زمینه و ملاحظاتی پیرامون ویژگی­های روان­شناختی، جمعیت­شناختی و شخصیتی کاربران خدمات موبایل بانک و ویژگی­های فنی این خدمات، یک مدل مفهومی برای این پژوهش به دست آمده است.

طبق این مدل، عوامل مؤثر بر این فرایند به سه بخش تقسیم می­شوند:

بخش اول: ویژگی­های مربوط به تفاوتهای فردی؛

بخش دوم: ویژگی­های مربوط به بازاریابی رابطه مند؛

بخش سوم: ویژگی­های مربوط به مدل پذیرش تکنولوژی.

متغیرهای مدل:

v     احساس کاربردی بودن: میزان استفاده از تلفن همراه به‌منظور انجام عملیات بانکی.

v     احساس سهولت کاربری: میزان سهولت استفاده از تلفن همراه به‌منظور انجام عملیات بانکی.

v     رضایت مشتری: به‌میزان احساس رضایت فرد از کیفیت و سرعت و دقت انجام امور توسط بانک، تنوع و مطلوبیت خدمات بانک و نحوه رفتار، پاسخگویی و تکریم مشتری از سوی کارکنان بانک مربوط می‌شود.

v     اعتماد مشتری: به‌باور و اطمینان فرد نسبت‌ به عملکرد بانک و همچنین تکنولوژی به‌کار رفته در بانکداری الکترونیکی و اطمینان از امنیت مالی و حفظ حریم خصوصی از سوی بانک در بانکداری الکترونیکی اطلاق می‌شود.

v     میزان آشنایی با بانکداری الکترونیک: عبارت است از میزان اطلاعاتی که یک فرد درباره مزایا، امکانات و خدمات بانکداری الکترونیک دارد. (وفایی قوشچی، 1388)

فرضیه اول: آشنایی با بانکداری الکترونیک بر رضایت مشتریان تأثیر مثبت دارد.

جدول1. نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه اول

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

آشنایی با بانکداری الکترونیک

رضایت مشتری

33/0

25/6

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به آشنایی با بانکداری الکترونیک بر رضایت مشتری می‌باشد.

فرضیه دوم: آشنایی با بانکداری الکترونیک بر اعتماد مشتری تأثیر مثبت دارد.

جدول2.  نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه دوم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

آشنایی با بانکداری الکترونیک

اعتماد مشتری

17/0

21/2

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به آشنایی با بانکداری الکترونیک بر اعتماد مشتری می‌باشد.

فرضیه سوم: آشنایی با بانکداری الکترونیک بر احساس کاربردی بودن تأثیر مثبت دارد.

جدول 3. نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه سوم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

آشنایی با بانکداری الکترونیک

احساس کاربردی بودن

18/0

11/4

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به آشنایی با بانکداری­الکترونیک بر احساس کاربردی­بودن می‌باشد.

فرضیه چهارم: آشنایی با بانکداری الکترونیک بر احساس سهولت­کاربری تأثیر مثبت دارد.

جدول 4.  نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه چهارم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

آشنایی با بانکداری الکترونیک

احساس سهولت کاربری

53/0

86/8

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به آشنایی با بانکداری الکترونیک بر  احساس سهولت­کاربری می‌باشد.

فرضیه پنجم: آشنایی با بانکداری الکترونیک بر پذیرش همراه­بانک توسط مشتریان تأثیر مثبت دارد.

جدول5. نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه پنجم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

آشنایی با بانکداری الکترونیک

پذیرش همراه بانک

03/0

15/2

 

با افزایش میزان آشنایی با بانکداری الکترونیک پذیرش همراه­بانک توسط مشتریان بانک نیز افزایش می­یابد.

 

فرضیه ششم: رضایت مشتری بر پذیرش همراه بانک توسط مشتریان تأثیر مثبت دارد.

جدول 6. نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه ششم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

رضایت مشتری

پذیرش همراه بانک

21/0

68/3

 

 با افزایش رضایت مشتری پذیرش همراه­بانک توسط مشتریان بانک نیز افزایش می­یابد.

فرضیه هفتم: اعتماد مشتری بر پذیرش همراه بانک توسط مشتریان تأثیر مثبت دارد.

جدول 7.  نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه هفتم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

اعتماد مشتری

پذیرش همراه بانک

13/0

23/2

 

با افزایش اعتماد مشتری پذیرش همراه­بانک توسط مشتریان بانک نیز افزایش می­یابد.

فرضیه هشتم: احساس کاربردی بودن بر پذیرش همراه بانک توسط مشتریان تأثیر مثبت دارد.

جدول8.  نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه هشتم                                                   

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

احساس کاربردی بودن

پذیرش همراه بانک

15/0

31/2

 

با افزایش احساس کاربردی­بودن پذیرش همراه­بانک توسط مشتریان بانک نیز افزایش می­یابد.

 

 

 

فرضیه نهم: احساس سهولت کاربری بر پذیرش همراه بانک توسط مشتریان تأثیر مثبت دارد.

جدول9 . نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه نهم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

احساس سهولت کاربری

پذیرش همراه بانک

23/0

68/4

 

با افزایش احساس سهولت کاربری پذیرش همراه­بانک توسط مشتریان افزایش می­یابد.

فرضیه دهم: رضایت مشتری بر اعتماد مشتری تأثیر مثبت دارد.

جدول 10.  نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه دهم                                                       

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

رضایت مشتری

اعتماد مشتری

17/0

29/2

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به اثر رضایت مشتری بر  اعتماد مشتری می‌باشد.

فرضیه یازدهم: احساس سهولت کاربری بر احساس کاربردی بودن تأثیر مثبت دارد.

جدول 11.  نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه یازدهم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

احساس سهولت کاربری

احساس کاربردی بودن

56/0

48/9

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به اثر احساس سهولت­کاربری بر احساس کاربردی­بودن می‌باشد.

 

 

 

فرضیه دوازدهم: احساس کاربردی بودن بر اعتماد مشتری تأثیر مثبت دارد.

جدول12. نتایج اجرای معادلات ساختاری برای فرضیه دوازدهم

متغیرمستقل

متغیر وابسته

مقدارضریب

آماره t

احساس کاربردی بودن

اعتماد مشتری

34/0

87/6

 

نتایج نشان­دهنده معناداری ضریب استاندارد مربوط به اثر احساس کاربردی­بودن بر اعتمادمشتری می‌باشد

   شناسایی بازار هدف و دستیابی هرچه آسان­تر و دقیق­تر به مشتریان هدف، از اولویت­های برنامه­ریزی مدیران بازاریابی مؤسسات است. یافته­های این تحقیق می­تواند به مدیران بانک کشاورزی در شناسایی بازار هدف و تدوین استراتژی مناسب در این خصوص یاری رساند.

1. طرح ریزی و اجرای برنامه هایی توسط مدیران بازاریابی بانک برای حفظ مشتریان محدوده سنی 26 تا 40 سال، به دلیل اینکه این مشتریان 71.8 درصد از کل مشتریان بانک را شامل می­شوند.

2. تمرکز بر طیف مشتریانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و تلاش برای ارائه خدمات به روز و منطبق با فناوری روز و البته توأم با ادبیات مناسب.

3. با توجه به یافته­های تحقیق متغیر احساس سهولت­کاربری که مربوط به مدل پذیرش تکنولوی می­باشد با مقدار  23/0 بیشترین تأثیر را بر پذیرش همراه­بانک از سوی مشتریان بانک کشاورزی داشته است. بنابراین پیشنهاد می­شود:

- نرم افزار به‌گونه­ای طراحی شود که فرایند استفاده از خدمات همراه بانک برای مشتریان آسان باشد.

- خدمات قابل ارائه از طریق این کانال به‌گونه­ای طراحی شوند که یادگیری استفاده از آنها برای مشتریان آسان باشد.

- تنوع و حذف محدودیت زمان و مکان در ارائه خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه لحاظ شود که مشتریان بتوانند به شکل موثرتری از این خدمات استفاده کرده و از این مزیت­ها بهره­مند شوند.

4. با توجه به قرار گرفتن مولفه‌­ی رضایت­مشتری (مؤلفه مدل بازاریابی رابطه‌مند) در رتبه‌ی دوم و تأثیر آن بر پذیرش سیستم همراه­بانک توسط مشتریان لازم است:

  • سنجش رضایت مشتریان و شناسایی و رفع عوامل ایجاد نارضایتی در مشتریان.
  • افزایش کیفیت ارئه خدمات شامل دقت در کار، صحت انجام امور، برنامه‌ریزی و نظارت مستمر.
  • آموزش و نظارت مستمر و کافی در زمینه نحوه رفتار و برخورد کارکنان و توجه به شخصیت مشتریان.
  • برنامه‌ریزی و نظارت مستمر بر نحوه پاسخگویی، راهنمایی، مشاوره و حل مشکلات مشتریان توسط کارکنان.
  • برنامه‌ریزی جهت افزایش سرعت انجام امور مشتریان و کاهش موانع و مراحل اداری.
  • طراحی و ایجاد فضای مناسب اداری برای ارباب رجوع و رعایت شأن و احترام ایشان.

5. برای افزایش اعتماد مشتریان نیز راهکارها و پیشنهاداتی به شرح ذیل می­تواند در برنامه‌ریزی­های مدیران بانک مدنظر قرار گیرد:

  • ایجاد اعتماد در مشتریان در خصوص حفاظت همراه­بانک از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد همانند بانکداری سنتی.
  • به طرق مقتضی به مشتریان اطمینان داده شود که بانکداری مبتنی بر تلفن همراه امنیت لازم را برای انجام مبادلات و نقل و انتقال وجوه دارد.
  • آگاهی و اطمینان به مشتریان در خصوص اینکه ضریب اشتباهات در همراه­بانک در حد صفر است.
  • ایجاد ایمنی در مشتریان در زمینه ایمنی رمز و کلمه عبور و پروتکلها.

 

 منابع

- افضلی، محمود. 1387. بانکداری همراه و چالش های پیش روی آن در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.

- الهیاری فرد، محمود.1382. پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی مقایسه ای خدمات بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیک در ایران. دانشکده حسابداری و اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی.

- الهیاری فرد، محمود. 1384. خدمات بانکداری الکترونیک و نیازهای اجرایی آن. تهران : پژوهشکده پولی و بانکی.

- جهان بکام، سعیده، 1386. پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی میزان پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانک‌ها در شهر شیراز ، دانشگاه پیام نور شیراز.

جنید، مسعود. 1380. سیری در بانکداری موبایل در ایران. بانک و مسکن. تهران: مرداد 1386. شماره 80. ص 16-14.

- شیخانی، سعید. 1378. بانکداری الکترونیک و راهبردهای آن در جمهوری اسلامی ایران. تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.

-  علاقه بند، پریسا. 1385. پایان نامه کارشناسی ارشد. پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک بوسیله مشتریان ایرانی. دانشگاه تربیت مدرس.

- فاطمی اردکانی، سیدولی اله، 1384. بانکداری الکترونیک و تأثیر آن بر فرآیندهای اجرایی بانک. تهران: معاونت برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت بازرگانی.

- کاتلر، فیلیپ و گری، آرمسترانگ. 1379. اصول بازاریابی. ترجمه علی پارسائیان، تهران: انتشارات ادبستان.

- کورایی، محمدمهدی. 1386. پایان نامه کارشناسی ارشد. عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان. دانشکده حسابداری و مدیریت. دانشگاه علامه طباطبایی.

-- وفایی قوشچی، صمد. 1388. پایان نامه کارشناسی ارشد. عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک توسعه صادرات (بسط مدل پذیرش تکنولوژی). موسسه عالی بانکداری ایران.

- ونوس، داور و میترا صفاییان. 1381. روش های کاربردی بازاریابی خدمات بانکی، برای بانک های ایرانی. تهران: نشر نگاه دانش.

 

 

- Brown, Irwin,Cajee, Zaheeda,Davies, Douglas,Stroebel,Shaun.(2003): “Cell Phone Banking:predictors of adoption in south Africa-an exploratory study”,International Journal of Information Management,Vol.23, pp.381-394.

 

-Davis,L.D.Bagozzi,R.P,& Warshaw,P.R.(1989): “User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models”.Management Science,Vol.35.No.8,pp.982-1003.

 

-Miller, K. (2005). Communications theories: perspectives, processes, and contexts. New York: McGraw Hill.

 

-Nexhmi Rexha, Russel Philip john Kingshott and Audrey Shang Shang Aw.(2003) “The Impact of the Relational Plan on Adoption of Electronic Banking”,Journal of services Marketing,vol.17 No.1.

 

-Pikkarainen,T.Pikkarainen,K.Karjaluoto,H.& Pahnila,S.(2004): “Consumer acceptance of online banking : An extention of the technology acceptance model”.Internet Research.Vol.14,No.3,pp.224-235.

 

-Sheppard, B. H., Hartwick, J., & Warshaw, P.R (1988). The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modifications and future research. Journal of Consumer Research, 15, 325-343.

 

-V. Ravi, Mahil Carr, N. Vidya Sagar.(2006):“Profiling of Internet Banking Users in India Using Intelligent Techniques”,Journal of Services Research,Vol.6 No.2.

 

-Won Moon and Young-Gul Kim, “Extending the TAM for a World-Wide-Web Context”.

 

 

 

 

   شناسایی بازار هدف و دستیابی هرچه آسان­تر و دقیق­تر به مشتریان هدف، از اولویت­های برنامه­ریزی مدیران بازاریابی مؤسسات است. یافته­های این تحقیق می­تواند به مدیران بانک کشاورزی در شناسایی بازار هدف و تدوین استراتژی مناسب در این خصوص یاری رساند.

1. طرح ریزی و اجرای برنامه هایی توسط مدیران بازاریابی بانک برای حفظ مشتریان محدوده سنی 26 تا 40 سال، به دلیل اینکه این مشتریان 71.8 درصد از کل مشتریان بانک را شامل می­شوند.

2. تمرکز بر طیف مشتریانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و تلاش برای ارائه خدمات به روز و منطبق با فناوری روز و البته توأم با ادبیات مناسب.

3. با توجه به یافته­های تحقیق متغیر احساس سهولت­کاربری که مربوط به مدل پذیرش تکنولوی می­باشد با مقدار  23/0 بیشترین تأثیر را بر پذیرش همراه­بانک از سوی مشتریان بانک کشاورزی داشته است. بنابراین پیشنهاد می­شود:

- نرم افزار به‌گونه­ای طراحی شود که فرایند استفاده از خدمات همراه بانک برای مشتریان آسان باشد.

- خدمات قابل ارائه از طریق این کانال به‌گونه­ای طراحی شوند که یادگیری استفاده از آنها برای مشتریان آسان باشد.

- تنوع و حذف محدودیت زمان و مکان در ارائه خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه لحاظ شود که مشتریان بتوانند به شکل موثرتری از این خدمات استفاده کرده و از این مزیت­ها بهره­مند شوند.

4. با توجه به قرار گرفتن مولفه‌­ی رضایت­مشتری (مؤلفه مدل بازاریابی رابطه‌مند) در رتبه‌ی دوم و تأثیر آن بر پذیرش سیستم همراه­بانک توسط مشتریان لازم است:

  • سنجش رضایت مشتریان و شناسایی و رفع عوامل ایجاد نارضایتی در مشتریان.
  • افزایش کیفیت ارئه خدمات شامل دقت در کار، صحت انجام امور، برنامه‌ریزی و نظارت مستمر.
  • آموزش و نظارت مستمر و کافی در زمینه نحوه رفتار و برخورد کارکنان و توجه به شخصیت مشتریان.
  • برنامه‌ریزی و نظارت مستمر بر نحوه پاسخگویی، راهنمایی، مشاوره و حل مشکلات مشتریان توسط کارکنان.
  • برنامه‌ریزی جهت افزایش سرعت انجام امور مشتریان و کاهش موانع و مراحل اداری.
  • طراحی و ایجاد فضای مناسب اداری برای ارباب رجوع و رعایت شأن و احترام ایشان.

5. برای افزایش اعتماد مشتریان نیز راهکارها و پیشنهاداتی به شرح ذیل می­تواند در برنامه‌ریزی­های مدیران بانک مدنظر قرار گیرد:

  • ایجاد اعتماد در مشتریان در خصوص حفاظت همراه­بانک از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد همانند بانکداری سنتی.
  • به طرق مقتضی به مشتریان اطمینان داده شود که بانکداری مبتنی بر تلفن همراه امنیت لازم را برای انجام مبادلات و نقل و انتقال وجوه دارد.
  • آگاهی و اطمینان به مشتریان در خصوص اینکه ضریب اشتباهات در همراه­بانک در حد صفر است.
  • ایجاد ایمنی در مشتریان در زمینه ایمنی رمز و کلمه عبور و پروتکلها.

 

 منابع

- افضلی، محمود. 1387. بانکداری همراه و چالش های پیش روی آن در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.

- الهیاری فرد، محمود.1382. پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی مقایسه ای خدمات بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیک در ایران. دانشکده حسابداری و اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی.

- الهیاری فرد، محمود. 1384. خدمات بانکداری الکترونیک و نیازهای اجرایی آن. تهران : پژوهشکده پولی و بانکی.

- جهان بکام، سعیده، 1386. پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی میزان پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانک‌ها در شهر شیراز ، دانشگاه پیام نور شیراز.

جنید، مسعود. 1380. سیری در بانکداری موبایل در ایران. بانک و مسکن. تهران: مرداد 1386. شماره 80. ص 16-14.

- شیخانی، سعید. 1378. بانکداری الکترونیک و راهبردهای آن در جمهوری اسلامی ایران. تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.

-  علاقه بند، پریسا. 1385. پایان نامه کارشناسی ارشد. پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک بوسیله مشتریان ایرانی. دانشگاه تربیت مدرس.

- فاطمی اردکانی، سیدولی اله، 1384. بانکداری الکترونیک و تأثیر آن بر فرآیندهای اجرایی بانک. تهران: معاونت برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت بازرگانی.

- کاتلر، فیلیپ و گری، آرمسترانگ. 1379. اصول بازاریابی. ترجمه علی پارسائیان، تهران: انتشارات ادبستان.

- کورایی، محمدمهدی. 1386. پایان نامه کارشناسی ارشد. عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان. دانشکده حسابداری و مدیریت. دانشگاه علامه طباطبایی.

-- وفایی قوشچی، صمد. 1388. پایان نامه کارشناسی ارشد. عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک توسعه صادرات (بسط مدل پذیرش تکنولوژی). موسسه عالی بانکداری ایران.

- ونوس، داور و میترا صفاییان. 1381. روش های کاربردی بازاریابی خدمات بانکی، برای بانک های ایرانی. تهران: نشر نگاه دانش.

 

 

- Brown, Irwin,Cajee, Zaheeda,Davies, Douglas,Stroebel,Shaun.(2003): “Cell Phone Banking:predictors of adoption in south Africa-an exploratory study”,International Journal of Information Management,Vol.23, pp.381-394.

 

-Davis,L.D.Bagozzi,R.P,& Warshaw,P.R.(1989): “User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models”.Management Science,Vol.35.No.8,pp.982-1003.

 

-Miller, K. (2005). Communications theories: perspectives, processes, and contexts. New York: McGraw Hill.

 

-Nexhmi Rexha, Russel Philip john Kingshott and Audrey Shang Shang Aw.(2003) “The Impact of the Relational Plan on Adoption of Electronic Banking”,Journal of services Marketing,vol.17 No.1.

 

-Pikkarainen,T.Pikkarainen,K.Karjaluoto,H.& Pahnila,S.(2004): “Consumer acceptance of online banking : An extention of the technology acceptance model”.Internet Research.Vol.14,No.3,pp.224-235.

 

-Sheppard, B. H., Hartwick, J., & Warshaw, P.R (1988). The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modifications and future research. Journal of Consumer Research, 15, 325-343.

 

-V. Ravi, Mahil Carr, N. Vidya Sagar.(2006):“Profiling of Internet Banking Users in India Using Intelligent Techniques”,Journal of Services Research,Vol.6 No.2.

 

-Won Moon and Young-Gul Kim, “Extending the TAM for a World-Wide-Web Context”.

 

 

 

 

مطالعات داخل کشور

  الهیاری فرد (1382) در پژوهشی تحت عنوان عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک، به بررسی مقایسه­ای خدمات بانکداری سنتی و الکترونیک در ایران از نظر هزینه های عملیاتی پرداخت. نتایج حاصل از زمان سنجی گردش عملیاتی خدمات بانکی حاکی از آن بود که زمان لازم برای انجام هر تراکنش بانکی در سیستم بانکداری الکترونیک در مقایسه با شیوه دستی و بانکداری سنتی به طور معنی داری کاهش یافته است. همچنین نتایج به دست آمده از مقایسه بهای تمام شده هر خدمت و به طور کلی بار هزینه ه­ای هر یک از خدمات بانکی در روش بانکداری سنتی و نیمه مکانیزه و بانکداری الکترونیک تفاوت قابل توجهی را نشان داد. به طوری که این هزینه در بانکداری الکترونیک نسبت به بانکداری سنتی و نیمه مکانیزه به ترتیب 98% و 99%کاهش می­یابد.

  علاقه­بند (1385) تحقیقی با عنوان پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک توسط مشتریان ایرانی را انجام داد.  هدف تحقیق عبارت از فهمیدن و شناسایی عواملی بود که پذیرش و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک توسط مشتریان در کشور ایران را تحت تأثیر قرار می داد. نتایج نشان­ دهنده تأثیر متغیرهای جنسیت و شخصیت اجتماعی بر پذیرش کارت­های اعتباری و عدم تأثیر سن در این پذیرش بود. در مورد متغیرهای مرتبط با فناوری جدید، مزیت نسبی تأثیر مثبت، ریسک تأثیر منفی و پیچیدگی و سازگاری تأثیر معنی داری بر پذیرش کارت های اعتباری نداشتند.

    جهان­بکام (1386) به بررسی میزان پذیرش خدمات الکترونیک در بین مشتریان بانک­ها پرداخت. نتایج تحقیق نشان داد بین ویژگی­های فن­آوری و پذیرش بانکداری الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. در مورد ویژگی­های شخصیتی مشتریان، رابطه معناداری بین سن و سطح تحصیلات با پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک به دست آمد، حال آن­که در خصوص متغیرهای جنسیت و میزان درآمد رابطه معناداری بین متغیرها مشاهده نگردید.

  در سال 1388 صمد وفایی قوشچی در پایان‌نامه خود تحت عنوان عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک توسعه صادرات، مدل پذیرش تکنولوژی که با استفاده از مؤلفه‌های بازاریابی رابطه‌مند بسط داده شده برای شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری تصمیم و رفتار مشتریان بانک توسعه صادرات در پذیرش و استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی مورد استفاده قرار داده است. در این تحقیق متغیر احساس کاربردی بودن بیشترین میزان تأثیر را بر پذیرش داشته و متغیرهای بعدی به ترتیب احساس سهولت کاربری، میزان آشنایی با بانکداری اینترنتی، اعتماد مشتری و رضایت مشتری بوده‌اند.

مطالعات خارج کشور

  در سال 2003 تحقیقی پیرامون عواملی که پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه را متأثر می‌سازد در کشور آفریقای جنوبی توسط اروین براون و همکاران انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی 13 میلیون دارندگان تلفن همراه که مشتری بانک نیز بودند، می‌گردید که از میان آنها با مراجعه به مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ نمونه ای انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مزیت نسبی، قابلیت استفاده آزمایشی و تنوع نیازهای بانکی مشتریان تأثیر مثبتی بر پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه داشت حال آنکه ریسک درک شده، مانع پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه بود.

  بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط وانگ[1] و همکاران (2003) و در چارچوب تئوریک ارائه شده در مدل پذیرش تکنولوژی دیویس، آنان متغیر جدیدی به نام احساس اعتماد که مؤید دلواپسی کاربران در ارتباط با مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی در اتخاذ تصمیم برای پذیرش بانکداری اینترنتی است را وارد مدل اولیه نموده‌اند. این تحقیق تأثیر خوداتکایی رایانه‌ای را بر قصد رفتاری کاربران از طریق متغیرهای احساس کاربردی بودن، احساس سهولت کاربری و احساس اعتماد نشان می‌دهد. متغیر احساس سهولت کاربری بیشترین تأثیر را از نظر کاربران در شکل‌گیری قصد رفتاری مشتریان داشته است. پس از آن متغیر احساس اعتماد در رتبه‌ بعدی و متغیر احساس کاربردی بودن در رتبه آخر قرار گرفت.

  مطالعه نکشمی رکشا[2] و همکاران تحت عنوان بررسی تاثیر برنامه ارتباطی و پذیرش بانکداری الکترونیکی در سال 2004 ـ سنگاپور. محققان در این مقاله به بررسی رابطه بین برنامه ارتباطی بانک با مشتری در قالب بازاریابی رابطه‌مند و تاثیر آن بر تصمیم مشتری بر پذیرش و استفاده از بانکداری الکترونیکی به عنوان یک محصول جدید بانکی می‌پردازند. نتایج این مطالعه نشان داد که رضایت مشتریان حقوقی از بانکهایشان بر تمایل آنها بر استفاده از بانکداری الکترونیکی تاثیر مستقیم ندارند. با این حال از آنجا که رضایت مشتری تاثیر قابل توجهی بر دو مولفه دیگر یعنی اعتماد و تعهد دارد، و این دو متغیر بر تمایل مشتریان به استفاده از بانکداری الکترونیکی اثر مستقیم دارند لذا می‌توان نتیجه گرفت که رضایت مشتری به صورت غیر مستقیم بر تمایل مشتریان به استفاده از بانکداری الکترونیکی اثر مستقیم دارند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که رضایت مشتری به صورت غیر مستقیم بر تمایل مشتری به استفاده از بانکداری الکترونیکی تاثیر دارد.

  در سال 2006 تحقیق دیگری با استفاده از روش پذیرش تکنولوژی و به منظور شناسایی عواملی که تصمیم به‌استفاده از بانکداری همراه در میان مشتریان بانکها را متأثر می کنند، با استفاده از ابزار پرسشنامه در کشور مالزی توسط هانادین امین و همکاران[3] انجام شد. متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: اعتبار درک شده، سهولت استفاده درک شده، خودباوری درک شده و فشار اجتماعی . نمونه آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل مشتریان بانک در کشور مالزی بودند که دارای تلفن همراه بودند اما هنوز از بانکداری همراه استفاده نمی کردند. نتایج تحقیق نشان داد فشار اجتماعی تأثیر بسیار کمی بر تصمیم به استفاده داشت حال آنکه سهولت استفاده تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر این تصمیم داشت. همچنین ارتباط مستقیمی میان خودباوری و تصمیم به استفاده از بانکداری همراه و تأثیر مثبتی میان اعتبار ارائه شده توسط بانکداری همراه بر تصمیم به استفاده از بانکداری همراه ملاحظه گردید. محققان اظهار داشتند که به علت هزینه های زیادی که برای سیستم های بانکداری از طریق تلفن همراه انجام می شود، بسیار مهم است که از پذیرش آن توسط مشتریان به عنوان یک روش جدید بانکداری، اطمینان حاصل کنیم.

    در سال 2007 تحقیق دیگری پیرامون پذیرش پرداخت از طریق تلفن همراه از سوی مشتریان توسط نینا مالات[4] انجام گردید.  متغیرهای مستقل مورد استفاده در تحقیق وی عبارتند از:

  • مزیت نسبی:  امکان پرداخت در هر زمان و هر مکان و عدم نیاز به ایستادن در صف برای انجام امور بانکی.
  • پیچیدگی:  درجه­ای که احساس میشود استفاده از یک نوآوری می­تواند مشکل و پیچیده باشد.
  • هزینه استفاده : هزینه­هایی که استفاده از یک نوآوری می تواند برای استفاده­کنندگان به همراه داشته باشد.
  •  ریسک درک شده :استفاده غیر مجاز از تلفن همراه. بدین معنی که اگر دستگاه تلفن همراه مفقود، سرقت و  یا هک شود دیگران می­توانند از طریق آن پرداخت­هایشان را انجام دهند.
  • شرایط استفاده : مزایای پرداخت از طریق تلفن همراه بستگی به شرایط استفاده مثل وجود صف، ضعف یا فقدان سایر روش­های پرداخت، عجله داشتن و نیاز پیش بینی نشده دارد.


1- Wang et al 

[2] Nexhmi Rexha, Russel Philip john Kingshott and Audrey Shang Shang Aw, “The Impact of the Relational Plan on Adoption of Electronic Banking”.

 

[3] Hanudin Amin, Ricardo Baba, Mohd Zulkifli Mohammad

[4] Nina mallat

بانکداری مبتنی بر موبایل هم به عنوان یک تکنولوژی نوین در صنعت موبایل فضای وسیعی را برای رشد دارد. و این موضوع لزوم مطالعه و شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش این خدمات را نشان می دهد. در این تحقیق مدل پذیرش تکنولوژی که با استفاده از مؤلفه ­های بازاریابی رابطه­ مند بسط داده شده، برای شناسایی و الویت­ بندی عوامل مؤثر بر شکل­ گیری تصمیم و رفتار مشتریان بانک کشاورزی در پذیرش و استفاده از همراه بانک مورد استفاده قرار گرفته است. متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از: میزان آشنایی با بانکداری الکترونیک، احساس سهولت کاربری، احساس کاربردی بودن، رضایت مشتری و اعتماد مشتری. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان بانک کشاورزی در سطح شهر شیراز می ­باشد. با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی طبق ه­ای، نمون ه­ای متشکل از   400 نفر از مشتریان بانک کشاورزی مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت داده­ های 379 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی مؤید برازش مناسب مدل و مطابقت عوامل استخراج شده با سؤالات طراحی شده در مدل تحقیق بودند. در سطح معادلات ساختاری نیز نتایج استفاده از روش­های تحلیل مسیر، فرضیه ­های تحقیق را تأیید می­ نماید. نتایج  نشان می­ دهد متغیر احساس سهولت کاربری با23/0 = β، بیشترین میزان تأثیر را بر پذیرش داشته و متغیرهای بعدی به ترتیب رضایت مشتری، احساس کاربردی بودن، اعتماد مشتری و میزان آشنایی با خدمات بانکداری الکترونیک بوده­ اند.

نویسنده:عاطفه معتمدی بانکدار شعبه پاستوریزه شیراز

ثبت نظر

ارسال